Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen  (gelezen 52591 keer)

Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #25 Gepost op: 2010/08/24, 20:38:06 »
Ik denk dat het probleem niet alleen in het offtopic-gedeelte zit.

In allerlei topics meent een relatief klein aantal leden  allerlei "grappige" dingen te moeten opmerken waardoor het onderwerp van de TS soms helemaal niet meer terug te vinden is.

Volgens mij een schone taak voor de mods om deze zaken onmiddellijk te verwijderen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #26 Gepost op: 2010/08/24, 20:44:06 »
Waarom worden er overal regels voor gemaakt? Vroeger waren de moderatoren iets losser, maar tegenwoordig wordt er zo'n beetje iedere pagina gemaand om ontopic te blijven. Mijn advies: zelfregulering. Een voorbeeld hiervan:

In het topic over favoriete software, hier te vinden, werd er offtopic gegaan over bier en whiskey. Daar is niets mis mee, maar een van de moderatoren vond het nodig om toen er al lang weer ontopic gegaan werd nog even de mensen te manen ontopic te gaan. Er was een einde gekomen aan het verhaal over drank installeren, dus is het mijns inziens volledig onnodig om de leden te manen ontopic te gaan. Het komt een beetje betweterig over. De ervaring leert dat er vanzelf een eind komt aan offtopic en er vanzelf wel een reactie ontopic komt, net als in de aangehaalde link.

Een tweede voorbeeld is dit: link. Ook dit laat zien dat de offtopic al lang ten einde was en er vanzelf reacties ontopic komen.

Mijn advies: Laten zoals het is, het liefst het aantal regels halveren. Wij moeten laten merken dat wij de leden serieus nemen en in plaats van een lijst van regels hen een aantal aandachtspunten presenteren. Mochten er ongeoorloofde reacties komen, laat het als het even kan staan, want de goede lezer leest er toch overheen. Ook denk ik dat als de TS een vraag heeft, hij zich weinig van de offtopic aan zal trekken.

Van de hier aangehaalde voorbeelden is niets persoonlijk bedoeld, het dient als illustratie.

Phr3ak

  • Gast
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #27 Gepost op: 2010/08/24, 20:51:31 »
Je kan de 'nieuwe'  "offtopic"  ook gewoon: "/dev/null/"  noemen .. De noemer zegt het al, bevalt het niet, dan verdwijnt het gewoon naar de bitjes hemel :)

Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #28 Gepost op: 2010/08/24, 20:52:30 »
Mijn advies: Laten zoals het is, het liefst het aantal regels halveren. Wij moeten laten merken dat wij de leden serieus nemen en in plaats van een lijst van regels hen een aantal aandachtspunten presenteren.

Dat is precies wat enige tijd geleden is gebeurd. Er was eerst een enorme waslijst aan forumrichtlijnen. Dat gaf veel onduidelijkheid. Er is toen voor gekozen om een klein aantal forumregels te hanteren (10 stuks) en die te handhaven. Verder zijn er een aantal forumrichtlijnen die de bedoelt zijn als uitgangspunt voor zelfregulatie door forumleden. De moderators hoeven zich daar in principe niet mee bezig te houden. Offtopic posten is zo'n onderwerp dat door volgens de forumrichtlijnen door zelfregulatie beperkt zou moeten worden.

Zie:
http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/richtlijnen#Forum

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #29 Gepost op: 2010/08/24, 21:01:01 »
In het topic over favoriete software, hier te vinden, werd er offtopic gegaan over bier en whiskey. Daar is niets mis mee, maar een van de moderatoren vond het nodig om toen er al lang weer ontopic gegaan werd nog even de mensen te manen ontopic te gaan.
Wat is er toch tegen mods? Ten eerste zie ik niet terug dat een mod dat zei. Maar wel dat een lid verzocht om ontopic te gaan. Ten tweede, het maakt niet uit of het nou een mod of een lid is die het verzoekt. Topics zijn er om ontopic te zijn, behalve een paar uitzonderingen (stamkroeg ofzo). Is iets niet ontopic, dan kan een mod het verwijderen. Een geintje tussendoor moet wel kunnen. En mods mogen daar wat mij betreft ook wel soepel in zijn. En dat zijn ze ook wel. Maar ga niet zeuren als het wordt verwijderd. Vuistregel blijft "ontopic". Wees blij als het niet wordt verwijderd ;).

Verder maakt het mijns inziens niet uit hoe lang het geleden was dat men offtopic ging. Als je na een jaar een topic leest over "Hoe fix ik bla-die-bla in Ubuntu 9.10 met mn ATI kaart" dan is het gewoon fijn dat je niet om de nuttige post 5 zinloze posts hebt..

Ik verder vind dat Drummies de spijker op z'n kop slaat. Mods moeten gewoon hard op kunnen treden. En discussies over "censuur" moeten gewoon afgekapt worden.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Phr3ak

  • Gast
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #30 Gepost op: 2010/08/24, 21:07:14 »
Laten we nou eens heel eerlijk zijn, waarom kan men niet gewoon ontopic blijven en waarom moeten er bepaalde topic omgetoverd worden als zijnde een stamkroeg? Vertel mij dat en ik kan het misschien begrijpen, maar nu begrijp ik het gewoon even niet.

Sommige dingen moet je niet eens willen begrijpen, gewoon zo laten, dus niks aan doen :)

Offline Luuk58

  • Lid
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #31 Gepost op: 2010/08/24, 21:10:05 »
Je kan de 'nieuwe'  "offtopic"  ook gewoon: "/dev/null/"  noemen .. De noemer zegt het al, bevalt het niet, dan verdwijnt het gewoon naar de bitjes hemel :)
Als er een naamwijziging komt, ik stem voor deze! ;D

Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #32 Gepost op: 2010/08/24, 21:19:36 »
In het topic over favoriete software, hier te vinden, werd er offtopic gegaan over bier en whiskey. Daar is niets mis mee, maar een van de moderatoren vond het nodig om toen er al lang weer ontopic gegaan werd nog even de mensen te manen ontopic te gaan.
Wat is er toch tegen mods? Ten eerste zie ik niet terug dat een mod dat zei. Maar wel dat een lid verzocht om ontopic te gaan. Ten tweede, het maakt niet uit of het nou een mod of een lid is die het verzoekt. Topics zijn er om ontopic te zijn, behalve een paar uitzonderingen (stamkroeg ofzo). Is iets niet ontopic, dan kan een mod het verwijderen. Een geintje tussendoor moet wel kunnen. En mods mogen daar wat mij betreft ook wel soepel in zijn. En dat zijn ze ook wel. Maar ga niet zeuren als het wordt verwijderd. Vuistregel blijft "ontopic". Wees blij als het niet wordt verwijderd ;).

Verder maakt het mijns inziens niet uit hoe lang het geleden was dat men offtopic ging. Als je na een jaar een topic leest over "Hoe fix ik bla-die-bla in Ubuntu 9.10 met mn ATI kaart" dan is het gewoon fijn dat je niet om de nuttige post 5 zinloze posts hebt..

Ik verder vind dat Drummies de spijker op z'n kop slaat. Mods moeten gewoon hard op kunnen treden. En discussies over "censuur" moeten gewoon afgekapt worden.

+1
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #33 Gepost op: 2010/08/24, 21:26:55 »
Citaat
Een tweede voorbeeld is dit: link. Ook dit laat zien dat de offtopic al lang ten einde was en er vanzelf reacties ontopic komen.
Hier wordt excuses voor aangeboden, dat ontgaat je?

Citaat
In het topic over favoriete software, hier te vinden
Welke reactie bedoel je dan? Doe dan de goede aangeven.
Dat is mij niet ontgaan; ik vond het geen goed voorbeeld. Dit was alleen ter illustratie dat er wel eens onnodig gevraagd wordt ontopic te gaan. Die reacties waar ik op doel zijn verwijderd, maar die dienden ook ter illustratie.

In het topic over favoriete software, hier te vinden, werd er offtopic gegaan over bier en whiskey. Daar is niets mis mee, maar een van de moderatoren vond het nodig om toen er al lang weer ontopic gegaan werd nog even de mensen te manen ontopic te gaan.
Wat is er toch tegen mods? Ten eerste zie ik niet terug dat een mod dat zei. Maar wel dat een lid verzocht om ontopic te gaan. Ten tweede, het maakt niet uit of het nou een mod of een lid is die het verzoekt. Topics zijn er om ontopic te zijn, behalve een paar uitzonderingen (stamkroeg ofzo). Is iets niet ontopic, dan kan een mod het verwijderen. Een geintje tussendoor moet wel kunnen. En mods mogen daar wat mij betreft ook wel soepel in zijn. En dat zijn ze ook wel. Maar ga niet zeuren als het wordt verwijderd. Vuistregel blijft "ontopic". Wees blij als het niet wordt verwijderd ;).

Verder maakt het mijns inziens niet uit hoe lang het geleden was dat men offtopic ging. Als je na een jaar een topic leest over "Hoe fix ik bla-die-bla in Ubuntu 9.10 met mn ATI kaart" dan is het gewoon fijn dat je niet om de nuttige post 5 zinloze posts hebt..

Ik verder vind dat Drummies de spijker op z'n kop slaat. Mods moeten gewoon hard op kunnen treden. En discussies over "censuur" moeten gewoon afgekapt worden.
Ik ben niet tegen mods, maar de mods zijn aangewezen om de leden aan de regels te houden. De berichten van de mods zijn dus een afspiegeling van de regels. Zodoende heeft een mod als hij/zij namens het Team spreekt dus meer gezag dan een normaal lid. Daarom volg ik hun gedrag (natuurlijk alleen als zij namens het Team spreken) iets kritischer van van gewone leden.

Als het goed is heb je maar 1 nuttige post nodig, dus als je met 6 posts lezen een oplossing hebt, dan is dat acceptabel. ;)

Overigens vind ik een ban voor onzinnige berichten onnodig, tenzij het echt de spuigaten uitloopt, een al dan niet onzinnig berichtje als reactie op een zin(snede) van anderen is immers snel gemaakt.

Geloof je mij als ik zeg dat als ik hard optreed (wat ik eigenlijk niet eens doe, maar dar zijn de meningen over verdeeld denk ik) ik antwoord terug krijg dat ik eigenlijk niet eens wil lezen?
Dat men zich dan op de pik getrapt voelt omdat ik er wat van zeg? Waarom zou dat zijn, denk je?

Laten we nou eens heel eerlijk zijn, waarom kan men niet gewoon ontopic blijven en waarom moeten er bepaalde topic omgetoverd worden als zijnde een stamkroeg? Vertel mij dat en ik kan het misschien begrijpen, maar nu begrijp ik het gewoon even niet.
Ik hoop dat je niet op mij doelt, maar dit is ook een van de redenen dat ik pb's afwijs. Alles wordt persoonlijk op jou gericht, terwijl als het openbaar geplaatst wordt, de mensen voorzichtiger zullen zijn en jij minder persoonlijk gerichte en minder harde berichten krijgt. Overigens komen aan alle tweede stamkroegen een einde.

DarkEra

  • Gast
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #34 Gepost op: 2010/08/24, 23:00:32 »
Volgens mij heb ik ooit een keer eerder gezegd dat men een Offtopic forumgedeelte niet kan indammen of wegnemen van de community. Het is een plaats waar mensen kunnen relativeren mits er zich aan de regels gehouden wordt.

