Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Werkbalk / Panel - Schermen altijd bedekken & locatie  (gelezen 767 keer)

Werkbalk / Panel - Schermen altijd bedekken & locatie
« Gepost op: 2009/03/19, 16:42:42 »
Ik werk vrij veel op mijn laptop, dus wil ik mijn scherm zo optimaal mogelijk gebruiken.
Laat ik beginnen met mijn systeem specs voor zover relevant;
  • 14.1" laptop scherm
  • resolutie 1024*768
  • Kubuntu 8.04.2 (2.6.24-23-generic)
  • 2 Werkbalken
Nu heb ik na enig tweaken mijn systeem zo ingesteld dat ik een stuk minder onnodige info in beeld heb;
  • Werkbalk  / panel 1:
  • Length: 100% en centred
  • size: 35 pixels
  • Hide: immediately
  • Werkbalk  / panel 2:
  • length: 32% centred
  • size: 24 pixels
En ten aanzien van werkbalk / panel 2 heb ik dus 2 vraagjes.
Ten eerste hoe bepaal ik de locatie van de werkbalk / panel meer precies als alleen right - centred - left?
Ik ben een jaartje geleden begonnen met Ubuntu 6.06 (Nog bedankt voor de hulp proFox) en daarmee kon het heel makkelijk met sudo gconfig-editor
Ik wil namelijk panel 2 een stukje rechts van het midden hebben. (Panel 2 bedekt de titel van een scherm, zie bijlage om te zien waarom).
Ten tweede hoe zorg ik er voor dat panel 2 altijd (gemaximaliseerde) schermen bedekt?
Zeg maar het tegenovergestelde van Allow other windows to cover the panel.

Het lijkt me niet dat dit dermate "apart" is dat dit niet (vrij eenvoudig) moeten kunnen worden ingesteld, maar schijnbaar is het dat wel want na flink veel gegoochel (het gebruik van Google is geen werkwoord :evil:) heb ik nog helemaal geen enkele posting gevonden over hoe dit moet.  ???


NB: Nou snap ik dat ik, om mijn scherm zo optimaal mogelijk gebruiken, ook panel 2 kan laten auto-hiden maar ik wil juist altijd de informatie van dat panel kunnen zien. (zie bijlage om te zien waarom)


Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Re: Werkbalk / Panel - Schermen altijd bedekken & locatie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/19, 17:11:21 »
Je gebruikt nog KDE 3.5.9, niet? In versie 4.x is dit mogelijk:

http://imagebin.ca/view/rLGH3z.html
http://imagebin.ca/view/E1ubPK.html

Hoe het in 3 is weet ik niet.

Re: Werkbalk / Panel - Schermen altijd bedekken & locatie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/19, 20:52:45 »
Oeps inderdaad vergeten door te geven dat ik KDE3 gebruik.
Ik wil eigenlijk liefst geen KDE4 draaien omdat mijn laptop daar véél te langzaam voor is (Radeon 7500 mobility op een P4 1.8 Ghz met 512MiB).
Het lijkt me dat het toch ook zou moeten kunnen met KDE3, desnoods met wat zwaarder tweak-werk.
[offtopic]
Mijn ervaring is dat KDE4 ontzettend veel RAM en CPU kost en uiteindelijk (in mijn ogen) gewoon de Kubuntu versie van Vista oplevert.
Veel (op zich best leuke) grafische zaken en plugins maar véél te resource intensief voor wat het biedt.
Ik heb thuis 2 machine's draaien (Dual opteron 2.8 GHz - 4 GiB - Nvidia 7800GTX, en AMD 3200 - 1 GiB - Radeon 9600 XT) waarbij de eerste probleemloos even snel 8.10 KDE4 als KDE3 draait, maar de tweede beduidend langzamer KDE4 draait als KDE3.
Ik wil niet zo ver gaan om te beweren dat Beryl minder resource intensief is als KDE4, daarvoor heb ik te weinig met KDE4 aangerommeld, maar dat idee heb ik wel bijna.[/offtopic]
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Re: Werkbalk / Panel - Schermen altijd bedekken & locatie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/23, 15:21:51 »
Momenteel gebruik ik het volgende "lapmiddel" om probleem 2 te omzeilen.
OO / Firefox / Thunderbird openen en dan rechtermuisknop in de balk van het scherm (naast de knopjes maximaliseren, minimaliseren en sluiten) en advanced --> keep below others selecteren.
Verdient geen schoonheidsprijs, maar indirect werkt het wel.
Voor probleem 1 (vooralsnog) nog geen oplossing.
Dus mocht er iemand suggesties hebben, hou ik me aanbevolen.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/23, 16:41:24 door Chill_Burg »
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.