Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) meertalig website maken  (gelezen 7660 keer)

(opgelost) meertalig website maken
« Gepost op: 2010/09/26, 10:36:27 »
Is het mogelijk om met Ubuntu een meertalige site te bouwen ?
Ik moet voor een Italiaanse B&B een site maken, maar alleen in het Italiaans is niet voldoende.
De site moet ook bekeken kunnen worden in het Nederlands, Duits en Engels.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan doen ?
En kan ik met Ubuntu / Linux een, gratis, domein verkrijgen ?

« Laatst bewerkt op: 2010/09/27, 18:16:07 door arthur2708 »
You gotta be hungry !

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: meertalig website maken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/26, 11:42:08 »
Is het mogelijk om met Ubuntu een meertalige site te bouwen ?

Ja. Ik gebruik hiervoor Bluefish Editor. Vereist wel enige kennis van html, die kan je vinden bij diverse sites over html. De werking van Bluefish had ik redelijk snel onder de knie, maar ik geloof dat er ook een manual is (die gebruik ik pas als ik er echt niet uitkom, net als de instructies van mijn tv enzo.).
Uploaden doe ik met gFTP.


Ik moet voor een Italiaanse B&B een site maken, maar alleen in het Italiaans is niet voldoende.
De site moet ook bekeken kunnen worden in het Nederlands, Duits en Engels.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan doen ?

Maak de startpagina (index.html) met de keuze voor de diverse talen. Alle onderliggende pagina´s zal je dan moeten vertalen en apart maken. Op de index/startpagina kan je bv de vlaggen van het desbetreffende land zetten, plaatjes genoeg op het wereld wijde web.


En kan ik met Ubuntu / Linux een, gratis, domein verkrijgen ?

Nee. Zoals femke98 al zei, een domeinnaam moet je registreren en daar zijn kosten aan verbonden.
Daarna kan je bij een provider ruimte huren om je webpagina te plaatsen. Ook hier zijn over het algemeen kosten aan verbonden.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Re: meertalig website maken
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/26, 21:26:49 »
Je kunt ook een gratis domein nemen, zoals www.nl.ae Die heb ik ook en is reclamevrij.

Re: meertalig website maken
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/26, 22:23:46 »
.tk adressen zijn ook gratis verkrijgbaar. Wel met reclame.

http://www.dot.tk/nl/index.html?lang=nl

Re: meertalig website maken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/26, 22:27:48 »
Hebben jullie in Nederland dan geen gratis webruimte bij jullie provider?
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Dave

  • Lid
Re: meertalig website maken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/27, 17:36:38 »
Is het mogelijk om met Ubuntu een meertalige site te bouwen ?
Ik moet voor een Italiaanse B&B een site maken, maar alleen in het Italiaans is niet voldoende.
De site moet ook bekeken kunnen worden in het Nederlands, Duits en Engels.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan doen ?
En kan ik met Ubuntu / Linux een, gratis, domein verkrijgen ?



De meeste meertalige sites doen dat met een vlaggetje. klikken op de vlag van het land (Frans, duits, engels enz) schotelt ze dezelfde site voor maar dan met hun taal.
Alle links naar andere pagina's moet je dan ook naar een pagina in die taal laten verwijzen.
In feite de hele site opnieuw opzetten per taal.
Enkel de plaatjes kun je dezelfde links van gebruiken(in aparte map zetten)

Voor het verkrijgen van domeinen of webspace maakt het niet uit welk systeem of browser oid je gebruikt.
Het is dus niet zo omdat je Linux gebruikt dit soort zaken ook zomaar gratis kunt krijgen.

Re: meertalig website maken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/27, 18:15:52 »
Dank voor de informatie
Hier kan ik zeker wel wat mee.
You gotta be hungry !

Re: meertalig website maken
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/27, 18:26:11 »
Is het mogelijk om met Ubuntu een meertalige site te bouwen ?
Ik moet voor een Italiaanse B&B een site maken, maar alleen in het Italiaans is niet voldoende.
De site moet ook bekeken kunnen worden in het Nederlands, Duits en Engels.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan doen ?
En kan ik met Ubuntu / Linux een, gratis, domein verkrijgen ?


Alle links naar andere pagina's moet je dan ook naar een pagina in die taal laten verwijzen.
In feite de hele site opnieuw opzetten per taal.
Enkel de plaatjes kun je dezelfde links van gebruiken(in aparte map zetten)

Lekker oldschool wel. Ooit gehoord van een template parser?
Smarty bijvoorbeeld. Kan je een soort van HTML variabelen gebruiken. Hoef je niet heel je boel 'lame' te vertalen.

Re: (opgelost) meertalig website maken
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/27, 20:59:59 »
.tk adressen zijn ook gratis verkrijgbaar. Wel met reclame.

http://www.dot.tk/nl/index.html?lang=nl

Klopt, maar .nl.ae is gratis en zonder reclame.

Offline FP1966

  • Lid
Re: (opgelost) meertalig website maken
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/01, 05:09:59 »
Met ubuntu een website maken??

Als het alleen een html website is dan kan dat met elke editor van elke besturings systeem.

Als je een uitgebreide website wilt maken met allerlei mogelijkheden dan moet je denken aan joomla of drupal of aan dat soort dingen.



Offline JV.com

  • Lid
Re: (opgelost) meertalig website maken
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/09, 14:22:40 »
ik zie dat het al als opgelost gemarkeerd staat maar toch wil ik nog even reageren,

het valt me op dat mensen geen Zend Framework noemen (PHP), die heeft hier een hele mooie oplossing voor. ik weet niet hoeveel kennis je hebt van websites maken/PHP etc. maar dit is zeker wel de moeite waard:

ik heb zelf ook keer voor school daarmee iets gemaakt. heb geprobeerd de exacte tutorial op te sporen maar die kon ik niet vinden.
dit lijkt er wel op:

http://devzone.zend.com/article/4469


Hoe je zend installeerd?

gewoon de laatste xampp/lampp versie instaleren en dan kun je gewoon via de terminal zf aanroepen.

Re: (opgelost) meertalig website maken
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/09, 15:10:28 »
ik zie dat het al als opgelost gemarkeerd staat maar toch wil ik nog even reageren,

het valt me op dat mensen geen Zend Framework noemen (PHP), die heeft hier een hele mooie oplossing voor. ik weet niet hoeveel kennis je hebt van websites maken/PHP etc. maar dit is zeker wel de moeite waard:

ik heb zelf ook keer voor school daarmee iets gemaakt. heb geprobeerd de exacte tutorial op te sporen maar die kon ik niet vinden.
dit lijkt er wel op:

http://devzone.zend.com/article/4469


Hoe je zend installeerd?

gewoon de laatste xampp/lampp versie instaleren en dan kun je gewoon via de terminal zf aanroepen.

Zend studio is toch betalend? Dan kan je beter Aptana gebruiken volgens mij, daar is Zend trouwens van afgeleid.

Re: meertalig website maken
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/09, 15:36:23 »
Hebben jullie in Nederland dan geen gratis webruimte bij jullie provider?

Bij de meeste providers wel hoor.

En nu weer helemaal terug naar het onderwerp.
Ik weet niet hoe ingewikkeld de site moet worden anders zou je wordpress kunnen overwegen.
Bij sommige thema's heb je ook de mogelijkheid om met een druk op de knop aan de zijkant het in een andere taal te lezen (google translate). Natuurlijk is het dan niet echt 100% taalkundig oké, maar het scheelt wel enorm veel werk.
Ik heb hier wel een voorbeeld: http://kmandla.wordpress.com/

Berichten e.d. kun je plaatsen met BloGTK, deze staat wel in het softwarecentrum.
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar kijken kan sowieso geen kwaad denk ik.

Groetjes,
Theo
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline JV.com

  • Lid
Re: (opgelost) meertalig website maken
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/10, 11:33:40 »
@Carharttguy

Ja de ontwikkelingomgegeving van Zend is betalend geloof ik. alleen je hoeft niet persee met Zend studio te werken om Zend applicaties te schrijven.

Je neemt gewoon de zf tool via terminal en daarmee maak je de applicatie structuur aan en open je deze bestanden met je favoriete editor.

zoiets als:

zf create /project/website/mijnzendproject.

dit maakt je standaard zend applicatie structuur en bestanden aan. deze kun je gewoon met je favoriete editor openen.

Re: (opgelost) meertalig website maken
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/10, 15:21:50 »
@Carharttguy

Ja de ontwikkelingomgegeving van Zend is betalend geloof ik. alleen je hoeft niet persee met Zend studio te werken om Zend applicaties te
Je neemt gewoon de zf tool via terminal en daarmee maak je de applicatie structuur aan en open je deze bestanden met je favoriete
zoiets als:
zf create /project/website/mijnzendproject.
dit maakt je standaard zend applicatie structuur en bestanden aan. deze kun je gewoon met je favoriete editor openen.

Erg interessant! Bedankt voor het delen van deze informatie.

Offline Dakey

  • Lid
Re: (opgelost) meertalig website maken
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/13, 14:15:10 »
@Carharttguy

Ja de ontwikkelingomgegeving van Zend is betalend geloof ik. alleen je hoeft niet persee met Zend studio te werken om Zend applicaties te
Je neemt gewoon de zf tool via terminal en daarmee maak je de applicatie structuur aan en open je deze bestanden met je favoriete
zoiets als:
zf create /project/website/mijnzendproject.
dit maakt je standaard zend applicatie structuur en bestanden aan. deze kun je gewoon met je favoriete editor openen.

Erg interessant! Bedankt voor het delen van deze informatie.

Als we het nu dan toch over frameworks hebben:
Probeer CakePHP dan ook eens...