Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Moederbordprobleem: "Error: Over Voltage"  (gelezen 5780 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
[opgelost] Moederbordprobleem: "Error: Over Voltage"
« Gepost op: 2012/12/29, 23:12:41 »
Even schrikken vandaag, bij een computer die ik beheer: het BIOS kwam bij het aanzetten met de alarmerende melding: "Error: Over Voltage. Press F1 to continue"

Ik drukte op F1, de computer startte ogenschijnlijk normaal op, maar verschillende USB-poorten deden het niet meer. Dus ook de USB-muis niet. Met de knop "hard" uitgezet, stroom eraf gehaald en opnieuw geprobeerd: alles deed het weer.

Wat was hier loos? Kan ik hier meer ellende van gaan verwachten?

Relevante info:
- geen enkel onderdeel van de computer is overgeklokt;
- de computer stond uit, maar het stekkerblok-met-schakelaar waar 't ding op is aangesloten, stond al enkele dagen op "aan" (de eigenaar was vergeten om de schakelaar van het stekkerblok om te halen). Heeft de onnodige spanningstoevoer voor de problemen gezorgd?
« Laatst bewerkt op: 2013/01/31, 19:17:08 door Pjotr »

Re: Moederbordprobleem: "Error over voltage"
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/29, 23:28:40 »
Werd er geen melding gemaakt waar de Error over voltage was, bijv CPU o.i.d.? En welk moederbord zit in de PC?
Heb je de BIOS al gereset? Of is er pas een BIOS update gedaan? Heb je de voeding al doorgemeten? Of met een software programma bekeken wat de spanningen zijn van de voeding en CPU?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Moederbordprobleem: "Error over voltage"
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/29, 23:42:12 »
Werd er geen melding gemaakt waar de Error over voltage was, bijv CPU o.i.d.? En welk moederbord zit in de PC?
Helaas heb ik niet al te goed opgelet toen het gebeurde, maar volgens mij gaf het BIOS geen melding over het onderdeel waar de over-voltage optrad. Ik vermoed bij de USB-chips, omdat de USB-muis tijdelijk dood was.

Het moederbord is bijna zes jaar oud, een Asus. Ik ben nu niet meer in de woning waar het ding staat, dus ik kan even niet precies nagaan welk type het is....

Citaat
Heb je de BIOS al gereset? Of is er pas een BIOS update gedaan?
Het BIOS heb ik niet teruggezet op de standaardwaarden, en de laatste BIOS-update dateert van ongeveer drie of vier jaar geleden. De huidige BIOS-instellingen zijn ook niet van vandaag of gisteren: die zijn al jaren zo....

Citaat
Heb je de voeding al doorgemeten? Of met een software programma bekeken wat de spanningen zijn van de voeding en CPU?
Geen van beide.... Ik kan eens kijken wat het BIOS zelf zegt over de spanningen.

Kan het überhaupt aan de voeding liggen? Zo ja, dan is een oplossing vrij makkelijk, want ik heb nog wel een reserve-voedingsblok liggen....

Re: Moederbordprobleem: "Error over voltage"
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/29, 23:51:38 »
Asus modderbord toevallig? kom de laatste tijd vrij vaak deze melding tegen i.c.m. Asus moederborden...

echter zie ik er eigenlijk geen oplossingen bij, de suggesties die geven worden zijn dat de BIOS instellingen mogelijk niet goed zijn, de BIOS ROM defect is, of de CPU defect is of dat de CPU defect raakt (a.k.a. werkt nog wel, maar waarschijnlijk niet lang meer).
ook kan het zijn dat de CMOS batterij niet goed meer is, waardoor de BIOS een deel van instellingen kwijt raakt, normaal als de batterij echt leeg is raak je alle instellingen kwijt, maar als hij nog niet geheel leeg is kan het soms gebeuren dat slechts een deel van de instellingen kwijt raken.

