Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Map onzichtbaar maken voor een andere groeps lid  (gelezen 1912 keer)

Offline Pivni Pes

  • Lid
Map onzichtbaar maken voor een andere groeps lid
« Gepost op: 2010/11/30, 00:22:54 »
Ik wil graag een aantal mappen die niet toegankelijk zijn voor een bepaalde groep, voor deze groep verbergen.

Stel ik heb 2 gebruikers, Studio en Magazijn, deze kunnen beide in de werkmap op de server komen.
In deze map staan een 3tal sub-mappen, Orders, Rommel, Magazijn
Gebruiker Studio is lid van de groep Studio, en is eigenaar van de mappen Orders en Rommel, Orders heeft chmod 770, en Rommel heeft 777
Gebruiker Magazijn is lid van de groep Magazijn, en is eigenaar van de map Magazijn, deze map heeft chmod 777

Magazijn kan dus niet in de map orders komen, maar hij kan de map wel zien.
Is het mogelijk dat deze map niet zichtbaar wordt voor deze gebruiker?

Re: Map onzichtbaar maken voor een andere groeps lid
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/30, 12:19:14 »
Bedankt voor je reactie, ik was hier al bang voor.
Ik had al een tijdje met Google zitten rommelen, maar kwam hier over ook niets tegen.

Maar om hier voor MS te gaan draaien ..........


[Edit]
Hmm, ik was ingelogd onder het account van mijn collega  :o
« Laatst bewerkt op: 2010/11/30, 23:03:39 door Vermeulenova »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Map onzichtbaar maken voor een andere groeps lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/01, 13:02:05 »
Zorg ervoor dat de groep van Orders ook op Studio staat. Als Magazijn geen lid is van groep Studio, dan zal hij wegens de permissies 770 de inhoud van Orders niet kunnen zien.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Map onzichtbaar maken voor een andere groeps lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/01, 14:00:24 »
OK, ik snap het.

Onder unix zou je dan kunnen de gebruiker via links naar de folders leiden. Dan geef je enkel die links die de gebruiker nodig heeft.

/home/Studio/Server/Magazijn
/home/Studio/Server/Orders
/home/Studio/Server/Rommel

/home/Magazijn/Server/Magazijn
/home/Magazijn/Server/Rommel

Voordeel hier is dat de gebruiker niet uit zijn home directory moet, en dus minder in de verleiding komt elders op het systeem rond te kijken.

Door de directory op de server waarin "Magazijn" en "Rommel" staan , op 711 te zetten, kan niemand behalve de eigenaar de inhoud van die directory zien.

Offline Pivni Pes

  • Lid
Re: Map onzichtbaar maken voor een andere groeps lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/01, 14:19:06 »
Zorg ervoor dat de groep van Orders ook op Studio staat. Als Magazijn geen lid is van groep Studio, dan zal hij wegens de permissies 770 de inhoud van Orders niet kunnen zien.
ik heb met dit inderdaad rekening gehouden, de mappen Orders en Rommel zijn dan ook chmod 770, chgrp studio en chown studio
Ik heb dit rechten van gebruikers en mappen nooit echt voor elkaar gekregen, gisteren liep ik via webmin tegen secundaire groepen aan, hiermee heb ik een tijdje gestoeid.
Dit gaf me ontzettend veel extra mogelijkheden, nu heb ik alle rechten precies zo als ik het wil hebben.
Ik heb ook alles netjes omschreven, en wil ik wil deze info ook binnen kort op dit forum delen.
Veel mensen verwijzen al snel naar Google, hiermee is ook een berg informatie te vinden, maar 99% zijn dit documenten die zijn geschreven door mensen die hiermee
al jaren ervaring hebben.
Voor mensen die dit niet hebben, is deze info vaak niet te doorgronden.


Nee klopt....de inhoud niet, maar wel de map zelf.

Een voorbeeld waarom het handig is dat mensen ook de map zelf niet zien:
Wij hebben hier op een netwerkschijf alle projectmappen staan (100 ofzo)
De mensen zien nu alleen de mappen waar ze rechten op hebben....niet zo moeilijk dus.
Als ze alle mappen zouden zien zijn ze zich elke keer suf aan het zoeken....
(Deze situatie is standaard bij novell, zo als wij het dus ook gebruiken)
Dit is dus ook mede waarom deze mogelijkheid handig zou zijn, maar ook om vragen te voorkomen van waarom die mappen niet toegankelijk zijn.
Maar goed, het is ook weer geen wereld probleem, de map bevat ±12 submappen.
Als het zoals in jullie geval gaat om ±100 mappen, dan is deze functie zeker een groot gemis.