Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice  (gelezen 933 keer)

Offline avl

  • Lid
LibreOffice
« Gepost op: 2012/10/29, 23:06:52 »
Ik heb de laatste versies van Ubuntu + bijbehorende programma's op de machine staan. Maar als ik een bestand aanklik uit de persoonlijke mappenlijst of uit Krusader dan wordt het gezochte bestand getoond in het correcte programma en ik kan erin werken maar de werkbalk met Bestand Bewerken etc verschijnt niet en de toets-shortcut werkt ook niet!
Als ik eerst een Libreoffice programma start en dan een bestand open is er niets aan de hand.

Dit is geen groot probleem, maar het lijkt me toch niet de bedoeling.
Is dit nou een bug of doe ik zelf toch iets fout?

Offline aartje

  • Lid
Re: LibreOffice
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/30, 08:48:38 »
Is dit ook de eerste keer dat je Unity gebruikt ? Bij Unity zit die balk nl.
niet aan je office-scherm maar bovenaan in het totaal scherm.

Offline avl

  • Lid
Re: LibreOffice
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/03, 16:24:59 »
Sorry Aartje voor mijn late reactie.
Ik zou niet weten of ik Unity gebruik! Is dat iets wat met de laatste updates is meegekomen?

Re: LibreOffice
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/03, 17:47:13 »
Unity is de huidige grafische interface van Ubuntu.

Werke Ubuntu versie gebruik je? Of gebruik je een afgeleide zoals Xubuntu?

Offline HarzG

  • Lid
Re: LibreOffice
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/03, 18:15:41 »
Dat klinkt naar een gemengde omgeving met Unity (de gewone Ubuntu) / Xfce (Xubuntu) / KDE (Kubuntu).
Krusader is een zeer uitgebreide verkenner uit de KDE-wereld.

Als je LibreOffice installeert, dan is er een optie dat je LibreOffice aanpast aan de "omgeving". Als je dat hebt uitgevoerd, past zich de weergave van LibreOffice aan aan de gekozen "smaak". Bij gemengde omgevingen (bijv. KDE-programma's in de Unity-omgeving gebruiken) kunnen problemen ontstaan.
Je moet eerst uitzoeken welke van de bovengenoemde 3 smaken je gebruikt en daarna een hulpprogramma installeren (bij mij is dat libreoffice-gtk) dat vervolgens LibreOffice aanpast aan deze omgeving/smaak.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/03, 18:37:49 »
Het probleem dat je beschrijft is een gekende bug met het "global menu" van unity in Ubuntu 12.10. Dat probleem is ondertussen via de updates opgelost.

Blijft nog de beperking dat je geen Alt+toetscombinaties kunt gebruiken om menu's via het toetsenbord te openen.

Re: LibreOffice
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/03, 20:13:57 »
Dat klinkt naar een gemengde omgeving met Unity (de gewone Ubuntu) / Xfce (Xubuntu) / KDE (Kubuntu).
Krusader is een zeer uitgebreide verkenner uit de KDE-wereld.

Als je LibreOffice installeert, dan is er een optie dat je LibreOffice aanpast aan de "omgeving". Als je dat hebt uitgevoerd, past zich de weergave van LibreOffice aan aan de gekozen "smaak". Bij gemengde omgevingen (bijv. KDE-programma's in de Unity-omgeving gebruiken) kunnen problemen ontstaan.
Je moet eerst uitzoeken welke van de bovengenoemde 3 smaken je gebruikt en daarna een hulpprogramma installeren (bij mij is dat libreoffice-gtk) dat vervolgens LibreOffice aanpast aan deze omgeving/smaak.

Alleen wat je niet helemaal door lijkt te hebben is dat LibreOffice geen GTK- of KDE-programma is...

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/04, 13:18:52 »
...

Alleen wat je niet helemaal door lijkt te hebben is dat LibreOffice geen GTK- of KDE-programma is...
Dat zie ik niet in. Het advies dat HarzG geeft, is zeer goed: je installeert inderdaad dat hulpprogramma die het officepakket beter  integreert in de omgeving die je gebruikt.

Offline avl

  • Lid
Re: LibreOffice
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/10, 15:08:09 »
Bedankt iedereen. Het probleem lijkt zich vanzelf te hebben opgelost.
Overigens staat versie 12.10 op mijn machine, met Unity en LibreOffice-gtk. Dat is gewoon met de updates meegekomen.