wou ik zou doen, indien mogelijk:
1. een andere processor proberen, om CPU falen uit te sluiten (heb eigenlijk nog nooit een CPU gezien die defect was, en ik heb wat mishandelde PC's gezien, maar het kan natuurlijk wel).
2. voeding testen
3. CMOS batterij verwijderen en de instellingen resetten
4. condensatoren op de moederbord controleren op lekken.
5. als enige het moederbord uitsluiten en alle andere onderdelen op een ander (liefst zelfde type) moederbord testen.

de voorgestelde redenen die ik zie bij deze meldingen lopen nogal uiteen, maar komen bijna altijd neer op dat het voltage van de CPU te hoog is, het is ook eventueel handig om te kijken of je via een programma de voltages kan uitlezen, maar op een bord van die leeftijd kan je vaak niet veel voltages zien (afhankelijk van het type natuurlijk).


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Moederbordprobleem: "Error over voltage"
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/29, 23:58:58 »
Over het algemeen wordt een over voltage error  van de CPU gemeld. En aan de voeding kan het heel goed liggen, zeker naarmate een voeding ouder wordt, slechte lak plekken van de windingen etc. Als je nog een voeding hebt liggen zou ik deze uitwisselen, dan weet je in ieder geval zeker dat het aan de voeding ligt of niet. Als je de PC toch open hebt kijk ook naar de condensators ( die ronde busjes ) of de dekseltjes niet bol staan. Zeker de grotere condensators ( voor de voeding en afvlakking) kunnen voor vreemde toestanden zorgen.

Ik heb zelf een kleine defecte condensator gehad op een moederbord, gelukkig werd deze alleen als timer gebruikt, maar ik kreeg wel elke keer een BIOS foutmelding over deze timer. :o
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Moederbordprobleem: "Error over voltage"
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/30, 00:05:51 »
@foxofinfinety: het is inderdaad een ASUS-bordje. De CMOS-batterij is nog nooit vervangen, dus als het daaraan kan liggen, dan kost het maar een paar euri om even bij de Hema een vervangend knoopcelletje te halen. De eigenaar zal er ook niet meer geld in willen investeren, want dat is het natuurlijk niet waard....

@Gijsbert: ik ga die voeding dan inderdaad eens vervangen, en zal gelijk eens kijken naar vreemde verschijnselen bij de condensators.

Beiden: dank voor het meedenken!  :)

Het betreffende ASUS-bordje was een goedkoop ding, indertijd (zomer 2007). Basismodelletje. Zou best kunnen dat er inferieure materialen zijn gebruikt. Zijn de duurdere Intel-bordjes beter?

Re: Moederbordprobleem: "Error: Over Voltage"
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/30, 01:15:38 »
Daar zullen wat betere componenten op zitten, wat meestal wel in de prijs tot uitdrukking komt. En daarbij heeft intel een naam hoog te houden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Moederbordprobleem: "Error: Over Voltage"
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/30, 09:54:04 »
Ik dacht ook meteen aan condensators, want bij ASUS heb ik die problemen vaker gehad. Daarom gebruik ik tegenwoordig Gigabyte-moederborden. Dat merk wordt overigens ook gebruikt in de servers van Google.

Goedkope condensators zijn te herkennen aan de vorm: grote tonnetjes (zie Gijsberts post). Betere condensators zijn veel kleiner, zoals te zien op dit bord:
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline jolo

  • Lid
Re: Moederbordprobleem: "Error: Over Voltage"
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/30, 10:07:15 »
In principe zou het geen probleem moeten zijn, dat de pc op de 220V bleef staan. Alleen gebruikt het net zoals bijvoorbeeld een TV in standby, een kleine hoeveelheid stroom. Verder denk ik dat Gijsbert gelijk dat er aanvullende info zou moeten zijn over de voltage error. Want als ik die in Google typ Error: Overvoltage. Press F1 to continue, dan gaan die op bladzijde 1 over de CPU. Had je in het BIOS de CPU voltage al gecheckt? Als deze voltage in het rood wordt getoond, zou deze inderdaad te hoog kunnen zijn. Welke voltage deze zou moeten zijn, hangt af van de CPU.

Zelf heb ik overigens goede ervaringen met Asus moederborden. In al de pc's uit mijn onderschrift, zit een Asus moederbord. Wat overigens niet wil zeggen dat er geen matige Asus borden bestaan. Echter kunnen we er niks over zeggen, zonder te weten over welk model Asus moederbord het gaat. Duurdere moederborden zijn niet altijd beter dan goedkope moederborden. Wel hebben de duurdere moederborden vaak meer (overbodige?) opties, zoals meer overklok mogelijkheden.

De voeding vervangen lijkt me voorbarig. Er vanuit gaande dat er onlangs geen vette videokaart is bijgeplaatst. Bij problemen met de voeding verwacht ik andere problemen. Bijvoorbeeld dat de pc bij zware belasting, instabiel wordt of zelfs afslaat.

Edit: typefout verbetert.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/30, 11:54:04 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Moederbordprobleem: "Error: Over Voltage"
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/30, 13:22:52 »
Mocht je een nieuw bordje willen kopen voor een scherpe prijs kan je bij computerstunt.nl wel gaan kijken.

ff over die condensatoren...
Uiteraard is er veel b en c troep in omloop oftewel afgekeurde zooi die word opgekocht en in apparaten word gesoldeerd welke weer voor weinig verkocht gaan worden.

Maar wat ook heel vaak het geval is dat de spanning van de condensator iets aan de lage kant is, of precies goed is.
Hierdoor is er geen overhead meer en gaat de condensator kapot.
Als je hem vervangt is het vaak raadzaam een paar volt hoger te gaan zitten om toekomstige problemen te voorkomen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Moederbordprobleem: "Error: Over Voltage"
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/30, 15:09:02 »
Ik heb het voorlopig maar even via de volgende noodoplossing "aangepakt": ik heb de eigenaar een berichtje gestuurd met de instructie om, als het zich weer voordoet, niet op F1 te drukken maar de schakelaar van het stekkerblok uit te zetten en 10 seconden te wachten. Daarna weer aanzetten en normale opstart proberen.

Als 't weer gebeurt krijg ik direct melding van 'm. Ik denk dat ik het betreffende moederbord dan simpelweg vervang door een Intel-bordje wat ik nog heb liggen..... Ook uit 2007, maar met een betere processor erin, dus dat zal-ie niet erg vinden.  =D

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Moederbordprobleem: "Error: Over Voltage"
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/30, 20:47:06 »
ik heb ook een asus-moederbord en de bios daarvan heeft een compleet scherm waar je overclock-instellingen kunt bekijken en wijzigen je kunt zelfs instellen dat je je aan/uit-knop als een turboknop kunt gebruiken (kun je je overklok-instellingen mee aa/uit zetten) bij mij heb ik gewoon alles op "default" staan en ik raad ook iedereen aan dat zo te houden.

dus tip van mijn kant: kies in de bios eens voor "load setup defaults" en start hem met die configuratie als dat niet helpt dan kunnen we in ieder geval de bios wegstrepen als oorzaak!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [opgelost] Moederbordprobleem: "Error: Over Voltage"
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/31, 19:18:34 »
Probleem lijkt opgelost door een ander voedingsblok erin te zetten.... Had er nog eentje liggen.  =D

Blijkbaar zat de rotte condensator in het ouwe voedingsblok. Ik ga het niet openschroeven om het na te kijken, want er is nog schokgevaar, denk ik...
« Laatst bewerkt op: 2013/01/31, 19:20:46 door Pjotr »

Re: [opgelost] Moederbordprobleem: "Error: Over Voltage"
« Reactie #13 Gepost op: 2013/01/31, 21:02:04 »
Zolang je er geen spanning op hebt staan en even de condensators even "kortsluit met een schroevendraaier is er geen schokgevaar, tenzij je schrikt van een opgezwollen of open gebarsten condensator.  =D



In der Beschränkung zeigt sich der Meister.