Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Videobanden naar DVD kopiëren  (gelezen 14311 keer)

Offline yJi

  • Lid
Videobanden naar DVD kopiëren
« Gepost op: 2013/05/03, 11:37:11 »
Ik nogal wat videobanden over Indonesia. Er zijn banden bij van wel een kwart eeuw oud.
De banden zijn nog steeds goed maar ik zou die wel over willen zetten naar DVD's.
Ooit heb ik daartoe een Dazzle filmkopiëerder aangeschaft bij Mediamarkt.
Maar dat ging niet bijzonder goed. Vaak mis ik het geluid en wat is nu aan een 'stomme' film dan?
Nu heeft mijn vriendin een nieuwe computer en daarmee zou het kunnen.

Alleen is mijn vraag dan: 'Waarmee doe je de banden dan wel goed kopiëren naar een DVD.'
Want om ze te laten kopiëren is voor mij nogal prijzig. (6 € per 1 uur band)

Dat wil ik om twee redenen:

1. om goed te blijven bewaren en
2. om uit te lenen aan bekenden.

« Laatst bewerkt op: 2013/05/03, 11:39:25 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/03, 12:44:28 »
Het enige wat ik kan zeggen, kwaliteit kost geld.

Er zijn "grabbers" in de handel, zoals van Konig, maar de kwaliteit laat te wensen over. Het ligt natuurlijk ook aan de videorecorder die je er op aansluit.

Het zijn wel geen videobanden maar ik laat mijn super 8 films allemaal digitaliseren en ik moet zeggen de kwaliteit is geweldig. Die 6 euro per uur is daar een schijntje bij. Ik vind 6 euro per uur een koopje maar ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/03, 13:22:11 »
Zelf doen vereist inderdaad wat voldoende goede apparatuur, maar ook tijd en wat technische kennis van jou kant. Mocht je ergens een DVD recorder op de kop kunnen tikken, dan is dat een mogelijke vrij eenvoudige oplossing: je neemt dan je videos op op de DVD recorder.

Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/03, 16:53:43 »
@yJi, ik ben ook al een tijd bezig om videobanden over te zette naar de PC en dan naar DVD. Uiteindelijk lukt het wel met een KONIG CMP-USBVG6 (€19,95) enVLC om het het beeld om te zetten naar MPEG4. Het beeld is van redelijke kwaliteit.
Speel ik de videorecorder af via de KONIG via VLC, heb ik beeld en geluid. Echter bij het terug kijken van de opname geen geluid.
Ik heb al aardig wat tijd er in gestoken om het geluid er bij te krijgen, helaas geen resultaat tot nu toe. Ik overweeg ook zoals Vanadium al schrijft, een DVD recorder aan te schaffen. Ik blijf ondertussen wel verder zoeken, hoe ik het geluid kan opnemen. Het moet toch ergens blijven. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/03, 17:46:13 »
@Gijsbert. Via Ubuntu heb ik ook geen geluid. Daarom heb ik Windows gebruikt voor het capturen.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/03, 19:39:40 »
Ik heb alleen Windows XP via Virtualbox, echter daar lukt het ook niet mee. Het blijft gewoon vreemd dat bij afspelen van de videorecorder en VLC er wel geluid is en dat bij opnemen er geen geluid is. Ik heb ook al het geluid via de line-in van de geluidskaart laten lopen, of ik dan in de alsamixer op record zet of niet, het geluid bij de opname is er niet. Ik heb deze link ook gevolgd
http://davidtsai.net78.net/Blog/2012-11-02-PulseAudio-Loopback om via PulseAudio geluid te krijgen bij de opname, helaas ook niet.
Ik zal nog eens kijken als je bij VLC het juiste kanaal neerzet, bijv. hw0,4 o.i.d., of er dan geluid bij de opname zit. We rommelen ondertussen verder. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Pieter2

  • Gast
Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/03, 21:29:45 »
Tja, hard roepen dat kwaliteit geld kost is nog al een zinloze opmerking bij video banden van 25 jaar oud.

Iedere videokaart die een video ingang heeft voldoet, belangrijkste lijkt me in dit geval dat je oude video recorder een video uitgang heeft, dat heeft nl. niet iedere video recorder.

Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/03, 21:52:07 »
Tja, hard roepen dat kwaliteit geld kost is nog al een zinloze opmerking bij video banden van 25 jaar oud.

