Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat moet ik met alle verschillende versies van de kernel als ik start?  (gelezen 1434 keer)

Dames, heren.

Ik ben natuurlijk erg blij met mijn periodieke automatische updates van Ubuntu. Ik zie echter nu bij het opstarten van de pc inmiddels drie verschillende kernel-versies, inclusief veilige modi etc... Dat gaat natuurlijk wel een erg lange lijst worden ben ik bang. Ik kan nu al kiezen uit die 3 smaken maar wat nu verder??
Ik heb de op-start manager al aangepast zodat die maar 1 versie laat zien, maar betekent dat dat ik maar meer en meer op de pc krijg, terwijl ik die oude versie al lang niet meer wil?? Moet ik via Synaptic dan alle oude versies zelf verwijderen ?? Zo ja, wat moet ik dan kiezen zonder mijn Ubuntu per ongeluk te slopen ??

Wat is dus wijsheid hierbij ??
Graag jullie suggesties en ervaring !
N00b
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline Soul-Sing

  • Lid
Wat moet ik met alle verschillende versies van de kernel als ik start?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/05, 22:52:02 »
laat liever twee kernels staan. je kunt kernels verwijderen via de synaptic: kies voor linux-image en verwijder de (voor jou) betreffende kernels volledig.
dat is bij hardy heron 8.04 de -16 kernel. dan houd je er nog twee over.

Wat moet ik met alle verschillende versies van de kernel als ik start?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/06, 12:07:29 »
Citaat van: leoquant
laat liever twee kernels staan. je kunt kernels verwijderen via de synaptic: kies voor linux-image en verwijder de (voor jou) betreffende kernels volledig.
dat is bij hardy heron 8.04 de -16 kernel. dan houd je er nog twee over.
Dus als ik alleen kies in Synaptic voor de versie met de toevoeging Image dan verwijdert die alleen het nodige zonder andere essentiele bestanden per ongeluk weg te halen ??
Dit lijkt misschien wantrouwend en is het natuurlijk ook, maar dat komt omdat ik nog een Windows wantrouwen heb opgebouwd in de loop der jaren: daar kun je straffeloos van alles wissen en je systeem ongewild sofwarematig slopen........ Schade, schande etc etc...........
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

NLsandman

  • Gast
Wat moet ik met alle verschillende versies van de kernel als ik start?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/06, 12:25:17 »
Alleen de kernal image en de bijbehorende modules worden weg gehaald verder blijft alles staan, geen probleem.

Offline Tom

  • Lid
Wat moet ik met alle verschillende versies van de kernel als ik start?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/06, 16:12:44 »
Heb ik ook zo gedaan en Uw Grub menu past zich automatisch aan.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Wat moet ik met alle verschillende versies van de kernel als ik start?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/06, 16:58:23 »
Wat je ook kan doen is je grub instellingen aanpassen opdat hij enkel de laatste twee kernels weergeeft. Zo heb je de laatste nieuwe + je laatst werkende kernel waarop je kan terugvallen indien je problemen ondervindt met de nieuwste kernel.

In /boot/grub/menu.lst pas je de lijn aan die aangeeft hoeveel verschillende kernels hij moet weergeven. Zoek achter de onderstaande regel
# howmany=allen vervang de "all" door een "2"
# howmany=2* Note: als gebruiker heb je geen schrijfrecht naar menu.lst, sudo biedt hier de oplossing
* Note: maak best een backupje van je menu.lst voor je begint aan te passen
* Note: laat de "#" vooraan de regel staan

Succes ermee.
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

marialice

  • Gast
Wat moet ik met alle verschillende versies van de kernel als ik start?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/07, 13:49:40 »
Dit laatste kan ook via de GUI:
eerst via synaptic startupmanager installeren,
dan komt er in System > Administration een optie Startup-manager

Hier kun je instellen hoeveel kernels je wilt laten zien in grub.