Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: internet explorer onder wine --> javaprobleem  (gelezen 4931 keer)

Irene

  • Gast
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Gepost op: 2008/05/29, 23:31:03 »
Hallo,

Voor school moet ik op webct kunnen, wat alleen ie ondersteund en geen mozilla. Nu heb ik ie gewined met een instructie die ik op internet heb gevonden namelijk:
sudo apt-get install cabextract
vervolgens:
sudo apt-get install wine
en tot slot:
wget http://www.tatanka.com.br/ies4linux/dow … est.tar.gz
tar zxvf ies4linux-latest.tar.gz
cd ies4linux-*
./ies4linux
Nou werkt dit helemaal en dat is goed nieuws, alleen wanneer ik nu de hoorcolleges op webct wil bekijken krijg ik nog een foutmelding namelijk:
  Java™ Check
It appears you do not have the Java 2 Runtime Environment installed.

Some tools, such as Chat and Whiteboard, Who's Online, HTML Creator, and WebEQ™ Equation Editor, My Computer, SCORM® modules, may not function without Java.

Java werkt bij mij wel goed in mozilla, maar dus niet met internet explorer. Weet iemand hoe ik dit goed krijg?
Alvast bedankt!
PS. Ik ben vrij nieuw met Linux, dus de uitleg graag in lekentaal :)

Offline Drummies

  • Lid
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/30, 00:33:48 »
irene misschien kan je hier iets mee

succes

If you want to use Java applications or run java applets within Firefox, install the following packages: Als u gebruik wilt maken van Java-toepassingen draaien of java-applets in Firefox, het installeren van de volgende pakketten:

Recommended: Aanbevolen:

    * icedtea-java7-jre icedtea-java7-JRE
    * icedtea-java7-plugin

Alternatively (if you encounter problems with the java packages above): Een andere mogelijkheid is (als u problemen ondervindt met de java-pakketten boven):

    * sun-java6-jre Zon-java6-JRE
    * sun-java6-plugin Zon-java6-plugin

deze site vertelt ook iets over ie met wine
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&u=http://rmathew.blogspot.com/2007/04/running-java-applets-in-internet.html&sa=X&oi=translate&resnum=3&ct=result&prev=/search%3Fq%3Dinternet%2Bexplorer%2Bin%2Bwine%2Bmet%2Bjava%26hl%3Dnl%26lr%3Dlang_nl%26sa%3DG
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Irene

  • Gast
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/30, 10:14:35 »
Bedankt, die onderstaande site is inderdaad erg bruikbaar. Ik wil dus dat java werkt in de gewinede internet explorer. Ik doe alleen iets niet helemaal goed denk ik, want wanneer ik

export WINEPREFIX=$HOME/.ies4linux/ie6
wine jre-1_5_0_11-windows-i586-p.exe

in een terminal intyp krijg ik dit:

irene@irene-desktop:~$ export WINEPREFIX=$HOME/.ies4linux/ie6
irene@irene-desktop:~$ wine jre-1_5_0_11-windows-i586-p.exe
preloader: Warning: failed to reserve range 00000000-60000000
preloader: Warning: failed to reserve range 00000000-60000000
wine: could not load L"C:\\windows\\system32\\jre-1_5_0_11-windows-i586-p.exe": Module not found
irene@irene-desktop:~$ err:dosmem:setup_dos_mem Cannot use first megabyte for DOS address space, please report
preloader: Warning: failed to reserve range 00000000-60000000
err:dosmem:setup_dos_mem Cannot use first megabyte for DOS address space, please report
err:service:RPC_MainLoop RpcServerUseProtseq failed with error 1703
err:wineboot:start_services_process Unexpected termination of services.exe - exit code 1703

Weet iemand hoe ik kan zorgen dat dit wel werkt?

Jean_

  • Gast
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/30, 10:39:45 »
Ik heb toevallig ook gisteren ie geinstalleerd.
Het lijkt erop dat in die handleiding een stap is overgeslagen.

De fout die jij krijgt:

'wine: could not load L"C:\\windows\\system32\\jre-1_5_0_11-windows-i586-p.exe": Module not found'

betekent dat wine het bestand niet kan vinden. De handleiding heeft vergeten te melden dat je dat bestand, de java runtime, moet downloaden. Hier http://www.java.com/en/download/manual.jsp?locale=en&host=www.java.com:80
kun je het downloaden, ik heb de 2 windows versie (offline) genomen en je krijgt dan een bestand dat heet jre-6u6-windows-i586-p-s.exe thuis.

