Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: eigenaar???  (gelezen 2727 keer)

Offline vinum

  • Lid
eigenaar???
« Gepost op: 2020/06/05, 20:36:37 »
Ik heb op mijn pc Ubuntu 20.04 LTS als besturingssysteem.
Enkele weken geleden heb ik een externe SSD-schijf gekocht, er een back-up van mijn foto's en nog enkele bestanden op geplaatst.
Nu wil ik foto's van de SD-kaart van mijn fototoestel verplaatsen naar deze SSD-schijf, maar krijg als reactie dat ik geen bestanden op deze schijf kan zetten, omdat ik niet de eigenaar ervan ben en dus geen rechten heb.
Als ik, als enige gebruiker van het hele systeem, de eigenaar niet ben van deze schijf (met de andere geen probleem) vraag ik me af wie dan wel?

Offline ajjp

  • Lid
Re: eigenaar???
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/05, 21:38:03 »
"Als ik, als enige gebruiker van het hele systeem, de eigenaar niet ben van deze schijf (met de andere geen probleem) vraag ik me af wie dan wel?"
Wat dacht je van root?

Re: eigenaar???
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/05, 21:52:25 »
Er van uitgaande dat deze schijf aangekoppeld is in de map media (bestandsbeheer): open de terminal en type:
$ cd /media
$ sudo chown vimum:vinum 'naam schijf'
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

JorisC

  • Gast
Re: eigenaar???
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/05, 22:27:13 »
Op welke manier doe je dat ?
Een backup is een reservekopie van je bestanden, maar ik lees in je vraag verplaatsen  wat niet hetzelfde is als kopieren (reservekopie) .

Citaat
Nu wil ik foto's van de SD-kaart van mijn fototoestel verplaatsen naar deze SSD-schijf
Doe je dit rechtstreeks van je toestel of haal je het kaartje eruit om in een kaartlezer te plaatsen ?

« Laatst bewerkt op: 2020/06/05, 22:29:15 door JorisC »

Offline vinum

  • Lid
Re: eigenaar???
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/06, 00:12:14 »
Joris C: in beide gevallen hetzelfde resultaat

Offline vanadium

  • Lid
Re: eigenaar???
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/06, 11:40:30 »
Beter even op Polleke reageren: dat advies gaat de goede richting uit.

Offline vinum

  • Lid
Re: eigenaar???
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/09, 09:26:38 »
nu heb ik de schijf leeggemaakt, het bestandssysteem gecontroleerd - het resultaat zegt alles oké - en de schijf geformatteerd.
ik probeer bestanden op de schijf te zetten, zegt het ding weeral dat ik geen eigenaar ben en dus geen enkele handeling kan doen op deze schijf.
nu weet ik toch niet meer wat te doen (buiten een aankoop van 100 euro weg te gooien)

Offline aartje

  • Lid
Re: eigenaar???
« Reactie #7 Gepost op: 2020/06/09, 09:42:22 »
Herstart je systeem eens, log in, start een terminal window en geef in dat
window eens het commando "mount" en laat de output hiervan eens hier zien.
Koppel daarna je externe SSD-aan je systeem (USB?), wacht een tiental seconden
en geef dan in het terminal-window nogmaals het commando "mount" en laat
de output hiervan ook zien. Dan weten we meer.

Offline vinum

  • Lid
Re: eigenaar???
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/09, 09:58:32 »
nu wil ik de schijf ontkoppelen, maar zelfs dat laat het systeem niet toe.

JorisC

  • Gast
Re: eigenaar???
« Reactie #9 Gepost op: 2020/06/09, 09:59:10 »
Voer dit ook eens uit in de terminal
met het commando cd naar de externe ssd schijf navigeren
gebruik dan het commando
ls -l
Een externe schijf is hetzelfde als een map
Met het commando -l kom je te weten wie de eigenaar is , wat volgens mij ROOT zal zijn .
Je bent toch toevallig  niet aangemeld met een tweede aangemaakt gebruikersaccount dat alleen maar standaardrechten heeft ?


 
« Laatst bewerkt op: 2020/06/09, 10:08:55 door JorisC »

Offline vinum

  • Lid
Re: eigenaar???
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/09, 10:27:36 »
op vraag van aartje het commando "mount" ingegeven in verschillende configuraties, bijgevoegd het resultaat.
als ik de schijf wilde koppelen, kreeg ik het antwoord in de bijgevoegde screenshot.

vraag mij niet hoe het komt of wat er is gebeurd, maar bij het heropstarten, met de schijf ingeplugd, was het resultaat dat de schijf herkend én gekoppeld was, mét alle rechten eraan verbonden, raar maar waar.

Offline vinum

  • Lid
Re: eigenaar???
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/09, 10:30:28 »
op vraag van aartje het commando "mount" ingegeven in verschillende configuraties, bijgevoegd het resultaat.
als ik de schijf wilde koppelen, kreeg ik het antwoord in de bijgevoegde screenshot.

vraag mij niet hoe het komt of wat er is gebeurd, maar bij het heropstarten, met de schijf ingeplugd, was het resultaat dat de schijf herkend én gekoppeld was, mét alle rechten eraan verbonden, raar maar waar.

