Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: console/niet grafische omgeving voor beginners  (gelezen 716 keer)

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
console/niet grafische omgeving voor beginners
« Gepost op: 2008/05/09, 10:25:34 »
Ik hoor altijd dat linux echt goed gebruiken in de niet grafische omgeving gebeurt, maar hoe begin ik daaraan. Ik heb een tijd lang open suse gebruikt en sinds gisteren de nieuwe Ubuntu geïnstalleerd (64 bits versie).

Dankzij dit wonderbaarlijke forum is het me al gelukt via de console Ubuntu mijn mp3 speler te doen herkennen.

vraag is dus: wat kan ik allemaal met die console doen en hoe?
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

Mightya

  • Gast
console/niet grafische omgeving voor beginners
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/09, 10:37:38 »
Citaat van: putor
Ik hoor altijd dat linux echt goed gebruiken in de niet grafische omgeving gebeurt, maar hoe begin ik daaraan. Ik heb een tijd lang open suse gebruikt en sinds gisteren de nieuwe Ubuntu geïnstalleerd (64 bits versie).

Dankzij dit wonderbaarlijke forum is het me al gelukt via de console Ubuntu mijn mp3 speler te doen herkennen.

vraag is dus: wat kan ik allemaal met die console doen en hoe?
Via de documentatie heb ik veel over de terminal kunnen leren, maar het is zo veel dat onthoud ik niet.
Maar wel de man functie geleerd en dat vergeet ik niet en kan ik veel in terug vinden.

Ik denk dat het gewoon een kwestie van doen is en vooral niet opgeven.
Doorgaan en als je problemen tegenkomt gewoon hier vragen.

Ik heb nu ong. 3 maanden ubuntu draaien en heb super veel van dit forum geleerd. Je zult nog versteld staan van de hulp die je hier kan krijgen.

Groetjes Mightya


Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
console/niet grafische omgeving voor beginners
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/09, 22:11:54 »
Als oude rot heb ik Unix (en dus Linux) geleerd via de command-line. Nog steeds doe ik het meeste in die command-line omdat het veel sneller is en "directer", als je natuurlijk de weg weet. Ik zou je willen aanraden om een goed Unix/Linux boek te kopen en dat op je gemak te lezen. Niet uit je hoofd leren, maar gewoon kijken wat er mogelijk is, en het opzoeken als je het nodig hebt. Uiteindelijk blijven de handigste dingetjes vanzelf hangen en zul je zien dat het helemaal niet moeilijk is (zelfs ik kan het!). Ik ben toen begonnen met een boek van Mark G. Sobell. Volgens mij heeft-ie later nog eenzelfde soort boek geschreven over Linux. Het is zeker via het ISBN nummer te bestellen bij de meeste boekhandels.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl