Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu 16.04 + Cinnamon problematiek  (gelezen 2123 keer)

Installatie Ubuntu 16.04 + Cinnamon problematiek
« Gepost op: 2016/05/02, 10:45:00 »
Hallo,

Na een dagje proefdraaien met Ubuntu 16.04 LTS en Cinnamon als desktop kom ik toch een paar eigenaardigheden tegen:
  • Items verbergen met behulp van Hoofdmenu editor werkt niet
  • Uitschakelen van systeem werkt niet, mis de knop voor uitschakelen
  • Grafische driver voor Nvidia wel geïnstalleerd maar inxi geeft een failure (hoeft geen Cinnamon issue te zijn btw.)
  • Teveel items in de hoofdmenu, verwijderen ervan verwijderd ook of Unity of Cinnamon

Op basis hiervan ga ik toch eens proberen om de Lubuntu alternative iso image te installeren en daarboven op de Cinnamon dekstop installeren om te zien of dat enige verbetering geeft.

Re: Installatie Ubuntu 16.04 + Cinnamon problematiek
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/02, 13:09:29 »
Ok, zojuist Lubuntu alternative geïnstalleerd. kreeg wel de volledige desktop te zien van Lubuntu. Bestaat er ook een image waar ik wel Ubuntu installeer maar geen desktop?

Ook hier liep ik weer tegen de ellende aan dat ik met de menu editor geen items kon uitschakelen => uitschakelen werkt niet.

Die netimage installer, is dat zonder een desktop omgeving??

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Installatie Ubuntu 16.04 + Cinnamon problematiek
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/02, 19:59:49 »
Jammer dat je Cinnamon schijnbaar weer gestopt hebt. Hier draait hij lekker ook na wat aanpassingen o.a. zoals jij zei over de stopknop. Na beetje googlen, kwam ik achter de oplossing. In terminal na elkaar:

gsettings set org.cinnamon.desktop.session settings-daemon-uses-logind true
gsettings set org.cinnamon.desktop.session session-manager-uses-logind true
gsettings set org.cinnamon.desktop.session screensaver-uses-logind false

Cinnamon is erg mooi. Heeft mooie dingen.
Als je de Obaif PPA op je Ubuntu installeert (vertrouwde ppa die al jaren bestaat) krijg je ook altijd de nieuwste grafische drivers tot je beschikking, die heel veel grafische problemen wegnemen.

sudo add-apt-repository ppa:oibaf/graphics-drivers

sudo apt-get update

sudo apt-get dist-upgrade

sudo reboot

Hoop dat ik je weer overhaal tot het Cinnamon gebeuren. Eventueel helpt het om Unity daarna te deleten, zodat je geen conflicten met Unity software krijgt.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/02, 20:02:32 door landfiets »
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installatie Ubuntu 16.04 + Cinnamon problematiek
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/02, 20:08:49 »
Ok, zojuist Lubuntu alternative geïnstalleerd. kreeg wel de volledige desktop te zien van Lubuntu. Bestaat er ook een image waar ik wel Ubuntu installeer maar geen desktop?
Misschien even lezen wat je gaat doen?
De alternate DVD heeft meerdere mogelijkheden, probeer eens F4 bij de installatie...............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Installatie Ubuntu 16.04 + Cinnamon problematiek
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/03, 11:43:27 »
Ok, ik heb de network installer image gedownload en geinstalleerd binnen een virtualbox omgeving. Nadta ik een kale werkomgeving kreeg die gelijk is aan een terminal heb ik de commando sudo apt-get install cinnamon gegeven want schijnbaar is er al een Cinnamon desktop aanwezig binnen de Ubuntu repositories. Alleen na de installatie en na het geven van sudo-reboot kom ik nog steeds in die terminal omgeving terecht.

Hoe krijg ik de normale login screen van Cinnamon te zien?

Re: Installatie Ubuntu 16.04 + Cinnamon problematiek
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/03, 12:16:07 »
Gelukt! Ik heb LightDM geinstalleerd en nu werkt het. Wel erg vreemd dat MDM niet direct werkt terwijl ik de voorkeur geef aan MDM.

Dus de vraag blijft dan: hoe krijg ik MDM werkende?


Ps.: network installer is uitstekend! Geen overbodige balast en mooie basis om Ubuntu verder op te bouwen!

DarkEra

  • Gast
Re: Installatie Ubuntu 16.04 + Cinnamon problematiek
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/03, 15:39:43 »
Als je Lightdm aan de praat heb gekregen zal het met MDM ook wel lukken, op het internet is genoeg info erover te vinden. MDM en Cinnamon zijn Linux Mint specifieke zaken zoals je weet dus dat lijkt me een goed uitgangs punt om op te zoeken. Simple as that.... 