Volg daarna die 2 regels van de handleiding weer maar nu met dit bestand. Dan zou het moeten werken. Let wel even op dat je het pad naar jre-6u6-windows-i586-p-s.exe goed opgeeft. Succes.

Irene

  • Gast
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/30, 11:12:38 »
Ok, bedankt ik heb het bestand jre-6u6-windows-i586-p-s.exe gedownload en hij staat op mijn bureaublad.

Alleen wanneer ik

export WINEPREFIX=$HOME/.ies4linux/ie6
wine jre-6u6-windows-i586-p-s.exe

in een terminal typ krijg ik weer

irene@irene-desktop:~$ export WINEPREFIX=$HOME/.ies4linux/ie6
irene@irene-desktop:~$ wine jre-6u6-windows-i586-p-s.exe
preloader: Warning: failed to reserve range 00000000-60000000
preloader: Warning: failed to reserve range 00000000-60000000
wine: could not load L"C:\\windows\\system32\\jre-6u6-windows-i586-p-s.exe": Module not found
irene@irene-desktop:~$ err:dosmem:setup_dos_mem Cannot use first megabyte for DOS address space, please report
preloader: Warning: failed to reserve range 00000000-60000000
err:dosmem:setup_dos_mem Cannot use first megabyte for DOS address space, please report
err:service:RPC_MainLoop RpcServerUseProtseq failed with error 1703
err:wineboot:start_services_process Unexpected termination of services.exe - exit code 1703

Waarschijnlijk typ ik ergens iets fout, maar ik ken de taal van de terminals niet zo goed. Wat zou ik precies moeten intypen? Alvast bedankt!

Jean_

  • Gast
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/30, 17:19:14 »
Wine kan het .exe bestand nog niet vinden.
Je moet er iets (het pad) voor zetten.
Als het in de map Destop zit, kun je dit proberen:
wine ~/Desktop/jre-6u6-windows-i586-p-s.exe

Alleen toen ik het net probeerde met de regel 'export WINEPREFIX=$HOME/.ies4linux/ie6' ervoor wilde het niet, kreeg ik een error over dat het operating systeem onbekend was. Erzonder ging het wel (heb gewoon gedubbelklikt op dat bestand via de filemanager, krusader hier).

Ik heb nog niet getest of de java wel werkt ook.

P.s. je doet het goed hoor, je krijgt meestal wel foutmeldingen van wine als je iets van de command line start, maar dat is vrij normaal omdat er eigenlijk nog veel aan wine moet gebeuren.

Irene

  • Gast
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/01, 22:41:32 »
Hoi Jean, sorry voor de late reactie, maar internet lag er een paar dagen uit. Ik heb
wine ~/Desktop/jre-6u6-windows-i586-p-s.exe  
in een terminal getyped en dan krijg ik dit:
irene@irene-desktop:~$ wine ~/Desktop/jre-6u6-windows-i586-p-s.exe
preloader: Warning: failed to reserve range 00000000-60000000
wine: cannot find '/home/irene/Desktop/jre-6u6-windows-i586-p-s.exe'
irene@irene-desktop:~$

Dus hij kan hem waarschijnlijk nog niet vinden. Weet je misschien nog iets wat ik kan proberen?

Offline eendje

  • Lid
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/01, 22:47:00 »
Irene

De map heet niet Desktop, maar Bureaublad.

De foutmelding: Warning: failed to reserve range 00000000-600000000 kun oplossen met informatie van de volgende pagina: http://wiki.winehq.org/PreloaderPageZeroProblem

Misschien kun e ook beter eerst naar de map gaan en dan pas het programma starten, dus:

cd  Bureaublad
wine jre-6u6-windows-i586-p-s.exe
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Jean_

  • Gast
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/02, 09:46:59 »
Hoi,

Irene heb je een link, dan kan ik es testen. Ik ben namelijk bang dat het niet (meteen) gaat werken, tenminste ik kreeg een foutmelding toen ik java wilde installeren voor de wine van ie4linux. Die heeft namelijk een aparte kopie wine gemaakt voor zichzelf.

Ik kon dus java wel installeren in mn 'gewone' wine, maar toen ik het probeerde met die 'export WINEPREFIX=$HOME/.ies4linux/ie6' wilde het niet en kreeg ik een foutmelding die ik niet begreep 'unknown operating system'.

Die warning 'failed to reserve range' kun je negeren, dat kan geen kwaad en is geen probleem.

Hopelijk komen we er nog uit :)

Irene

  • Gast
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/02, 11:57:38 »
Ok, ik hoop t ook :)
Maar wat voor een link bedoel je?

Jean_

  • Gast
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/02, 13:11:48 »
Uh, waar je zijn moet voor school bedoel ik, zodat ik weet of het werkt of niet van hieruit.

Irene

  • Gast
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/02, 13:55:55 »
Owhja, haha ik ben een beetje traag van begrip.
Dit is de link http://webct.uu.nl nu staat er onder het inloggedeelte het kopje voordat je verder gaat, daar onder staat check of je browser geschikt is voor webctvista. Wanneer je daarop klikt krijg je en pop-up waarin staat weergegeven of dat alles goed is. Wanneer ik mozilla gebruik krijg ik bij de bovenste en de onderste een kruis, wanneer ik ie gebruik krijg ik allen bij de onderste een kruis, dus bij      
Java™ Check

It appears that Java is either disabled or not installed in your browser.

It appears you do not have the Java 2 Runtime Environment installed.

Some tools, such as Chat and Whiteboard, Who's Online, HTML Creator, and WebEQ™ Equation Editor, My Computer, SCORM® modules, may not function without Java.

Wanneer er ergens een kruis staat kan ik na het inloggen de hoorcolleges niet goed bekijken. Ik hoop dat bij jou wel alles groen is, dan is er nog hoop :p

Jean_

  • Gast
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/02, 15:01:51 »
De enige manier waarop ik in kubuntu daar heb kunnen inloggen is door ie in virtualbox te gebruiken. Daar lukt de installatie van java wel.

Als anderen meelezen: wat wel gek is, is dat de eerste keer de java installatie in wine wel goed ging. Maar toen had ik de wineprefix niet naar de wine kopie van ie4linux gezet. Dan wordt dus wel java geinstalleerd maar de ie die je gebruikt ziet die niet want er is een aparte registry voor gemaakt door ie4linux.
Java de-installeren en met de ie4linux prefix proberen te installeren werkt dus niet (hier). Geen idee waarom niet.

Je hebt pech met zo'n veeleisende site Irene, ze zijn niet bepaald gebruikersvriendelijk met al hun eisen daar. Beetje irri zoiets maar aan mensen op te leggen, maar goed.
Virtualbox is anders wel de moeite waard om te installeren, dan kun je in kubuntu gewoon windows opstarten, werkt prima, zolang je tenminste geen dikke spellen wil gaan spelen. Het staat in de repos dus je kunt het gewoon installeren via Add / Remove Programs en als je ergens niet verder komt hier op het forum vragen.

Succes.

Irene

  • Gast
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/02, 15:56:35 »
Ok, bedankt. Ja gebruiksvriendelijk zijn ze niet idd :). Maar om virtualbox te gebruiken heb ik waarschijnlijk wel een windows-cd  nodig en dat heb ik niet, dus ik ben bang dat t feest niet doorgaat. Helaas, maar toch bedankt!

Jean_

  • Gast
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/02, 16:21:43 »
Jij hebt java nog niet geinstalleerd want je kreeg nog steeds de melding 'not found' van wine.
Je zou dus kunnen proberen:

export WINEPREFIX=$HOME/.ies4linux/ie6
wine ~/Bureablad/jre-6u6-windows-i586-p-s.exe

Tenminste als dat bestand daar staat in de map Bureaublad.
De 1e keer dat ik java installeerde ging het wel goed, misschien dat het bij jou de 1e keer ook goed gaat, kunt altijd proberen.

Irene

  • Gast
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/02, 16:38:45 »
Ik heb het ingetypt in een terminal en krijg weer :
irene@irene-desktop:~$ export WINEPREFIX=$HOME/.ies4linux/ie6
irene@irene-desktop:~$ wine ~/Bureablad/jre-6u6-windows-i586-p-s.exe
preloader: Warning: failed to reserve range 00000000-60000000
wine: cannot find '/home/irene/Bureablad/jre-6u6-windows-i586-p-s.exe'
irene@irene-desktop:~$

Dus hij kan het op de een of andere manier niet vinden.

Offline Drummies

  • Lid
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/02, 17:06:34 »
irene

alles zou kunnen berusten op een schrijffoutje

irene@irene-desktop:~$ wine ~/Bureablad/jre-6u6-windows-i586-p-s.exe

wijzig bureablad eens in bureaublad

@jean geweldige ondersteuning een schoolvoorbeeld hoe we elkaar moeten helpen op dit forum
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Irene

  • Gast
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/02, 18:05:03 »
Ja! Hij doet het, bedankt daar heb ik totaal over heen gekeken! Dan ga ik nu proberen de RegUtils.dll te kopieren. Bedankt iig Jean en drummies!

Jean_

  • Gast
internet explorer onder wine --> javaprobleem
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/02, 19:32:54 »
Hehe :)
Succes.
ps. thx Drummies.