Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Re: Externe hd wordt niet gezien (Opgelost)  (gelezen 517 keer)

Offline Amiguntu

  • Lid
Re: Externe hd wordt niet gezien (Opgelost)
« Gepost op: 2014/01/23, 11:01:19 »
Dag jongelui,

Ik ben lang weggeweest van Ubuntu, en van dit forum. Niet dat ik geen Ubuntu meer gebruik, maar ik gebruik het zo sporadisch dat het eigenlijk geen naam mag hebben.
Maar nu heb ik een notebookje geladen met 12.04 en daarmee kan ik mooi al mijn gedigitaliseerde oude elpees afspelen. Met Audicious. In de huiskamer, via de versterker, allemaal ouwe bootlegs van Pink floyd. Helemaal geweldig!

Maar er is een probleem: het notebookje herkent de externe hd niet, waarmee ik die herrie overzet. Pas na ruim 5 minuten verschijnt de hd in dat vreselijke menu aan de linkerkant van het scherm en dan kan ik er mee doen wat ik wil. Een gewone usb-stick, in dezelfde usb-poort, wordt onmiddelijk herkend. Hoe kan dit alles?!?

Ter info: MSI Wind notebookje, externe usb hd FreeCom met twee partities (FAT en Mac). Uiteindelijk worden beide partities gezien.

Dank alvast.


Johan
 
« Laatst bewerkt op: 2014/01/24, 09:25:18 door Amiguntu »
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe hd wordt niet gezien
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/23, 12:27:02 »
Post hier eens de uitvoer van de kernel op het moment dat je de drive ingeplugd hebt en die actief wordt.
- Open een terminal
- Plug de harde schijf in
- Wacht tot wanneer de hd in dat "vreselijke menu" verschijnt, en open dan bestandsbeheer door te dubbelklikken op de hd.
- Voer volgend commando in in de terminal
dmesg | tail -n 40
en kopier/plak de uitkomst hier tussen "code" tags (gebruik knopje "#" hiervoor)
Dit zijn berichten van de kernel. Misschien geven die berichten een idee van wat er fout kan gaan.
Het is niet onmogelijk dat dit wijst op een falende schijf, en dat op een gegeven ogenblik de schijf niet meer zal werken.

Offline Amiguntu

  • Lid
Re: Externe hd wordt niet gezien
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/23, 12:56:24 »
@ femke: het is een hdd van ongeveer 2 jaar oud. Geformateerd voor gebruik door Windows en Mac OS en Ubuntu en Amiga. Vandaar die twee partities. Zou inderdaad ook alleen een ntfs-partitie kunnen zijn, realiseer ik me nu. Maar hoe dan ook: Ubuntu zou ze toch gewoon moeten zien, lijkt me.

@ vanadium: dat ga ik eens proberen. Klinkt ingewikkeld, maar gaat me vast lukken.

dank!


johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...

Offline Amiguntu

  • Lid
Re: Externe hd wordt niet gezien (Opgelost)
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/24, 09:12:22 »
Hey,

Het is opgelost. En ik weet niet hoe...
Ik was wat aan het frutten met het notebookje en toen moest ik een wachtwoord ingeven. Een wachtwoord dat me volledig ontschoten was. Dus heb ik 12.04 maar opnieuw geinstalleerd en nu werkt alles weer zoals het moet. De externe hd wordt gewoon gezien en herkend.

thanks anyway.


Johan
« Laatst bewerkt op: 2014/01/24, 09:19:53 door Amiguntu »
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...

Offline Amiguntu

  • Lid
Re: Externe hd wordt niet gezien
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/24, 09:22:13 »
En oh ja: ik weet niet hoe ik deze thread moet markeren als "opgelost".


edit: laat maar. heb het al gevonden. kan ik overigens eigen berichten ook verwijdern, zoals deze?


johan
« Laatst bewerkt op: 2014/01/24, 09:26:59 door Amiguntu »
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...