Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe formaat van foto 's en video 's verkleinen  (gelezen 514 keer)

Hoe formaat van foto 's en video 's verkleinen
« Gepost op: 2020/12/11, 09:11:35 »
Hallo,


ik heb met mijne gsm wat foto 's en filmpjes gemaakt. Ik zou die bestanden willen verkleinen zodat ze minder plaats innemen maar de kwaliteit van de foto 's en filmpjes mag niet verslechteren. Weet iemand een programma daarvoor? Liefst iets dat niet al te moeilijk is.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

JorisC

  • Gast
Re: Hoe formaat van foto 's en video 's verkleinen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/12/11, 09:44:17 »
Als je foto's wil verkleinen ga je eerst de foto's naar je PC of laptop moeten overzetten . Met The Gimp kun je dan je foto's naar kleiner schalen met behoud van kwaliteit .
Bewaar jij je foto's op je telefoon zelf of op een SD kaartje die je in de telefoon kan plaatsen  ? Als jij die op de telefoon zelf bewaart zal die snel volzitten .

Re: Hoe formaat van foto 's en video 's verkleinen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/12/11, 09:59:37 »
Er zit een sd kaartje in mijn gsm maar ik trek weinig foto 's met de gsm omdat die kwaliteit niet geweldig goed is. En als ik iets trek zet ik het nadien op de laptop.

Het is om wat foto 's aan mensen te laten zien, van de versieringen hier in de gemeente, maar om die door te sturen zou het veel gemakkelijker zijn dat de bestandsgrootte een pak kleiner is.

Offline jolo

  • Lid
Re: Hoe formaat van foto 's en video 's verkleinen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/12/11, 11:27:57 »
In dit artikel op de site van de consumentenbond worden al wat mogelijkheden genoemd, om foto's te bewerken. Voor de fotobewerking apps die je kunt installeren op je smartphone, lees je uiteraard eerst de Beoordelingen & recenties. De in dat artikel genoemde Pixlr Editor zal meer bedoelt zijn voor Windows & Mac. En voor video bewerken is er dit computertotaal artikel. Voor Ubuntu is er onder andere OpenShot Video Editor.

 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline wcrash

  • Lid
Re: Hoe formaat van foto 's en video 's verkleinen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/12/11, 12:02:14 »
Indien je Ubuntu gebruikt kan je het makkelijkste Nautilus image converter installeren (via synaptic)
Daarna kan je gewoon met de rechter muisklik je image draaien of schalen.
mvrgr
AMD Ryzen 5 2600,  250Gb NVMe, 500Gb HDD, en Ubuntu 22.04
HP i 5 11e gen. laptop,  512Gb NVMe met Ubuntu 22.04.2

Re: Hoe formaat van foto 's en video 's verkleinen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/12/11, 12:04:07 »
O ja, voor alle duidelijkheid: mijn gsm is nog van de oertijd, wel een smartphone maar heeft veel minder verstand dan de smartphones van tegenwoordig  =D

Ik trek daar soms foto 's mee of maak heel soms een filmpje maar zet het dan direct op mijn laptop. Het is dus de bedoeling dat ik op mijn laptop een programma heb om bestandsformaten van die foto 's en filmpjes te verkleinen. Ik heb Ubuntu 20.04 op mijn laptop.

Bedankt voor de tips, ik ga dat zeker allemaal bekijken en uitproberen.

Re: Hoe formaat van foto 's en video 's verkleinen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/12/11, 14:00:28 »
Voor de foto´s kun je ook Shotwell eens proberen, een heel simpel programma.
Op Ubuntu 18.04 is het standaard geinstalleerd volgens mij, ik weet niet hoe het met 20.04 is.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience