Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?  (gelezen 11786 keer)

Voor de 10.04 is de Ubuntu manual vertaald. Gaat dit voor 12.04 ook weer gebeuren?
http://www.lulu.com/shop/het-ubuntu-handleidingteam/aan-de-slag-met-ubuntu-1004/paperback/product-14330922.html

Het zou leuk zijn als we deze manuals op de releaseparty kunnen aanbieden. :)

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/09, 09:27:40 »
We zijn dat zeker van plan, maar ik denk niet dat dat voor de releaseparty gaat lukken. Het manual team heeft slechts enkele weken geleden de handleiding van oneiric voltooid, en zijn nu bezig met de planning voor precise. Het laatste dat ik heb gehoord ik dat ze wel van plan zijn te proberen om de handleiding voor precise voor de release te voltooien. Als de handleiding eenmaal af is is ook het vertalen een enorm karwij. Ter indicatie, het is ons de vorige keer niet gelukt de handleiding voor 10.04 te voltooien voordat 10.10 uitkwam.

Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/09, 10:55:21 »
Maar 12.04 is niet extreem anders in vergelijking met 11.10

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/09, 12:06:21 »
Citaat
is ook het vertalen een enorm karwij
Oei, en dat voor een vertaler! :|
hmm, das lekker dom inderdaad. Raar ook dat de spellcheck van firefox dat niet heeft gezien.

Maar 12.04 is niet extreem anders in vergelijking met 11.10
Klopt, vandaar dat de Engelstalige versie vrij snel klaar zal zijn, maar 11.10 is helemaal niet vertaald, dus het vertalen is wel de volle mep.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/09, 12:10:27 door redmar »

Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/09, 12:21:40 »
Ok, dat is jammer. Misschien dan als alternatief de Engelstalige manual aanbieden op de releaseparty. Maar dan zou die wel enige tijd van tevoren klaar moeten zijn, anders lukt het denk ik niet om deze gedrukt en opgestuurd te krijgen bij Lulu.com.

Iemand een idee hoeveel tijd dat kost bij Lulu?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/09, 12:27:00 »
Misschien dan als alternatief de Engelstalige manual aanbieden op de releaseparty.
Onvertaalde Engelstalige handboeken lijken me niet geschikt voor een Nederlands uitgiftefeestje.... Kun je dan niet beter simpelweg verwijzen naar de documentatie van Ubuntu-NL (of naar die van mij)?

Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/09, 12:58:00 »
Pjotr +1
Is bovendien nog milieuvriendelijker ook om niks te printen en te verwijzen naar de documentatie :)

Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/09, 16:12:04 »
Onvertaalde Engelstalige handboeken lijken me niet geschikt voor een Nederlands uitgiftefeestje.... Kun je dan niet beter simpelweg verwijzen naar de documentatie van Ubuntu-NL (of naar die van mij)?

Sja, boeken biedt je natuurlijk niet aan voor mensen die net zo lief online documentatie gebruiken. :D Er zijn echter nog steeds heel wat mensen die liever een handleiding op papier hebben dan digitaal, net zoals er veel mensen nog graag een papieren krant lezen.

Als ik het goed begrijp is er op jouw site Pjotr dus een goede Nederlandstalige handleiding voor Unity?

Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/09, 16:22:26 »
Ja, maar iemand moet toch beginnen met dat papier uit te bannen. Dus waarom zetten wij niet die trend? Ubuntu staat toch voor menselijk zijn naar anderen? De natuur hoort daar net zo bij.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/09, 16:38:14 »
Ik vraag mij af, is het wel nodig om 11.10 te vertalen nog? Ik bedoel, men kan toch de 11.04 gebruiken, in principe is dat hetzelfde.
En straks met 12.04...........het lijkt mij dus overbodig.

Nu ben ik geen vertaler hoor, (ik kan lezen wat er staat uiteraard) dus jullie zullen wel weten hoe en wat. Maar ik vraag het mij gewoon af.

Momenteel is alleen 10.04 vertaald. Het vertaalteam zal ook alleen 12.04 vertalen, alle tussenliggende versies slaan we over. Misschien dat we vanaf 12.04 wel tussenliggende zullen vertalen, maar dat hangt af van hoe snel de Engelse versie klaar is, en hoeveel veranderingen er tussen de versies zijn.

Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/09, 17:11:41 »
Ja, maar iemand moet toch beginnen met dat papier uit te bannen. Dus waarom zetten wij niet die trend? Ubuntu staat toch voor menselijk zijn naar anderen? De natuur hoort daar net zo bij.
Wat mij betreft wordt het gebruiken van de digitale versie al genoeg gestimuleerd doordat deze gratis is terwijl voor de papieren versie een aardig bedrag op tafel moet worden gelegd. Menselijkheid is vaak niet te vinden in absolutisme en uitbannen, maar meer in redelijkheid en nuance, en dat geld zeker voor het milieu. Je red het milieu echt niet door die 70 jarige die zijn hele leven gewent is om boeken te lezen een digitale handleiding op te dringen.

Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/09, 17:16:55 »
Om even terug te komen op het eigenlijke topic, is het geen idee om die handleiding (nog niet vertaald) op launchpad te zetten, in kleine stukjes van 2 à 3 zinnen? Dan kunnen mensen die zin hebben, bijdragen zonder gelijk uren aan het vertalen te zitten.
Maar ja, dat op launchpad zetten kost ook tijd, da's waar. Maar ja, het is ook maar een idee.


Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/09, 17:26:05 »
Als ik me niet vergis is het ook het idee dat de manual uiteindelijk per paragraaf vertaalbaar wordt, dus inderdaad 3 a 4 zinnen per 'string'

Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/09, 20:20:28 »
Ja, maar iemand moet toch beginnen met dat papier uit te bannen. Dus waarom zetten wij niet die trend? Ubuntu staat toch voor menselijk zijn naar anderen? De natuur hoort daar net zo bij.
Wat mij betreft wordt het gebruiken van de digitale versie al genoeg gestimuleerd doordat deze gratis is terwijl voor de papieren versie een aardig bedrag op tafel moet worden gelegd. Menselijkheid is vaak niet te vinden in absolutisme en uitbannen, maar meer in redelijkheid en nuance, en dat geld zeker voor het milieu. Je red het milieu echt niet door die 70 jarige die zijn hele leven gewent is om boeken te lezen een digitale handleiding op te dringen.

Hoe wordt het gestimuleerd dan? Ja, hier op het forum maar dat is al digitaal. Op de release parties zie ik altijd weinig terug van die documentatie behalve vrijwilligers die ernaar verwijzen. We hebben het dus niet eens geprobeerd...

"Menselijkheid is vaak niet te vinden in absolutisme en uitbannen, maar meer in redelijkheid en nuance, en dat geld zeker voor het milieu. Je red het milieu echt niet door die 70 jarige die zijn hele leven gewent is om boeken te lezen een digitale handleiding op te dringen."

Daar denk ik als Wiccan heel anders over, maarja, wie ben ik...

Offline Tom

  • Lid
Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/10, 14:45:26 »
Gebeurt niet dikwijls maar hier ben ik het wel eens met Vistaus.
Een 70 jarige die nog met bv Ubuntu wil beginnen heeft waarschijnlijk al jaren met Windows gewerkt ,dus digitaal lezen zal voor hun geen probleem zijn.
En het spaart drukwerk (geld) uit.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/10, 18:07:38 »
Het voordeel van een papieren boekje is dat je die ook kan lezen als je computer het niet doet ;)

Offline Dave

  • Lid
Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/04/10, 18:40:15 »
Citaat
Het manual team heeft slechts enkele weken geleden de handleiding van oneiric voltooid, en zijn nu bezig met de planning voor precise.

Dus tegen dat 12.10 uitkomt is de handleiding voor 12.04 wel klaar.

Ik weet het niet hoor maar misschien zou de planning op zich wel eens op de schop kunnen dan en dat men zich eerstens richt op de LTS versies.

Geen wonder dat ik nog nooit een handleiding van dat team onder ogen kreeg, ben je zelf allang met een ander systeem bezig.



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/04/10, 18:54:27 »
Citaat
Het manual team heeft slechts enkele weken geleden de handleiding van oneiric voltooid, en zijn nu bezig met de planning voor precise.

Dus tegen dat 12.10 uitkomt is de handleiding voor 12.04 wel klaar.

Ik weet het niet hoor maar misschien zou de planning op zich wel eens op de schop kunnen dan en dat men zich eerstens richt op de LTS versies.

Geen wonder dat ik nog nooit een handleiding van dat team onder ogen kreeg, ben je zelf allang met een ander systeem bezig.
Weet je wel hoeveel vertaalwerk dat is? Het is een enorme klus.

Je mag blij zijn, dat sommige vertalers (niet ik, overigens) de vertaling van de handleiding er überhaupt bij willen doen, naast het vele reguliere vertaalwerk voor de pakketten....

