Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe /Home te backuppen  (gelezen 4991 keer)

Offline John K

  • Lid
Hoe /Home te backuppen
« Gepost op: 2010/10/16, 12:53:58 »
Ik wil een nieuwe install doen en ook /Home formateren. Waarop en hoe kan ik ik het best een backup maken, op een ext3 partitie of fat32? Ik heb weleens problemen met ext3 gehad dat ik nergens meer bij mocht (rechten) en met fat32 dat er errors onstaan met kopieren van etx3 naar fat32 met lange bestandsnamen of zoiets.

Ik heb het net nog geprobeerd een kopie/ past van de map Documenten in /Home naar een vrije fat 32 te maken en gelijk al een error; invalid filenames!

Ook net geprobeerd een kopie past van de map Documenten in /Home naar een vrije ext3 te maken en ook gelijk al een error dat ik geen permissie heb; "the folder "Documents" cannot be copied because you do not have permissions to create it in the destination".

Helemaal gek wordt ik ervan!!!

Heeft iemand de oplossing? Zonder ingewikkelde verhalen over scripts etc., ik wil alleen data kopieren, mozilla, openoffice instellingen etc en na een verse install gelijk weer terugplaatsen in /Home.

Groeten John K
« Laatst bewerkt op: 2010/10/16, 13:24:40 door John K »

Offline jelvank

  • Lid
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/16, 13:28:33 »
Ik zou het zelf op een ext3 partitie doen. Dan blijft er zoveel mogelijk informatie behouden. Je loopt inderdaad het risico dat je permissies in de war raken, maar dat risico loop je ook bij een fat32 partitie. Dat komt doordat de eigenaar en groep als id worden opgeslagen. Na een nieuwe installatie heb je mogelijk een andere gebruikers-id, ondanks dat je dezelfde naam hebt gekozen. Bij fat32 onthoudt hij helemaal niks en krijgt alles automatisch de owner/group van degene die de boel terug kopieert.

Voor ext3 zijn er twee oplossingen, welke je kiest is vooral persoonlijk denk ik.

1. Zorgen dat je dezelfde user-id krijgt.
Nu een lijstje maken op basis van /etc/passwd en /etc/group en na herinstallatie de userid's aanpassen in /etc/passwd en /etc/group

2. De owner/group van de bestanden herstellen na herinstallatie
Dit kan met sudo, want dan mag je namelijk overal bij. Dus:

sudo chown -R piet:piet /home/piet
sudo chown -R klaas:klaas /home/klaas

Als je geen bijzondere reden hebt om de userid's hetzelfde te houden zou ik voor de laatste optie kiezen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/16, 13:29:14 »
Heeft iemand de oplossing? Zonder ingewikkelde verhalen over scripts..........

Ingewikkelde verhalen over scripts hoef je van mij niet te verwachten =D , maar probeer het eens met het commando gksudo nautilus in de terminal. Dan ben je root tot het moment dat je de terminal weer afsluit en moet het kopiëren geen probleem opleveren.
Of je start de pc/laptop op met een Ubuntu live-cd en kopieert /home naar waar je wilt.

Offline John K

  • Lid
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/16, 13:48:35 »

Voor ext3 zijn er twee oplossingen, welke je kiest is vooral persoonlijk denk ik.

1. Zorgen dat je dezelfde user-id krijgt.
Nu een lijstje maken op basis van /etc/passwd en /etc/group en na herinstallatie de userid's aanpassen in /etc/passwd en /etc/group

2. De owner/group van de bestanden herstellen na herinstallatie
Dit kan met sudo, want dan mag je namelijk overal bij. Dus:

sudo chown -R piet:piet /home/piet
sudo chown -R klaas:klaas /home/klaas

Als je geen bijzondere reden hebt om de userid's hetzelfde te houden zou ik voor de laatste optie kiezen.


Dit klinkt wel erg ingewikkeld, "Nu een lijstje maken op basis van /etc/passwd en /etc/group en na herinstallatie de userid's aanpassen in /etc/passwd en /etc/group"

Is het niet makkelijker zoals Mikkel schrijft met Gksudo nautilus kopie /past naar ext3 locatie en dan later weer terug met Gksudo kopie/ past?

En wat zouden jullie, naast doc's, mail, bookmarks allemaal kopieren? Ik draai 8.04 en ga naar 10.04, dus om programma instellingen uit /Home te backuppen en terug te plaatsen, gaat dat wel werken?

