Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen  (gelezen 52458 keer)

[irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Gepost op: 2010/08/24, 13:24:43 »
edit: Er was weinig enthousiasme voor dit voorstel. In deze draad wordt nu verder gediscussieerd over hoe offtopic posts in offtopic zelf te beperken:
http://forum.ubuntu-nl.org/forum/(irc-vergadering-10-sept)-offtopic-indammen/msg642509/#msg642509

=================================================

irc vergadering 10 september: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/Meeting20100910#A8.Offtopicindammen

Regelmatig is er gedoe op het forum over onderwerpen in off-topic. Dan komen er weer onderwerpen over onderwerpen etc. Dit komt volgens mij de sfeer niet ten goede. Uit de reacties op dergelijke topics blijkt dat er meer mensen zich hieraan storen.

Offtopic is gewoon lastig omdat het offtopic is, het onduidelijk wat er wel en niet gepast is qua onderwerpen. Ik denk persoonlijk dat daar geen regels voor te maken zijn om te bepalen wat er wel aan onderwerpen gepast is in een algemeen offtopic en wat niet. Het is aan de mod's om die grens vast te stellen. Maar het blijkt dat lang niet iedereen het met de moderators eens is met als gevolg dat er steeds weer gedoe over ontstaat.

Dus..

Voorstel om flink in Offtopic te snijden:

Wat mij betreft kan heel off-topic weg en vervangen worden door twee nieuwe categoriën:
1) IT nieuwtjes en info
- Hier kan iedereen nieuwe topics maken.

2) Stamkroeg (babbelhoek oid).
- In de stamkroeg een stuk of 10 populaire stickys waarmee men het moet doen. Nieuwe onderwerpen aanmaken kan niet. Dit om perk en paal te stellen aan de hoeveelheid off-topic in dit forum dat primair op Ubuntu gericht zou moeten zijn.
Bijvoorbeeld sticky's als:

- Welke muziek luister jij?
- Aan de bar (het huidige stamkroeg topic)
- Wat is je laatste aanwinst?
- ...
e.d.

Wellicht kunnen leden voorstellen doen voor wat voor sticky's er dan in de stamkroeg (babbelhoek oid) komen, en kan dan middels een poll bepaald worden welke het worden oid.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/24, 20:45:20 door Thomas de Graaff »

Phr3ak

  • Gast
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/24, 13:45:01 »
Gewoon dat offtopic geneuzel weg. Als ze zonodig offtopic willen forumen o.i.d. met elkaar, dan gaan ze maar op fok.nl ofzo zitten te klesse-besse ..

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/24, 13:46:53 »
Ik ben tegen het voorstel om offtopic te amputeren.
Een dergelijke chirurgische ingreep laat te weinig ruimte over om over willekeurige dingen te praten die misschien niet direct met Ubuntu/computers te maken hebben.

Wat volgens mij het "probleem" is:

1) Er wordt teveel off-topic gegaan. Hierdoor verzanden op zich goede topics in een tweede of derde stamkroeg.
2) Opmerkingen over het topic zelf (verplaatsen, relevantie, hoort het hier wel) verpesten het topic.

Dingen die gedaan zouden kunnen worden:

ad 1): Hou je aan het topic! Dat je graag een whisky wil geloven we graag, maar zo'n reactie past niet echt in een topic dat over boeken, de iPad of je favoriete huisdier gaat. Plaats zoiets dan gewoon in de stamkroeg.

Misschien is het een gevolg van de naamgeving van het forumonderdeel. "Offtopic" nodigt misschien teveel uit om overal maar offtopic te gaan en onzinposts te plaatsen.
Een nieuwe naam (babbelhoek bijvoorbeeld) heeft die uitnodiging veel minder.

ad 2): Opmerkingen over het topic zelf horen thuis in het "forum"-onderdeel of kunnen gemeld worden via het "meld dit bericht"-linkje dat in iedere post staat.
Discussies voeren over het topic in het betreffende topic verpesten over het algemeen het draadje.
Door ze op een andere plek te voeren is er nog steeds ruimte voor opmerkingen, maar verstoor je het topic niet.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/24, 13:57:56 »
+1 Johan. Precies wat ik dacht. Niet offtopic gaan in offtopic.

Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/24, 14:13:16 »
Ik ben het trouwens helemaal eens met Johan zijn analyse, alleen heb ik niet zoveel geloof in de oplossing. Ik zie niet gebeuren dat leden zich netjes gaan houden aan het niet off-topic posten in topics.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/24, 14:14:50 door Thomas de Graaff »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/24, 14:14:33 »
Misschien is het een gevolg van de naamgeving van het forumonderdeel. "Offtopic" nodigt misschien teveel uit om overal maar offtopic te gaan en onzinposts te plaatsen.
Een nieuwe naam (babbelhoek bijvoorbeeld) heeft die uitnodiging veel minder.

Naamverandering lijkt me een goed idee, want de huidige naam schept inderdaad verwarring.

"Babbelhoek" klinkt misschien wat te schattig, vind ik.... Wat ideeën:

- Buurthoek (je komt er om te buurten). Klinkt wellicht nog iets te "zacht"? En niet veelomvattend genoeg? Lijkt teveel op Stamkroeg?

- Discussies (praten over alles behalve technische probleemoplossing) Mogelijk te onduidelijk?

- Allerlei (alle zaken die niet passen in de technische hulp-onderdelen van het forum) Deze lijkt me wel bruikbaar: kort, duidelijk, vlag dekt de lading...

Enfin, ik ben benieuwd naar andere ideeën.  :)

Phr3ak

  • Gast
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/24, 14:19:05 »
"Buurthoek" .. Gaan we dat dan per regio indelen, dus .. Iemand uit Limburg mag niet in de: "Buurthoek" van Amsterdam o.i.d. komen ?!  :rolleyes:

Offline Luuk58

  • Lid
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/24, 14:21:26 »
Koele-mensen-club.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/24, 14:23:35 »
In Brabant betekent "buurten": bij elkaar op bezoek gaan, bij iemand langsgaan voor een kletspraatje. Heeft dus niets te maken met een fysieke locatie in een dorp of stad. Maar wellicht is het voor Noord-Nederlanders te onduidelijk.

Buurthuis klinkt leuk, maar lijkt misschien wat teveel op Stamkroeg of Theesalon? Die draadjes zijn dan onderdeel daarvan...

Phr3ak

  • Gast
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/24, 14:23:49 »
Koele-mensen-club.

"Bierkoeler" ?  ???

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/24, 14:27:46 »
Johan +1

Het offtopic indammen zou wel eens veel leden kunnen kosten.

Het offtopic deel afsluiten vind ik een erg slecht idee. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het topic spreekbeurt-ubuntu. Deze zijn dan nergens meer te starten.

Volgens mij wordt ook het meeste (90%) off-offtopic veroorzaakt door een groepje van 10-15 personen. De veroorzakers zouden eens aangesproken moeten worden (wel op een nette manier), met eventueel gevolgen.

Graag zou ik ook wat meer respect zien voor de mods. Deze worden vaak behandeld als grof vuil omdat ze niet altijd dezelfde mening delen. Grenzen stellen is erg moeilijk, vooral in offtopic.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Phr3ak

  • Gast
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/24, 14:29:10 »
Johan +1

Het offtopic indammen zou wel eens veel leden kunnen kosten.

Het offtopic deel afsluiten vind ik een erg slecht idee. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het topic spreekbeurt-ubuntu. Deze zijn dan nergens meer te starten.

Volgens mij wordt ook het meeste (90%) off-offtopic veroorzaakt door een groepje van 10-15 personen. De veroorzakers zouden eens aangesproken moeten worden (wel op een nette manier), met eventueel gevolgen.

Graag zou ik ook wat meer respect zien voor de mods. Deze worden vaak behandeld als grof vuil omdat ze niet altijd dezelfde mening delen. Grenzen stellen is erg moeilijk, vooral in offtopic.

