Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rt2500usb driver  (gelezen 1539 keer)

Offline erLin

  • Lid
rt2500usb driver
« Gepost op: 2008/03/28, 19:23:03 »
Hallo,
ik heb bij een kennis ubuntu op de pc gezet. Hij maakt gebruik van een wusb54Gv4 usb-wifi kastje (roaming), dit wil nog niet echt werken.
Wat ik al geprobeerd heb:
- ingebouwde driver rt2500usb; ziet de verbinding, ziet 100% ontvangst, krijgt geen ip, geen internetverbinding, geen netwerkomgeving.

- ndiswrapper met .inf driver van cdtje. De rt2500usb geblacklist en ndiswrapper laten draaien; hij ziet 'draadloos netwerk' niet meer.
Wanneer ik in de blacklist rt2500usb weghaal, wordt er een ip verkregen en zelfs pakketjes ontvangen/verstuurd. Het internet werkt nogthans niet.

Wanneer ik in lsmod kijk, zonder de blacklistvermelding, dan staat rt2500usb te draaien. Dit is dus de ingebouwde driver, want die liep ook al voor het geknoei met ndis.
De .inf-driver heet ook rt2500usb. Wanneer ik blacklist wordt deze dus ook tegen gehouden.

Heeft iemand een idee hoe ik de ndis-driver voorsprong kan laten hebben op de 'ingebouwde', ook als ze dezelfde naam hebben?

Of wellicht nog andere suggesties voor dit linksys apparaat?

groet, erwin

Offline Petervdw

  • Lid
rt2500usb driver
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/28, 21:41:34 »
Aan erLin
Hij werkt "out of the box". De RT2500 driver zit in Ubuntu. Niet met Ndiswrapper aan rommelen. Vernieuw de encryptie code in het modem een keer. Kijk of alles werkelijk goed staat. Start het modem opnieuw op. En probeer via het netwerkicoontje contact te krijgen. geduld, kan even duren.
Vr.groet, peter

Offline erLin

  • Lid
rt2500usb driver
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/29, 17:50:18 »
Dag Peter,

encryptie? Het modem staat (vanwege winME eigenaardigheden op een andere pc) onbeveiligd uit te zenden. Hij zou dan toch op roaming moeten werken?

groet, Erwin


Offline erLin

  • Lid
rt2500usb driver
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/29, 18:50:34 »
Bedankt pjotr, goed om te weten. Dan rest bij mij de vraag over het roaming, dit zou toch simpelweg moeten werken wanneer je geeen encryptie instelt?
gr, erwin

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
rt2500usb driver
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/29, 18:53:18 »
Ja. Overigens kan die RT2500 chipset van jou, gewoon de hoogste graad van encryptie aan: WPA2 Personal met AES.

Offline Petervdw

  • Lid
rt2500usb driver
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/29, 20:56:48 »
Aan erLin
Je bent al heel ver gevorderd naar een oplossing. Als je normaal encryptie invoert staat er een asci verhaal of zo. Als je niks invoert, ziet het ene apparaat een leeg vakje (niet ingevuld) en in het andere apparaat is dat lege vakje misschien gepasseerd bij het invullen met een Enter. Dan zit er verschil in en dan werkt het niet. Remedie: vul gewoon een passwoord in en probeer dat eerst. Wat Pjotr zegt: WPA2 en AES is het laatste op dit gebied en het veiligst.
Vr,groet, peter

Nu al een paar keer meegemaakt, dat wanneer de code opnieuw wordt ingevoerd,
eerst het modem, de computer vraagt vanzelf, dat dan spontaan de verbinding start.

Offline erLin

  • Lid
rt2500usb driver
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/31, 12:11:57 »
Ik heb dus al een keer een ip-adres verkregen en volgens het indicatortje 100% verbinding, maar toen nog geen internet. Waar heeft dit aan kunnen liggen?

Offline Petervdw

  • Lid
rt2500usb driver
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/31, 12:54:17 »
Aan erLin
Je LAN verbinding doet het dus. Nu nog internet. Daar zijn 3 dingen voor nodig.
Naam van je SSID: staat aan, want je ziet de indicator en de naam. Om verbinding te krijgen moet de beveiligingscode kloppen, dus voer in de router/modem een encryptiecodewoord in, bij het aanklikken van je SSID vraagt Ubuntu vanzelf om de encryptiecode en het passwoord, Het derde is (meestal niet gebruikt): staat het MAC nummer van je USB-kastje in de lijst in je modem vermeld. Meestal staat dit af, of op: alles toelaten, of zoiets.
In de vorige post heb ik al beschreven waarom het soms lijkt alsof lege vakjes of niet ingevulde codes soms verschillend geïnterpreteerd worden door modem/router en Ubuntu.
Vr.groet, peter