Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?  (gelezen 2351 keer)

Offline Dennissch

  • Lid
Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Gepost op: 2018/04/21, 10:16:48 »
Hallo allemaal,

Voorheen koos ik altijd als ik een pc'tje/laptop op Linux zetten voor het automatische wissen en indelen van de schijf. Nu wil ik het gewoon eens goed leren handmatig te kunnen. Ik wil gewoon eventuele partities van Windows of voorgaande Linux versies verwijderen. Op deze laptop heeft ooit Linux gestaan, maar het grootste deel van de tijd Windows. Nu wil ik er Linux op gaan gebruiken, ik gebruik de laptop niet vaak en als ik hem dan gebruik met Linux ben ik tenminste vlot klaar met updates.

Het betreft een laptop met UEFI. Ik heb Uefi uitgeschakeld en custom modus gekozen. CSM aangezet ook. Ik heb via de gparted (mint usb stick) alle partities verwijderd. En met de hand wou ik wat dingen aanmaken maar ik snap het niet echt. Ik heb nu de automatische schijfwizard laten lopen toch maar. Na de installatie heb ik nog eens opgestart via de stick en gparted geopend. Ik zie nu één grote partitie voor het OS en de data, en een swap partitie van 8 GB. Is 8 GB niet te weinig als SWAP?

Kan iemand mij in simpele taal uitleggen hoe je handmatig partities aanmaakt, en dan zo basic mogelijk. Concreet zie ik nu dus dat de automatische indeler koos voor 8 GB swap en één grote partitie van de overige ruimte op de schijf voor de data en het os. Klopt het dat die 2 dingen de enige partities zijn die strikt noodzakelijk zijn?

Dank alvast.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/21, 11:29:07 »
Een grote swappartitie is niet nodig. Meestal is zelfs 2 GB meer dan genoeg.
Zelf installeer ik op desktops altijd een aparte /home partitie, dat zorgt ervoor als je bij een Linux die geen rolling release is zoals Ubuntu of Linux Mint een herinstallatie doet of een installatie van een nieuwere versie, dat je ervoor kunt kiezen de /home niet te formatteren en dan neemt de nieuwe installatie netjes al je settings over.

Een Linux installatie bestaat altijd uit minstens één partitie: die van het systeem zelf (gekoppeld aan /). Meestal wordt er ook nog een swappartitie voorzien, die hoeft niet groot te zijn.
Zelf kies ik voor de volgende indeling:
Partitie 1: Rootsysteem / 64 GB
Partitie 2: Swap 2 GB
Partitie 3: Home /home (rest van de schijf)

Alleen is bij mij dus swap en home omgedraaid, maar dat maakt verder niet uit.
Verder toont dit screenshot een hele kleine schijf. Hou je aan de partitieomvang die ik hoger gaf, dan krijg je nooit problemen.
Dus root: 64GB, swap 2GB, home rest van de schijf.
Het is mogelijk een complete Ubuntu, Linux Mint of Debian desktop te installeren op een ssd van slechts 64 GB groot. In dat geval kies je voor:
Root: 20 GB, swap 2 GB, home rest van de schijf (hier dus 42 GB).
Een uitleg met screenshots over hoe je partities indeelt op een harde schijf of ssd zie je hier: https://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/21, 11:55:05 »
Een grote swappartitie is niet nodig. Meestal is zelfs 2 GB meer dan genoeg.
Zelf installeer ik op desktops altijd een aparte /home partitie, dat zorgt ervoor als je bij een Linux die geen rolling release is zoals Ubuntu of Linux Mint een herinstallatie doet of een installatie van een nieuwere versie, dat je ervoor kunt kiezen de /home niet te formatteren en dan neemt de nieuwe installatie netjes al je settings over.

Een Linux installatie bestaat altijd uit minstens één partitie: die van het systeem zelf (gekoppeld aan /). Meestal wordt er ook nog een swappartitie voorzien, die hoeft niet groot te zijn.
Zelf kies ik voor de volgende indeling:
Partitie 1: Rootsysteem / 64 GB
Partitie 2: Swap 2 GB
Partitie 3: Home /home (rest van de schijf)

Alleen is bij mij dus swap en home omgedraaid, maar dat maakt verder niet uit.
Verder toont dit screenshot een hele kleine schijf. Hou je aan de partitieomvang die ik hoger gaf, dan krijg je nooit problemen.
Dus root: 64GB, swap 2GB, home rest van de schijf.
Het is mogelijk een complete Ubuntu, Linux Mint of Debian desktop te installeren op een ssd van slechts 64 GB groot. In dat geval kies je voor:
Root: 20 GB, swap 2 GB, home rest van de schijf (hier dus 42 GB).
Een uitleg met screenshots over hoe je partities indeelt op een harde schijf of ssd zie je hier: https://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen

Dank voor je uitgebreide reactie. Dus in principe is de indeling die ik nu heb wel prima  met 8 GB swap en +- 230/240 GB vrije ruimte(8 GB swap, wellicht overkill, maar kwaad zal het niet kunnen?) Behalve dan dan dat je met upgraden beter zit als je een aparte home partitie aanmaakt? Er zit een 256 GB SSD in. Het is een Medion E6415 (de variant met 256 GB SSD, 8 GB ram, i3 5005u) dus best een leuke stevige laptop, misschien wat overkill voor Mint maar dan heb je wel een snel apparaat.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/21, 13:09:00 »
swap.......
Als je standby/sleep gebruikt moet de inhoud van het geheugen óók worden opgeslagen.
Heb je veel programma's/databases enz. openstaan is swapgebruik vereiste al 1 maal geheugen.
Dan dient swap 2x geheugengrootte te zijn, ook al lijkt deze nauwelijks in gebruik.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/21, 13:18:19 »
swap.......
Als je standby/sleep gebruikt moet de inhoud van het geheugen óók worden opgeslagen.
Heb je veel programma's/databases enz. openstaan is swapgebruik vereiste al 1 maal geheugen.
Dan dient swap 2x geheugengrootte te zijn, ook al lijkt deze nauwelijks in gebruik.

Dus die 8 GB swap is eigenlijk enkel voldoende met mijn 8 gb ram als ik niet teveel open heb staan en als het os niet teveel ram in neemt? Maar het beste is dus als ik 8 GB ram heb om de swap op 16 GB te zetten? Kan ik dit achteraf nog doen na een installatie?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/21, 16:30:30 »
Als je het systeem niet in slaap zet, hoeft dat niet en is 2 GB ruim voldoende. Als je het systeem wel in slaap wil kunnen zetten, reserveer je best het dubbel van de hoeveelheid RAM in je systeem.

Om die 8 GB RAM vol te krijgen, zou je al héél veel moeten openen met Ubuntu of Debian. Ik zou me niet teveel zorgen maken over je 8 GB swap, teveel kan geen kwaad en als je het systeem in slaap wil gaan zetten kan 8 GB swap ook voldoende zijn als je nog voldoende vrij geheugen hebt. Zoniet breid je dat inderdaad best uit naar 16 GB swap.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/21, 17:27:08 »
Als je het systeem niet in slaap zet, hoeft dat niet en is 2 GB ruim voldoende. Als je het systeem wel in slaap wil kunnen zetten, reserveer je best het dubbel van de hoeveelheid RAM in je systeem.

Om die 8 GB RAM vol te krijgen, zou je al héél veel moeten openen met Ubuntu of Debian. Ik zou me niet teveel zorgen maken over je 8 GB swap, teveel kan geen kwaad en als je het systeem in slaap wil gaan zetten kan 8 GB swap ook voldoende zijn als je nog voldoende vrij geheugen hebt. Zoniet breid je dat inderdaad best uit naar 16 GB swap.

Ik denk niet dat ik die ram snel ga voltrekken, ik doe met die laptop niet zulke zware dingen. Heb nog een main pc met Windows waar ik op game, video's convert etc. Wat is het eventuele risico als je swapbestand te klein is? Meer schrijfacties naar de SSD? Ik had net nog even gekeken met gparted of ik de swap file kon verhogen, maar dit gaat niet. Dan moet je dus echt een nieuwe installatie doen. En dat lijkt mij ook overbodig, maar ik dacht dat ik het wel ''even zou kunnen resizen''

Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/21, 17:59:21 »
swap.......
Als je standby/sleep gebruikt moet de inhoud van het geheugen óók worden opgeslagen.
Heb je veel programma's/databases enz. openstaan is swapgebruik vereiste al 1 maal geheugen.
Dan dient swap 2x geheugengrootte te zijn, ook al lijkt deze nauwelijks in gebruik.
Bedoel je dat je voor de slaapstand altijd meer swap dan RAM nodig hebt?
Ook al is je RAM niet helemaal in gebruik?



Overigens is er een tendens onder Distro's (oa Manjaro) om /tmp in RAM te zetten ipv op schijf.
Dan kun je lelijk onderuit gaan als je /tmp volloopt...
Iets om rekening mee te houden qua RAM en swap.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/21, 22:21:59 »
Stel, er staat e.e.a. in swap door grote databases.
Machine gaat naar standby, memory en swap zijn in gebruik.
Machine gaat naar slaapstand, geheugen wordt volledig naar swap geschreven, naast de al aanwezige swap inhoud.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/21, 23:33:28 »
Maar wat is het nadeel als je swap file te laag is? Meer schrijfacties naar je hdd/ssd? Heb er op mijn win10 pc nooit maar omgekeken. Maar heb vandaag eens gekeken en zo te zien heeftie alleen een swapfile op mijn dataschijf gezet (1 TB hdd) en niet op mijn 256 gb ssd. Terwijl het werkgeheugen 16 GB is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #10 Gepost op: 2018/04/23, 14:06:31 »
Als je swap laag is of ontbreekt, dan zal je computer niet in de hibernatiestand (slaapstand) kunnen gaan: de slaapstand houdt immers in dat de inhoud van het RAM geheugen naar swap wordt geschreven vooraleer de computer uit gaat. Bij het heropstarten wordt de toestand van de computer dan hersteld door de inhoud vanuit de swap terug naar RAM te schrijven.

Gebruik je de slaapstand niet (heel vaak werkt dat toch niet goed onder linux), dan maakt jet met je 16 GB niet veel uit hoeveel swap je hebt: in de praktijk zal het systeem nooit swap nodig hebben. Toch is het goed wat swap achter de hand te hebben, en dan kan dat gerust op je zeer grote maar tragere klassieke harde schijf staan.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #11 Gepost op: 2018/04/23, 15:50:23 »
Als je swap laag is of ontbreekt, dan zal je computer niet in de hibernatiestand (slaapstand) kunnen gaan: de slaapstand houdt immers in dat de inhoud van het RAM geheugen naar swap wordt geschreven vooraleer de computer uit gaat. Bij het heropstarten wordt de toestand van de computer dan hersteld door de inhoud vanuit de swap terug naar RAM te schrijven.

Gebruik je de slaapstand niet (heel vaak werkt dat toch niet goed onder linux), dan maakt jet met je 16 GB niet veel uit hoeveel swap je hebt: in de praktijk zal het systeem nooit swap nodig hebben. Toch is het goed wat swap achter de hand te hebben, en dan kan dat gerust op je zeer grote maar tragere klassieke harde schijf staan.

Er zit maar één schijf in de laptop, en dat is dus die SSD. Dus stel dat ik een aantal zeer grote programma's open heb, en ik wil de slaapstand inschakelen. En het lukt niet, dan komt dat door een te kleine swapfile? Hij staat nu op 8 GB swap (het ram is ook 8 GB) maar het is niet zo dat de SSD harder slijt op deze manier? Sowieso apart, dat Linux Mint installer standaard bij mij een 8 GB swap aanmaakt, terwijl het ram 8 GB is, je zou denken hij maakt dan een swap file van 16 GB.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #12 Gepost op: 2018/04/23, 20:40:31 »
Ik had verkeerd begrepen dat je een tweede harde schijf had. Inderdaad, het is mogelijk dat de huidige swapgrootte niet volstaat voor slaapstand, maar dan ben je al in een uitzonderlijke situatie. Beter dan toch eerst één en ander sluiten voor je hiberneert.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #13 Gepost op: 2018/04/23, 21:25:59 »
Ik had verkeerd begrepen dat je een tweede harde schijf had. Inderdaad, het is mogelijk dat de huidige swapgrootte niet volstaat voor slaapstand, maar dan ben je al in een uitzonderlijke situatie. Beter dan toch eerst één en ander sluiten voor je hiberneert.

Ik snap hem wel nu. Tot zover geen issues. En als ik de laptop dicht klap dan gaatie in pauzestand. Maar 8 GB is ruim, ik ga er geen zware dingen op doen. Op Windows had ik al geen problemen er mee. En mint is nog lichter. In mijn mainpc staat Windows 10 en die heeft 16 GB ram maar daar doe ik van alles mee oa video's omzetten en gamen.

Wel raar dat je je swap file niet later handmatig kan verhogen, buiten Mint om.

Heb op mijn Windows pc gekeken, de swapfile heeft Windows op mijn dataschijf gezet (windows staat op een SSD) en niet schrikken, de swapfile is nog geen 2.5 GB. En in de pc zit 16 GB ram, toch heb ik geen problemen. Waarschijnlijk doordat, ik slaapstand uit heb staan (automatisch), en als ik hem  handmatig in slaapstand zet heb ik ook geen issues, maar op dat moment heb ik uiteraard geen games of render software open staan.

Maar ik ben wel super blij dat Mint er op staat. Aangezien ik deze laptop niet zo erg vaak gebruik, ben ik snel klaar met updaten. En de eenvoud spreekt mij aan. Ik heb er nog niet super veel meegedaan, maar het lijkt ook allemaal wat beter te draaien dan een paar jaar terug op een core2duo machine. Vaak vastlopers/vage problemen. Wellicht dat de nieuwe kernels verbetering brachten. Ik heb hem geupdate naar de allernieuwste kernel om zoveel mogelijk de spectre/meltdown uit te roeien (zover mogelijk)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #14 Gepost op: 2018/04/23, 22:37:14 »
De swappartitie hoef je niet te vergroten en je kunt dat trouwens niet vanaf het systeem dat die gebruikt.
Je moet booten met bijvoorbeeld de live cd van GParted en dan kun je de swappartitie gewoon wissen en een nieuwe aanmaken in de gewenste grootte. Vergroten is nergens voor nodig en ik weet eigenlijk niet of GParted dat wel toestaat.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #15 Gepost op: 2018/04/23, 22:59:54 »
De swappartitie hoef je niet te vergroten en je kunt dat trouwens niet vanaf het systeem dat die gebruikt.
Je moet booten met bijvoorbeeld de live cd van GParted en dan kun je de swappartitie gewoon wissen en een nieuwe aanmaken in de gewenste grootte. Vergroten is nergens voor nodig en ik weet eigenlijk niet of GParted dat wel toestaat.
Ik had het geprobeerd met de mint stick (dus buiten de installatie om) maar dan kon ik de swap niet veranderen. Niet dat het misschien noodzakelijk is, maar ik dacht als het kan, waarom niet, schijfruimte zat.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #16 Gepost op: 2018/04/24, 19:13:23 »
Ik denk dat het wel kan als je met een live-usb de swap verwijdert, de ervoor liggende partitie verkleint, en dan de gecombineerdeongebruikte ruimte instelt als swap. Maar niet geprobeerd :)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #17 Gepost op: 2018/04/24, 19:32:53 »
Ik denk dat het wel kan als je met een live-usb de swap verwijdert, de ervoor liggende partitie verkleint, en dan de gecombineerdeongebruikte ruimte instelt als swap. Maar niet geprobeerd :)

