Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tgz bruikbaar uitpakken....  (gelezen 618 keer)

tgz bruikbaar uitpakken....
« Gepost op: 2023/05/28, 18:31:31 »
Ik heb een programmaatje Sweet Home 3D gedownload vanaf sourceforge. so far so good.. nou heeft het na uitpakken een map gemaakt: SweetHome3D-7.1
Daar zit vast wel alles in om het programma te draaien, maar ik heb geen idee hoe. Vast iets simpels, maar er zit geen readme oid bij.... Iemand?

Offline bart85

  • Lid
Re: tgz bruikbaar uitpakken....
« Reactie #1 Gepost op: 2023/05/28, 19:57:02 »
Programma zit in de Ubuntu repository. Installeren kan zowel met apt als met snap.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: tgz bruikbaar uitpakken....
« Reactie #2 Gepost op: 2023/05/28, 20:57:43 »
Ehhh ok, dus dat heeft niets met de gedownlode en uitgepakte bestanden te maken? Met apt, dat gaat via de commandline in de terminal toch? snap ken ik niet, en dat het in de repository zit is mooi, maar hoe krijg ik het daar uit als leek? Zoals je ziet weet ik van een heleboel klokken en weinig klepels....
« Laatst bewerkt op: 2023/05/28, 21:21:55 door Beelbouwer »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: tgz bruikbaar uitpakken....
« Reactie #3 Gepost op: 2023/05/28, 21:22:07 »
- Gooi dat tgz-bestand weg;

- Open een terminalvenster (zo open je een terminalvenster);

- Kopieer en plak deze opdrachtregel in het terminalvenster:

sudo apt-get install sweethome3d sweethome3d-furniture sweethome3d-furniture-editor sweethome3d-furniture-nonfree sweethome3d-textures-editor
Druk op Enter en klop desgevraagd je wachtwoord in. In Ubuntu blijft dit geheel onzichtbaar, je ziet zelfs geen sterretjes wanneer je het intikt, dat hoort zo. Druk wederom op Enter.

Als het geen puur terminalprogramma is, maar een "gewoon" grafisch programma, dan zou het nu simpelweg te starten moeten zijn vanuit het menu van Ubuntu (zoekterm: sweethome of zo).
« Laatst bewerkt op: 2023/05/28, 21:29:29 door Pjotr »

Re: tgz bruikbaar uitpakken....
« Reactie #4 Gepost op: 2023/05/28, 21:49:22 »
Ongelofelijk Pjotr, werkt meteen. Dus dit gaat op voor elk programma wat in de zg  repository zit? Ik zal het onthouden of in elk geval volgende keer terug zoeken hier. Enorm bedankt voor je tijd weer!!

Re: tgz bruikbaar uitpakken....
« Reactie #5 Gepost op: 2023/05/29, 12:11:10 »
Jep. Leer deze regel uit je hoofd...
sudo apt-get install <PROGRAMMANAAM>Gimp installeren?
sudo apt-get install gimpAudacity installeren?
sudo apt-get install audacity
En met comma's ertussen kun je een hele reeks programmas ineens installeren.
Makkelijk bij een nieuwe installatie  ^-^
sudo apt-get install <PROGRAMMANAAM1>, <PROGRAMMANAAM2>, <PROGRAMMANAAM3>
Ach Beeldhouwer. Linux werkt toch zo heerlijk! 8-)
« Laatst bewerkt op: 2023/05/29, 12:35:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: tgz bruikbaar uitpakken....
« Reactie #6 Gepost op: 2023/05/29, 12:36:33 »
Ow. En om TGZs (en veel meer in en) uit te pakken. Installeer een comprimeerprogramma zoals Archiefbeheer.
Je weet nu hoe dat moet ;)  =D
« Laatst bewerkt op: 2023/05/30, 13:16:57 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline aartje

  • Lid
Re: tgz bruikbaar uitpakken....
« Reactie #7 Gepost op: 2023/05/29, 14:48:42 »
Ow. En om TGZs (en veel meer in en) uit te pakken. Installeer winzip.
Je weet nu hoe dat moet ;)  =D
Bestaat winzip dan voor linux ?

zie : https://alternativeto.net/software/winzip/?platform=linux


Wat ook kan is om synaptic te gebruiken om software te installeren, dan zie je tenminste
ook wat je installeert.

sudo apt-get install synaptic
« Laatst bewerkt op: 2023/05/29, 14:52:16 door aartje »

Re: tgz bruikbaar uitpakken....
« Reactie #8 Gepost op: 2023/05/30, 13:16:28 »
Bestaat winzip dan voor linux ?

Je hebt een punt. Sorry. Ik zal het aanpassen.
In elk geval zit bij mij (18LTS) standaard het programma Archiefbeheer. .TGZ dubbelklikken hij opent gewoon klaar om uit te pakken (zou vraag van TS moeten beantwoorden?)

En daarnaast zijn er diverse alternatieven. (Uit en) Inpakken is in elk geval geen issue. Vrij basic.

Wat ook kan is om synaptic te gebruiken om software te installeren, dan zie je tenminste
ook wat je installeert.

Hier ook in gebruik, naar tevredenheid. Voor simpel basic proggies installeren gebruik ik echter nog steeds gewoon terminal, want heel simpel en snel. Synaptic hier vooral voor codecs en plugins e.d. of voor diepere zoektochten.

CTRL ALT T  ;) en typen maar.
« Laatst bewerkt op: 2023/05/30, 13:19:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore