Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vreemde lege ruimte op harde schijf  (gelezen 1042 keer)

Vreemde lege ruimte op harde schijf
« Gepost op: 2011/08/02, 21:15:04 »
Ik heb een laptop ontvangen, een HP 86PVU, met Windows 7 erop. De eigenaar stelt dat sinds hij de laptop in een onbewaakt moment bij zijn dochtertje heeft laten staan, de laptop niet meer goed start. Windows 7 start, maar tracht zichzelf te installeren. Dit mislukt, het resulteert in een onduidelijke foutmelding, de laptop herstart, je raadt het al... hetzelfde riedeltje.

Dus ik heb een live-USB gestart en een back-up gemaakt van de aanwezige partities. Toen ik GParted opende, viel mij meteen het volgende op:



Er zit een groot stuk ongepartitioneerde ruimte zo in het midden van de partitietabel. Zeer verdacht, dacht ik zo. Ik heb testdisk een deep search laten doen, met weinig resultaat. Enkele gevonden partities waren beschadigd, die kon ik dus niet inzien. Met dd heb ik de gehele schijf gekloond, ik kan dus m'n gang gaan.

Heeft iemand een idee hoe ik kan achterhalen wat er in die leegheid stond?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vreemde lege ruimte op harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/02, 21:19:41 »
Misschien de originele installatie van W7? Die zou gewist kunnen zijn doordat niet het normale systeem geboot werd maar de recovery partitie.
Die zijn vaak erg "intelligent" en wissen een hele partitie om weer een schoon systeem te krijgen.
Als die recovery niet goed gaat, dan zou je zoiets over kunnen houden.

Re: Vreemde lege ruimte op harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/02, 21:23:33 »
Misschien de originele installatie van W7? Die zou gewist kunnen zijn doordat niet het normale systeem geboot werd maar de recovery partitie.
Die zijn vaak erg "intelligent" en wissen een hele partitie om weer een schoon systeem te krijgen.
Als die recovery niet goed gaat, dan zou je zoiets over kunnen houden.
Mijn vermoeden is inderdaad dat zijn dochtertje de recovery heeft weten te starten en die, door op het toetsenbord te rammen, op een of andere manier vroegtijdig heeft onderbroken.

Als ik sda1 (NTFS) mount, dan lijkt het op het eerste oog een doorsnee Windows-installatie, er is echter nauwelijks software geïnstalleerd en gebruiker naast Administrator, All Users en Default ontbreekt. Bij alleen staat er helemaal niks in de persoonlijke mappen.

Ik vrees dus inderdaad dat er een recovery overheen is gegaan, maar die is mislukt...

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Vreemde lege ruimte op harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/02, 23:37:10 »
Vroegtijdig afgebroken zo te zijn tijdens de installatie van de recovery.

Doel om er Windows op te zetten of Windows?

Re: Vreemde lege ruimte op harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/02, 23:48:48 »
Vroegtijdig afgebroken zo te zijn tijdens de installatie van de recovery.

Doel om er Windows op te zetten of Windows?

Windows ja =D

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Vreemde lege ruimte op harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/03, 04:03:24 »
Heel veel succes met het installeren. Windows 7 zal er zo op staan maar daarna begint het update festival en dat duurt wel even. =D

Recovery opnieuw draaien en klaar.
Dan maakt hij weer alle partities zoals het was bij de aankoop plus hij zal al de HP meuk er ook op zetten.
Dat kun je het beste na de installatie verwijderen omdat het veel ruimte op de HDD en in het geheugen gebruikt. Tevens zul je merken dat je pc wat sneller op start.
Ik weet niet hoeveel meuk HP er bij doet maar ik hoop voor je dat het niet zo is als wat ze er bij Toshiba bij doen.

Dan zorg dat er zo min mogelijk mee opstart. Dit kun je gewoon uitzetten en uit laten staan. Mocht je bepaalde software nodig hebben, dan start hij alles vanzelf op maar het scheelt weer in opstart tijd.

Maar ik denk dat je dit allemaal al weet en ik wens je veel succes met updaten.
Die had ik uitgezet om eerst alles goed in te kunnen stellen zodat je nog fatsoenlijk op het systeem kunt werken.

Reken een uur tarief voor de installatie, heb je een leuk inkomen. ;) XD