Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat zijn de vernieuwingen?  (gelezen 1180 keer)

Wat zijn de vernieuwingen?
« Gepost op: 2012/04/29, 17:28:49 »
hallo allemaal,

ik heb net 12.04 geïnstalleerd en alles is goed gegaan.
Maar wat is er eigenlijk vernieuwd in deze versie? Het ziet er op mijn netboekje precies hetzelfde uit als de vorige versie, het is hooguit wat trager.

Zou het niet leuk zijn als je van tevoren een lijst met aanpassingen zou kunnen bewonderen, zodat je van tevoren kunt beoordelen of je meteen upgrade of gewoon nog een paar weken/maanden/jaren wacht?
Ik hoor graag van jullie wat de nieuwste tips en trucs zijn om Ubuntu weer geweldig (en snel) te laten lopen.

groetjes,
Marianne

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat zijn de vernieuwingen?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/29, 17:41:26 »
Ik hoor graag van jullie wat de nieuwste tips en trucs zijn om Ubuntu weer geweldig (en snel) te laten lopen.

Kijk hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen

Versnellen:
http://sites.google.com/site/computertip/snelheid

Offline HarzG

  • Lid
Re: Wat zijn de vernieuwingen?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/29, 18:11:32 »
Er zit een nieuwe kernel in (het hart van het systeem).

Met HUD (Head-Up-Display) wordt geprobeerd de menu's van "alle programma's" op dezelfde manier te laten verschijnen. Het doel is dat de gebruiker niet telkens in een ander programma moet werken met een compleet andere menu-structuur. Waarschijnlijke opties staan bovenaan en als je een commando voor een bewerking zoekt, mag je tot op zekere hoogte spelfouten maken - het systeem "herkent" wat je bedoelt.

Banshee is vervangen door Rythmbox.
Het is mogelijk om via UbuntuOne en SoftwareCenter de softwarepakketten en de configuratie tussen meerdere installaties te synchroniseren.
LibreOffice is nu in de versie 3.5.2.
Er zit voor de 64bits-installaties een MultiArch-functie bij, daarmee komen ook 32bits-pakketten op een eenvoudige manier beschikbaar voor deze systemen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Wat zijn de vernieuwingen?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/29, 18:26:43 »
hoi Pjotr,

dat heb ik allemaal al gedaan. Maar wát is er nou toch nieuw in deze versie?

groetjes

Re: Wat zijn de vernieuwingen?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/29, 18:27:55 »
dank je wel HarzG, hier heb ik wat aan!

Re: Wat zijn de vernieuwingen?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/29, 18:29:06 »
Nog een extra vraagje: worden netbooks nu wél voor "vol" aangezien?
Kan ik mijn achtergrond veranderen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat zijn de vernieuwingen?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/29, 18:33:29 »
Nog een extra vraagje: worden netbooks nu wél voor "vol" aangezien?
Kan ik mijn achtergrond veranderen?
2 x ja.  :)

Overigens: hoeveel RAM-geheugen zit er in dat netboekje? Indien niet al te veel, dan ben je wellicht beter af met Xubuntu, want die stelt lagere systeemeisen: http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

OPGELOST: Wat zijn de vernieuwingen?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/29, 18:47:35 »
jippie!

1000 Mb, dus zou genoeg moeten zijn, denk ik.
Dank jullie wel allemaal

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wat zijn de vernieuwingen?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/29, 18:56:06 »
http://distrowatch.com/
In bovenstaande link wordt ubuntu en andere linux versies  aangekondigd.
Daar vind je ook vaak een lijst wat er veranderd is.

Dan zou je nog op youtube kunnen kijken.

Dan zou je nog reviews kunnen bekijken op website's. Op distrowatch staan ook vaak links.
Via google dus zoeken.

Dus genoeg mogelijkheden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat zijn de vernieuwingen?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/29, 18:59:52 »
dat heb ik allemaal al gedaan. Maar wát is er nou toch nieuw in deze versie?
Geen 'revolutionaire', maar wel veel 'evolutionaire' vernieuwingen. Dit is een Long Term Support release, en de focus is op stabiliteit en betrouwbaarheid. De Unity interface is danig verder gepolijst, en de Dash is nu voor het eerst echt nuttig.

Belangrijkste wat mij betreft: voor het eerst is de Unity Dash écht bruikbaar:
- Als je de supertoets indrukt, krijg je nu meteen iets nuttigs: recent geopende programma's en recente bestanden
 - Je kan nu razendsnel een folder openen: de Dash vindt nu namelijk ook folders

Laucher icoontjes hebben meer rechts-klik functies.

Bij installeren van een programma wordt nu automatisch de launcher op de Dash gezet, zodat je je nieuwe programma onmiddellijk vindt (ik had het evenwel liever anders)

De launcher wordt nu standaard niet verborgen (dat moest ik vroeger altijd aanpassen)

Standaard is unity nu enigzins configureerbaar

Launchers om vanuit Dash systeem te stoppen/herstarten zijn (spijtig genoeg) verdwenen (maar kan je gemakkelijk terugplaatsen)

Instelmenu (tandwieltje rechts boven) vereenvoudigd en gestroomlijnd

Enigszins avontuurlijk is de introductie van de HUD. Werkt voor mij nog niet goed. En zeker gezien het feit dat het nog niet in LibreOffice werkt (wegens nog steeds ontbreken van betrouwbare integratie van het menu met Unity), hadden ze dit volgens mij pas in 12.10 moeten invoeren.

Dat zijn enkel de Unity aanpassingen. Verder komt Ubuntu 12.04 met de nieuwste LibreOffice. Firefox en Thunderbird veranderen niet, want tegenwoordig worden ook op de andere Ubuntu versies deze programma's tot de laatste versie bijgewerkt.

Re: Wat zijn de vernieuwingen?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/30, 21:33:06 »
Enigszins avontuurlijk is de introductie van de HUD. Werkt voor mij nog niet goed. En zeker gezien het feit dat het nog niet in LibreOffice werkt (wegens nog steeds ontbreken van betrouwbare integratie van het menu met Unity), hadden ze dit volgens mij pas in 12.10 moeten invoeren.
Ik weet niet of ik je goed begrepen heb, maar bedoelde je punt 9 onder DEZE link?  ;)

P.S. Leuke tips (en Engelstalig), maarreh.... nothing beats Pjotr's site voor wat betreft handige tips.  Laat hier even geen misverstand over bestaan!  :laugh:
« Laatst bewerkt op: 2012/04/30, 21:36:39 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat zijn de vernieuwingen?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/30, 22:36:35 »
Standaard zit dit (nog steeds niet) niet in Ubuntu 12.04 omdat het nog niet 100% werkt zoals het hoort.

Re: Wat zijn de vernieuwingen?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/30, 23:29:15 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wat zijn de vernieuwingen?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/30, 23:44:33 »
Standaard zit dit (nog steeds niet) niet in Ubuntu 12.04 omdat het nog niet 100% werkt zoals het hoort.
Dit is de lijst met bugs: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/lo-menubar/+bugs Moet zeggen dat ik de lo-menubar altijd installeer, en er eigenlijk niks over terughoor. Overigens: het global menu in LO is ideaal om HUD te demo'en omdat je daarmee de diep verborgen opties ineens zichtbaar krijgt; ik ben van plan om precies dat te laten zien bij mijn presentatie 'Unity voor power users' bij de aankomende RP.

Re: Wat zijn de vernieuwingen?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/01, 10:33:55 »
Ik weet niet of het inmiddels verbeterd is, maar laatste keer dat ik dat global menu in LO probeerde was op 11.10 met LO 3.4 en heel LO was behoorlijk glitchy en een enkele crash. Maar vooral dat glitchy was erg vervelend daar mij dat in de weg zat tijdens het werken.