Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van xvid naar divx  (gelezen 5252 keer)

Offline Ooievaar

  • Lid
van xvid naar divx
« Gepost op: 2007/07/20, 20:22:42 »
Heb Kubuntu 7.04 draaien.
Mijn home cinemaset, Pioneer, speelt alleen divx bestanden af. Veel gedownloade bestanden zijn in xvid formaat. Die moeten dus worden omgezet naar divx (op de pc kijken vind ik niks). In XP heb ik daarvoor een tooltje dat in 2 seconden (letterlijk) de omzetting doet. Is er ook in Kubuntu zo'n klein handig tooltje?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
van xvid naar divx
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/20, 20:39:13 »
ffmpeg of mencoder waarschijnlijk.
Het is wel commandline.

Wat je ook kan proberen is virtualdub, maar dan in Wine.

van xvid naar divx
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/20, 20:49:22 »
Ik vermoed dat Avidemux dit ook wel kan, het is gemakkelijk via Synaptic te installeren.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline vanadium

  • Lid
van xvid naar divx
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/21, 15:31:48 »
Avidemux ondersteunt geen divx. Je Pioneer zal echter wél xvid ondersteunen, echter alleen als dat geencodeerd is zonder enkele speciale opties zoals bijvoorbeeld QPel of meerdere consecutieve b-frames of weet ik wat nog meer. In essentie zijn zowel xvid als divx mpeg4 video codecs en onderling compatibel. Hardwareondersteuning van mpeg4 is echter meestal zeer gelimiteerd, en het is zoeken wat wel en wat niet afspeelt.

Als je "tooltje" in Windows in twee seconden de omzetting doet, dan is het niet het videoformaat dat je parten speelt. Dan is het wellicht enkel de tag in de avi file (de fourCC code) die je moet aanpassen. Moest ik nu wat langer onder Linux gezeten hebben, dan had ik al wel een tooltje gevonden. Je kan wellicht zelf iets vinden als je zoekt op "Linux fourCC". Als je gehaast bent en in afwachting van iets beters, dan kan je je Windows tooltje proberen onder wine.

[Edit]
apropos aviaan de commandlijn leert mij over de aanwezigheid van het tooltje avifix.

man avifixleert mij dat de optie -F toelaat een fourCC code te zetten. Jij moet daar wellicht divx of DIVX van maken.

Offline SNWBRDR

  • Lid
van xvid naar divx
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/21, 15:37:44 »
Film omzetten van DiVX naar XViD in 2 seconden lijkt me onmogelijk.

Offline Soul-Sing

  • Lid
van xvid naar divx
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/21, 16:56:57 »
1. mencoder
2. ffmpeg
3. dvdauthor
4. mkisofs

   zal je nodig hebben denk ik.

Offline Math.

  • Lid
van xvid naar divx
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/21, 18:25:22 »
Citaat van: Johanvd
Wat je ook kan proberen is virtualdub, maar dan in Wine.
Snap niet waarom virtualdub er alleen nog maar voor Windows is, tis namelijk open source software... :/

Offline Soul-Sing

  • Lid
van xvid naar divx
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/21, 18:33:00 »
ik dacht dat gordianknot (vrije software toch?) dit allemaal ook kon onder windows. samen met ffdshow.

Offline vanadium

  • Lid
van xvid naar divx
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/22, 13:13:48 »
Virtualdub steunt volledig op de (verouderde) Video for Windows (VfW) architectuur en zit dus honderd procent vast aan dat besturingssysteem. De "moderne" manier om met video om te gaan op Windows is DirectX. Avidemux werkt volledig zelfstandig: alles is erin gecompileerd (wat mijns inziens ook een nadeel is -> niet modulair). Vandaar dat Avidemux onder Windows (en ook niet onder Linux) de DivX codec ondersteunt, die een VfW codec is. Bij Divx doen ze trouwens blijkbaar niet eens de moeite om Linux/unix te ondersteunen. Niet getreurd, xvid is kwalitatief evenwaardig.

Ooievaar, is het gelukt ondertussen?

Offline Ooievaar

  • Lid
van xvid naar divx
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/22, 13:20:51 »
Het progje xvid2divx doet het onder xp in 2 seconden. Het zou inderdaad met fourCC te maken kunnen hebben. Al ben ik niet ervaren met de commandline, zal ik dat eens gaan uitvogelen. Dank voor de reacties.

Offline Ooievaar

  • Lid
van xvid naar divx
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/13, 20:38:07 »
Voor degene die interesse hebben: het waren inderdaad de fourcc codes. Er is een commandline tool: cfourcc.  Staat in de repos. De code is: cfourcc -u DIVX naambestand.avi. Wil je een bestand omzetten naar XVID dan vervang je divx door xvid.

Offline vanadium

  • Lid
van xvid naar divx
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/15, 14:01:29 »
Bedankt voor de feedback! Heb je ook avifix geprobeerd? Volgens mij kan het zeker ook, maar misschien is cfourcc gebruiksvriendelijker (vb hoef je niet zelf uit te zoeken welke fourcc je erin wil zetten).

Offline Ooievaar

  • Lid
van xvid naar divx
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/02, 12:03:35 »
Heb ook avifix uitgeprobeerd. Werkt prima en is vergelijkbaar met cfourcc. De code voor avifix is: avifix -i naambestand.avi -F XVID (om er xvid van te maken). Meer info over avifix is te vinden op:http://linuxreviews.org/man/avifix/index.html.en#toc1