Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu 'title bars' vallen weg na nvidia driver update  (gelezen 1207 keer)

Xubuntu 'title bars' vallen weg na nvidia driver update
« Gepost op: 2012/11/24, 11:08:04 »
Hallo allemaal :-)

Ik had nog een probleem: sinds ik de nvidia drivers heb geinstalleerd valt mijn 'title bar' weg, waar normaal dus de applicatienaam staat. Ik heb verschillende drivers geprobeerd [ook x-swat ppa], alleen de standaard driver werkte.

Dit terwijl het in Gnome wel allemaal werkte?



Iemand een idee, want dit is zeer irritant.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu 'title bars' vallen weg na nvidia driver update
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/24, 11:38:32 »
Haal eerst alle upgrades binnen (ik zie het oranje/rode driehoekje) en zet de compiz-opties even uit (doorschijnend is voor een titelbalk m.i. niet handig).
Je kan ook proberen een ander desktop-thema te kiezen en bekijken of het daarmee lukt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu 'title bars' vallen weg na nvidia driver update
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/24, 12:33:33 »
Beste @HarzG Xubuntu gebruikt geen Compiz.



Ik zet die onnodige troep altijd uit en kwestie drivers gebruik ik altijd de standaard driver of eventueel de Nvidia gesloten maar aanbevolen driver.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu 'title bars' vallen weg na nvidia driver update
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/24, 13:25:42 »
Ik zet die onnodige troep altijd uit en kwestie drivers gebruik ik altijd de standaard driver of eventueel de Nvidia gesloten maar aanbevolen driver.
Op laptop 1, met ATI video werkt video trager met de ATI drivers, de opensource drivers, die standaard door Ubuntu worden gebruikt werken op mijn hardware het beste.
Op laptop 2, met Nvidea video wordt bij het installeren al gelijk de gesloten-source drriver gezet. Het verwijderen van deze driver geeft betere resultaten op mijn hardware.
Nu zijn deze laptops al enige jaren oud, maar zeker niet antiek !
Misschien brengt dit je op een idee ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu 'title bars' vallen weg na nvidia driver update
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/24, 17:31:00 »
Haal eerst alle upgrades binnen (ik zie het oranje/rode driehoekje) en zet de compiz-opties even uit (doorschijnend is voor een titelbalk m.i. niet handig).
Je kan ook proberen een ander desktop-thema te kiezen en bekijken of het daarmee lukt.

Rode driehoekje is een crashreport...

Re: Xubuntu 'title bars' vallen weg na nvidia driver update
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/24, 17:31:32 »
Ah het schijnt te liggen aan het thema; na het veranderen is de title bar er weer!
Heb gewoon themes gedownload van gnome-look.org

Moet ik ergens op letten bij deze themes?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu 'title bars' vallen weg na nvidia driver update
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/24, 17:54:10 »
Ah het schijnt te liggen aan het thema; na het veranderen is de title bar er weer!
Heb gewoon themes gedownload van gnome-look.org

Moet ik ergens op letten bij deze themes?
Jahhhh.....
http://lwn.net/Articles/367874/

Dus:
Citaat
Het enige waar u zeer terughoudend mee hoeft te zijn, is het installeren van programma's van buiten de pakketbronnen. Losse installatiebestanden (doorgaans met de extensie .deb) die u binnenhaalt vanaf een website, net zoals in Windows: vage schermbeveiligers, onduidelijke "leuke" grafische thema's, bepaald inbrekersgereedschap. Kortom, de bekende rotzooi. Blijf ervan af, dan loopt u geen risico.
Bron: https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid
:)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu 'title bars' vallen weg na nvidia driver update
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/24, 18:05:22 »
Het veiligheidsaspect met "andere bronnen" zoals Pjotr dat omschreef, is prioriteit 1.

Mijn thema komt van "het systeem", d.w.z. uit de normale bronnen waar ook de overige software vandaan komt. Dat heeft als voordeel dat zo'n thema door een paar ontwikkelaars/gebruikers werd getest. De aangeboden duizenden opties zoals in gnome-look.org of in xfce-look.org kom je dan niet tegen, maar je komt ook minder bugs tegen.

Het gaat bij de keuze van een thema bijv. ook om Gtk-1, Gtk-2, Gtk-3. Hoe deze verschillende Gtk-versies uitpakken, is ook afhankelijk van je grafisch kaart. Als gebruiker ben ik niet in staat om alles onder de motorkap te begrijpen - ik selecteer naar resultaat. Heb ik ergens lelijke randen, onscherpe letters in de bovenste balk of ander ongemak, dan kies ik een ander thema.

Bij mij met
Citaat
           X.Org: 1.7.6 driver: nvidia Resolution: 1280x1024@51.0hz
           GLX Renderer: GeForce 7300 SE/7200 GS/PCI/SSE2 GLX Version: 2.1.2 NVIDIA 195.36.24 Direct Rendering: Yes
heb ik bij de instellingen gekozen voor
weergave->stijl->Xfce-saltlake; ->icons->Tango en bij Window-manager->Gelly.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Xubuntu 'title bars' vallen weg na nvidia driver update
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/24, 20:00:43 »
@Pjotr: Ten eerste is dat probleem met gnome-look.org al heel lang opgelost en er zijn nu zelfs moderatoren die inhoud weghalen indien nodig.
Ten tweede is het jammer dat je dan geen alternatief noemt. Je kunt niet verlangen dat iedereen tevreden is met het standaardthema.

Bovendien zijn het doorgaans geen installatiebestanden op gnome-look.org maar themamapjes die je gewoon in /home/user/.themes zet.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu 'title bars' vallen weg na nvidia driver update
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/24, 23:32:34 »
Je kunt niet verlangen dat iedereen tevreden is met het standaardthema.
Als je ca. 70 gaat aanbieden, dan is er m.i. nogal keuze. Dat er daarnaast ook via de "normale manier" nog meer opties zijn, is fijn. Maar niemand kan van een vrijwilligersproject verwachten dat het op alle vragen een antwoord heeft.
Vandaar dat men kiest bij de ontwikkelaars/maintainers:
a. doe het op "onze manier", dan garanderen wij de verwachte veiligheid;
b. ga vrolijk experimenteren maar verwijt "ons" dan niets als het mislukt en los de problemen dan zelf op.
Iedereen heeft bij Linux de vrije keuze om zijn/haar weg daarin te vinden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Xubuntu 'title bars' vallen weg na nvidia driver update
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/25, 15:07:25 »
Het is logisch om geen deb's e.d. te installeren van websites als gnome-look - dat doe ik ook niet.

Ik wil enkel weten waar ik op moet letten bij deze themes zodat het wel compatible is met xfce?

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu 'title bars' vallen weg na nvidia driver update
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/25, 16:25:30 »
Ik wil enkel weten waar ik op moet letten bij deze themes zodat het wel compatible is met xfce?
In principe beschermt je het systeem tegen "niet opgeloste afhankelijkheden" bij de installatie via  apt/synaptic/Software Center. Maar kleine grafische bugs zijn wel mogelijk.

Je kan voor meer opties het pakket xfwm4-themes en gtk2-engines-xfce door synaptic laten installeren - dan heb je meer keuze. Zoek dan in synaptic op gtk2 en bekijk welke andere themes worden aangeboden.
NB: Ik was enigszins verrast toe ik zag dat 12.04 minder variatie gaat aanbieden dan 10.04.

Je had nog op mijn opmerking over het oranje/rode driehoek gereageerd.
Rode driehoekje is een crashreport...
Toen ik met 12.04 experimenteerde was dat bij mij een ontploffende oranje ster. Maar dat verschil zit in de theme-instelling. Hoe vaak zie je deze crashreport-meldingen?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Xubuntu 'title bars' vallen weg na nvidia driver update
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/25, 20:03:45 »
"Je kan voor meer opties het pakket xfwm4-themes en gtk2-engines-xfce door synaptic laten installeren - dan heb je meer keuze."

Kijk, daar heeft men tenminste wat aan als alternatief voor gnome-look!