Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: .wab adresboek importeren  (gelezen 5383 keer)

Offline neusje80

  • Lid
.wab adresboek importeren
« Gepost op: 2007/09/23, 22:45:42 »
ik zou graag een .wab adresboek (Outlook express) willen importeren in een mail programma in evolution en ook thunderbird lukt dit me niet.

ook als csv ( gescheiden door comma's) lukt het niet goed.
Iemand een oplossing?
Ubuntu User no. 17620

.wab adresboek importeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/23, 23:36:19 »
Dat wordt lastig, dat ga ik je nu alvast vertellen.
Als je beschikt over een dualboot, dan heb je mazzel.
Lees dan deze handleiding door:
https://help.ubuntu.com/community/Wiki/MailImporteren

Als je er niet uitkomt, laat het weten.

Offline neusje80

  • Lid
.wab adresboek importeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/24, 09:39:26 »
dat gaat idd lastig worden, ik heb geen dual boot, ben gewoon rigoreus overgestapt, had dus wel van te voren favorieten en adresboek etc bewaard.

En anders tja dan moet ik gaan typen, alles opnieuw.

alcast bedankt!!!!
Ubuntu User no. 17620

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
.wab adresboek importeren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/24, 09:45:16 »
Installeer gewoon Thunderbird in Windows -> exporteer je adressenbestand naarThunderbird -> Exporteer dat Thunderbird bestand en mail 't naar jezelf -> openen in Ubuntu thunderbird -> Exporteren naar Evolution als je dat wil.

Zo ff uit mijn hoofd.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
.wab adresboek importeren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/24, 09:58:59 »
Citaat van: bartek
Installeer gewoon Thunderbird in Windows -> exporteer je adressenbestand naarThunderbird -> Exporteer dat Thunderbird bestand en mail 't naar jezelf -> openen in Ubuntu thunderbird -> Exporteren naar Evolution als je dat wil.

Zo ff uit mijn hoofd.
Juist. Of gebruik een USB geheugenstaaf voor het transport.

.wab adresboek importeren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/24, 10:26:56 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: bartek
Installeer gewoon Thunderbird in Windows -> exporteer je adressenbestand naarThunderbird -> Exporteer dat Thunderbird bestand en mail 't naar jezelf -> openen in Ubuntu thunderbird -> Exporteren naar Evolution als je dat wil.

Zo ff uit mijn hoofd.
Juist. Of gebruik een USB geheugenstaaf voor het transport.
Dit gaat dus niet - hij is al overgestapt en heeft windows eraf gegooit (neem ik aan).
Daarom vroeg ik naar een dualboot - die heeftie niet.

Je kunt proberen de wab te importeren in OpenOffice, maar ik geef je kleine kans.
Trouwens, als je dat ook in csv hebt, dan lukt het wel om te importeren in OpenOffice.
In elk geval heb je dan de tekst nog - hoef je misschien niet alles meer te typen.....

EDIT

Als je een csv-bestand hebt, heb je mazzel.
Heb het geprobeert te importeren en het werkt goed.

Dit is wat ik gedaan heb:
- csv-bestand dubbelklikken
- kies voor "weergeven"
- je komt nu in een import-scherm
- de tekencode laat je gewoon staan
- "vanf rij" koos ik gewoon voor 1. Dat is volgens mij ook de standaardoptie.
- opties voor scheidingstekens aanpassen naar "gescheiden" en dan een vinkje voor "komma" zetten (het is namelijk een kommagescheiden bestand, als het bij jou een puntkomma is, moet je die aanvinken).
- Let Op: nu moet je "tekstscheidingsteken" verwijderen (in dat dropdown menu kun je kiezen uit " of ', maar je gaat gewoon in het schermpje staan en verwijdert de voorgestelde optie)

Als het goed is, krijg je nu je adresboek in OpenOffice.
Sla het op, dan zal ik nog eens even kijken hoe je nu verder kunt.

Offline neusje80

  • Lid
.wab adresboek importeren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/24, 10:53:55 »
Citaat van: sisosteven
Citaat van: pjotr123
Citaat van: bartek
Installeer gewoon Thunderbird in Windows -> exporteer je adressenbestand naarThunderbird -> Exporteer dat Thunderbird bestand en mail 't naar jezelf -> openen in Ubuntu thunderbird -> Exporteren naar Evolution als je dat wil.

Zo ff uit mijn hoofd.
Juist. Of gebruik een USB geheugenstaaf voor het transport.
Dit gaat dus niet - hij is al overgestapt en heeft windows eraf gegooit (neem ik aan).
Daarom vroeg ik naar een dualboot - die heeftie niet.

Je kunt proberen de wab te importeren in OpenOffice, maar ik geef je kleine kans.
Trouwens, als je dat ook in csv hebt, dan lukt het wel om te importeren in OpenOffice.
In elk geval heb je dan de tekst nog - hoef je misschien niet alles meer te typen.....