Dat het werkt op andere fora die ik ken en juist alleen hier niet waarbij er ook nog eens "moeilijk" over gedaan wordt snap ik nu echt totaal niet. Teveel "blabla" is ermee gemoeid volgens mij in plaats van gewoon te genieten van het forum, de community en het OS.

Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #35 Gepost op: 2010/08/24, 23:58:03 »
Ben een beetje laat, ben van 2:00 tot 11:30 weggeweest (vakantiewerk).
Zelf voel ik weinig voor het indammen van off-topic.
Naar mijn inziens moet er ruimte zijn voor off-topic nonsense, niet alles hoeft over computers te gaan.

Een beperkt aantal stickies opzetten en de rest volledig sluiten zie ik zelf niet zitten; het past niet binnen de ubuntu gedachte om alle ruimte voor gezelligheid, vragen en andere dingen weg te laten.
Als men een vraag/probleem heeft dat weinig met Ubuntu heeft te maken dan moeten we dat niet meteen weg censureren, dat leid alleen maar tot een slechtere sfeer.

"*Er is helaas maar 1 optie,bij gevoelige Topics een moderator er op vast pinnen,en overbodige vervelende opmerkingen direct zonder enige vorm van overleg verwijderen.(lik op stuk beleid)"
Ik denk dat het meeste gedonder van topics komt buiten de vaste topics om.
Het lijkt me weinig uithalen om iedere dag iemand op een ander topic vast te pinnen; daarnaast hebben veel moderatoren op veel tijden (werktijd) geen tijd, één moderator zal vaak te weinig zijn.

Het offtopic gaan binnen offtopic zou gereguleerd moeten worden; een enkel vraagje tussendoor kan weinig kwaad.
Probleem is enkel, waar leg je de grens? Als dat kleine vraagje een pagina kost dan is het meteen een ander verhaal.
Een zeer streng lik op stuk beleid leid tot een sfeer die haaks staat op de ubuntu gedachtegang, ik kan me hier dus niet helemaal in vinden.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #36 Gepost op: 2010/08/25, 00:42:00 »
Citaat
Probleem is enkel, waar leg je de grens? Als dat kleine vraagje een pagina kost dan is het meteen een ander verhaal.
Een zeer streng lik op stuk beleid leid tot een sfeer die haaks staat op de ubuntu gedachtegang, ik kan me hier dus niet helemaal in vinden.
Hmz... elkaar verrot schelden en om elk wissewasje boos worden staat ook haaks op de Ubuntu-gedachte. Ik vraag me eigenlijk af of er soms iets fundamenteels fout is op het forum. Als mensen iets niet zint over een bepaalde actie die een mod heeft gedaan, dan moet dat ongenoegen telkens uberduidelijk op het forum geuit worden. Neem dat topic over autisme. De poll gaf een interessante zet voor een best wel interessante discussie. Mensen deelden ervaringen hier en daar en gingen serieus erop in. Helaas moesten er allemaal weer 'grappige' opmerkingen gemaakt worden, wat een fatsoenlijk gesprek dus behoorlijk hinderde. Dat is de ene kant van het verhaal.

De andere kant is deze: Iemand wordt boos om de poll, er wordt er een soort van tegen-poll opgestart, die wordt gesloten en direct erna verschijnt een derde draadje waarin iemand zijn ongenoegen uit over het sluiten van het ene en open laten staan van het andere topic. Zie hier: een interessant topic wordt effectief de nek omgedraaid en wij zitten hier ons af te vragen of we offtopic moeten indammen.

Ik zit me nu dus af te vragen wat je hieraan kunt doen. Eigenlijk is harder optreden niet de oplossing. Onderhuids zal het toch blijven doorsluimeren. Niets doen is ook geen optie, want er is een situatie ontstaan die om een oplossing vraagt. Maar jah, wat kun je dan doen...?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Tom

  • Lid
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #37 Gepost op: 2010/08/25, 10:25:26 »
Daar is een simpele oplossing voor en namelijk een Poll op aanvraag.
Ik zou graag een poll openen (maken) over b.v slaapt u naakt in bed en motiveer mijn vraag waarom ik dat wil weten..
Ik doe mijn vraag aan het Team ,dan zou ik binnen een dag antwoord moeten hebben .. nu ja het antwoord zal negatief zijn.

Dan vraag ik mag ik een Poll over Autisme openen want (motivatie) ik zou graag die mensen beter willen leren kennen en bij vragen van die personen etc er beter op willen (reageren) antwoorden bij eventuele vragen etc
Dus er rekening mee houden dat niet iedereen het zelfde is.
Die vraag zal met ja beantwoord worden en dan kan ik die Poll starten met mijn motivatie er bij geschreven.

Wordt er een Poll geopend zonder aanvraag .. boem de vuilbak in zonder commentaar.
Das mijn idee.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #38 Gepost op: 2010/08/25, 11:21:41 »
Als het goed is heb je maar 1 nuttige post nodig, dus als je met 6 posts lezen een oplossing hebt, dan is dat acceptabel. ;)
Nou, kom op. Je weet zelf toch ook wel dat er doorgaans meerdere berichten nodig zijn voordat iets wordt opgelost. En als dan het merendeel van de berichten niets toevoegd, is dat vervelend voor iemand die het hele topic nog moet doorlezen bijv.

Maar ik moet ook wel zeggen dat het soms moet kunnen. Je moet ook een beetje kijken naar de sfeer en het doel van het topic. Ik heb twee voorbeelden. (kijk aub alleen naar de titel en de eerste post, de rest boeit niet)
Zelf heb ik een topic ik offtopic geopend waar niet echt ontopic meer wordt gepost, maar dat boeit mij geen !@$(*&. Ik wilde hier ook geen serieuze discussie starten. Zolang het er gezellig blijft is er niets aan de hand als je het mij vraagt.
Hier is een ander topic in offtopic waar de TS duidelijk om iets vraagt. Ik zou het hier dan wel vervelend vinden als allerlei mensen zich niet aan het onderwerp houden.


Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #39 Gepost op: 2010/08/25, 13:00:50 »
Mijn twee centjes: het Offtopic sub-forum valt onder het Ubuntu-NL forum dus ook in dit sub-forum gelden de Ubuntu Code of Conduct en de forumrichtlijnen, ook al hebben de onderwerpen in veel gevallen niks met Ubuntu te maken.
Wat mij betreft zouden de Code of Conduct en aanvullende forumrichtlijnen veel meer gerespecteerd mogen worden. En niet alleen door de forumleden, maar ook door de mensen die gelieerd zijn aan Ubuntu-NL. Vooral wat betreft de mods, die zouden eigenlijk allemaal de Code of Conduct ondertekend moeten hebben voordat ze aan de slag kunnen als moderator.
Maar ook de forumleden zouden de CoC en forumrichtlijnen er wat vaker op na mogen slaan, vooral de forumleden die veel posten. Te veel draadjes verzanden in ad hominem discussies, wat mij betreft hét grootste probleem van Ubuntu-NL. De forumrichtlijnen zijn hier zeer duidelijk in, respecteer deze dan ook. Zo niet, waarschuwen of draadje in een 'jail' zetten indien nodig en discussies over het hoe en waarom óf negeren óf ook in de 'jail' zetten.

Groet,

Jeremy

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #40 Gepost op: 2010/08/25, 13:14:30 »
Bedankt voor het aanhalen van de Ubuntu CoC! Dat is een goed punt. Voor onwetenden, lees het hier: http://www.ubuntu.com/community/conduct
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!


Offline Gotiniens

  • Lid
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #42 Gepost op: 2010/08/25, 19:29:14 »
Daar is een simpele oplossing voor en namelijk een Poll op aanvraag.
Ik zou graag een poll openen (maken) over b.v slaapt u naakt in bed en motiveer mijn vraag waarom ik dat wil weten..
Ik doe mijn vraag aan het Team ,dan zou ik binnen een dag antwoord moeten hebben .. nu ja het antwoord zal negatief zijn.

Kom op zeg, we toch geen kinderen hier? Net alsof je je moeder om een koekje vraagt. IMHO moet gewoon zelf regulerend kunnen. 1 regel is mischien wel handig, dat een poll ook een discussie waarde moet hebben...

Offline heir4c

  • Lid
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #43 Gepost op: 2010/08/25, 20:10:55 »
Kom op zeg, we toch geen kinderen hier? Net alsof je je moeder om een koekje vraagt.

Zo gedragen sommige leden zich wel.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #44 Gepost op: 2010/08/25, 21:16:51 »
Daar is een simpele oplossing voor en namelijk een Poll op aanvraag.
Ik zou graag een poll openen (maken) over b.v slaapt u naakt in bed en motiveer mijn vraag waarom ik dat wil weten..
Ik doe mijn vraag aan het Team ,dan zou ik binnen een dag antwoord moeten hebben .. nu ja het antwoord zal negatief zijn.
Moeten berichten in dit forumonderdeel dan ook via een moderator geplaatst worden? ??? Ik ben hiertegen, want als het goed is, kunnen de meesten zoiets goed afwegen.

Als het goed is heb je maar 1 nuttige post nodig, dus als je met 6 posts lezen een oplossing hebt, dan is dat acceptabel. ;)
Nou, kom op. Je weet zelf toch ook wel dat er doorgaans meerdere berichten nodig zijn voordat iets wordt opgelost. En als dan het merendeel van de berichten niets toevoegd, is dat vervelend voor iemand die het hele topic nog moet doorlezen bijv.

Maar ik moet ook wel zeggen dat het soms moet kunnen. Je moet ook een beetje kijken naar de sfeer en het doel van het topic. Ik heb twee voorbeelden. (kijk aub alleen naar de titel en de eerste post, de rest boeit niet)
Zelf heb ik een topic ik offtopic geopend waar niet echt ontopic meer wordt gepost, maar dat boeit mij geen !@$(*&. Ik wilde hier ook geen serieuze discussie starten. Zolang het er gezellig blijft is er niets aan de hand als je het mij vraagt.
Hier is een ander topic in offtopic waar de TS duidelijk om iets vraagt. Ik zou het hier dan wel vervelend vinden als allerlei mensen zich niet aan het onderwerp houden.
Helemaal mee eens. Overigens, als ik gericht zoek en er een offtopicbericht tussen staat, is het scrollwiel genadeloos. Ik heb zelf totaal geen last van offtopicbijdragen, mits het natuurlijk binnen de (ruime) perken blijft.

Skilltone

  • Gast
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #45 Gepost op: 2010/08/25, 22:06:55 »
Als ik hier zo vrij mag zijn, wil ik hier een ondersteunende advies geven. Hierbij moeten jullie als forum beheerder in welke functie ook zit je gedachte over laten gaan. En vind je niks, ook goed ;)

Ik merk aan het forum dat jullie de basis van jullie forum aan verliezen zijn. Dit voorkomend vooral uit offtopic reacties, onzinnige vragen, rare antwoorden en rare polls zonder vorm van ondersteunende argumentatie. de veranderingen van de regels/richtlijnen helpt hier ook niet bij. Ik wil het houden op de indeling van het forum.

De basis van het forum, zover ik het in kan zien, is de helpende hand te bieden aan personen die beginnen met Ubuntu, of die in problemen komen door gebruik van Ubuntu. Daarnaast bied dit forum als basis aan, om een stukje technische kennis te ontwikkelen in Linux algemeen en Ubuntu en dit te delen.

Deze kunnen worden opgedeeld in het huidige kopje

“ondersteuning”.
Waar het nu ook staat, en daarmee de beginnende, als de gevorderde zoeker de juiste zaken zien. Uitstekend. Hierbij is de taak in het algemeen, dat de MOD of alles ook correct loopt, en de taak voor verwijderen van offopic verhalen tussen deze topics eruit te vissen. Zover ik kan opmerken gebeurd dit goed.

“De community”
Jullie noemen dit “interactief”. Ik zou het noemen de community. Je zou hier de onderwerpen kunnen plaatsen die betrekking hebben op verbetering, verspreiden van Ubuntu en mooier maken van Ubuntu. Denkend aan Etalage, Ubuntu NL, vertalingen, documentatie en testforum. De naam geeft aan, dat hier de mensen zitten die Ubuntu/Linux een warm hart aandragen en hier hun dingen tonen, of kennis te delen. Een community die voor Ubuntu gaat.
Je zou, om het netjes te maken, er voor kiezen om deze groep de blokkeren voor mensen die die kennis niet hebben, of willen delen. Dat ze wel in kunnen zien, maar niet kunnen reageren, alleen als ze tot deze groep worden toegelaten.

Als je dan onderaan de topic maakt bijvoorbeeld “Clubhuis Ubuntu” voor ze lekker los kunnen gaan met voor sommige hun zin en onzin, prima toch. Indeling zou kunnen zijn;
“Clubhuis”
daarin de sticky's Bar (ipv stamkroeg) zithoek (ipv theesalon)
“Marktplaats”
Aangeboden, gevraagd
“Nieuws”
“Polls”(op aanvraag is dat een goed idee)

Als je dit zou doen, als voorbeeld, behoud je overzicht. Dan gaan de kwebberlaars lekker in clubhuis zitten. De Ubuntero's in de community zitten, en de mensen die ondersteuning nodig hebben, in ondersteuning. Zo houd je alles gescheiden. Is maar een idee.

Skilltone

Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #46 Gepost op: 2010/08/26, 07:38:33 »
Het probleem hiermee is denk ik dat aardig wat mensen die zich storen aan serieuze draden die geheel offtopic gaan, en onzinnige polls, en de discussies die daarover ontstaan, maar die tegelijkertijd het offtopic forumonderdeel op zich erg kunnen waarderen. Het is denk ik niet zo dat er kwebbelaars zijn en niet-kwebbelaars...

Waar aardig wat leden zich aan storen is denk ik veel meer dat er een aantal leden zijn die zich bij het posten van berichten nauwelijks rekening lijken te houden met wat de meerwaarde van hun bijdrage voor andere forumleden is, en in het bijzonder van de TS. Meer lijkt het erom te gaan dat deze leden berichten posten om in hun behoefte aan aandacht te voorzien. Op zich is er natuurlijk niks mis mee als het ubuntu-nl forum kan voorzien in een stuk aandachtsbehoefte van leden, sterker nog, persoonlijke aandacht voor mensen past denk ik goed bij ubuntu. Maar regelmatig krijgen leden veel 'negatieve' aandacht. Aandacht vanwege bijdragen die voor de leden die erop reageren vaak nauwelijk waarde hebben, i.p.v. aandacht voor 'positieve' bijdragen die waardevol zijn voor andere leden. Dit patroon lijkt bij ubuntu-nl steeds weer terug te keren.

edit: toelichting verwijderd omdat dit verkeerd opgevat kan worden
« Laatst bewerkt op: 2010/08/26, 09:14:29 door Thomas de Graaff »

Phr3ak

  • Gast
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #47 Gepost op: 2010/08/26, 08:08:11 »
Nah, ik denk .. En dat is geheel mijn opinie hoor ..

Dat als mensen zich aanmelden op dit forum, dat er een bepaalde verwachting gewekt wordt of is .. Dus, ze zoeken b.v. hulp met een Ubuntu probleempje, en ze komen terecht in een offtopic gebeuren van een jewelste (beetje overdreven mischien). En tsja, in offtopic geneuzel zit je niet echt te wachten als je een probleem ergens mee ervaart ;)

Offline Tom

  • Lid
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #48 Gepost op: 2010/08/26, 10:25:33 »
Als ik hier zo vrij mag zijn, wil ik hier een ondersteunende advies geven. Hierbij moeten jullie als forum beheerder in welke functie ook zit je gedachte over laten gaan. En vind je niks, ook goed ;)

Ik merk aan het forum dat jullie de basis van jullie forum aan verliezen zijn. Dit voorkomend vooral uit offtopic reacties, onzinnige vragen, rare antwoorden en rare polls zonder vorm van ondersteunende argumentatie. de veranderingen van de regels/richtlijnen helpt hier ook niet bij. Ik wil het houden op de indeling van het forum.

De basis van het forum, zover ik het in kan zien, is de helpende hand te bieden aan personen die beginnen met Ubuntu, of die in problemen komen door gebruik van Ubuntu. Daarnaast bied dit forum als basis aan, om een stukje technische kennis te ontwikkelen in Linux algemeen en Ubuntu en dit te delen.

Deze kunnen worden opgedeeld in het huidige kopje

“ondersteuning”.
Waar het nu ook staat, en daarmee de beginnende, als de gevorderde zoeker de juiste zaken zien. Uitstekend. Hierbij is de taak in het algemeen, dat de MOD of alles ook correct loopt, en de taak voor verwijderen van offopic verhalen tussen deze topics eruit te vissen. Zover ik kan opmerken gebeurd dit goed.

“De community”
Jullie noemen dit “interactief”. Ik zou het noemen de community. Je zou hier de onderwerpen kunnen plaatsen die betrekking hebben op verbetering, verspreiden van Ubuntu en mooier maken van Ubuntu. Denkend aan Etalage, Ubuntu NL, vertalingen, documentatie en testforum. De naam geeft aan, dat hier de mensen zitten die Ubuntu/Linux een warm hart aandragen en hier hun dingen tonen, of kennis te delen. Een community die voor Ubuntu gaat.
Je zou, om het netjes te maken, er voor kiezen om deze groep de blokkeren voor mensen die die kennis niet hebben, of willen delen. Dat ze wel in kunnen zien, maar niet kunnen reageren, alleen als ze tot deze groep worden toegelaten.

Als je dan onderaan de topic maakt bijvoorbeeld “Clubhuis Ubuntu” voor ze lekker los kunnen gaan met voor sommige hun zin en onzin, prima toch. Indeling zou kunnen zijn;
“Clubhuis”
daarin de sticky's Bar (ipv stamkroeg) zithoek (ipv theesalon)
“Marktplaats”
Aangeboden, gevraagd
“Nieuws”
“Polls”(op aanvraag is dat een goed idee)

Als je dit zou doen, als voorbeeld, behoud je overzicht. Dan gaan de kwebberlaars lekker in clubhuis zitten. De Ubuntero's in de community zitten, en de mensen die ondersteuning nodig hebben, in ondersteuning. Zo houd je alles gescheiden. Is maar een idee.

Skilltone

Uitstekend idee.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #49 Gepost op: 2010/08/26, 11:29:30 »
Ik vind dat SkillStone een mooi verhaal heeft. Vooral dat "basis verliezen" enzo kan ik me wel in vinden. Ik zie alleen niet echt een oplossing. Het zijn eigenlijk alleen maar naamsveranderingen. En dat helpt niet.

Citaat
“De community”
....
Je zou, om het netjes te maken, er voor kiezen om deze groep de blokkeren voor mensen die die kennis niet hebben, of willen delen.
Oneens, iedereen moet gewoon mee kunnen doen. Het woord blokkeren of gesloten krijg ik kriebels van.

Ik blijf erbij; strakker modereren, en geen discussies tolereren over beslissingen van mods. Dit klinkt misschien dictatoriaal. Maar mijns inziens is er een verschil tussen openheid, en al je frustraties zo onsubtiel mogelijk uitten.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!