Groeten John K

Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/16, 14:03:57 »
Citaat van: John K
En wat zouden jullie, naast doc's, mail, bookmarks allemaal kopieren? Ik draai 8.04 en ga naar 10.04, dus om programma instellingen uit /Home te backuppen en terug te plaatsen, gaat dat wel werken?
Das om problemen vragen en zal niet werken. Vroeger was het de gewoonte om een aparte /home partitie te maken maar daar is men van afgestapt juist omdat alle instellingen in /home staan. Je kunt beter je persoonlijke zaken op een aparte datapartitie zetten en bij een clean install heb je dan een nieuwe /home die volledig in orde is (op dezelfde partitie als / dus)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/16, 14:25:58 »
IK heb goede ervaring met Grsync. Na een schone installatie, en (her)installatie van bijv. virtualbox, ben ik weer up and running. Ik gebruik Ubuntu nu 2 jaar, meerdere herinstallaties, en ben nog nooit data of instellingen kwijt geraakt.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/16, 14:59:37 »
Mijn bestande zijn dan niet zo groot, dus maak een copie naar een externe harde schijfmet ext3,  bookmarks heb ik Firefox plugin bookmark sync voor geinstalleert, deze kan je weer bij je nieuwe installatie installeren waarbij hij vraagt of je reeds al een account hebt, nadat je deze bevestigt hebt worden deze automatisch onder je bladwijzers geplaatst.
Voor eventuele  backup gebruik ik Back in time
« Laatst bewerkt op: 2010/10/16, 15:03:28 door Bobbie »
Handige tips voor beginners: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/16, 16:57:42 »
Ik wil een nieuwe install doen en ook /Home formateren.
Waarom wil je /home formateren? Is dat een aparte partitie? Als je de /home partitie formateert staan je documenten nog maar op 1 plek: de backup. Stel je voor dat daar iets mee gebeurd. Dan zou ik iig 2 backups maken.  :evil:

Ik zou dat ook niet combineren met een nieuwe installatie. Als er een probleem is weet je niet meer of dat door de installatie of door een back-up/format/restore van je /home partitie is. Het is wel mogelijk maar weet wat je gaat doen (voor je begint). Of is het geen aparte partitie en een /home map (folder)? Dan zal de nieuwe installatie deze inderdaad overschrijven en is een goede backup(s) nodig.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/16, 17:02:20 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline John K

  • Lid
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/16, 17:57:18 »
/Home staat onder mijn 8.04 installatie op een aparte partitie en deze wil ik met de nieuwe install ook formateren voor de nieuwe 10.04 installatie, ook weer als /Home dus.

Offline John K

  • Lid
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/16, 17:59:51 »
IK heb goede ervaring met Grsync. Na een schone installatie, en (her)installatie van bijv. virtualbox, ben ik weer up and running. Ik gebruik Ubuntu nu 2 jaar, meerdere herinstallaties, en ben nog nooit data of instellingen kwijt geraakt.

Hoe doe jij een backup met Grsync van /Home, de hele /Home in 1 keer? Hoe heb jij je gebruikersrechten in Grsync staan? Op Preserve?

En hoe maak ik een backup van .Mozilla met alle extensies? Wanneer ik deze 'oude' .mozilla en .thunderbird map backup uit 8.04 en weer terugzet in 10.04 zet ik daarmee een oudere vcersie terug!? Ik kan mijn instellingen niet kwijt.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/16, 18:14:27 door John K »

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/16, 19:20:21 »
wanneer je de oude .mozilla en .monzilla-thunderbird later na de installatie in je home terug kopieert, wordt de nieuwe overschreven door je oude en dan heb je je instellingen weer terug.

Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/16, 20:09:25 »
wanneer je de oude .mozilla en .monzilla-thunderbird later na de installatie in je home terug kopieert, wordt de nieuwe overschreven door je oude en dan heb je je instellingen weer terug.

Kleine nuance. Het hangt ervan af naar welke versie van thunderbird je migreert! Indien je migreert naar dezelfde versie, kopieer je beter eerst de thunderbird-mappen terug en installeer daarna best Thunderbird? Indien je overstapt naar een nieuwere versie, installeer je beter eerst thunderbird en kopieer je beter sommige mappen onder een andere naam. Je kan in thunderbird zelf de bestanden in de correcte mappen plaatsen.

Offline jelvank

  • Lid
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/16, 22:21:34 »
Dit klinkt wel erg ingewikkeld, "Nu een lijstje maken op basis van /etc/passwd en /etc/group en na herinstallatie de userid's aanpassen in /etc/passwd en /etc/group"

Is het niet makkelijker zoals Mikkel schrijft met Gksudo nautilus kopie /past naar ext3 locatie en dan later weer terug met Gksudo kopie/ past?
Ja, dat is wel makkelijker, dat moet je ook sowieso doen. Laten we het even in stapjes knippen:
1. je bestanden kopieren van de huidige locatie: /home naar een tijdelijke locatie, laten we zeggen: /backup/home. Om alle gedoe met permissies te vermijden start je inderdaad nautilus via de terminal met het commando "gksudo nautilus" In nautilus mag je nu alles, dus gedoe met permissies zul je niet krijgen (op dit moment). Maar, omdat je als root (sudo) kopieert, worden de bestanden die je kopieert ook eigendom van root. Dat is voor nu geen probleem
2. herinstalleren
3. /backup/home kopieren naar /home. Dat zal nu alleen lukken met nautilus in root mode, want de bestanden zijn nu eigendom van root, dus weer: gksudo nautilus in de terminal en die map kopieren.
4. Nu moet je voor elke user op je systeem zorgen dat hij weer in z'n eigen home directory kan. Zo te horen heb je maar één user, dus dat scheelt een hoop. Het makkelijkst doe je dit ook via de terminal, want dan heb je alle bestanden in één keer geregeld. Start de terminal:
cd /home (enter)
sudo chown -R john:john john (enter)
tik je wachtwoord (enter)
Klaar
Uitleg:
sudo = de terminal variant van gksudo
chown = verander eigenaar
-R = doe dit ook voor alle onderliggende mappen en bestanden
john:john = jouw username en (na de : ) jouw groep naam
john = de naam van de map waar je dit op toepast

Heb je toch meerdere users op je systeem, dan moet je dit laatste commando herhalen voor elke user.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/17, 00:23:16 »
/Home staat onder mijn 8.04 installatie op een aparte partitie en deze wil ik met de nieuwe install ook formateren voor de nieuwe 10.04 installatie, ook weer als /Home dus.
Je /home map (=partitie) van 8.04 werkt ook met 10.04.

Het eenvoudigste is een upgrade via internet (met de Update-manager). Denk aan de laatste melding over de afsluitknop:
http://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeUbuntuLucid#Afsluitknop8.04LTS

En als je terug wil naar de "fabrieksinstellingen" kan je een cd gebruiken en kiezen voor "Partities handmatig specificeren" en de home partitie van 8.04 weer hergebruiken in 10.04. :)

Maar een backup moet je altijd maken.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/17, 00:25:03 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jelvank

  • Lid
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/17, 00:45:23 »
/Home staat onder mijn 8.04 installatie op een aparte partitie en deze wil ik met de nieuwe install ook formateren voor de nieuwe 10.04 installatie, ook weer als /Home dus.
Je /home map (=partitie) van 8.04 werkt ook met 10.04.

Het eenvoudigste is een upgrade via internet (met de Update-manager). Denk aan de laatste melding over de afsluitknop:
http://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeUbuntuLucid#Afsluitknop8.04LTS

En als je terug wil naar de "fabrieksinstellingen" kan je een cd gebruiken en kiezen voor "Partities handmatig specificeren" en de home partitie van 8.04 weer hergebruiken in 10.04. :)

Maar een backup moet je altijd maken.
/home is bij standaard installaties geen partitie meer, dus dan kun je ook niet aangegeven dat die ongemoeid moet blijven.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/17, 00:58:03 »
/home is bij standaard installaties geen partitie meer, dus dan kun je ook niet aangegeven dat die ongemoeid moet blijven.
Je kan voor "Partities handmatig specificeren (geavanceerd)" kiezen. Daar kan je een bestaande /home partitie aangeven.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline John K

  • Lid
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/17, 14:29:14 »
/Home staat onder mijn 8.04 installatie op een aparte partitie en deze wil ik met de nieuwe install ook formateren voor de nieuwe 10.04 installatie, ook weer als /Home dus.
Je /home map (=partitie) van 8.04 werkt ook met 10.04.

testcees,

Bedoel je dat ik /Home (welke ik als aparte partitie wil handhaven) niet formateer en deze partitie in 10.04 weer als /Home aanwijs zodat alle instellingen etc. blijven behouden?

summer of 69 schrijft eerder in dit Topic "Das om problemen vragen en zal niet werken."

Groeten John K


Offline Bobbie

  • Lid
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/17, 14:43:46 »
John K hier nog wat aanvulling, op deze wijze doe ik ook een verse installatie en nooit nog problemen gehad.
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/17, 15:05:25 »
Het is de bedoeling dat Ubuntu de /home partitie van 8.04 kan hergebruiken in 10.04.

Waarom dat niet goed is gegaan of welke problemen dat ooit heeft opgeleverd weet ik niet. Maar daarom, en daar gaat je topic ook over is een goede backup van /home altijd van belang.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline John K

  • Lid
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #19 Gepost op: 2010/10/20, 10:32:43 »
Het is de bedoeling dat Ubuntu de /home partitie van 8.04 kan hergebruiken in 10.04.

Waarom dat niet goed is gegaan of welke problemen dat ooit heeft opgeleverd weet ik niet. Maar daarom, en daar gaat je topic ook over is een goede backup van /home altijd van belang.

Testcees,

Ik kom er nog even op terug. Ik bedoel /Home van 8.04 zonder formateren of leegmaken aanwijzen als /Home in 10.04, dus met de programma-instellingen van 8.04 er nog in.

Gaat dit lukken?

John K

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #20 Gepost op: 2010/10/20, 11:03:09 »
Of het je gaat lukken weet ik niet maar dat is wel waar de /home partitie voor is bedoeld en ik heb daar zelf nooit problemen mee gehad.

Uit http://help.ubuntu.com/community/DiskSpace

Citaat
Separate /home
It is very prudent to put /home on it's own partition. All of your data and settings goes into /home. You can be confident that your data will be safe even if you decide to reinstall the system, or install a new version of Ubuntu.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline John K

  • Lid
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #21 Gepost op: 2010/10/20, 11:15:31 »
He, thanks! Ik maak een backup en zet 10.04 over de oude /Home. Ik bericht nog.


Offline John K

  • Lid
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #22 Gepost op: 2010/10/20, 11:18:52 »
Of het je gaat lukken weet ik niet maar dat is wel waar de /home partitie voor is bedoeld en ik heb daar zelf nooit problemen mee gehad.
Citaat


Nog even een extra vraagje, staat alles wat ik moet backuppen in /Home, of staat er ergens in filesystem nog informatie? En de progjes, gaan die mee of moet ik een lijstje maken wat ik aan programma's had en deze opnieuw apt-getten?

Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #23 Gepost op: 2010/10/20, 13:20:47 »
IK heb goede ervaring met Grsync. Na een schone installatie, en (her)installatie van bijv. virtualbox, ben ik weer up and running. Ik gebruik Ubuntu nu 2 jaar, meerdere herinstallaties, en ben nog nooit data of instellingen kwijt geraakt.

Hoe doe jij een backup met Grsync van /Home, de hele /Home in 1 keer? Hoe heb jij je gebruikersrechten in Grsync staan? Op Preserve?

En hoe maak ik een backup van .Mozilla met alle extensies? Wanneer ik deze 'oude' .mozilla en .thunderbird map backup uit 8.04 en weer terugzet in 10.04 zet ik daarmee een oudere vcersie terug!? Ik kan mijn instellingen niet kwijt.

rechten ben ik kwijt opdat mijn externe harddisk NTFS geformateerd is. Dit omdat ik deze externe disk ook voor Windows gebruik. Ik ben trouwens de enige gebruiker van mijn PC, vandaar is dat geen probleem.

Offline John K

  • Lid
Re: Hoe /Home te backuppen
« Reactie #24 Gepost op: 2010/10/20, 14:00:57 »
Of het je gaat lukken weet ik niet maar dat is wel waar de /home partitie voor is bedoeld en ik heb daar zelf nooit problemen mee gehad.

Nog even een extra vraagje, staat alles wat ik moet backuppen in /Home, of staat er ergens in filesystem nog informatie? En de progjes, gaan die mee of moet ik een lijstje maken wat ik aan programma's had en deze opnieuw apt-getten?