Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vista -> Ubuntu Jaunty Jackalope dual boot met Grub  (gelezen 1227 keer)

Vista -> Ubuntu Jaunty Jackalope dual boot met Grub
« Gepost op: 2009/11/07, 00:04:58 »
Beste mensen,
Ik heb me er een aantal weken van kunnen weerhouden, maar nu weet ik het echt niet meer en moet ik wel om jullie hulp vragen.

Onlangs heb ik voor een project Ubuntu geïnstalleerd op een pc waar ik al Vista op draaide. Ik heb Ubuntu Op een 2de partitie op een 2de schijf geïnstalleerd. Nou had ik graag gewild dat de grub bootloader zijn werk deed en ik naar keus Vista of Ubuntu kon starten. Helaas was dat niet zo en kreeg ik na installatie meteen Windows Vista erop. Om bij de Grub te komen moest ik in mijn bios instellen dat mijn andere harde schijf de eerste opstartschijf was. Zodoende kwam ik bij een werkende installatie van Ubuntu terecht. Echter ik kon niet vanuit die Grub Windows Vista starten, want die gaf dan als foutmelding: bootmgr missing... Na veel klooien met mijn menu.lst en proberen andere partities te vinden waarmee ik dan wel Vista zou kunnen starten kwam ik er vandaag achter dat er ook zoiets was als Grub2...
Zonet heb ik dus via Synaptic Package Manager Grub2 geïnstalleerd en de menu.lst zag er goed uit. Toen ik mijn pc rebootte gaf Grub2 een foutmelding "Error 11: Unrecognized Device string". Er zit gelukkig een soort van failsafe ingebouwd dat hij weer naar het normale grubmenu springt wanneer er iets niet goed werkt. Helaas kan ik via dat andere menu mijn Ubuntu nu niet meer starten, want die geven allemaal (ik heb 3 verschillende kernels) dezelfde foutmelding...
Bij het proberen van Windows Vista kwam ik weer met dezelfde foutmelding als eerst: Bootmgr missing...

Kan iemand me uitleggen wat ik nog kan doen om dit te repareren? Ik heb nu dus weer toegang tot Vista omdat ik de primaire opstartschijf heb omgewisseld in mijn Bios, maar ik zou natuurlijk liever gewoon hebben dat ik een dualboot keuze krijg en dat mijn ubuntu weer werkt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vista -> Ubuntu Jaunty Jackalope dual boot met Grub
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/07, 00:16:39 »
*Beide* besturingssystemen horen te staan op die harde schijf, die als eerste staat vermeld in de opstartvolgorde in het BIOS.

Er zijn wel manieren om dat te omzeilen, maar dat is ingewikkeld en bovendien onnodig: zet ze simpelweg beide op dezelfde schijf. Gewoon "schijffie delen" dus. Klaar.  :)

Re: Vista -> Ubuntu Jaunty Jackalope dual boot met Grub
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/07, 10:04:16 »
Ik had toen ik mijn computer in elkaar zette geen behoefte aan een dual boot systeem en daarom heb ik Vista de hele harde schijf gegeven. Ik had nog wel een hoop ruimte over op de 2de schijf, maar de Vista schijf is in de loop der jaren volgelopen met allerhande software en media ;-)
Wat is dan de manier waarop ik kan omzeilen om ze beide op dezelfde schijf te hebben?
En weet iemand een manier om mijn probleem met Grub2 op te lossen?

Re: Vista -> Ubuntu Jaunty Jackalope dual boot met Grub
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/08, 14:44:47 »
Bij het installeren van Grub2 heeft deze blijkbaar de verkeerde UUID's ingevuld ook in het bestaande Grub menu, waardoor ik dus niks meer kon laden. Omdat ik ervanuit ging dat Ubuntu op mijn tweede schijf stond kon ik er ook niks van maken want ik probeerde dus partities van hd1 te starten...Blijkbaar omdat ik in mijn bios op dit moment mijn tweede schijf als eerste bootschijf heb ingesteld maakt Ubuntu daar hd0 van.
Zo heb ik nu weer Ubuntu door de UUID in Grub aan te passen naar de passende partitie op hd0 van mijn systeem.
Het vreemde hiervan is wel dat als ik in Ubuntu in /dev/ kijk ik sda met maar 1 partitie zie (de vista schijf) en sdb met meerdere partities...

Kan iemand me nu misschien toch nog vertellen hoe ik nu zorg dat ik ook Vista kan starten vanuit Grub?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/08, 14:50:50 door Gullydwarf »

Re: Vista -> Ubuntu Jaunty Jackalope dual boot met Grub
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/08, 15:00:18 »
Ik begrijp dat je grub2 hebt geïnstalleerd. Misschien kan de wiki helpen:

http://wiki.ubuntu-nl.org/Overig

Re: Vista -> Ubuntu Jaunty Jackalope dual boot met Grub
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/08, 15:14:38 »
Dank je wel, ik zal er eens lezen.
Er staat daar 'VANAF 9.10' maar ik heb 9.04 en heb grub-pc geinstalleerd via Synaptic Package Manager. Dat levert toch geen problemen op hoop ik?

Als reactie op mijn eigen eerdere post: Blijkt dat de UUID's die de installatie van grub-pc in mijn menu.lst heeft gezet wel de juiste UUID is voor de partitie waar hij naartoe moet, maar het werkt dus gewoon niet met UUID's. Ik heb nu alle UUIDs in menu.lst aangepast in (hd0,x) en ga nu rebooten om te kijken of ik nu wel via Grub2 kan booten.

edit:
Ik kan nu alles booten vanuit Grub. OOK VISTA :-)
Grub2 boot echter alleen nog Ubuntu. Ook als ik die dezelfde rootnr geef als die Grub gebruikt... Daar moet ik nog even achteraan dus maar niet vandaag. Het is toch een keer genoeg geweest ;-)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/08, 15:37:25 door Gullydwarf »