Offline Dave

  • Lid
Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/04/10, 19:11:20 »
Ja en daarom juist dat ik dus stel dat misschien de planning op de schop zou kunnen om zich vooral op de LTS versies te richten en de tussenversies minder prioriteit.
Het is net als een gebruiksaanwijzing die je voor je auto krijgt op moment dat je die inruilt voor wat nieuwers.
Dat is geen commentaar op de vertalers maar op de planning.
We kunnen alles wel afdoen met weet je wel hoe vreselijk ze hun best doen en zo komt er dus ook nooit een forum update en lopen we al 8 of meer versies achter en zie het nu met die handleiding al net zo.
Hoor er nu dan ook voor het eerst van dat ze die vertalen en de vraag blijft hoe nuttig het dan is voor de gemeenschap buiten het archief.


Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/04/10, 19:17:35 »
Ik vind het jammer dat de discussie uitloopt op online versus papier.

Er is nog steeds een grote groep gebruikers (ook jonger dan 70) die de voorkeur geven aan een boek met daarin de uitleg die ze nodig hebben. Een andere groep kijkt lekker online en googled alles zelf bij elkaar, en weer een andere groep haalt de vertaalde handleiding binnen en print deze uit.

Plus, en dat blijft een factor van belang, online informatie heeft in de verste verte niet dezelfde status als een boek (wat weer niets zegt over de kwaliteit van de online informatie, noch over de kwaliteit van het boek ;-) ). Wil je als distributie serieus genomen worden voor nieuwe groepen gebruikers, dan willen die gebruikers iets tastbaars op de schappen van de boekhandel zien. Een boek is 'echt' (of beter gezegd, wordt meer als 'echt' ervaren.

Wat mij betreft moeten we hier geen 'digitaal is beter dan papier'-discussie van maken, maar het aan de gebruiker zelf overlaten via welk medium hij/zij bekwamer wil worden in het gebruiken van Ubuntu.

En, ter verdediging van het vertaalteam: het is een enorme klus, waarbij je ook nog eens niet alledaagse tools moet gebruiken en je afhankelijk bent van het werk van het Engelstalige Manualteam. Ter illustratie zie:

https://answers.launchpad.net/ubuntu-manual/+question/178490

Citaat
Oneiric series was released a bit late and so there isn't interest from
loco teams to translate. We'll try to get 12.04 released in time and make
the translation process better.

en dat was een bericht van 7 april jongstleden.


Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/04/10, 20:05:21 »
"Wat mij betreft moeten we hier geen 'digitaal is beter dan papier'-discussie van maken"

Wat mij betreft dus wel.
Trouwens, waarom is digitaal nu weer slechter? Deze handleiding komt toch gewoon digitaal te staan dus dan lees je gewoon een online boek toch?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/04/10, 20:16:35 »
Als je toch per se een discussie wil hebben, doe dat dan even in een ander topic.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/04/10, 21:06:17 »
Ja en daarom juist dat ik dus stel dat misschien de planning op de schop zou kunnen om zich vooral op de LTS versies te richten en de tussenversies minder prioriteit.
Misschien was ik eerder niet duidelijk, maar zoals het nu staat zullen we ook alleen de LTS vertalen, en niet de tussenversies.

We kunnen alles wel afdoen met weet je wel hoe vreselijk ze hun best doen en zo komt er dus ook nooit een forum update en lopen we al 8 of meer versies achter en zie het nu met die handleiding al net zo.
Gelukkig is het gewoon een project vanuit de gemeenschap, dus voel je vrij om een helpende hand toe te steken: http://ubuntu-manual.org/getinvolved
Ook met het vertalen van de handleiding kunnen we hulp goed gebruiken, ik zal t.z.t wel een nieuw topic op het forum openen.

Offline Dave

  • Lid
Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/04/10, 21:13:18 »
Ja en daarom juist dat ik dus stel dat misschien de planning op de schop zou kunnen om zich vooral op de LTS versies te richten en de tussenversies minder prioriteit.
Misschien was ik eerder niet duidelijk, maar zoals het nu staat zullen we ook alleen de LTS vertalen, en niet de tussenversies.



klopt,las het ook als dat net een tussenversie afgerond was en er nog begonnen moest worden aan 12.04.
Niks gezegd dan verder  ;)

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Komt er een vertaling van Ubuntu manual voor de 12.04 release?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/04/12, 08:38:02 »
Ik bedenk net dat de gewone documentatie van Precise wel voor de release af zal zijn, misschien is het een idee om daar een pdf van te maken en die te printen?