Dan maak je een: "Ubuntu-Offtopic"  ofzo, dan kunnen mensen zoals in dat topic over een spreekbeurt o.i.d. altijd hun spreekwoordelijke EI kwijt ;)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/24, 14:31:42 »
@Phr3ak, ook dan kun je nog niet alle topics dekken. Zie maar eens het voorbeeld: http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/petitie-om-een-kinderboerderij-te-laten-overleven/

Naar mijn mening weer een goed initiatief dat in offtopic thuis hoort, maar totaal niet Ubuntu gerelateerd is.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/24, 14:32:01 »
Waarom moet de naam van de Stamkroeg eigenlijk aangepast worden? Van mij mag het topic blijven.

Waarom is er eigenlijk iedere twee weken een voorstel om iets te veranderen? Dit suggereert een instabiel forum. Never change a running system. ;)

Offline Luuk58

  • Lid
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/24, 14:35:43 »
Niet de naam van de stamkroeg, maar het hele off-topic board moet een nieuwe naam krijgen.

Volgens mij wordt ook het meeste (90%) off-offtopic veroorzaakt door een groepje van 10-15 personen. De veroorzakers zouden eens aangesproken moeten worden (wel op een nette manier), met eventueel gevolgen.
Als dat zo is is een nieuwe naam eigenlijk heul niet nodig..?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/24, 14:45:22 »
Waarom moet de naam van de Stamkroeg eigenlijk aangepast worden? Van mij mag het topic blijven.

Goed lezen..... Niet de naam van het Stamkroeg-draadje is aan de orde, maar de naam van het deelforum "Off Topic".  :)

Offline Stijnen

  • Lid
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/24, 15:06:54 »
Ja laten we de Aarde vanaf nu Mars noemen, wellicht gaan we er dan ook heel anders mee om! :rolleyes: En wat betreft een andere indeling: Nou dan heb je 10 stickies in een bepaald subforum, en kun je geen nieuwe topics openen, dan heb je vervolgens wel 10 stickies waar je offtopic kan gaan.  :o

Ik zie niet in hoe dit het zogenaamde 'probleem' oplost, het 'probleem' is niet de indeling, het 'probleem' zijn diegene die die berichten plaatsen. En weet je ... laten we daar nou mods voor hebben! OMG!

Kan iemand even [OPGELOST] in de titel plaatsen? alvast bedankt!  8)
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Phr3ak

  • Gast
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/24, 15:13:04 »
@Phr3ak, ook dan kun je nog niet alle topics dekken. Zie maar eens het voorbeeld: http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/petitie-om-een-kinderboerderij-te-laten-overleven/

Naar mijn mening weer een goed initiatief dat in offtopic thuis hoort, maar totaal niet Ubuntu gerelateerd is.

Je kunt zo nu en dan .. In het geval zoals je aanhaalt, ook wel eens een oogje dichtknijpen lijkt me ;)

Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/24, 15:34:45 »
Ik zie niet in hoe dit het zogenaamde 'probleem' oplost, het 'probleem' is niet de indeling, het 'probleem' zijn diegene die die berichten plaatsen. En weet je ... laten we daar nou mods voor hebben! OMG!

Kan iemand even [OPGELOST] in de titel plaatsen? alvast bedankt!  8)

Hoe is het probleem dan opgelost? Want leden die die berichten plaatsen zijn er al tijden, en moderators ook. Misschien mis ik iets, maar ik zie geen enkele oplossing in jouw bericht?

Phr3ak

  • Gast
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/24, 15:41:18 »

Dit is een serieus topic.
Graag ook alleen serieuze reacties aub.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/24, 17:35:51 door heir4c »

Offline Stijnen

  • Lid
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/24, 15:47:57 »
Ja dat verbaasd me niets, men is hier ook niet met het probleem bezig, met springt meteen naar de oplossing. Herindeling! Men kan het gewoon doen met de middelen die ze nu hebben, zo simpel is het. Maar dan moet men het anders (wellicht harder) aanpakken. Ik ga echt niet zachter rijden, als de politie mij alleen maar blijft waarschuwen als ik te hard rijd ....
« Laatst bewerkt op: 2010/08/24, 15:51:48 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #21 Gepost op: 2010/08/24, 16:31:48 »
Wel erg makkelijk om te zeggen dat men niet met het probleem bezig is. Ik heb ooit samen met het moderatorteam en met openbaar overleg op het forum een moderatorwiki gemaakt om consistentie in het modereren te krijgen, houvast te bieden bij een strengere aanpak, de forumregels zijn ingekort en verduidelijkt, er is wel degelijk van alles gedaan om te pogen het steeds terugkerende gedoe aan te pakken. Er is vaker besloten om harder aan te pakken, dan gaat het een paar weken goed, en dan is het gedoe weer terug.

