Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 20.04 naast 18.04 installeren  (gelezen 2175 keer)

Offline Haris

  • Lid
20.04 naast 18.04 installeren
« Gepost op: 2021/01/01, 21:29:04 »
Op mijn Clevo N750WU notebook draait met veel succes alleen 18.04. Die neemt de hele 240 GB SSD schijf in beslag. In home heb ik 80 GB vrije ruimte.
Nu probeer ik er 20.04 naast te zetten, dual boot dus, maar bij het installeren geeft ie niet aan dat er 18.04 op staat.
Gezocht naar een goede tutorial, maar nog niet gevonden.

Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2021/01/02, 09:08:35 »
Daarvoor dient eerst de partitie van de 18 verkleind te worden. Dat doe je met gparted vanaf een LIve-USB.
Vervolgens komt het aanmaken van een partitie voor de 20, eveneens met gparted.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2021/01/02, 09:28:13 »
Daarvoor dient eerst de partitie van de 18 verkleind te worden. Dat doe je met gparted vanaf een LIve-USB.
Vervolgens komt het aanmaken van een partitie voor de 20, eveneens met gparted.

groeten van Michael

@Haris: Heeft u inzicht in hoe gparted werkt? Indien nodig: @Michael;. legt u het uit of ik ? ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline HWE64

  • Lid
Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2021/01/02, 09:28:27 »
@Haris, als je voor installeren kies geeft hij daarna toch aan van 18.04 overschrijven of naast 18.04 of anders?

Je heb in dit geval Gparted toch niet nodig. Ubuntu kan toch het werk doen?
« Laatst bewerkt op: 2021/01/02, 09:30:17 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Haris

  • Lid
Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2021/01/02, 09:39:39 »
@HWE64  Nee, dat wordt niet getoond...
Graag beetje uitleg hoe dat precies gaat met Gparted.

Offline Haris

  • Lid
Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2021/01/02, 10:18:25 »
Dit is wat ik krijg...

Offline Haris

  • Lid
Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2021/01/02, 10:19:13 »
En dit is wat er nog meer staat na scrollen naar beneden.

Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2021/01/02, 10:22:55 »
Ok, ik ga eens een poging voor u wagen.

Let wel: wellicht hoef ik dit er niet bij te zeggen edoch toch meld ik het: denk er even aan om uw dierbare bestanden eerst veilig te stellen alvorens u dit gaat doen. U zou de eerste niet zijn die last krijgt van een menselijke vlaag van verstandsmist, verkeerd klikt en onbedoeld het stuk schijf wist/formatteerd dat u nu juist in stand wilde houden.


1. Over de opmerking van HWE: het zou wel zo moeten gaan dat bij het installeren vanaf de LiveCD/USB tijdens de installatie de melding komt dat er reeds een OS, in dit geval UBuntu 18.04 is aangetroffen. Dan zou u o.a. de keuze moeten krijgen om de twee systemen naast elkaar te installeren. Ik kan de vraag niet beantwoorden waarom u die melding niet heeft gekregen.

2. Gparted: Zoals heer Michael al aangaf, moet de schijf (Home zoals u deze noemt) van 80gb verkleind worden en de ruimte die daardoor vrij komt, kunt u gebruiken om Ubunt 20.04 op te installeren.
Als volgt: Eerst Gparted op een liveUSB zetten. Ik neem aan dat u helder is hoe dit moet, zo niet komen we daar later wellicht op (Ik heb zo even snel geen middelen bij de hand om screenshots te uploaden dus ik doe het even "schriftelijk")

Gparted vanaf de LiveUSB opstarten. Bij mij komt er dan eerst een serie handelingen over de instellingen van het toetsenbord, de taal etc. Die wijzen zich als het goed is vanzelf.

Daarna volgt er een bureaublad als ware het een OS werkomgeving (Debian) met daarop een icoontje van Gparted. Dubbelklik en openen.

In het Gparted venster als volgt: rechts bovenin de juiste schijf selecteren (Home 80gb?)

Daaronder ziet u een balk met daarin het nummer van de schijf (sda?) en het aantal gb. Daar klikt u op. Bij mij wordt het kader er omheen dan gestippeld.

Dan gaat u naar het menu bovenin en selecteerd: partitie - hershalen/verplaatsen.

Het venster: herschalen/verplaatsen wordt geopend.  Met de pijltjes links/rechts kunt u schuiven om de 80gb schijf kleiner te maken. Waarschijnlijk kunt u alleen aan de rechterkant schuiven want links zit de geinstalleerde Ubuntu 18.04 (kunt u me nog volgen? :P ) In vakjes daaronder kunt u ook tot op de mb nauwkeurig de grootte van de schijf bepalen. Lijkt me niet zozeer nodig echter.

NIeuwe grootte van de schijf naar uw zin, dan: grootte wijzigen/verplaatsen klikken.

Nu ziet u naast de balk van uw schijf ook een balk staan met de tekst: "ongebruikt".  Daar op klikken en er staat nu een stippellijn omheen (geselecteerd dus).

Hoofdmenu: partitie - nieuw. In het venster: nieuw partitie aanmaken kunt u de partitie een naam geven en een bestandssysteem selecteren. Bij mij staat dit standaard op EXT4 en dat is voor Ubuntu de beste optie. Klik daarna op "toevoegen".

Ga nu naar hoofdmenu: bewerken - alle bewerkingen uitvoeren. Dan wordt de nieuwe partitie aangemaakt en daar kunt u uw Ubuntu 20.04 op installeren.


tot slot: ook bij directe installatie van de LIveUSB ubuntu zou bovenstaande functionaliteit moeten zitten. Ik vind deze echter minder handig maar dat kan ook komen door het amateuristische gehalte van mijn expertise. Aan de andere deelnemers van dit topic: breng gerust aanvullingen etc aan mocht ik iets zijn vergeten.

« Laatst bewerkt op: 2021/01/02, 10:39:52 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Haris

  • Lid
Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2021/01/02, 10:48:12 »
Dank voor dit uitgebreide bericht! Kan ik Home in zijn geheel naar een aparte harde schijf kopiëren? Heb ik dan alles om eventueel later terug te zetten als het misgaat?

Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2021/01/02, 10:59:14 »
Dank voor dit uitgebreide bericht! Kan ik Home in zijn geheel naar een aparte harde schijf kopiëren? Heb ik dan alles om eventueel later terug te zetten als het misgaat?

Dat op zich kan wel echter het lijkt me niet dat het OS op zich het dan nog doet als dit gaat terugzetten. Daar zou je het stuk schijf speciaal voor moeten klonen. Dat  kan ik even zo  snel niet opduikelen hoe dat ook al weer werkt. Echter: uw schijf waar Ubuntu op geinstalleerd staat heet dus "home" ? Ik vraag dit want "home" is op zich ook een map binnen de ubuntu installatie waar submappen in zitten als: "documenten", "muziek" etc. Ik mag aannemen dat daar de bestanden in staan die u niet kwijt wilt.
Die zou ik redden en gaat het mis is het hooguit een kwestie van zowel ubuntu 18.04 herinstalleren en 20.04 er naast.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Haris

  • Lid
Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2021/01/02, 11:10:37 »
Ja, het gaat om documenten, foto's, muziek, video....het OS kan ik zoals je zegt gemakkelijk later weer installeren.

Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2021/01/02, 11:14:04 »
Ja, het gaat om documenten, foto's, muziek, video....het OS kan ik zoals je zegt gemakkelijk later weer installeren.

In dat geval heeft u neem ik aan nog plek zat op de rest van die 256gb SSD. Daarheen slepen en dan is het veilig rommelen.

Een vraag offtopic: Waarom wilt u Ubuntu 18.04 behouden naast 20.04?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Haris

  • Lid
Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2021/01/02, 11:24:05 »
Goeie...omdat 18.04 zo lekker loopt. En ben bang dat bepaalde software niet meer ondersteund wordt in 20.04.

Welke Gparted moet ik hebben? Of is er een simpelere methode?
USB setup with GNU/Linux

Choose one of the following methods to setup GParted Live on your USB flash drive using GNU/Linux:

    GNU/Linux Method A: Tuxboot
    GNU/Linux Method B: Manual
    GNU/Linux Method C: Unetbootin
    GNU/Linux Method D: Manual - Overwrite

Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2021/01/02, 11:46:03 »
Ik zou bij Methode C en D wordt gezegd de ISO file binnen te halen. Dat is hoe dan ook de eerste stap en daarna die iso naar een usb schrijven middels het daarvoor beschikbare programma. Ik doe dat altijd met mintstick, dat speciaal is gemaakt voor linux mint maar wellicht binnen te halen in synaptic pakketbeheer.

Volgens mij is voor Ubuntu het programma: disk creator beschikbaar.

PS: Hier draait nog steeds Kubuntu 18.04 en zolang dat geen kuren vertoont en de ondersteuning er nog is, blijft dat zo. If it ain't broke, don't fix it. U zegt dat Ubuntu 18.04 lekker loopt dan had ik persoonlijk het daar lekker bij gehouden zolang de ondersteuning nog beschikbaar is. Het is maar wat men wil
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Haris

  • Lid
Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2021/01/02, 11:56:52 »
Ik dacht even snel een 2e Ubuntu te kunnen plaatsen naast de bestaande, maar dat valt tegen.
Ik lees ook iets over LVM, misschien heeft dat er mee te maken?

Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2021/01/02, 12:01:16 »
Ja dat heeft er alles mee te maken.
Ik zou het nu maar zo laten, maar wanneer je *ubuntu installeert niet meer voor LVM kiezen als je niet meer dan 1 harde schijf in je PC hebt zitten.
Anders kom je dus met dit soort probleem te zitten.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Haris

  • Lid
Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2021/01/02, 12:10:24 »
Ik heb de laptop gekocht met Ubuntu er op. Daarna zelf een nieuwe versie er op gezet...Kan me niet herinneren dat er toen iets over LVM is gevraagd, misschien zat dat er in door de installatie van de winkel?

Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2021/01/02, 12:46:42 »
Ik heb de laptop gekocht met Ubuntu er op. Daarna zelf een nieuwe versie er op gezet...Kan me niet herinneren dat er toen iets over LVM is gevraagd, misschien zat dat er in door de installatie van de winkel?

We komen nu op een punt waar ik niet zo heel veel over kan zeggen (Het LVM verhaal). In het uiterste geval is er nog de optie: schijf formatteren via Gparted en hele nieuwe Ubuntu dr op. En natuurlijk zolang er ondersteuning voor is, is Ubuntu 18.04 ook nog steeds binnen te halen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Haris

  • Lid
Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2021/01/02, 13:20:59 »
Ik laat het maar even zoals het is en ga door met mijn 18.04, want zeer tevreden hoe dat draait.
Veel dank voor alle informatie!

Offline HWE64

  • Lid
Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2021/01/02, 15:06:24 »
Ik heb de laptop gekocht met Ubuntu er op. Daarna zelf een nieuwe versie er op gezet...Kan me niet herinneren dat er toen iets over LVM is gevraagd, misschien zat dat er in door de installatie van de winkel?
@Haris, waarom chat je niet even met Wessel. Die kan je het in een paar minuten vertellen.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Haris

  • Lid
Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2021/01/11, 13:34:58 »
Kreeg dit antwoord...
De LVM-optie wordt wel herkend, een upgrade is echter alleen mogelijk voor zover ik weet als je de hele disk wipet (leeggooit). Je hebt denk ik geen andere mogelijkheid dan een dubbele back-up te maken van je bestanden en vervolgens de 'Erase disk and install Ubuntu'-optie te kiezen, met 'Advanced features...'  -> LVM.

Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2021/01/11, 13:45:04 »
Kreeg dit antwoord...
De LVM-optie wordt wel herkend, een upgrade is echter alleen mogelijk voor zover ik weet als je de hele disk wipet (leeggooit). Je hebt denk ik geen andere mogelijkheid dan een dubbele back-up te maken van je bestanden en vervolgens de 'Erase disk and install Ubuntu'-optie te kiezen, met 'Advanced features...'  -> LVM.

Hoe een groot probleem is dat voor u ?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Haris

  • Lid
Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2021/01/11, 14:12:03 »
Niet zo groot, ik wilde alleen even 20.04 naast mijn 18.04 zetten. Maar dat gaat blijkbaar niet, want hij ziet de 18.04 niet, zie mijn schermafdrukken.
Wat die LVM is en er mee te maken heeft begrijp ik niet...

Re: 20.04 naast 18.04 installeren
« Reactie #23 Gepost op: 2021/01/11, 14:43:59 »
Niet zo groot, ik wilde alleen even 20.04 naast mijn 18.04 zetten. Maar dat gaat blijkbaar niet, want hij ziet de 18.04 niet, zie mijn schermafdrukken.
Wat die LVM is en er mee te maken heeft begrijp ik niet...

Ja dat weet ik, ik was er bij ;) We waren zo ver dat u 18.04 zou laten staan tot upgrade noodzakelijk was. De schijf leeghalen en nieuw systeem er op zetten, stelt doorgaans niet zo heel veel voor.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.