Offline vinum

  • Lid
Re: eigenaar???
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/09, 10:31:59 »
maar intussen vraag ik mij toch nog steeds af wat het verschil is tussen "root" en "eigenaar", en hoe dit aan te passen

Offline vanadium

  • Lid
Re: eigenaar???
« Reactie #13 Gepost op: 2020/06/09, 10:33:42 »
Het is nooit anders geweest. Linux werkt met een systeem van eigenaars en permissies. Je moet eerst de eigenaar/toegangsrechten instellen voor de gewenste gebruiker. Het antwoord van Polleke ging de goede richting uit, maar is wat kort door de bocht. Je externe harde schijven worden tegenwoordig niet rechtstreeks onder /media aangekoppeld, maar onder een folder /media/<jelogin>.

Als je gebruikersnaam vinum is:
cd /media/vinum

De folders daar zijn de koppelpunten voor je harde schijven:
ls -l

Dat toont je de namen en eigenschappen van de folders waarin je harde schijven aangekoppeld zijn. Je zal zien dat je nieuwe schijf als eigenaar:groep "root:root heeft". Verander dat:
sudo chown vinum:vinum <naam_van_je_schijf>
« Laatst bewerkt op: 2020/06/09, 10:38:02 door vanadium »

JorisC

  • Gast
Re: eigenaar???
« Reactie #14 Gepost op: 2020/06/09, 11:23:19 »
Citaat van: vinum
vraag mij niet hoe het komt of wat er is gebeurd, maar bij het heropstarten, met de schijf ingeplugd, was het resultaat dat de schijf herkend én gekoppeld was, mét alle rechten eraan verbonden, raar maar waar.

Dat betekent dus dat het systeem de schijf automatisch aankoppelt bij het opstarten van ubuntu .
Had je die externe aangesloten gehad bij het installeren van Ubuntu werd die al automatisch opgenomen en automatisch aangekoppeld door het systeem (Ubuntu) .
Als je via de bestandsbeheerder navigeert naar de USB schijf kun je gaan instellen (tandwieltje klikken)  het  schuivertje instellen op  ja of nee bij automatisch aankoppelen bij het opstarten .

Offline vinum

  • Lid
Re: eigenaar???
« Reactie #15 Gepost op: 2020/06/09, 11:49:45 »
@ vanadium: uw raad gevolgd om van "root" naar "eigenaar" te veranderen, dit was het resultaat:

chown: veranderen van de eigenaar van 'ext ssd 1': Actie is niet toegestaan

Offline vinum

  • Lid
Re: eigenaar???
« Reactie #16 Gepost op: 2020/06/09, 12:10:55 »
nog eens iets anders geprobeerd, dit is het resultaat:

herman@herman:/mnt$ sudo chown herman:herman 'ext ssd 1'
chown: veranderen van de eigenaar van 'ext ssd 1': Actie is niet toegestaan
herman@herman:/mnt$ sudo chown herman:herman usb-Seagate_Expansion_NAA8TBBK-0:0-part1
herman@herman:/mnt$ ls -l
totaal 48
drwxr-xr-x  3 root   root   32768 jan  1  1970 'ext ssd 1'
drwx------ 46 herman herman  4096 mei 18 21:24  hdd1
drwx------ 13 herman herman  4096 jun  5 20:27 'ssd 1'
drwxr-xr-x  2 herman herman  4096 mei 24 09:15  usb-Linux_File-CD_Gadget_XEDDU18C19002161-0:0
drwxr-xr-x  2 herman herman  4096 mei 26 13:49  usb-Seagate_Expansion_NAA8TBBK-0:0-part1

de Seagate is de externe ssd-schijf, is nu dus veranderd van 'root' naar 'eigenaar' met het "chown"-commando dat Vanadium heeft gegeven.
als ik hetzelfde probeer met 'ext ssd 1', krijg ik als antwoord dat het niet toegestaan is

JorisC

  • Gast
Re: eigenaar???
« Reactie #17 Gepost op: 2020/06/09, 12:29:06 »
Voor je het commando uitvoert van vanadium type eens in de terminal
suEr word gevraagd naar het rootwachtwoord
U bent dan bij het systeem aangemeld als root , en niet als gebruiker met rootrechten
Normaal moet het dan lukken .
« Laatst bewerkt op: 2020/06/09, 12:32:27 door JorisC »

nahjo

  • Gast
Re: eigenaar???
« Reactie #18 Gepost op: 2020/06/09, 12:40:29 »
Vreemde datum van die schijf
Citaat
drwxr-xr-x  3 root   root   32768 jan  1  1970 'ext ssd 1'
Is die wel in orde?

Offline Jenske

  • Lid
Re: eigenaar???
« Reactie #19 Gepost op: 2020/06/09, 12:47:00 »
Is dit advies wel juist? Volgens mij klopt dat niet.

