Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub rescue  (gelezen 3375 keer)

Offline whity

  • Lid
Grub rescue
« Gepost op: 2012/08/26, 22:26:29 »
Ik had een goed draaiend dualboot systeem met windows met Ubuntu en heb besloten om windows er af te gooien, omdat ik er toch bijna niets meer mee deed en kon ik gelijk een nieuwere versie van Ubuntu installeren. Kreeg ik gelijk meer ruimte erbij. Een schone installatie dus. De pc gebruik ik alleen voor data opslag van mijn video bewerkings bestanden en foto's (de data heb ik uiteraard eerst elders gestald)
Ik heb een HD van 500 gig en twee van elk 200 gig in de pc zitten.
Heb de live cd van Ubuntu 12.04 LTS gebruikt om het systeem te installeren en heb gekozen voor de eerste optie (Ubuntu doet alles zelf)
Na de herstart kreeg ik de melding "error: no such partition" en daarna "grub rescue"   :(
Op het forum kon ik geen oplossing hiervoor vinden, misschien heeft iemand een idee om dit op te kunnen lossen?
Graag ook met uitleg wat ik moet doen, want in terminal opdrachten ben ik geen kei.

met vr. grt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/26, 22:42:07 »
Start(boot)  in de bios van elke hd die je erin hebt, misschien heb je meerdere grubs geinstalleerd in de mbr's van je meerdere hd's

Indien dit niet werkt, dan met supergrub grub herinstalleren.
Supergrub zijn 2 cd's
1 voor booten vanaf de cd en win of ubuntu starten zonder bootloader.
2 om grub te installeren.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/27, 15:09:45 »
Waarom twee cd's branden als je Grub kunt herstellen met de cd waarmee je Ubuntu hebt geïnstalleerd?

Offline whity

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/27, 22:06:24 »
Ik heb de methode van Mikkel gevolgt omdat mij dat het makkelijkste leek.
Eerst met Gparted naar de schijven gekeken.
Van schijf 1 (500 gig genaamd sda) zijn er 3 partities,  te weten: 
/dev/sda1 met flag boot en een UUID nummer
/dev/sda2 zonder flag  en unallocated
/dev/sda5 zonder flag en een UUID nummer

Schijf 2 (200 gig genaamd sdb)
/dev/sdb zonder flag en unallocated

Schijf 3 (200 gig genaamd sdc)
/dev/sdc zonder flag en unallocated

Ik heb toen de stappen gevolgd voor het herstellen van grub en heb gekozen voor /dev/sda1 omdat daar  de flag "boot" stond.
Alles is zonder problemen verlopen en gaf de melding "installation finished. No errors reported.
Toen  gereboot en toen kwam de melding weer bij het opstarten " error no such partition" en "grub rescue"  :(

Misschien is er nu meer duidelijk wat er aan de hand is? Moet ik iets anders doen of de methode van jan11000 volgen?

Re: Grub rescue
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/27, 22:08:26 »
Je moet GRUB wel op /dev/sda plaatsen, *niet* op /dev/sda1.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/28, 07:07:28 »
De 2 cd's zijn handig om bij de hand te hebben.
Super Grub2 Disk cd, is om in een os te booten, waarvan de bootloader(grub) niet werkt. Dus je boot van de cd, en dan boot je naar win of ubuntu, dus zonder bootloader(of niet werkende bootloader), dus gemakkelijk als je het niet direct gerepareerd krijgt, en je toch verder kunt werken.

Rescatux cd, hier kun je grub opnieuw mee installeren, hd kiezen en klaar.
Deze heb ik al meerdere keren gebruikt en werkte tot nu toe altijd goed.

Offline whity

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/29, 22:33:52 »
Ik heb de 2 iso's van super grub gedownload, gebrand en uitgeprobeerd.
Supergrub2 in menu bij "detect any operating system gaf als antwoord "(hd2,msdos1) /boot/grub/grub.cfg" Na een return startte Ubuntu op en werkte alles (dus installatie van Ubuntu is correct)
Hierna een reboot en de pc kwam weer met de melding "error 15: file not found,  grub rescue"

Toen de tweede regel van het menu geprobeerd "detect any grub2 configuration file(grub.cfg)  Antwoord is "(hd2, msdos1) /boot/grub/grub.cfg Na een return startte Ubuntu weer op.
Na reboot weer dezelfde melding als boven.

Toen de cd van supergrub v 0.9799 geprobeerd.
Keuze MBR+Linux gaf weer error 15, file not found.
Voor de keuzes MBR+Linux manuel en booting Linux auto gaf dezelfde foutmelding.

Ook heb ik Rescatux geprobeerd, het proces doorlopen van restore grub. Hij gaf de melding dat  het was gelukt maar na een reboot kwam weer de melding van file not found

Wat kan ik nu nog meer doen om het voorelkaar te krijgen? Misschien nog een herinstallatie van Ubuntu op een andere harde schijf of zitten die elkaar dan in de weg?