Al met al geloof ik ook niet dat een hardere aanpak het konijn uit de hoge hoed is dat nu ineens wel zou gaan werken.

Offline Drummies

  • Lid
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #22 Gepost op: 2010/08/24, 16:48:59 »
Citaat van: femke98
De "meld dit bericht"-linkje wordt haast nooit gebruikt, ik vraag mij af waarom.
Het is maar goed dat sommige onder ons dit wel doen :)

*Mijn mening het bijbrengen van discipline onder de leden is een onmogelijkheid,en zal ook niet slagen als het off-topic gedeeltelijk ingedamd wordt,ook een naamswijziging trouwens niet.
*Er is helaas maar 1 optie,bij gevoelige Topics een moderator er op vast pinnen,en overbodige vervelende opmerkingen direct zonder enige vorm van overleg verwijderen.(lik op stuk beleid)


Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #23 Gepost op: 2010/08/24, 18:58:05 »
Citaat
*Er is helaas maar 1 optie,bij gevoelige Topics een moderator er op vast pinnen,en overbodige vervelende opmerkingen direct zonder enige vorm van overleg verwijderen.(lik op stuk beleid)
Daar ben ik het helemaal mee eens. Zodra het offtopic gaat, afkappen en de berichten simpelweg verwijderen. Dat wordt nu voor een deel wel gedaan, maar naar mijn mening in veel gevallen nog niet streng genoeg. Een forum als Ubuntu moet je gewoon strak (blijven) modereren, want anders komen die boze topics telkens weer terug. Misschien jaag je er leden mee weg, maar dat is nog altijd beter dan leden die stilletjes verdwijnen omdat ze het zat zijn. Das punt 1.

Door het offtopic geneuzel in offtopic-topics in te dammen, is het meeste werk al gedaan. Kortom, strenger optreden! Uiteindelijk is het veranderen van een naam of het splitsen van offtopic slechts een kosmetische ingreep die niets werkelijk verandert. Harder optreden met duidelijke regels (zoals een verbod op offtopic gaan en bij gevoelige onderwerpen ook gewoon een verbod op 'grappige' opmerkingen), dat is denk ik gewoon nodig.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #24 Gepost op: 2010/08/24, 20:25:15 »
Ok, het lijkt me duidelijk dat er weinig enthousiasme is voor het beperken van het offtopic forumonderdeel. Ik zal het voorstel van de irc agenda halen. Maar misschien dat er in deze draad wel verder gegaan kan worden met het zoeken naar andere middelen om vervelend offtopic posten in draden op het forum te beperken. Ik zal de beginpost van deze draad aanpassen.


Verder dus..

*Er is helaas maar 1 optie,bij gevoelige Topics een moderator er op vast pinnen,en overbodige vervelende opmerkingen direct zonder enige vorm van overleg verwijderen.(lik op stuk beleid)

en

duidelijke regels (zoals een verbod op offtopic gaan en bij gevoelige onderwerpen ook gewoon een verbod op 'grappige' opmerkingen)

Zit wat in vind ik.

Misschien een nieuwe forumregel toevoegen om het werk van de mods eenvoudiger te maken dan?

- Plaats geen offtopic reacties. Deze worden zonder overleg of melding verwijderd. Wie offtopic blijft posten  riskeert een ban.


Dat maakt het voor moderators eenvoudig om snel in te grijpen en bij voortdurend offtopic posten in te grijpen met een ban.

Is dat wat?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/24, 20:42:52 door Thomas de Graaff »