In (K)Ubuntu 20.04 kan je niet gewoon zomaar "su" intikken, je paswoord geven en dan verder opereren als super user (=root) in eenzelfde terminal-sessie.

Bij mij werkte alvast dat "su" zonder meer niet. En dat hoort zo: élke opdracht die ik als root wil uitvoeren, moet voorafgegaan worden door "sudo" (en niet "su", maar dit terzijde).

Je moet een commando, dat je als root wil uitvoeren, laten voorafgaan door "sudo" (en niet door "su"), gevolgd door een spatie en dan het commando. Voorbeeld: "sudo nautilus" of "sudo kate" of zoiets.

Voor je het commando uitvoert van vanadium type eens in de terminal
suEr word gevraagd naar het rootwachtwoord
U bent dan bij het systeem aangemeld als root , en niet als gebruiker met rootrechten
Normaal moet het dan lukken .
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: eigenaar???
« Reactie #20 Gepost op: 2020/06/09, 13:46:35 »
Voor je het commando uitvoert van vanadium type eens in de terminal
suEr word gevraagd naar het rootwachtwoord
U bent dan bij het systeem aangemeld als root , en niet als gebruiker met rootrechten
Normaal moet het dan lukken .
Volgens mij klopt dit niet.
Bij installatie van Ubuntu is root standaard uitgeschakeld.
Wil je het wel gebruiken (ik zou niet waarvoor) dan moet je eerst een wachtwoord toekennen aan root met het commando:
sudo passwd root
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: eigenaar???
« Reactie #21 Gepost op: 2020/06/09, 14:17:21 »
herman@herman:/mnt$ sudo chown herman:herman 'ext ssd 1'
Hoe komt het dat die schijf onder /mnt aangekoppeld is? Is die opgenomen in /etc/fstab? Indien ja, dan worden de huidige permissies mogelijk via fstab geregeld. Die spaties in de naam van een koppelpunt zie ik niet graag: hopelijk is dat niet de oorzaak van de moeilijkheden.

- Bepaal de apparaatnaam van je partitie in de uitvoer van: mount | grep 'ext ssd 1' of in de uitvoer van lsblk
- Koppel eens af
sudo umount '/mnt/ext ssd 1'
- Verander permissies
sudo chown herman:herman '/mnt/ext ssd 1'
- Controleer:
ls -l /mnt
Is de eigenaar nu inderdaad jezelf?
- Koppel weer aan
sudo mount <apparaatnaam> '/mnt/ext ssd 1'
- controleer:
ls -l /mnt
- Is de eigenaar nog steeds jezelf? Indien niet, probeer nu eens eigenaar te veranderen
sudo chown herman:herman '/mnt/ext ssd 1'


JorisC

  • Gast
Re: eigenaar???
« Reactie #22 Gepost op: 2020/06/09, 14:42:29 »
Citaat van: maasnet
Bij installatie van Ubuntu is root standaard uitgeschakeld.

Jij weet dus niet als je Ubuntu installeert en gevraagd word om een wachtwoord in te vullen , dat dit het rootwachtwoord is ?
Achteraf  kun je jouw gebruikersaccount zelf nog  beveiligen met een wachtwoord , maar het rootwachtwoord  blijft behouden . :)

Re: eigenaar???
« Reactie #23 Gepost op: 2020/06/09, 15:03:23 »
Citaat van: maasnet
Bij installatie van Ubuntu is root standaard uitgeschakeld.
Jij weet dus niet als je Ubuntu installeert en gevraagd word om een wachtwoord in te vullen , dat dit het rootwachtwoord is ?

Wachtwoord bij installatie is toch altijd het wachtwoord voor je gebruikersaccount en nogmaals het wachtwoord voor root moet je via de terminal aanmaken.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline DeBaas

  • Lid
Re: eigenaar???
« Reactie #24 Gepost op: 2020/06/09, 16:27:01 »
Als je in Linux werkt zijn er 2 (in terminal) standaarden.

1 overeenkomend met Ubuntu en consorten:
sudo [opdracht] # opdracht als systeembeheerder ingeven.
sudo su # aangemeld blijven als systeembeheerder, (bijna) gelijk aan root.

2 veel niet sudo ondersteunende Linux distro's
su # aanmelden en aangemeld blijven als root.

(het is niet mijn bedoeling om voor of tegen discussie opnieuw aan te zwengelen)

loskoppelen vanuit terminal doe je voor Ubuntu:
sudo umount /dev/sdXY

of gelijkwaardig:
sudo su
umount /dev/sdXY
exit

Andere Linux:
su
umount /dev/sdXY
exit

Waar X staat voor de schijf, Y voor het partitienummer.
De exit opdracht haalt je uit de aangelogde su/root sessie terug naar gebruikers terminal.

Overzicht van aangemelde partities en koppelingen in terminal:
df
Overzichtelijker disk/partitie lijst de opdracht:
dfc

dfc te installeren :
sudo apt install dfc

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL