Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows applicaties in Ubuntu  (gelezen 6287 keer)

Gast

  • Gast
Windows applicaties in Ubuntu
« Gepost op: 2005/11/03, 15:41:34 »
Wat is de manier om windows applicaties in Ubuntu te draaien (VMWare workstation)?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2005/11/03, 19:26:29 »
Ja, of wine. Is te zien wat je wil doen. Crossover is ook een alternatief en schijnt zelfs te werken om MS Office zaken te laten lopen. Voor geavanceerdere zaken gebruik je best VMWare (zo gebruik ik Biztalk op een 2003 server op VMWare).

Snorrie

  • Gast
Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2005/11/03, 22:39:48 »
Mag ik erop wijzen dat VMWare Workstation niet gratis is.

Je kunt het programma proberen te draaien met Wine(X) of Cedega (games). Ook kun je proberen om qemu te gebruiken (windows 98 functioneert wel maar beetje traag).

Verder is er nog het verschil dat qemu en VMWare de complete windows gaan draaien in je ubuntu. Terwijl Wine en Cedega windows-software onder linux gebruiken.

Dus het ligt er meer aan welke applicatie jij wil draaien onder ubuntu (misschien nog wel handiger om een alternatief te gebruiken van ubuntu zelf :D)

in ieder geval:
Drivers: ndiswrapper
Programma's: Wine
Games: Cedega
Complete systeem: Qemu, VMware workstation

Ik hoop dat het je nu duidelijk is,

grtz
Snorrie

Gast

  • Gast
Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2005/11/04, 09:16:16 »
Misschien doe ik iets fout, maar ik krijg mijn gewenste software niet aan het draaien in wine en crossover (Dragon Naturally speaking, MS Word, MS Access, Pagemaker en Photoshop).
Qemu heb ik nog niet getest.
Jij noemt ndiswrapper. Kun je me vertellen wat de functie daarvan is? Misschien kan dat mijn problemen oplossen?

groeten, Rob.

Snorrie

  • Gast
Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2005/11/04, 12:06:00 »
Zoals eerder gezegd kan ndiswrapper windows-drivers voor je installeren (denk hierbij aan je PCMCIA wifi kaartje of iets dergelijks). Dus niet complete programma's zoals Word.

Wine ondersteunt ook niet alle software (tis slechts een beta release). Kijk voor wat ondersteund wordt op hun website www.winehq.com.

Als je dan toch je software niet aan de gang krijgt kun je proberen om een compleet windows systeem in je linux te draaien (bijv. met qemu).
 
Het beste is om linux software te gebruiken. Dus openoffice voor je office applicaties en The Gimp voor photoshop. Maar ik weet niet of deze software bevredigend genoeg voor je is.

grtz
Snorrie

PS: ben je nou aan het compilen en je krijgt een fout (ik neem aan dat je dat bedoelt met software niet aan het draaien krijgen..) stel dan je vraag specifiek en met de exacte foutmelding.

Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2005/11/04, 13:18:07 »
Dragon Naturally speaking, MS Word, MS Access, Pagemaker en Photoshop

Deze zouden allemaal ook onder Crossover Office moeten werken, maar het is misschien handiger om vervangers te zoeken in de genoemde openoffice en gimp. NVU is een alternatief voor Pagemaker, festival is een text-to-speech programma.

Gast

  • Gast
Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2005/11/04, 14:12:06 »
Linux applicaties zouden misschien wel voor mij persoonlijk kunnen werken, maar niet professioneel als tussenschakel in het proces tussen opdrachtgever en printservice. Dus toch verplicht Windows applicaties.

m.vr.gr. Rob.

Snorrie

  • Gast
Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2005/11/04, 14:21:06 »
Ik denk dat inderdaad Crossover Office dan de beste oplossing voor jou is zoals Dennis eerder noemde. Helaas is deze niet gratis.

Meer info vind je hier: http://www.codeweavers.com/site/products/cxoffice

De standaard editie kost 40 dollar en de prof. 70 dollar. Toch is het wel handiger denk ik dan Wine oid, zeker als je het nodig hebt bij je beroep.

m.vr.gr.
Snorrie

Gast

  • Gast
Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2005/11/04, 14:48:23 »
Dat dacht ik dus ook. Heb daarom een trialversie geinstalleerd. En de eerste applicatie, die ik wilde installeren (Dragon), stopte halverwege. Navraag bij Crossover per email leerde, dat ze Dragon niet ondersteunden.

m.vr.gr. Rob.

Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2005/11/06, 14:21:42 »
Dan ben je helaas gebonden aan Windows.

Gast

  • Gast
Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2005/11/06, 15:16:56 »
Daar ben ik ook bang voor. Daarom dacht ik aan VMWare Workstation of Qemu+KQemu (dus Windows binnen Linux) of wordt dat te traag? Want voor spraakherkenning en fotobewerking heb je toch wel een beetje snelheid nodig.

Groeten, Rob.

Snorrie

  • Gast
Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2005/11/06, 17:39:41 »
Ik zou het gewoon proberen met Qemu omdat dat gratis is. Als dat dan nog te langzaam is kun je proberen of het met VMWare nog sneller gaat.

grtz
Snorrie

Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2005/11/06, 21:19:24 »
qwmu is traag, kqemu en vmware kosten geld; vmware is de beste oplossing imho

Snorrie

  • Gast
Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2005/11/07, 11:36:42 »
XP en vmwareplayer

Je kunt nog proberen of dit je lukt. VMware player is namelijk wel gratis.

jpjacobs

  • Gast
Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2005/11/07, 19:31:21 »
als je qemu zelf compileert, kan je een of andere flag meegeven zodat ie sneller gaat. (mss ook apart in apt, maar dat weet ik niet).
Zoek naar qemu-fast.

maarten84

  • Gast
Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2005/12/07, 20:10:03 »
Naar welke directory moet je eigenlijk installeren?
Als ik wine install.exe doe ... krijg ik een installer die standaard naar c:\program files\trlalalalal wil installeren. Dit lijkt te werken, tot je de errors bekijkt in console :)

Waar dan wel installen? (extra dingen nodig?)

Ik heb even gekeken op http://frankscorner.org/index.php (aan te bevelen voor wine, maar ik vond er geen antwoord op mijn vraag)

Anyone?

btw: waarom wine? > kzou graag autocad 2005 aan de praat krijgen...  staat wel enige info over vorige versies op die site, maar over de juiste plaats van installeren wordt er niets gemeldt

Edit: een dt foutje eruit gehaadl :P

Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2005/12/07, 21:03:44 »
c:\program files\ zou gewoon moeten werken... Wat voor errors krijg je? Heb je wine al geconfigureerd?

maarten84

  • Gast
Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2005/12/07, 21:06:26 »
Citaat van: Dennis
c:\program files\ zou gewoon moeten werken... Wat voor errors krijg je? Heb je wine al geconfigureerd?
Wine geconfigureerd :) Mmmm nooops ... da spel starte mijn installer goed op dus ik dacht... nice nice workin' :P

Errors:
fixme:win:SetWindowTextA setting text "QuickPar 0.9 Installatie" of other proces s window (nil) should not use SendMessage
fixme:win:SetWindowTextA setting text "QuickPar 0.9 Installatie" of other proces s window (nil) should not use SendMessage
err:ntdll:RtlpWaitForCriticalSection section 0x40b468 "?" wait timed out in thre ad 000a, blocked by 000b, retrying (60 sec)

Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2006/01/22, 21:21:50 »
als je echt zo graag microsoft programma's wil of moet gebruiken is xandros mischien iets voor jou , dat is ook een linux versie gebaseerd op het gebruiken van Microsoft programmas en netwerken , ik heb het getest en het werkt zoals ze zeggen maar ik gebruik lekker mijn ubuntu alternatiefjes ookal werkt dat iets gecompliceerder , er is bijna altijd wel een oplossing als je goed zoekt
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

maarten84

  • Gast
Windows applicaties in Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2006/01/24, 15:14:10 »
Mmm dat is ook handig om weten! Zal ik zeker eens testen eens mijn examens gedaan zijn!
Thanks a lot!