Ik kan de swap niet verwijderen of aanpassen, via de live usb (Gparted) maar geen nood verder hoor, maar apart dat Mint (in elk geval bij mijn laptop) gewoon 8 GB swap maakt (8 gb ram heb ik) en niet meteen 16 er van maakt.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #18 Gepost op: 2018/04/24, 19:49:58 »
Bij  veranderen van swap deze expliciet uit en na de exercities vooral  weer aanzetten.
Niet vergeten?! eerste googlehit op swap off:
How do I disable swap

Using

sudo swapoff -a 

is the usual way to turn off swap, with the swapon -a command used to turn it back on. See man swapoff for more information about turning off swap for explicit devices.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #19 Gepost op: 2018/04/24, 20:34:35 »
Bij  veranderen van swap deze expliciet uit en na de exercities vooral  weer aanzetten.
Niet vergeten?! eerste googlehit op swap off:
How do I disable swap

Using

sudo swapoff -a 

is the usual way to turn off swap, with the swapon -a command used to turn it back on. See man swapoff for more information about turning off swap for explicit devices.

Dankje ga ik proberen!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #20 Gepost op: 2018/04/24, 21:22:57 »
Ik had het geprobeerd met de mint stick (dus buiten de installatie om) maar dan kon ik de swap niet veranderen. Niet dat het misschien noodzakelijk is, maar ik dacht als het kan, waarom niet, schijfruimte zat.
Het is niet nodig de partitie te vergroten, Linux kan net zo goed een bestand (of een partitie en een bestand) gebruiken voor swap.

Zie onze wiki: https://wiki.ubuntu-nl.org/community/Swapveelgesteldevragen#Hoe_kan_ik_het_wisselgeheugen_uitbreiden.3F
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #21 Gepost op: 2018/04/24, 21:24:47 »
@koos4401 & Dennissch
Precies: want de live CD/USB gebruikt de swap vd HDD/SSD.
Dan zaag je in de tak waar je zelf opzit...  ;)

Overigens zou ik die 8GB swap gewoon zo laten, tenzij je zeer brute acties van plan bent.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #22 Gepost op: 2018/04/24, 23:09:59 »
Had het commando wat Koos gaf geprobeerd. Ik krijg echter de melding dat het wachtwoord fout is. En daarna herkent ie het commando niet meer. Laat maar zitten :) Ik dacht, als het kan kan het. Maar inderdaad, noodzaak zal het toch niet zijn. Op dit moment, met enkel Firefox open (deze pagina) geeft systeembewaking aan dat ik 1.1 GB van de 8 GB vrij heb.  :)

Moet zeggen dat het echt super draait, klinkt misschien voor velen hier normaal. Maar ik heb in het verleden vaak zat vastlopers/rare fouten gehad in Linux (of het nu Ubuntu/xubuntu of mint was) maar dit was wel op andere machines. Deze heeft een redelijk recente i3 en een IGP van intel (wat vaak goed werkt)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #23 Gepost op: 2018/04/25, 05:26:03 »
Met gparted gaat dit ook.
Met een livecd booten, gparted starten,
dan recht klik op swap, en daar staat ook swapoff.

Swap aanpassen, en de nieuwe uuid in  je fstab zetten, met gparted zie je ook de nieuwe uuid van de nieuwe swap die je maakt.

Re: Kan iemand mij wat helpen bij partitie-indelingen?
« Reactie #24 Gepost op: 2018/04/25, 11:31:57 »
Op dit moment, met enkel Firefox open (deze pagina) geeft systeembewaking aan dat ik 1.1 GB van de 8 GB vrij heb.  :)
In gebruik neem ik aan?