Offline wermic

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/30, 00:41:33 »
Misschien is raid (fakeraid ) in het BIOS ingestelt ? Of de opstartvolgorde anders ?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/30, 05:40:38 »
Heb je ook van alle hd's proberen te booten, dus in de bios steeds een andere hd kiezen.
Je hebt 3 hd's, dus ook 3 MBR's, en in de mbr wordt grub geplaatst, dus je hebt 3 mogelijkheden met opstarten.

Rescatux, heb je hier sda gekozen voor grub install? Je kan ook sdb of sdc kiezen/proberen.

Booten werkt zo:
bios start
hier wordt boot hd gekozen
dan wordt grub gestart in de mbr
dan gaat grub naar zijn config file op de hd(je linux)
dan boot linux.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/30, 05:45:56 door jan11000 »

Offline whity

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/30, 21:06:35 »
Citaat
Rescatux, heb je hier sda gekozen voor grub install? Je kan ook sdb of sdc kiezen/proberen.

Ik heb met Rescatux nu ook grub op sdb en sdc geprobeerd te installeren.  Bij sdb kreeg ik weer de melding "error file not found". Bij sdc is het wel gelukt, want na de herstart startte Ubuntu goed op. Dus deze tip heeft goed gewerkt!  :D

Er is helaas nog wel een ding wat nog niet helemaal goed is.
Als Ubuntu is opgestart zie ik bij de boomstructuur aan de linkerzijde maar twee schijven, n.l. sdc en sdb. De derde schijf sda , waarop Ubuntu staat en onder verdeelt is in drie partities (sda1, sda2 en sda5) is niet te zien. Is het mogelijk om die schijf ook zichtbaar te krijgen?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/30, 21:12:49 »
Start schijfbeheer en kijk waar ze gemount zijn.

En hoe is sda ingedeeld,
1 /
2 home
3 swap

Offline whity

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/30, 21:59:59 »
Ik ben nog niet zo thuis in de omgeving van 12.04 LTS.
Schijfbeheer is nergens te vinden, het staat niet bij systeeminstellingen en ik zie het ook niet bij dash home, na intypen van de naam.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/30, 22:02:16 »
In het engels heet dit "disk utility".

Offline whity

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/31, 13:41:50 »
De schijf van 500gig (sda) bestaat ui 3 partities:

Naam  " /dev/sda1 "     grootte " 20Gb "          type " Ext4 "                            partitietype " Linux(0x83) "                koppelpunt " /  "

Naam  " /dev/sda2 "     grootte " 4 Gb "            type        -                                   partitietype " wisselgeheugen "

Naam  " /dev/sda3 "     grootte " 476 Gb "      type  " Ext4 (versie 1.0) "   partitietype " Linux (0x83)"             koppelpunt " /home "               

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/31, 17:45:58 »
Precies zoals ik je boven vermeld heb.

Offline whity

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/01, 14:15:36 »
Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met "zoals ik je boven vermeld heb"
Betekent dit dat ik de swabpartitie (sda2) moet verplaatsen naar de positie van sda3 ( /home ) ?

Bij het bekijken van van de partities sda1 ( / ) en sda3 ( / home ) in schijfbeheer bij de knop "betstandssysteem controleren" kwam ik de volgende foutmelding tegen:

"Fout bij bestandssysteemcontrole op volume"
en bij de details " Divice is mounted and no online capability in fsck tool for file system"

Heeft dit er misschien iets mee te maken?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/01, 15:13:05 »
Volgens mij hoef je niks te doen, de partities zijn goed.
wat denk je dat het probleem is?

"Divice is mounted and no online capability in fsck tool for file system",
betekend dat je geen mounted partities fsck kunt uitvoeren, dus eerst unmounten met gparted of schijfbeheer,
De /,  en /home kun je alleen via de livecd fsck doen(je kan eens kijken of er bij recovery mode iets staat om fsck te doen.
swap kun je geen fsck doen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/01, 15:16:36 »
sda1, sda2 en sda3
Zijn je /home, aan de linker kant staat je user naam, dat is dus je home/gebruikers naam
swap is er ook een.
/ is je file systeem, staat ook in de linker kant.

Indien je er een kiest, aan de linker kant, dan kun je boven zien waar je precies zit in linux file systeem.(in de balk).

/ is root van je pc(dus niet root gebruiker)
/etc hier zitten een aantal config files die soms gewijzigd moeten worden.(samba config file, fstab, Xorg).
/home/......   hier zitten de users in, en in je eigen user mag je schrijven en wijzigen.
/media hier worden cd dvd en extra hd's en partities gemount, vaak alleen als je eerst opent.
De rest heb je normaal miet nodig.
Je mag nergens iets wijzigen, behalve in je home map, en extra hd's/partities.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/01, 16:35:53 door jan11000 »

Offline whity

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #18 Gepost op: 2012/09/01, 21:52:54 »
Citaat
Volgens mij hoef je niks te doen, de partities zijn goed.
wat denk je dat het probleem is?

