Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]windows veilig stellen  (gelezen 2101 keer)

Offline soppel

  • Lid
[OPGELOST]windows veilig stellen
« Gepost op: 2010/07/07, 00:40:32 »
De uitdaging.
Ik heb een nieuwe laptop, met daarop in een aparte partitie Windows 7 en nog meer narigheid.
In principe gaat de laptop werken onder Ubuntu, maar mijn scanner wordt bv niet ondersteund (HP3670) dus moet ik kunnen terugvallen op windows.

Windows doet al meteen raar: laptop opstarten en dan moet ik een OS-taal kiezen. Ik kan kiezen uit de  één van de 4 scandinavische talen of engels.
Ik, twijfel tussen Engels of Noors, maar kies toch maar Noors, krijg ik de melding dat als ik verder ga de overige opties gewist worden!!!
Lekker dan, ik koop een assortiment doos koekjes, ik kies er één uit en de rest wordt direct vernietigd!
Of je koopt een auto, je zet de airco aan omdat het warm is, wordt meteen je kachel onbruikbaar. ( sorry ik dwaal af)

Dus Bios omgezet en starten vanaf de live CD ubuntu, en dan die partitie maar eens veilig stellen op een externe HD. Dan kan ie ook ooit weer terug. :evil:
Maar, met kopieren stuit ik op meerdere bestanden die niet gekopieerd kunnen/willen worden.

En dan komt nu de vraag:
IS er een mogelijkheid dat zaakje geforceerd te kopieren? Misschien via een terminal commando? Ik probeerde het met nautilus.

Thanks!
« Laatst bewerkt op: 2010/07/08, 16:39:52 door soppel »
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline _eric_

  • Lid
Re: windows veilig stellen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/07, 09:36:33 »
Heb je nog een installatie CD / partitie voor windows? Zo ja, dan zou ik met Ubuntu je documenten etc. veilig stellen. Dan de harde schijf formatteren, windows opnieuw installeren en dan een dualboot Ubuntu installeren.

Zou mijn idee zijn, kost wat tijd, maar dan heb je alles 'fris'.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: windows veilig stellen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/07, 09:42:42 »
Kan je met het programma partimage die partitie niet copyeren ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: windows veilig stellen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/07, 09:46:31 »
Als het een nieuwe laptop betreft, heeft Windows op een gegeven moment dan niet de vraag gesteld of je Recovery cd's of dvd's wilde maken?
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline soppel

  • Lid
Re: windows veilig stellen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/07, 10:26:57 »
Het betreft inderdaad een NIEUWE toshiba.
De recovery CD's kan je aanmaken nadat je hem de eerste keer hebt opgestart. Staat ook zo in de gebruiksaanwijzing ( jawel, die heb ik geraadpleegd voor de stekker in het stopkontakt ging)

Als je hem opstart is bijna de eerste vraag in welke taal die rommel moet, en dan komt de melding dat de rest gewist wordt.
M.a.w dmv van Windows kan ik niets.

@eric: ik hoef dus geen documenten veilig te stellen)

Kortom de tip van Ron komt het meest in de buurt van wat ik wil ( als dat gewoon 1:1 bitjes overzet) dus de vraag : waar kan ik patimage vinden, is dat een bootable programma?

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline _eric_

  • Lid
Re: windows veilig stellen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/07, 10:31:44 »
Zet je dan ook niet de baggerbitjes over?

Heb je ook een recovery partitie? Bij het opstarten F8 (?) indrukken zodat je kan kiezen waarvandaan je boot en dan de recovery partitie kiezen... Dan windows opnieuw installeren enz.

Offline _eric_

  • Lid
Re: windows veilig stellen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/07, 10:34:50 »
Kortom de tip van Ron komt het meest in de buurt van wat ik wil ( als dat gewoon 1:1 bitjes overzet) dus de vraag : waar kan ik patimage vinden, is dat een bootable programma?

Partimage zit gewoon in het softwarecentrum.

Offline soppel

  • Lid
Re: windows veilig stellen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/07, 10:37:48 »
THNX, ik heb hem gevonden.
.....wordt vervolgd!
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline soppel

  • Lid
Re: windows veilig stellen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/07, 10:43:48 »
@ Femke, je antwoorde net toen ik aan het typen was.
Ik ben met je eens dat Engels de meest praktisch is maar:
Ik ben niet zeker wat ( voor mij ) de handigste taal is.
Moerstaal is Nederlands, maar zal verder moeten met Noors.
Duits is inmiddels onmogelijk om nog te gebruiken, hoe dat met Engels gaat is toekomst kijken.


Maar....toen jij de recovery's gebruikte had je toen ook weer de taalkeuzes? Windows dreigt namelijk ze te wissen. Daaruit maak ik op dat de recovery dvd in de NU gekozen taal aangemaakt wordt.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline _eric_

  • Lid
Re: windows veilig stellen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/07, 10:51:21 »
Ik denk dat bij de 'pre-installatie' van Windows iets fout is gegaan en je dus met recovery cd ook het probleem houdt. Heb je ook een revovery partitie?

Offline _eric_

  • Lid
Re: windows veilig stellen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/07, 10:53:27 »
(nooit de recovery cd's gemaakt trouwens)
:D
Wie doet zoiets wel?

Re: windows veilig stellen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/07, 10:56:02 »
Citaat
Maar....toen jij de recovery's gebruikte had je toen ook weer de taalkeuzes? Windows dreigt namelijk ze te wissen. Daaruit maak ik op dat de recovery dvd in de NU gekozen taal aangemaakt wordt.

De allereerste installatie van Windows op een nieuw aangekochte pc wordt gedaan vanaf de reeds aanwezige recovery-partitie (verborgen) op de harde schijf van de pc. Die verborgen recovery-partitie blijft ook na deze installatie bestaan, dus worden die recovery dvd/cd's daarna ook weer aangemaakt vanuit die verborgen recovery-partitie, dat zit daar ingebouwd en gebeurt automatisch, dat moet je zelf dus niet instellen.

Dit maakt dat je nadien ook weer beschikt over alle installatie-mogelijkheden als bij de allereerste installatie dacht ik.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline soppel

  • Lid
Re: [OPGELOST]windows veilig stellen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/08, 16:43:34 »
Probleem (min of meer) van de baan.
Gezien de tips heb ik inderdaad na de installatie de recovery's gemaakt.
Tegen die tijd ik ze ooit nodig heb ( gaat dat gebeuren? )  dan zie ik wel of er taalkeuzes zijn.

Dank voor de tips.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan