Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Veel streepjes en sterk vergroot bureaublad  (gelezen 1864 keer)

Veel streepjes en sterk vergroot bureaublad
« Gepost op: 2008/08/30, 08:14:47 »
Hallo allemaal,

Na lang wikken en wegen -omdat ik bang was dat ik het technisch niet zou kunnen bevatten- toch maar besloten op een afgedankte pc (AMD Athlon 2400, 2.00 Ghz, 767 Mb DDR RAM) Ubuntu te installeren (8.04 LTS Gnome).

Het opstarten belooft veel, want het opstartschermpje zie ik, maar daarna wordt het scherm x-maal vergroot en zie ik alleen maar zwart-witte-blauwe-gele strepen. De aanwijzer is ook enorm. Bij het afsluiten valt het schermpje ook buiten mijn monitor. Klinkt als een grafisch probleem. Met windows af en toe problemen gehad op deze pc, omdat hij sommige websites niet goed weergaf (een beetje te groot ook, maar dan kon je met de schuifbalk een eind komen). Maar filmpjes en dvd's waren prima te zien.

Ik heb wel al even rondgekeken en kwam problemen tegen die er op leken, maar de oplossingen waren ook weer dusdanig ingewikkeld in mijn optiek, dat ik me er niet aan heb durven wagen. Dus vandaar zelf maar een posting gedaan.

hoop dat iemand me kan helpen.

Rogier

Offline Mij

  • Lid
Veel streepjes en sterk vergroot bureaublad
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/30, 09:03:59 »
Is het van cd of is het geïnstalleerd. Heeft het het ooit wel eens gedaan?

( dan kan
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorgnog wel eens helpen.

Veel streepjes en sterk vergroot bureaublad
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/30, 09:36:54 »
Het heeft het nooit gedaan.
Ik heb drie manieren geprobeerd. 1: Er zitten twee harde schijven in. Op een staat XP, op de andere heb ik Ubuntu gezet, maar ik heb geen idee hoe ik hem van die schijf opgestart krijg.
2: Als ik tijdens opstarten f8 toets en dan Ubuntu als OS kies, dan krijg ik hetzelfde euvel.
3: Opstarten met de cd.

Jouw aangedragen oplossing: waar moet ik dat vinden/intypen?
Dank voor het meedenken alvast.

Rogier

Veel streepjes en sterk vergroot bureaublad
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/30, 10:32:55 »
Tijdens het opstarten, wanneer je de melding krijgt "GUB loading", druk dan op ESC.
Je krijgt dan een klein menu waarin je de tweede regel kiest met de pijltjestoetsen en ENTER (dat is de recovery mode). Na een tijdje krijg je een ander menu. Kies daar eerst voor de optie: try to fix X-server.
Even wachten en dan krijg je weer hetzelfde scherm. Kies nu voor "Resume normal boot"
Werkt het nog niet, weer opnieuw beginnen en wanneer je terug bij datzelfde menu komt, kies je voor "Drop to root command line".
Wanneer je dan een knipperende cursor krijgt achter "root@machinenaam: $" tik je het commando van doan in, maar zonder de sudo (dat geeft administratorrechten, maar die heb je op dat moment al.) Dusdpkg-reconfigure -phigh xserver-xorgENTER
Overal mee akkord gaan, bedienen met de TAB-toets, kiezen met de spatiebalk en de binnenste ENTER-toets. Helemaal op het einde, als je terug "root@enzovoort" krijgt, tik je reboot now, ENTER

Succes
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Veel streepjes en sterk vergroot bureaublad
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/30, 14:26:00 »
Dank tot zover Prosper,

Ik krijg de mededeling "GUB loading" alleen niet te zien. Hij start eerst met een Fujitsu Siemens scherm op (daar kan je "DEL" toetsen) en daarna start hij Ubuntu op. Als ik dan op "ESC" druk dan krijg ik een menu, maar niet met recovery mode, maar met de mogelijkheid tot een geheugen test, de vraag of Ubuntu wil installeren etc. Het lukt dus niet om in de recovery mode te komen, ben ik bang.


Rogier

Veel streepjes en sterk vergroot bureaublad
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/30, 15:54:25 »
Zoals je het nu beschrijft, is dat het menu van de CD...
Heb je ooit de installatie volledig afgemaakt ?
Dan moet je booten zonder CD erin....
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline joop13

  • Lid
Veel streepjes en sterk vergroot bureaublad
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/30, 16:25:14 »
Het lijkt zelfs op een volledige copie van de live-cd op de schijf die opgestart wordt.......
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Mij

  • Lid
Veel streepjes en sterk vergroot bureaublad
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/30, 16:31:22 »
Als ik het zo lees kan hij alleen de cd opstarten en heeft ubuntu op een schijf geïnstalleerd waar hij hem niet van op kan starten.

Veel streepjes en sterk vergroot bureaublad
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/30, 17:00:58 »
Rogier,
HOE heb je Ubuntu "geïnstalleerd ?"
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Veel streepjes en sterk vergroot bureaublad
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/31, 13:37:02 »
Heren,

Dank voor alle hulp. Het werkt, soort van. De reiger op het bureaublad geeft nog wat storingen als ik de muis beweeg, maar ik vrees dat dat met een slechte grafische kaart of storinkjes bij de grafische kaart op het moederbord komt. Maar het is in ieder geval lees- en bruikbaar.

Ik had hem nu maar eens via het startmenu van de cd geïnstalleerd op de tweede harde schijf en toen kreeg ik de keuze voor Windows of Ubuntu vanzelf bij het opstarten. Wel apart eigenlijk dat het installeren vanuit Windows niet goed werkte. Maar ja...

Rogier.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Veel streepjes en sterk vergroot bureaublad
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/31, 15:03:03 »
Beeldverbetering: schakel de visuele effecten eens uit:
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs
(nummer 7)