Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Er komt reclame in Ubuntu 12.10  (gelezen 35572 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Gepost op: 2012/09/23, 10:44:17 »
Er komt blijkbaar reclame in Ubuntu 12.10:
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/09/online-shopping-features-arrive-in-ubuntu-12-10

Aan de ene kant: niet zo leuk; enigszins teleurstellend zelfs. Aan de andere kant: Canonical moet ook geld verdienen.... De geldstroom van Mark Shuttleworth houdt een keer op, natuurlijk.

Overigens valt het mee:
- de reclame is niet opdringerig;
- de reclame is makkelijk te verwijderen:
sudo apt-get remove unity-lens-shopping- het betreft alleen Ubuntu en niet de familieleden Kubuntu, Xubuntu en Lubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/23, 10:46:03 door Pjotr »

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/23, 10:53:29 »
ik snap best dat canonical ergens het geld vanaf moet halen en als het bij 2 verwijderbare snelkoppelingen blijft vind ik het prima, maar ik hoop dat het hier bij blijft!
ik heb geen zin in een bloated OS met allerlei trials!

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/23, 11:01:58 »
Inkomsten genereren ook mogelijkheden, laat maar doen. Per slot van rekening is het aan jou of je op die reclame ingaat of niet.
Ik hoop enkel dat het niet in de trend is van koppel Zeitgeist aan Google voor 'aangepaste' reclame voor allerlei spul. Dat vind ik enorm irritant. Maar zover zal het niet komen zeker?

Dat je het makkelijk kan verwijderen is een dikke plus.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/23, 11:08:30 »
Het gaat trouwens om reclame voor betaalde apps in het Softwarecentrum mocht dat nog niet duidelijk zijn :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/23, 11:18:23 »
Het gaat niet alleen om betaalde toepassingen in het Softwarecentrum; zie de schermafdrukken van omgubuntu, waarop ook reclame is te zien voor een DVD-film (The taming of the shrew), bij het intikken van "shotwell".

Bovendien:
Citaat
For example, when you want to search for “dishwashers” on Amazon you can just enter “Dishwashers” in the Dash and a small line of “suggested items” from Amazon will appear.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/23, 11:27:43 »
Bleh, nee, dit vind ik niks. Reclame maken is oké, maar dit doet me denken aan van die fabrikanten die snelkoppelingen naar bijv. eBay overal neerplanten. Nee, reclame op hun homepage: prima. Nuttige gesponsorde lenzen (Google?): prima. Bladwijzer in Firefox naar weet ik veel, Amazon ofzo: Vooruit dan maar. Maar het aanbieden van afwasmachines in een desktopomgeving gaat mij gewoon te ver. En praktisch nut is er óók niet. Wie wil er nou weer producten zoeken als hij op zoek is naar een fotoviewer?

Nee, reclame is prima, maar ga er niet te ver in door. Ik ben blij dat de afgeleiden hier niet aan mee doen. Nog niet...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/23, 11:57:10 »
Ach ja, het is (zoals gezegd) makkelijk uit te schakelen....

En als je toch al op zoek bent naar een vaatwasmachine, dan kun je die functie weer even snel inschakelen om te kijken of de aanbiedingen op Amazon interessant zijn. Zo ja, dan kun je door te kopen bij Amazon, "gratis" de ontwikkeling van Ubuntu steunen.  :)

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/23, 11:59:22 »
Uhm, ik zie anders geen resultaat als ik "dishwashers" typ op 12.10 met de laatste updates geïnstalleerd incl. unity-lens-shopping?
Ik zie wel muziek van Amazon als ik "shotwell" typ dus de feature werkt wel. Wellicht een bug?
« Laatst bewerkt op: 2012/09/23, 12:01:46 door Vistaus »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/23, 12:50:40 »
pjotr tuurlijk kun je alles uitzetten, of niets intypen. Maar Ubuntu default een platform maken voor online shopping......
Je kunt zelfs gnome negeren omdat Xubuntu lekkerder/overzichtelijker werkt. Of de weg/strategie goed is? Ik maak bezwaar, omdat Ubuntu groot is geworden over de ruggen van onbetaalde vrijwilligers.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/23, 13:14:38 »
Ik zit niet te wachten op betaalde apps en reclame voor andere producten die ik toch niet kan of wil betalen. Ubuntu moet oppassen dat het niet een softwarecentrum ontwikkeld om geld te verdienen.. Dus niet commercieel graag..

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/23, 13:26:19 »
Ik zit niet te wachten op betaalde apps en reclame voor andere producten die ik toch niet kan of wil betalen. Ubuntu moet oppassen dat het niet een softwarecentrum ontwikkeld om geld te verdienen.. Dus niet commercieel graag..

misschien kunnen we een mooie scheiding maken:
ubuntu software-center --> gratis
STEAM --> betaald

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/23, 13:32:57 »
Ik zit niet te wachten op betaalde apps en reclame voor andere producten die ik toch niet kan of wil betalen. Ubuntu moet oppassen dat het niet een softwarecentrum ontwikkeld om geld te verdienen.. Dus niet commercieel graag..

Ubuntu verdient niet eens aan verkochte software/games in het Softwarecentrum; het geld gaat zonder marge ofzo direct naar de verkoper.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/23, 13:54:40 »
Ja dat krijg je dat je geld een keer op gaat als je meer uitgeeft dan er binnen komt.
De meeste zullen de reclame uit zetten en er zal wel weer commentaar op komen.

Het is mooi dat ze maken dat het uit gezet kan worden.


Offline MKe

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/23, 14:36:28 »
Bleh, nee, dit vind ik niks. Reclame maken is oké, maar dit doet me denken aan van die fabrikanten die snelkoppelingen naar bijv. eBay overal neerplanten. Nee, reclame op hun homepage: prima. Nuttige gesponsorde lenzen (Google?): prima. Bladwijzer in Firefox naar weet ik veel, Amazon ofzo: Vooruit dan maar. Maar het aanbieden van afwasmachines in een desktopomgeving gaat mij gewoon te ver. En praktisch nut is er óók niet. Wie wil er nou weer producten zoeken als hij op zoek is naar een fotoviewer?

Nee, reclame is prima, maar ga er niet te ver in door. Ik ben blij dat de afgeleiden hier niet aan mee doen. Nog niet...
Mee eens, reclame in een desktop omgeving, al-dan -niet uit te zetten via de commandline (noob gebruikers?? ) is de verkeerde weg in mijn ogen. Reden voor mij om Ubuntu en Unity te geaan mijden en dat kan toch niet de bedoeling zijn?
« Laatst bewerkt op: 2012/09/23, 14:38:31 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/23, 15:02:22 »
Hmmm..... dat verhaal van Mark Shuttleworth vind ik niet helemaal eerlijk klinken.

Een eerlijk verhaal zou m.i. zijn: "jongens, we verdienen nu nog te weinig, en we moeten die salarissen van onze ontwikkelaars wel kunnen blijven betalen, hè.... Anders is het straks einde oefening voor het Ubuntuproject."

Als ze zoiets ronduit zouden zeggen, dan.... zou ik ze nog gelijk geven ook. Ubuntu is nu eenmaal geen 100 % vrijwilligerswerk.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/23, 15:05:57 door Pjotr »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/23, 15:42:06 »
Shuttleworth explains the decision:

“We picked Amazon as a first place to start because most of our users are also regular users of Amazon, and it pays us to make your Amazon journey  get off to a faster start.

Tja, ik heb helemaal niets met Amazon en al helemaal niet in Ubuntu, voor een wasmachine ga ik naar de plaatselijke winkel en niet hier:
http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_i_0_3?url=search-alias%3Daps&field-keywords=washing+machine&sprefix=Was%2Caps%2C379

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/23, 15:59:58 »
Ach ja, het is (zoals gezegd) makkelijk uit te schakelen....

En als je toch al op zoek bent naar een vaatwasmachine, dan kun je die functie weer even snel inschakelen om te kijken of de aanbiedingen op Amazon interessant zijn. Zo ja, dan kun je door te kopen bij Amazon, "gratis" de ontwikkeling van Ubuntu steunen.  :)
Oké. Maak het instelbaar in de instellingen. Nee, dat is ook niet goed... Geef de gebruiker de keus tijdens installatie: "Ja, ik wil Ubuntu sponsoren met reclame"/"Nee, liever niet". Of zoiets. Dan vind ik het nog kunnen, maar als je de terminal erbij moet gaan halen... En wie weet is het in 13.04 helemaal niet meer in te stellen. Geen fijne ontwikkeling m.i.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #18 Gepost op: 2012/09/23, 17:45:09 »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #19 Gepost op: 2012/09/23, 18:09:21 »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #20 Gepost op: 2012/09/23, 18:18:03 »
Ik vind dit echt helemaal niks, de richting die het op gaat. Ik dacht niet dat de dag ooit zal komen dan ik kon zeggen: Ubuntu = adware (gratis met advertenties dus). De zoekresultaten had ik al gezien in mijn 12.10 testomgeving maar kon het niet thuisbrengen, ik dacht aan een fout of zo, te meer omdat het resultaat totaal niet relevant was. Blijkt die fout geen fout te zijn maar een feature (en nu is het helaas géén grap). Het verwijderen van de lens is idd simpel en werkt goed maar zou niet nodig moeten zijn. Als het nu een aparte lens is en de resultaten niet vermengd in de home-lens zoals nu, dan zou er nog enigszins mee te leven zijn.

En het wordt nog een graadje erger, er komen zelfs 2 shortcuts in de launcher, naar Amazon en Ubuntu One om allerlei spulletjes te kopen. Is ook wel weer te verwijderen, maar het doet het imago geen goed. Al dit soort praktijken kennen we van dat andere OS en nu hebben we er zelf mee te maken.

En of het wel of niet opdringerig vind ik voor mezelf ook niet relevant. Mijn persoonlijke keuze is dat ik niet met advertenties geconfronteerd wil worden op mijn computer, ik vind ze namelijk altijd opdringerig en zeker afleidend. Ik heb ook niet voor niets altijd een adblocker in mijn browser. Waarom zou ik dat dan wel ineens accepteren in het zoekpaneel (dash)?

Geen goede zaak.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #21 Gepost op: 2012/09/23, 18:19:03 »
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/unity-lens-shopping/+bug/1054776

Niet iedereen is het er mee eens dat het wel kan ;)

ik heb al geklikt op "this bug affects me" aangezien ik het compleet eens ben met de beschrijving (dat je die resultaten niet op de home-lens moet gooien!)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #22 Gepost op: 2012/09/23, 18:53:40 »
Tja, het is toch een beetje te vergelijken met het landsbestuur: wil je de ene inkomstenbron niet aanboren (bezuiniging A) dan zul je een andere moeten vinden (bezuiniging B).

Kortom: wat zijn de alternatieven? Dat we straks moeten gaan betalen voor Ubuntu (zie Mandriva), of althans voor de LTS-versies van Ubuntu (zie Red Hat en Suse)?

Dan heb ik liever dit.... Zeker omdat het makkelijk uit te schakelen is.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #23 Gepost op: 2012/09/23, 19:03:26 »
: http://forum.ubuntu-nl.org/test-forum/ubuntu-12-04-precise-pangolin/msg814075/#msg814075

vanaf#966 over amazon cloud en data collecting.
Ik ben cool and collected en maak analyses. Goed amazon cloud, gerelateerd aan ubuntu-one, blijft verbinding maken met mijn computer, zelfs wanneer ik ubuntu-one volgens de boekjes verwijder. (zonder ufw met strikte outbound rules) Dat vind ik vreemd, jij blijkbaar niet.
Over amazon cloud: http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Elastic_Compute_Cloud
Kijk even bij issue's. Amazon-cloud is een notoire gegevens verzamelaar.

Nog wat fud. Zonder outbound rules in/via ufw verbindt ubuntu zich met amazon cloud services: 46.137.32.111
deze amazon blijkt gerelateerd aan ubuntu-one. Na compleet deinstalleren van ubuntu-one zoals dat op haar website wordt voorgesteld en
het toepassen van sterke/strikte outbound rules blijft het ipadres opduiken in de ufw logs nu, maar wordt nu geblocked. Wanneer je ubuntu-one compleet hebt verwijderd wat wil amazon dan van me?
: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1961081

lubuntu en xubuntu hebben dit niet.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/24, 22:30:04 door leoquant »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #24 Gepost op: 2012/09/23, 19:41:59 »
ehm, de zoekresultaten worde eerst naar canonical gestuurd omm vervolgens anoniem richting Amazon.