Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke kernel?  (gelezen 756 keer)

Bo-bomb Buddy

  • Gast
Welke kernel?
« Gepost op: 2007/03/23, 15:24:02 »
Welke kernel moet ik gebruiken??

Toen ik kde installeerde werd er de generic kernel opgezet. uh en in mijn geval is dat een 686-kernel. Als ik bijv. een system monitor open met karamba zie ik ook mooi 2 van die monitors voor beide processors en geeft ie aan dat ik een 686-machine heb.....

Leuk en aardig maar volgens mij heb ik een 386 machientje...?? Ik dat 686 kernels voor dualcore systemen waren? Of is dat geen waar? Als ik gnome installeerde dan zette die er d8 ikw el een 386kernel op...

In ieder geval heb ik maar 1 processor in dat ding zitten....
Een P4 met hyperthreading/smp dat aanstaat in me BIOS....

Ik heb nu de 386 geinstalleerd maar het maakt volgens mij geen bal uit ??
Wat adviseren jullie mij oh wijze mede-ubuntu-gebruikers....:D ??

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Welke kernel?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/23, 15:33:31 »
Ik vrees dat hier misschien weer een discussie zal openbarsten, but here goes ;)
- 386 is de vader architectuur van de intel pentium processors die we nu kennen. De processors die we nu kennen zijn ook nog steeds compatibel met deze vader architectuur, waardoor een kernel gecompileerd voor 386 architectuur perfect op uw pentium zal lopen.
- Na de 386 kwam de 486, de pentium (586), de pentium pro (686) en nu is er dus een pentium 4. Deze laatste processors werken zeker met een 686 kernel samen. Als uw processor een dual core CPU is, dan kies je voor 686-SMP (Symmetric MultiProcessing). SMP zorgt er gewoon voor dat al uw CPUs kunnen benut worden, dus ook de 2 CPUs die in uw dual core zitten.
Als je standaard dingen doet met uw PC (mails lezen, surfen, documentjes typen) dan zal er geen merkbaar verschil zijn tussen een kernel gecompileerd voor 386 architectuur of een 686-SMP. Als je echter zwaarder werk gaat verrichten (ontwikkelen in Java, een applicatie server draaien, een database server draaien, ...) dan zou je toch wel een verschil moeten voelen tussen 386 en 686-SMP.

Dennis_L

  • Gast
Welke kernel?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/23, 16:22:05 »
Om volledig gebruik te maken van je Hyper-threading moet je de 686 (generic kernel gebruiken)
de 386 heeft geen Hyper-threading ondersteuning