Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] qwerty toetsenbord voor Pools installeren  (gelezen 5167 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
[OPGELOST] qwerty toetsenbord voor Pools installeren
« Gepost op: 2011/03/22, 22:48:45 »
Beste mensen,

Ik gebruik Xubuntu 10.04. Ik heb een standaard QWERTY toetsenbord en ik wil er Poolse tekens mee kunnen typen. Maar voor het Pools zijn alleen Dvorak en QWERTZ toetsenborden voorhanden onder >systeeminstelling>toetsenbord>layout. Wie heeft er een idee hoe ik het wel kan instellen?

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/30, 21:15:07 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: qwerty toetsenbord voor Pools installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/23, 00:25:54 »
Ik gebruik zelf Ubuntu, maar dat is toch niet veel anders dan Xubuntu qua toetsenbord instelling, denk ik.
Systeem>Voorkeuren>Toetsenbord>Tabblad Indelingen>Toevoegen>Tabblad op land (of zijn er veel andere talen?) Kies Pools.
Zie foto, of krijg jij dit niet te zien?



In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline JvH

  • Lid
Re: qwerty toetsenbord voor Pools installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/23, 10:05:33 »
Gijsberts optie is inderdaad de beste als je veel in het Pools typt.
Met de 'standaard'-toetsenbordindeling 'US International' kom je overigens ook een heel eind:

AltGr+Shift+8 dan A ⇒ Ą (AltGr = rechter Alt)
' dan C ⇒ Ć
AltGr+Shift+8 dan E ⇒ Ę
' dan N ⇒ Ń
' dan O ⇒ Ó
' dan S ⇒ Ś
' dan Z ⇒ Ź
AltGr+. dan Z ⇒ Ż

Alleen de Ł kan ik zo gauw niet vinden. Als je de samensteltoets-optie inschakelt, kun je die wel krijgen met <samensteltoets> / L.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: qwerty toetsenbord voor Pools installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/30, 19:57:38 »
@Gijsbert: Xubuntu zit inderdaad net iets anders. Dat scherm kan ik niet krijgen.
@JhV: Wat bedoel je met de "samensteltoets"-optie en waar kan je die inschakelen?

Bijgaand de taalinstelmogelijkheden in Xubuntu (zie plaatjes)
« Laatst bewerkt op: 2011/03/30, 20:03:46 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: qwerty toetsenbord voor Pools installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/30, 20:05:02 »
En hier de mogelijkheden voor toetsenbordinstellingen.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: qwerty toetsenbord voor Pools installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/30, 20:50:08 »
Helaas nog niet beschikbaar in Xubuntu zoals in Ubuntu.  Wel aan te passen in je xorg.conf. volgens deze site http://linux.about.com/od/xubuntu_doc/a/xubudg24t01.htm
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: qwerty toetsenbord voor Pools installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/30, 20:58:51 »
De uitleg in het engels lijkt niet zo eenvoudig, maar het moeilijkste is, dat het bestandje /etc/X11/xorg.conf niet (meer) bestaat in xubuntu: zie screenprint

Zou het ergens anders kunnen staan?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: qwerty toetsenbord voor Pools installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/30, 21:05:25 »
Wel nog een settingseditor gevonden, misschien heeft iemand een idee wat waar voor staat?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: qwerty toetsenbord voor Pools installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/30, 21:14:43 »
Het blijkt simpeler te zijn dan het lijkt en voor degene die hetzelfde probleem heeft: de volgende instellingen blijken te werken:
Ga naar de >Xfce Menu >Settings >Settings Editor
Kies: keyboard-layout

En dan heb ik de volgende instellingen:
XkbModel : evdev
XkbDisable: FALSE
XkbLayout: us,pl
XkbVariant: intl,intl

De 2de "intl" was Dvorak en die heb ik gewijzigd. Nu kan ik gewoon als op een Poolse computer de Poolse tekens typen: [AltGR] + [L] voor Ł, [AltGr][e]: ę enzovoort.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: qwerty toetsenbord voor Pools installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/30, 21:22:27 »
De uitleg in het engels lijkt niet zo eenvoudig, maar het moeilijkste is, dat het bestandje /etc/X11/xorg.conf niet (meer) bestaat in xubuntu: zie screenprint

Zou het ergens anders kunnen staan?
Op het plaatje staat wel dit bestand xorg.conf.failsafe dit is bedoelt om bij problemen met de xorg.conf op terug te vallen.
Kopieer dit en plak het ook in de zelfde map, en noem het xorg.conf Verander nu hierin de landcode.

Ik zie net dat het opgelost is, zet even voor de titel van het eerste bericht [Opgelost]
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.