Re: Installatie Ubuntu 16.04 + Cinnamon problematiek
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/03, 22:42:38 »
Als je Lightdm aan de praat heb gekregen zal het met MDM ook wel lukken, op het internet is genoeg info erover te vinden. MDM en Cinnamon zijn Linux Mint specifieke zaken zoals je weet dus dat lijkt me een goed uitgangs punt om op te zoeken. Simple as that....

Ik heb e.e.a. al gevonden over mdm en ik had het al geinstalleerd maar wat ik al eerder melde in mijn bericht werkt mdm niet. bij het opstarten kteeg ik geen MDM login te zien. daarnaast is alles wat ik tegenkomen over mdm of niet van toepassing (geen foutoplossing) of verouderde artikelen welke niet/niet helemaal?? van toepassing op Ubuntu 16.04.

Maar ik vind Lightdm geen fraaie login manager zat ook te denken aan SDDM maar wil toch ook graag MDM aan de praat krijgen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie Ubuntu 16.04 + Cinnamon problematiek
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/03, 23:50:52 »
Het is niet bepaald slim om aanmeldbeheerder MDM in Ubuntu 16.04 te willen installeren. MDM hoort bij Linux Mint 17.x en niet bij Ubuntu 16.04, zoals je behoort te weten.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/04, 10:22:18 door Pjotr »

Re: Installatie Ubuntu 16.04 + Cinnamon problematiek
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/04, 07:02:53 »
Het is niet bepaald slim om vensterbeheerder MDM in Ubuntu 16.04 te willen installeren. MDM hoort bij Linux Mint 17.x en niet bij Ubuntu 16.04, zoals je behoort te weten.
Kan best zo zijn, echter wil ik het gewoon proberen omdat het kan. Niks mis mee lijkt me. En lukt het uiteindelijk toch niet dan ben ik er alleen maar wijzer op geworden en hrb ik meer geleerd van linux toch? en daar gaat het mij . Dus als je kan helpen en mij wilt helpen, prima. En daarnaast zijn er een hoop sites te vinden die wel ondersteuning/tips geven over het installeren van MDM onder Ubuntu, dus ja fan lijkt het er wel op dat het wel kan en als je goed gelezen had, had je gelezen dat ik opmerkte dat die nog niet voor 16.04 bedoeld zijn. Ondanks wat jij zegt moet het wel kunnen.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/04, 07:06:50 door linuxfreak »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie Ubuntu 16.04 + Cinnamon problematiek
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/04, 08:58:56 »
Ondanks wat jij zegt moet het wel kunnen.
Ik heb helemaal niet gezegd dat het niet kan. Ik heb alleen gezegd dat het dom is.

Het is bepaald niet snugger om een fundamenteel stuk programmatuur als een aanmeldbeheerder, die zoals je heel goed weet nu alleen nog is bedoeld en ontworpen voor Mint 17.x = Ubuntu 14.04, te willen installeren in Ubuntu 16.04.

Zoals je uit jezelf al had moeten beseffen, zal een verstandig iemand daarmee op z'n minst willen wachten tot de MDM van Mint 18 (= Ubuntu 16.04) beschikbaar is.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/04, 10:22:02 door Pjotr »

Re: Installatie Ubuntu 16.04 + Cinnamon problematiek
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/04, 09:59:22 »
Ik heb nu SDDM werkende. Wat een prachtig mooie inlog scherm is dat! Fraaier dan LightDM. Ben alweer een stap verder met mijn blokkendoos:

1) Cinnamon werkt
2) SDDM werkt

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 16.04 + Cinnamon problematiek
« Reactie #12 Gepost op: 2016/05/04, 11:22:14 »
Het is niet bepaald slim om aanmeldbeheerder MDM in Ubuntu 16.04 te willen installeren.
Het gaat hier om een "blokkendoosinstallatie": dit is voor de hobbyist en alles is dan mogelijk/het proberen waard. Eigenlijk wordt hier een beetje een "eigen distro" gemaakt.

DarkEra

  • Gast
Re: Installatie Ubuntu 16.04 + Cinnamon problematiek
« Reactie #13 Gepost op: 2016/05/04, 19:23:18 »
vanadium,

Dat is ook geen probleem en allemaal goed en wel. :)  Maar weet dat linuxfreak al jaren kennis heeft inzake Linux en zeker geen nieuwkomer is. Hij weet wat een alternate en netboot image is en ermee om te gaan. Ook weet hij goed waar hij voor informatie moet zoeken en hoe dingen te doen. Meer hoeft er niet over gezegd te worden en lijkt me de boodschap duidelijk.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 16.04 + Cinnamon problematiek
« Reactie #14 Gepost op: 2016/05/05, 09:08:51 »
Volledig akkoord. Vandaar mijn reactie.