Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Destillatie  (gelezen 5319 keer)

Offline Meezcore

  • Lid
Destillatie
« Gepost op: 2010/12/06, 17:25:25 »
Ik vind het mooi dat er zoveel informatie beschikbaar is over Ubuntu en Linux.
Het is ook goed om te zien hoe gedreven de community is, om het werkend te krijgen en te houden.
Maar wat ik een toegevoegde waarde zou vinden is als er uit die hoeveelheid forum vraagstukken een destillatie komt.

Lange afgesloten discussies worden samengevoegd tot 1 artikel als zijnde een how-to of iets dergelijks.
Daarnaast zou het mooi zijn als het mogelijk was om beter te filteren op relevantie.
Sommige discussies zijn voor nieuwe versies niet meer van toepassing en hoef ik dus ook niet te lezen.

Daarnaast is het onmogelijk om het hele forum af te speuren op vraagstukken waar ik zelf mee zit, voordat ik zelf dit vraagstuk op het forum post.
De kans is dus vrij groot dat er dubbele vraagstukken aanwezig zullen zijn en dat is meer werk voor de moderators.

Online Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Destillatie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/06, 17:36:01 »
De destillatie is de documentatie. Zowel de documentatie van Ubuntu-NL als de documentaties van particuliere forumleden (zoals de mijne....  :P ).

Het forum is de grabbelton. Moet ook zo blijven, want anders wordt het veel te arbeidsintensief. :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Destillatie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/06, 17:46:56 »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Destillatie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/06, 18:34:36 »
Beste Meezcore, met de zoekfunctie op dit forum, en het hanteren van een zoekmachine kom je al heel ver.
Het redigeren van alle posts is onbegonnen werk, het bijhouden van bv. de Wiki (http://wiki.ubuntu-nl.org) is al arbeidsintensief genoeg. En daar staat de info die vereist is in hanteerbare vorm.

Er zijn diverse forumleden die een eigen website bijhouden, bovengenoemde van Pjotr is er één, een bekende is ook http://ubukuntu.nl.ae  van Vistaus voor de KDE-liefhebbers, en eentje die me ook zo te binnen schiet is https://sites.google.com/site/wandasubuntublog/1-startpagina---intro-wanda-s-blogje?pli=1 van Wanda. En, er zijn er nog veel meer, van forumleden die hierin hun eigen energie steken, en vindt je doorgaans in de handtekening van het betreffende lid  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/12/06, 18:37:39 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Destillatie
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/06, 18:49:26 »
Dat bedoelt hij, want dat IS de zijne :P

Wat ik zelf ook effectiever zou vinden is om met meerdere mensen een goede documentatie bij te houden. Vanuit het forum zou je dan telkens daarna kunnen verwijzen. Dit gebeurt wel een beetje wanneer iemand weet dat er een antwoord op die site van Pjotr, de wiki of elders staat. Maar je ziet soms dat er best wel grote stukken tekst (mini-handleidingen) op het forum worden geplaatst. Dit is dan prima te volgen tekst, maar dit vind je meestal niet zo snel meer terug (vooral als dat onderwerp een tijd niet meer actief is).
Mooi zou zijn om deze tekst dan iets aan te passen zodat je het als algemene handleiding of artikel op de wiki kunt plaatsen. Maargoed, dat is wel iets meer moeite dan een forumpost schrijven. En ik ben bang dat daar de crux zit.

Bekijk ook eens dit (willekeurige) voorbeeldartikel van de wiki. Hier staat ook bij voor welke versies dit geschikt is.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Online Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Destillatie
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/06, 19:47:16 »
Rachid +1

Bij een hulpvraag verwijzen naar een documentatie-artikel is gewoon efficiënt. Ongeacht welke documentatie het betreft: het gaat er immers uitsluitend om dat mensen goed worden geholpen, nietwaar?

Scheelt weer lamme vingers van het typewerk, en heeft als bijkomend voordeel dat de verwijzing ook na verloop van tijd actueel blijft (indien de desbetreffende documentatie wordt bijgehouden).

Het zou dan overigens wel helpen als iemand die zo omgaat met hulpvragen, niet wordt betiteld als "linkdumper". Dat is mij namelijk wel eens overkomen. :(

Re: Destillatie
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/06, 20:25:06 »
[Enigzins offtopic:]

Bij een hulpvraag verwijzen naar een documentatie-artikel is gewoon efficiënt. Ongeacht welke documentatie het betreft: het gaat er immers uitsluitend om dat mensen goed worden geholpen, nietwaar?

Wat mij betreft niet waar dus.

Het maakt wel degelijk uit naar welke documentatie er verwezen wordt. En wel om twee redenen.

Ten eerste is een belangrijk aspect van een forum als ubuntu-nl niet alleen dat de vraagsteller geholpen is als er een goed antwoord wordt gegeven, maar ook dat mensen die in de toekomst met de zelfde vraag zitten dat antwoord ook kunnen vinden.

Daarmee is het volgens mij van belang dat de documentatie waar naar verwezen wordt naar de toekomst toe zo zeker mogelijk is. Het heeft wat mij betreft dus de voorkeur om niet naar documentatieprojecten van individuen te verwijzen, maar als het even kan naar documentatie te verwijzen die door een community wordt onderhouden. Daarmee is de toekomstige beschikbaarheid van de documentatie in het algemeen beter verzekerd omdat deze niet afhankelijk is van één persoon.

De tweede reden is dat wat geld voor open source software in het algemeen ook geld voor de documentatie die erbij hoort. Het gebruik ervan motiveert de makers mede tot het maken ervan. Door documentatie van een individu te gebruiken stimuleer je een individu, door documentatie van een community te gebruiken raakt de community gemotiveerd. Door een keuze te maken voor een type documentatie bepaal je dus wat je wilt stimuleren, een individu, of een community.

Een individu heeft per definitie een grotere beperking in tijd en mogelijkheden heeft dan een community, en daarmee is een door een individu gemaakte documentatie per definitie beperkter in potentie. Het potentiële bereik van community geschreven documentatie wordt alleen begrenst door het formaat van de documentatie schrijvende community, dat is de meerwaarde van samenwerking. Wie dus graag een volledige en zo omvattend moglijke Ubuntu documentatie ziet doet er volgens mij goed aan om zoveel mogelijk te verwijzen naar community onderhouden documentatie, en niet naar documentatie gemaakt door individuen.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/06, 20:27:45 door Thomas de Graaff »

Re: Destillatie
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/06, 20:37:00 »
Het zou dan overigens wel helpen als iemand die zo omgaat met hulpvragen, niet wordt betiteld als "linkdumper". Dat is mij namelijk wel eens overkomen. :(

Ik denk dat dat op onze mail is gericht. "Linkdumpen" hoeft niet speciaal een slecht woord te zijn of dat we daarmee iemand hebben willen beledigen, dat terzijde. Het ging ons over nieuwe topics openen met enkel een link en 1 of 2 zinnetjes. Bij het antwoorden van vragen is zo een link inderdaad het handigst, het zou maar onnozel zijn om telkens hetzelfde stukje voor iedereen te kopieren/plakken.

Online Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Destillatie
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/06, 20:48:24 »
@Thomas:
Dat vind ik een te beperkte kijk op de zaak. Mijn docu is bewezen actueel en betrouwbaar, want ik hou 'm inmiddels al bijna drie jaar bij. Bovendien is de info vrijelijk te gebruiken onder een Creative Commons licentie (naamvermelding - gelijk delen):
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.nl

Ik deel de kennis dus volledig met de gemeenschap.

In plaats van je bedreigd te voelen door het bestaan van aparte documentaties, zou je die juist (als je de Ubuntugedachte volgt) moeten verwelkomen en aanmoedigen. Dat betekent dus ook, dat je verwijzingen naar die andere documentaties niet afraadt of ontmoedigt.

Mensen (niet alleen ik) steken tijd en moeite in het maken van eigen documentaties. Wees niet kleinzielig of jaloers, maar doe er juist je voordeel mee. Neem desnoods de teksten uit mijn documentatie over (knip-plak, hoe moeilijk kan het zijn?) in de documentatie van Ubuntu-NL, als je ze per se daarin wil hebben. Mag allemaal, verspreiding moedig ik juist aan.

@Nunslaughter:
Waarom zou het publiceren van een nieuwe tip of handigheid in een nieuw draadje, bezwaarlijk moeten zijn? Ook al bestaat die publicatie uit één zin en een verwijzing naar een documentatie? Er wordt zodoende toch technische kennis gedeeld?

Merkwaardig dat je zoiets problematisch vindt, terwijl de zotste draadjes in Off Topic blijkbaar geen enkel probleem zijn.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/06, 20:54:22 door Pjotr »

Re: Destillatie
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/06, 21:01:06 »
@Thomas:
Dat vind ik een te beperkte kijk op de zaak. Mijn docu is bewezen actueel en betrouwbaar, want ik hou 'm inmiddels al bijna drie jaar bij. Bovendien is de info vrijelijk te gebruiken onder een Creative Commons licentie (naamvermelding - gelijk delen):
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.nl

Ik deel de kennis dus volledig met de gemeenschap.


Beste Pjotr, even voorop, ik ben niet jaloers op jouw documentatiesite zoals je verondersteld. Ik houdt me zelfs helemaal niet bezig met documentatie. Ik vind jouw documentatie kwalitatief prima, en tot op heden zeer betrouwbaar. Maar hoe je het ook went of keert, als er met jou iets gebeurt is het voortbestaan van de documentatie vermoedelijk niet zo zeker. Ziekte en ongeluk kunnen een ieder treffen.

En om op het tweede argument in te gaan, informatie delen met een community is niet hetzelfde als meewerken aan het opbouwen van community documentatie. Een eenvoudig rekensommetje kan dat aantonen. 100 mensen maken onafhankelijk van elkaar 100 documentatiesites voor Ubuntu, en delen die informatie met elkaar, netjes zoals jij dat ook doet. De overlap in documentatie die die sites aanbieden zal waarschijnlijk flink zijn. Ik weet zeker dat wanneer die 100 mensen zouden samenwerken om samen een documentatiesite op te zetten de documentatie veel vollediger zou zijn dan de documentatie die die 100 individuele sites bij elkaar gewoonweg omdat er niet zoveel dubbel werk gedaan hoeft te worden.

Maar goed, dit toelichten heeft vermoedelijk niet zoveel zin, dat je het niet eens was met mijn redenering heeft er waarschijnlijk niets mee te maken met dat je die redenering niet begreep, want daar ben je veels te intelligent voor.

Online Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Destillatie
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/06, 21:07:07 »
Met alle respect, Thomas, maar zo werkt open-bron nu eenmaal.... Zowel bij software-ontwikkeling (Linux in zijn duizenden varianten) als bij documentaties.

Er is heel veel overlap in de Linuxwereld. Het stikt werkelijk van de gevorkte projecten, die elkaar vaak bijna helemaal overlappen.

Dat is echter geen probleem, maar juist rijkdom. Ook al lijkt het op het eerste gezicht enorm inefficiënt. Want de kennis wordt met elkaar gedeeld via de GPL (of de Creative Commons).

De verscheidenheid stimuleert de creativiteit!

Re: Destillatie
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/06, 21:07:09 »
@Thomas: Pjotr dacht laatst ook al dat testcees jaloers was op zijn documentatie; heeft ie openlijk verklaar in een topic in Software&Configuratie. Je bent dus niet de enige hoor ;)

Re: Destillatie
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/06, 21:32:49 »
@ Pjotr, ik weet wel hoe open source werkt. Maar, ik ben, om Linux distro's maar als voorbeeld te nemen, blij dat er een aantal grote distro's zijn waar mensen hun krachten bundelen, zoals bij Ubuntu, en dat er niet alleen maar éénmans distro's zijn zoals het gros van de honderden distro's. En ook dat hoort bij open source ontwikkeling, dat er mensen zijn die zich ervoor inzetten dat er krachten gebundeld worden en anderen wijzen op de meerwaarde van dergelijke samenwerkingsverbanden.

Het is niet mijn bedoeling om daarmee het bestaansrecht van eenmansprojecten aan te vallen. Ik ben het met je eens dat die bijdragen aan de rijkdom die de open source wereld kenmerkt. En tenslotte zijn veel succesvolle open source projecten ooit als eenmansproject begonnen.

Maar als ik om een vergelijking te maken mensen een distro moet aanbevelen, dan beveel ik ze in het algemeen liever Ubuntu aan waar een flinke community aan bijdraagt, dan één van de vele distro's die door één persoon worden onderhouden, en zal ik ook zodra er beweerd wordt dat het niet uitmaakt welke distro je gebruikt, een éénmansdistro, of een distro waar een community achter staat, tegensputteren.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/06, 21:35:12 door Thomas de Graaff »

Online Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Destillatie
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/06, 21:58:19 »
@Thomas:
Alle respect voor je standpunt, dat ik beslist redelijk en voorstelbaar vind. :)

Misschien dat we elkaar hierop kunnen vinden: laten we "sportieve wedijver" proberen te bevorderen tussen de verschillende documentatieprojecten. Sportief, dus met respect voor elkaar.

Dan kunnen de hulpzoekers vrijelijk op intrinsieke kwaliteit selecteren. Daar wordt iedereen beter van.  :)

Re: Destillatie
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/06, 22:10:43 »
Een (deel) discussie afsluiten met een oproep voor respect, daar kan ik altijd mee instemmen. :)

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Destillatie
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/06, 22:37:37 »
en ik breek hem ook met respect gedeeltelijk weer open.  ;)

Waar in deze discussie aan voorbij wordt gegaan is namelijk dit: Er zijn verschillende redenen om naar (in dit geval) de documentatie van Pjotr of de officiele documentatie te verwijzen. Namelijk de verschillen in die documentatie.

De documentatie van Pjotr is namelijk veel conservatiever qua update beleid dan de officiele documentatie. Pjotr adviseert om altijd enkel LTS versies te gebruiken. En de officiele documentatie vertelt natuurlijk dat er best geupdate kan worden naar een zoals Pjotr dat noemt "tussen" versie.

Op deze manier kunnen mensen kiezen voor documentatie die hun qua beleid het prettigste vinden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Destillatie
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/07, 09:43:46 »
Pjotr adviseert om altijd enkel LTS versies te gebruiken.
Dat dacht ik niet. Naast ondersteuning van de LTS versie is de website ook heel actueel voor de huidige distributie. De gebruiker wordt geïnformeerd, en kan kiezen wat hem meest ligt.

Naar welke documentatiesite je verwijst, is in principe absoluut niet relevant. De keuze is volledig in handen van de helper.

Wel van het hoogste belang is, dat de documentatie waarnaar verwezen wordt, heel specifiek een oplossing biedt voor het gestelde probleem. Het heeft geen zin om naar de homepagina van een documentatiesite te verwijzen, en te zeggen aan de hulpzoekende "zoek het hier maar even uit". Is de verwijzing minder "op maat", dan moet er bijkomende toelichting zijn. Daarnaast moet de verwijzing bij voorkeur ook in het Nederlands zijn. Anders is het gepast, als hulpbieder op een Nederlandstalig forum, om zelf de nodige uitleg even in het Nederlands aan te brengen.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Destillatie
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/07, 10:52:49 »
Zullen we het hierbij ontopic laten of anders in een apart draadje verder discussiëren...

Citaat van de starter:
Maar wat ik een toegevoegde waarde zou vinden is als er uit die hoeveelheid forum vraagstukken een destillatie komt.

Lange afgesloten discussies worden samengevoegd tot 1 artikel als zijnde een how-to of iets dergelijks.
Daarnaast zou het mooi zijn als het mogelijk was om beter te filteren op relevantie.
Sommige discussies zijn voor nieuwe versies niet meer van toepassing en hoef ik dus ook niet te lezen.
Zoals ik al had laten weten ben ik het hier wel mee eens. Echter zijn er mensen nodig die dit willen doen. En ik ben wel benieuwd hoeveel mensen hier aan mee willen werken. Vanuit het documentatieteam zouden we hier dan best iets voor kunnen opstarten. We zouden bijv. eens een topic of een IRC meeting kunnen houden om te bespreken wat we willen en wat makkelijk is. Een soort Vraag/Antwoord systeem a la http://stackoverflow.com/ is ook wel eens ter sprake geweest.


Wel van het hoogste belang is, dat de documentatie waarnaar verwezen wordt, heel specifiek een oplossing biedt voor het gestelde probleem. Het heeft geen zin om naar de homepagina van een documentatiesite te verwijzen, en te zeggen aan de hulpzoekende "zoek het hier maar even uit". Is de verwijzing minder "op maat", dan moet er bijkomende toelichting zijn. Daarnaast moet de verwijzing bij voorkeur ook in het Nederlands zijn. Anders is het gepast, als hulpbieder op een Nederlandstalig forum, om zelf de nodige uitleg even in het Nederlands aan te brengen.
Eens. De toegevoegde waarde van een forum (t.o.v. documentatie) is dat de hulpvrager maatwerk hulp krijgt. In de gevallen dat het een standaard probleem betreft, kan naar de standaard oplossing in een documentatie worden verwezen. In het forum kunnen we nog toelichting geven, vragen stellen om het probleem helder te krijgen, etc.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Meezcore

  • Lid
Re: Destillatie
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/07, 15:46:22 »
Deze discussie geeft al een beetje weer waar ik eigenlijk op doel.
Er wordt veel gezegd en daar ben ik blij mee, dit geeft mij weer nieuwe inzichten.
Maar stel je nu eens voor dat je cold-turky dit artikel tegenkomt.
Dan zie je het vraagstuk aan het begin en zie je dat je straks 20 pagina's moet doorlezen om
uiteindelijk aan het eind ook mee te kunnen doen, zonder dat je dingen gaat roepen die op
pagina 7 ook al behandeld zijn.

Als straks de stelling uitgecristaliseerd is, dan er ook een klein artikeltje van gemaakt worden met een eindconclusie.
Met verwijzing naar het origineel. Daarnaast zouden de artikelen gebundeld kunnen worden van de mensen van de community.
Met verwijzing naar hun harde werk natuurlijk.
Maar ik zou graag wensen dat ik artikelen/documentatie onder ogen krijg zonder overlap.
En weet dat iets specifiek is of dat het Ubuntu breed is.

De grote hoop informatie op verschillende websites en in verschillende talen stemd mij soms wanhopig.
Ik weet niet altijd waar ik het dan moet zoeken en welke dan juist is.
En of het dan niet een artikel is die al weer verouderd is.