Dus jij bekijkt videobanden van 25 jaar oud liever in een waardeloze kwaliteit i.p.v. proberen er het beste uit te halen?

Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/03, 22:39:33 »
Tja, hard roepen dat kwaliteit geld kost is nog al een zinloze opmerking bij video banden van 25 jaar oud.

Iedere videokaart die een video ingang heeft voldoet, belangrijkste lijkt me in dit geval dat je oude video recorder een video uitgang heeft, dat heeft nl. niet iedere video recorder.

Beetje loze opmerking. Blijkt dat je er niet veel verstand van heb over het restaureren van oude banden.

Elke, en ook oude, videorecorders hadden video out, alleen toen had niet elke tv video in. Dus moest het nog via de antenne ingang.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/03, 22:43:15 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline yJi

  • Lid
Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/03, 23:48:53 »
Tja, hard roepen dat kwaliteit geld kost is nog al een zinloze opmerking bij video banden van 25 jaar oud.

Iedere videokaart die een video ingang heeft voldoet, belangrijkste lijkt me in dit geval dat je oude video recorder een video uitgang heeft, dat heeft nl. niet iedere video recorder.

Beetje loze opmerking. Blijkt dat je er niet veel verstand van heb over het restaureren van oude banden.

Elke, en ook oude, videorecorders hadden video out, alleen toen had niet elke tv video in. Dus moest het nog via de antenne ingang.

Bij mij lijkt het in ieders geval dus niet om rommel te gaan, daarom heb ik ook een nieuwe videorecorder gekocht en het beeld is nog steeds perfect, ook op de banden van 25 jaar oud!
En op mijn videorecorder zitten een video- en aufio-out en een video- en audio-in bij op, dus de optie van Vanadium lijkt mij de beste optie.

En even over het professioneel overzetten is wel duur, want ik heb dat ooit gedaan met mijn oude super 8 films. De kwaliteit is zeker niet perfect nu en dus ook niet zo professioneel als ik hoopte.

En mijn TV heeft ook een audio- en video-in en out, dus hoeft ook niet via de antenne ingang.

En 72 x € 10,00 is dan al op zijn minst € 720,00, en dan nog maar afwachten of de kwaliteit dan net zo goed is als op de banden. Heel veel banden zijn zelfs van vier uur SP.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/03, 23:55:24 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/04, 01:13:33 »
Zelf kopieer ik met een goede videorecorder waarvan ik de kopstand kan instellen voor het best mogelijke beeld (zijn dus geen beste banden meer) naar dvd-rw bewerk deze  in open-shot en brand ze vervolgens weer op dvd. Voor mij persoonlijk een beter resultaat dan puur ,,grabben" van een videoband.

Offline aartje

  • Lid
Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/04, 08:03:47 »
Ik kan maar één goede manier verzinnen en dat is koop een
goede (bv. Panasonic) DVD-recorder. Ze komen langzamerhand
ook op marktplaats te staan omdat veel mensen die recorder
niet meer gebruiken. Veel providers bieden nl. tegenwoordig opname-
mogelijkheden van digitale TV-kanalen.

Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/04, 08:49:41 »
@yJi Ik heb ook nog een hoop oude vhs banden, waarvan de kwaliteit goed is. En als je zo als jij hebt uitgerekent wat het overzetten kost dan is zo'n dvd-recorder de beste optie, zolang het opnemen via Linux niet goed gaat. Eind van de maand ook maar eens naar de winkel. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline yJi

  • Lid
Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/04, 10:21:29 »
Zelf kopieer ik met een goede videorecorder waarvan ik de kopstand kan instellen voor het best mogelijke beeld (zijn dus geen beste banden meer) naar dvd-rw bewerk deze  in open-shot en brand ze vervolgens weer op dvd. Voor mij persoonlijk een beter resultaat dan puur ,,grabben" van een videoband.

Misschien is dat mogelijk nog beter, want zo goed komen de dvd-recorders er zelfs niet uit wanneer ik de diverse bevindingen daarover las. Zelfs de duurste van Sony geeft toch ook al problemen bij een gebruiker.

Ik kan maar één goede manier verzinnen en dat is koop een
goede (bv. Panasonic) DVD-recorder. Ze komen langzamerhand
ook op marktplaats te staan omdat veel mensen die recorder
niet meer gebruiken. Veel providers bieden nl. tegenwoordig opname-
mogelijkheden van digitale TV-kanalen.

Dat lijkt misschien wel zo, maar vaak toch niet hoor lees de eigen bevindingen maar, zegt mij genoeg!

@yJi Ik heb ook nog een hoop oude vhs banden, waarvan de kwaliteit goed is. En als je zo als jij hebt uitgerekent wat het overzetten kost dan is zo'n dvd-recorder de beste optie, zolang het opnemen via Linux niet goed gaat. Eind van de maand ook maar eens naar de winkel. :)

Ook dat vraag ik me af na het lezen van de bevindingen van diverse dvd-recorders, dan is het zeker beter eerst uit te proberen om het op een externe schijf te branden via de laptop c.q. notebook.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline vanadium

  • Lid
Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/05, 12:58:17 »
Ik zie niet goed wat het probleem met een DVD recorder kan zijn. Zelfs al is de kwaliteit niet top, de opnamekwaliteit is alvast veel beter dan de intrinsieke kwaliteit van VHS. m.a.w, je behoudt (en bestendigt, want geen slijtage meer) de volle kwaliteit van je huidige tapes.

Als je met een videokaart in de PC werkt, dan wordt het geluid eenvoudig analoog opgenomen via de line in/microfooningang. Met die oplossing verkrijg je videobestanden, die je zelf nog moet  omzetten naar een formaat geldig voor DVD en tenslotte in een DVD bestandstructuur brengen (authoren). Heel wat technischer dus dan een opname vanaf je TV met een DVD recorder.

Offline aartje

  • Lid
Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #15 Gepost op: 2013/05/06, 09:34:10 »
De opnamekwaliteit van een DVD-recorder is naar mijn mening (Panasonic EH65, 6 a 7 jaar
in gebruik, intensief) veeeeel beter dan een Video-recorder, zelfs als je LP-snelheid (4 uur per DVD+R)
gebruikt.
Ik weet het natuurlijk niet hoe het met andere DVD/HD-recorders zit.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/08, 08:37:48 door aartje »

Offline partsman

  • Lid
Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #16 Gepost op: 2013/06/10, 23:34:54 »
Ik heb nog een ouderwetse goed werkende dvd-recorder in mijn bezit.
Deze schrijft rechtstreeks op dvd via een scartaansluiting aangesloten op de videorecorder.
Vanavond een video van mezelf opgenomen,kwaliteit is best redelijk.Uiteraard ziet het op een oude beeldbuis tv beter uit dan op een fullhd tv.


Offline koos4401

  • Lid
Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #17 Gepost op: 2013/06/22, 21:09:47 »
Op straffe van een tik op mijn vingers: ik recent ook zoiets laten doen bij Studio Hoogeveen. Ik ben erg tevreden. Sluit dus een diepe vriendschap met Google.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Suns

  • Lid
Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #18 Gepost op: 2013/08/20, 16:32:26 »
Ik heb ook 2 jaar geleden al me videobanden over gezet naar DVD , het volgende heb ik gedaan mij videorecorder aangesloten met een scart kabel aan me hardeschijfrecorder en daar opgeslagen en toen van me hardeschijfrecorder naar een DVD+RW en over gezet naar een map op te computer zo heb ik bijna 150 banden overgezet van de jaren 80 af met allemaal leuke TV-programma's :-)
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #19 Gepost op: 2013/08/28, 17:23:18 »
@yJi Ik heb ook nog een hoop oude vhs banden, waarvan de kwaliteit goed is. En als je zo als jij hebt uitgerekend wat het overzetten kost dan is zo'n dvd-recorder de beste optie, zolang het opnemen via Linux niet goed gaat. Eind van de maand ook maar eens naar de winkel. :)

Ik heb meerdere gebruikte videorecorders staan. Daar doe ik een Scart naar Tulp connector in. (van 5,-) daarna de tulp kabeltjes van een Ion Video2PC kastje (Soms bij Blokker voor 19,95 incl. software te koop) dan de USB kabel van het kastje in de PC, software starten en ik neem op.
Ik kan met deze software zelfs opnamen maken met een goedkope bewakingscamera van de bouwmarkt  (met Scart aansluiting). Dat terzijde.
Mocht je geen videorecorder meer hebben: deze staan voor 10,- bij de Kringloop winkel. Zijn ze daar ook weer blij.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #20 Gepost op: 2013/08/28, 17:36:56 »
Tja, hard roepen dat kwaliteit geld kost is nog al een zinloze opmerking bij video banden van 25 jaar oud.

Iedere videokaart die een video ingang heeft voldoet, belangrijkste lijkt me in dit geval dat je oude video recorder een video uitgang heeft, dat heeft nl. niet iedere video recorder.

Een SCART uitgang is voldoende, dat heeft bijna iedere oude videorecorder. Een TULP voor VIDEO OUT niet. Daar zijn SCART naar TULP adapters voor. (kosten minder dan 10,-.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #21 Gepost op: 2013/08/28, 17:42:12 »
Ik kan maar één goede manier verzinnen en dat is koop een
goede (bv. Panasonic) DVD-recorder. Ze komen langzamerhand
ook op marktplaats te staan omdat veel mensen die recorder
niet meer gebruiken. Veel providers bieden nl. tegenwoordig opname-
mogelijkheden van digitale TV-kanalen.

Ik heb nog een Panasonic recorder staan, maar die doe ik (nog) niet weg. Ik ben overgestapt op ION van Blokker, dat slaat een stap over namelijk. Daarmee staat het meteen op je PC.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #22 Gepost op: 2013/08/28, 18:32:34 »
Over de kwaliteit: ik merk, dat bij sommige VHS banden het blauw van de lucht witter wordt en het groen van de bomen ook valer wordt.
Dat hangt af van de opname en het merk van de VHS band. De kwaliteit van de banden werd beter in de loop van de jaren. Het magnetisme blijft er daardoor langer op staan.  Je had namelijk eerst Ijzerchloride banden (Fe) later de betere Chroomdioxide.

Die kleuren corrigeerde ik met Pinnacle HD14 onder VISTA, echter is mijn PC gecrashed en staat er geen Windows meer op. Nu ben ik op zoek naar een UBUNTU programma, waar ik dat mee kan doen.
Ik heb wat gevonden en ga dat op een regenachtige dag uitproberen.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/28, 19:23:40 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline yJi

  • Lid
Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #23 Gepost op: 2013/09/05, 13:08:07 »

Ik heb meerdere gebruikte videorecorders staan. Daar doe ik een Scart naar Tulp connector in. (van 5,-) daarna de tulp kabeltjes van een Ion Video2PC kastje (Soms bij Blokker voor 19,95 incl. software te koop) dan de USB kabel van het kastje in de PC, software starten en ik neem op.
Ik kan met deze software zelfs opnamen maken met een goedkope bewakingscamera van de bouwmarkt  (met Scart aansluiting). Dat terzijde.
Mocht je geen videorecorder meer hebben: deze staan voor 10,- bij de Kringloop winkel. Zijn ze daar ook weer blij.

Ik lees net op internet dat er ook wel problemen mee kunnen zijn; tikken in het geluid, blokken in het beeld, heb jij dat ook? http://www.gebruikershandleiding.com/Ion-VIDEO2PC/handleiding-5-457583.html
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Videobanden naar DVD kopiëren
« Reactie #24 Gepost op: 2013/09/05, 14:32:50 »

Ik heb meerdere gebruikte videorecorders staan. Daar doe ik een Scart naar Tulp connector in. (van 5,-) daarna de tulp kabeltjes van een Ion Video2PC kastje (Soms bij Blokker voor 19,95 incl. software te koop) dan de USB kabel van het kastje in de PC, software starten en ik neem op.
Ik kan met deze software zelfs opnamen maken met een goedkope bewakingscamera van de bouwmarkt  (met Scart aansluiting). Dat terzijde.
Mocht je geen videorecorder meer hebben: deze staan voor 10,- bij de Kringloop winkel. Zijn ze daar ook weer blij.

Ik lees net op internet dat er ook wel problemen mee kunnen zijn; tikken in het geluid, blokken in het beeld, heb jij dat ook? http://www.gebruikershandleiding.com/Ion-VIDEO2PC/handleiding-5-457583.html

Nee, nooit gemerkt dat het door het overzetten is veroorzaakt. Tenzij het natuurlijk in de originele band zit.
Ik heb nu een band, waarin het geluid regelmatig wegvalt, die ga ik natuurlijk niet overzetten.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop