Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van VB.NET/Access naar Ubuntu. Welke omgeving kiezen?  (gelezen 974 keer)

Van VB.NET/Access naar Ubuntu. Welke omgeving kiezen?
« Gepost op: 2013/04/02, 08:48:54 »
Ik heb momenteel een applicatie draaiende onder Windows geschreven in VB.NET met een Access database.

De bedoeling is om het geheel om te zetten en te draaien onder Ubuntu en SQLite. Het omzetten van de database is peanuts, maar welke programmeeromgeving is het meest geschikt om de front-ends te schrijven? Gambas3 lijkt me een goede oplossing, of kan je beter onder Python werken?
Toshiba Tecra A11 : Ubuntu 14.04
Netbook Samsung N210 : Linux Mint 13 XFCE
Desktop: Linux Mint 16
Ubuntu Steunpunt Brugge (Be)

Re: Van VB.NET/Access naar Ubuntu. Welke omgeving kiezen?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/06, 20:11:50 »
Ik vind persoonlijk Sublime Text het allerbeste maar ook Geany, Nano (en tot op zekere hoogte zelfs Gedit en Ecrire) zijn erg goed.

Maar dat is voor de code en niet voor het ontwerp. Indien je het ontwerp bedoelt dan kun je beste kijken om iets met Qt Creator te maken of met Glade.

Re: Van VB.NET/Access naar Ubuntu. Welke omgeving kiezen?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/06, 20:46:50 »
Ik vermoed dat je het hier dan over Python hebt. Hoe zijn de database mogelijkheden in Python via  Glade of QT Creator naar een SQLite database toe?
Toshiba Tecra A11 : Ubuntu 14.04
Netbook Samsung N210 : Linux Mint 13 XFCE
Desktop: Linux Mint 16
Ubuntu Steunpunt Brugge (Be)

Re: Van VB.NET/Access naar Ubuntu. Welke omgeving kiezen?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/07, 02:06:16 »
Glade slaat de UI op in een taalonafhankelijk XML-formaat, dus elke taal met GTK bindings kan met het Glade formaat overweg. Dat kan zijn: Python, C, C++, Vala, Perl en nog een aantal.

Voor zover ik weet kan elke taal met een database overweg. SQLite zit bij Python in ieder geval in de standaard bibliotheek en is meteen te gebruiken. Er zijn ook een aantal ORMs die het gebruik eventueel kunnen vereenvoudigen. Kijk daarvoor naar SQLAlchemy, SQLObject of zelfs de Django ORM.

Re: Van VB.NET/Access naar Ubuntu. Welke omgeving kiezen?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/07, 09:24:36 »
Qt heeft een SQL-component (QtSql).
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Van VB.NET/Access naar Ubuntu. Welke omgeving kiezen?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/07, 10:48:54 »
Blijkbaar gaat de voorkeur hier duidelijk naar Python. Bedankt voor de info. Ik ga me dus toeleggen op het aanleren van Python daar ik deze taal helemaal niet ken.
Ik ga de serie over Python in FullCircleMagazine als basis gebruiken en zien hoe ver ik kom.
Toshiba Tecra A11 : Ubuntu 14.04
Netbook Samsung N210 : Linux Mint 13 XFCE
Desktop: Linux Mint 16
Ubuntu Steunpunt Brugge (Be)