Mijn probleem is (dat denk ik tenminste) dat ik in Nautilus aan de linkerzijde onder apparaten alleen de schijven sdb en sdc (elk 200Gb )zie en niet die van 500 GB schijf sda met de drie partities 
sda1( / ) , sda2 (swab) en sda3 ( / home ). Volgens mij zou dat wel moeten. 
Onder de naam computer staan dan wel de gebruikelijke mappen, zoals  Persoonlijke map, Bureaublad enz.

Ook is mij nu opgevallen dat ik op  200 Gb schijven sdb en sdc geen directory kan aanmaken, alle toegang wordt geweigerd. Volgens tab rechten ben ik geen eigenaar en mag ik geen rechten wijzigen terwijl ikzelf toch alle rechten heb. Hoe kan dat?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #19 Gepost op: 2012/09/01, 22:03:07 »
Met de 200Gb schijf de rechten op je gebruiker zetten.
Nautilus starten in terminal, met "gksudo nautilus", dan wachtwoord ingeven.
Let op nu kun je alle files op je systeem wijzigen, is dus gevaarlijk.
Dan met nautilus naar de partities gaan en rechtertoets de rechten wijzigen naar je gebruiker.
Indien je met veel submappen te maken hebt, dan werkt krusader beter, deze eerst installeren, en deze ook met gksudo krusader starten.

Algemeen info:
Programma's als admin(root) draaien gaat dmv sudo of gksudo, indien het niet werkt gewoon beide proberen.

Met nautilus kun je ook favorieten,  links erbij zetten, is misschien ook een mogelijkheid.
Links staat "file system", dit is gewoon /
/Home staat ook links maar dan met je user naam.
Swap hoef je nooit mee te werken via nautilus.

Linux werkt met rechten op files, dus indien de files door andere linux of andere gebruikers is gemaakt, moet je de rechten naar je toe halen.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/01, 22:08:20 door jan11000 »

Offline wermic

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #20 Gepost op: 2012/09/02, 01:25:25 »
Aan de linkerkant bij nautilus zie je boot, home etc, media, usr, enz, dit  is   je sda (systeemschijf).

Offline whity

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #21 Gepost op: 2012/09/03, 16:23:47 »
Oke, de uitleg van jan11000 verduidelijkt veel. Daar ga ik mee aan de slag.

Citaat
Aan de linkerkant bij nautilus zie je boot, home etc, media, usr, enz, dit  is   je sda (systeemschijf)

Mijn hoofdcomputer is een Mac en de pc waar nu Ubuntu op staat is een oude Windows-pc. Eerst had ik daarop een dualbootsysteem staan maar nu wil ik de Ubuntu-pc als backup voor mijn foto- en video bestanden gaan gebruiken.  Hoe precies, dat moet ik nog uitvogelen, maar er zal vast wel iets te vinden zijn op het forum hoe je zoiets moet aanpakken.
Bij de mac staan net als bij Nautilus alle schijven links onder apparaten. Omdat Ubuntu ook een Linux-achtige is, dacht ik dat dat net zo geregeld zou zijn. Vandaar mijn vraag, dat ik de Ubuntu-schijf (sda) niet onder de kop apparaten zag staan.  Het is me nu wel duidelijk.

Voor mij kan dit topic als opgelost worden beschouwd en wil ik iedereen en met name jan11000 bedanken voor de aangedragen oplossingen en suggesties.  :D

Re: Grub rescue
« Reactie #22 Gepost op: 2012/09/03, 19:02:15 »
Oke, de uitleg van jan11000 verduidelijkt veel. Daar ga ik mee aan de slag.

Citaat
Aan de linkerkant bij nautilus zie je boot, home etc, media, usr, enz, dit  is   je sda (systeemschijf)

Mijn hoofdcomputer is een Mac en de pc waar nu Ubuntu op staat is een oude Windows-pc. Eerst had ik daarop een dualbootsysteem staan maar nu wil ik de Ubuntu-pc als backup voor mijn foto- en video bestanden gaan gebruiken.  Hoe precies, dat moet ik nog uitvogelen, maar er zal vast wel iets te vinden zijn op het forum hoe je zoiets moet aanpakken.
Bij de mac staan net als bij Nautilus alle schijven links onder apparaten. Omdat Ubuntu ook een Linux-achtige is, dacht ik dat dat net zo geregeld zou zijn. Vandaar mijn vraag, dat ik de Ubuntu-schijf (sda) niet onder de kop apparaten zag staan.  Het is me nu wel duidelijk.

Voor mij kan dit topic als opgelost worden beschouwd en wil ik iedereen en met name jan11000 bedanken voor de aangedragen oplossingen en suggesties.  :D
OS X is geen Linux, maar een BSD-besturingssysteem (Darwin-kernel). Het is Unix-gecertificeerd, ironisch genoeg in tegenstelling tot Linux, dat eigenlijk een soort van Unix-kloon is.