EDIT

Als je een csv-bestand hebt, heb je mazzel.
Heb het geprobeert te importeren en het werkt goed.

Dit is wat ik gedaan heb:
- csv-bestand dubbelklikken
- kies voor "weergeven"
- je komt nu in een import-scherm
- de tekencode laat je gewoon staan
- "vanf rij" koos ik gewoon voor 1. Dat is volgens mij ook de standaardoptie.
- opties voor scheidingstekens aanpassen naar "gescheiden" en dan een vinkje voor "komma" zetten (het is namelijk een kommagescheiden bestand, als het bij jou een puntkomma is, moet je die aanvinken).
- Let Op: nu moet je "tekstscheidingsteken" verwijderen (in dat dropdown menu kun je kiezen uit " of ', maar je gaat gewoon in het schermpje staan en verwijdert de voorgestelde optie)

Als het goed is, krijg je nu je adresboek in OpenOffice.
Sla het op, dan zal ik nog eens even kijken hoe je nu verder kunt.
ik zal dit ook eens proberen, ja ik had het ook voor de zekerheid als csv opgeslagen, leek me iets universeler

Heb het ondertussen zo gedaan
Ubuntu User no. 17620

.wab adresboek importeren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/24, 10:58:13 »
P.S.
Wat gaat er niet goed aan het importeren van csv-bestand in Thunderbird??
Heb het net gedaan, maar lijkt uitstekend te werken?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
.wab adresboek importeren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/24, 11:03:53 »
Als je enkel het .wab bestand hebt kun je proberen dat te versturen naar iemand met een windows pc, daar je eigen outlook account aanmaken op zijn pc, daarna Thunderbird installeren op zijn pc, de procedure volgen en 't nieuwe bestand naar jezelf mailen.

Maar dan moet je wel iemand kennen die dat voor je wil doen... Of anders: Misschien vind je hier op 't forum iemand met dual-boot?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

.wab adresboek importeren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/24, 11:32:39 »
Neusje,

Ik heb even gekeken.

In Open Office kun je het opslaan als csv, als tekst, als (enzovoorts)

CSV heb je echter al. Ik begrijp echt niet wat er misgaat. CSV moet je gewoon in Thunderbird kunnen importeren. Probeer het nog eens, en post hier dan
- stap voor stap wat je doet
- wanneer het mislukt of fout gaat
- wat er precies niet goed is
- eventuele foutmeldingen

Als het echt niet lukt, kun je misschien in OpenOffice als txt opslaan. Dat zou je ook moeten kunnen importeren in Thunderbird.

Als het echt niet lukt:
Ik heb een dualboot. Je mag je originele adresboek wab ook naar mij toezenden per email, dan converteer ik het voor je naar een Thunderbird-adresboek.
Maar dat moet je ook willen. Ik doe het graag voor je, als je het niet erg vind dat een ander je adresboek even onder ogen krijgt (ik ben erg discreet hoor).

Offline neusje80

  • Lid
.wab adresboek importeren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/24, 13:04:29 »
Citaat van: sisosteven
Neusje,

Ik heb even gekeken.

In Open Office kun je het opslaan als csv, als tekst, als (enzovoorts)

CSV heb je echter al. Ik begrijp echt niet wat er misgaat. CSV moet je gewoon in Thunderbird kunnen importeren. Probeer het nog eens, en post hier dan
- stap voor stap wat je doet
- wanneer het mislukt of fout gaat
- wat er precies niet goed is
- eventuele foutmeldingen

Als het echt niet lukt, kun je misschien in OpenOffice als txt opslaan. Dat zou je ook moeten kunnen importeren in Thunderbird.

Als het echt niet lukt:
Ik heb een dualboot. Je mag je originele adresboek wab ook naar mij toezenden per email, dan converteer ik het voor je naar een Thunderbird-adresboek.
Maar dat moet je ook willen. Ik doe het graag voor je, als je het niet erg vind dat een ander je adresboek even onder ogen krijgt (ik ben erg discreet hoor).
Als ik een csv adresboek importeer tot nu toe dan, komten de namen en adressen vol met kommas te staan, vandaar dat het niet soepel verloopt
Ubuntu User no. 17620

.wab adresboek importeren
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/24, 13:32:09 »
Citaat van: neusje80
Als ik een csv adresboek importeer tot nu toe dan, komten de namen en adressen vol met kommas te staan, vandaar dat het niet soepel verloopt
Okee.
Ik vermoed, dat dit komt doordat het csv-bestand afkomstig is van een Microsoft-produkt..... Bij mij lukt het uitstekend namelijk.
In dat geval kun je twee dingen doen:
- zowel het csv als het mab bestand naar me toe mailen dan converteer ik het voor je
- importeren in OpenOffice (was al gelukt) en het dan opslaan als csv of txt bestand. Misschien dat het dan wel lukt om in Thunderbird te importeren.