Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen enkele videospeler werkt nog + geluidprobleem  (gelezen 1238 keer)

Octothorp

  • Gast
Geen enkele videospeler werkt nog + geluidprobleem
« Gepost op: 2008/04/03, 14:53:55 »
Dag mensen,

Ik heb gisteren voor het eerst Ubuntu geïnstalleerd en ik ben er volledig weg van. De installatie verliep vlot en alles werkt naar behoren... Tot nu, want na de installatie van de firefox plugins wil vlc (of eender welke mediaspeler die geinstalleerd staat) geen video meer afspelen.. terwijl hij het voordien wel wou doen. In windows gebruikte ik altijd gomplayer en vlc, gezien gomplayer geen linuxversie heeft wil ik wel verder met vlc of totem... Ik dacht er eerst aan vlc te uninstallen en terug te installeren? Maar missch is dit eerder de windows-gang-van-zaken, hoe los ik zoiets op in linux?
Ook denk ik dat er iets fout is met mijn geluidsconfiguratie. Ik heb 7.1 creative soundblaster 24bit sound on board en er hangt een 5.1 speakersetje aan, maar ik krijg enkel stereogeluid, ik heb de alsamixer al geinstalleerd maar geraak er verder niet wijs uit. Als ik alle volumes open zet blijft het stereo geluid... Bij 'Card' links boven staat CA0106, dus ik vermoed dat hij niet de juist geluidsdrivers gebruikt?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen enkele videospeler werkt nog + geluidprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/03, 16:06:25 »
Mediaspelers: probeer dit eens (lijst helemaal afwerken):
http://computertip.googlepages.com/multimediainubuntulinux

Geluid: probeer eens alsamixergui:
http://computertip.googlepages.com/geluidskaartinubuntu

Octothorp

  • Gast
Geen enkele videospeler werkt nog + geluidprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/03, 16:17:54 »
Die pagina's had ik al overlopen en ik had de lijst helemaal afgewerkt. Echter geen oplossing voor het video probleem, audio kan nog wat wachten, stereo volstaat voor even.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen enkele videospeler werkt nog + geluidprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/03, 16:19:44 »
OK. Wat voor videokaart heb je en op welk stuurprogramma draait die? En hoeveel RAM-geheugen heeft je PC?

Octothorp

  • Gast
Geen enkele videospeler werkt nog + geluidprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/03, 16:50:04 »
ik heb mijn computer eens gereboot en nu doen alle video mediaspelers het weer.
Probleem 1 is dus opgelost...
Toch nog even ter informatie, ik heb 1GB RAM en een nvidia GT6600NX 128 mb videokaart, ubuntu maakt hiervoor gebruik van de nvidia driver (waarvan hij kort na de installatie zei dat die net ondersteunt werd door ubuntu of zoiets)

Het audioprobleem is nog niet opgelost, ook als ik aan de volumeknop van mijn toetsenbord draai dan komt er wel een animatie op het scherm tevoorschijn maar blijft mijn volume gelijk...
Bedankt voor de snelle replies!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen enkele videospeler werkt nog + geluidprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/03, 16:54:05 »
Mooi. Overigens: je videokaart draait dus op de fabrieksdriver, en dat is prima.

Geluid: doe nu eens wat ik eerder daarvoor aanried?

Octothorp

  • Gast
Geen enkele videospeler werkt nog + geluidprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/03, 17:18:52 »


Ziezo, dit is wat ik te zien krijg in de alsa mixer. Line in, Phone en Auw kan ik niet wijzigen. Indien ik op de witte speakers bij IEC958 (de 4e kolom) klik dan wordt het geluid gedoofd. Indien ik Analog Front wijzig dan verandert het volume van linker en rechter box (stereo dus)... Wijzigingen aan de rest brengen geen verandering...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen enkele videospeler werkt nog + geluidprobleem
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/03, 18:19:36 »
Het blijft een kwestie van experimenteren met schuifjes, vrees ik. Probeer anders eens een installatie van de bèta van 8.04. Die heeft de nieuwste stuurprogramma's aan boord.

Let op: aan de netwerkdraad houden tijdens de installatie. Pas overschakelen op eventueel draadloos internet wanneer ook nog alle updates zijn verwerkt.

Octothorp

  • Gast
Geen enkele videospeler werkt nog + geluidprobleem
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/03, 19:36:50 »
ok, ik zal daar eens voor kijken. Drivers zoeken op de website van soundblaster heeft dus geen zin?
Ik had nog een vraag maar die zal ik in een nieuw topic posten..

Octothorp

  • Gast
Geen enkele videospeler werkt nog + geluidprobleem
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/02, 19:46:12 »
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=5100611#post5100611

Dit loste mijn probleem op, kan nu terug genieten van surround sound! Zalig :)