Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met Kubuntu  (gelezen 6685 keer)

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Problemen met Kubuntu
« Gepost op: 2009/12/03, 18:14:29 »
Mijn laptop heeft problemen met het opstarten.

Ten eerste blijft hij tijdens de POST lang hangen. Ik denk alleen dat ik hier niet veel aan kan doen (ik zou een BIOS flash kunnen proberen, maar daar zitten risico's aan)

Vaak heb ik ook dat hij niet opstart. Grub2 gaat nog, maar als hij Kubuntu begint te laden gaat het fout. Ik zie even de bootsplash (het Kubuntu logo) maar even daarna gaat het beeld op zwart, of eigenlijk grijs, want het scherm staat nog wel aan.
Vaak gaat het wel goed als ik de laptop uitdruk, en het daarna nog een keer probeer. Dit is alleen wel erg irritant, want ik moet nu de laptop steeds 2 keer starten voordat ik kan beginnen.

Ook heb ik wel eens last van dat na het opstarten 'alles verkeerd gaat'.
Hij start dan de windowdecorator niet, internet (Wifi) werkt niet, er verschijnt niks als ik iets in Konsole probeer te typen verschijnt er niks, als ik dan Konsole afsluit en probeer op te starten, start hij simpelweg niet op.
Ik kan hem dan afmelden, maar het aanmelden gaat ook niet (er gebeurd simpelweg niks). De oplossing is een hard-reset, maar zoals je begrijpt, is dat allemaal erg vervelend.

Verder werkt control+alt+delete en control+alt+F1/andere F toetsen ook niet meer. Vroeger kon ik hier mee respectievelijk de Xserver restarten, of switchen naar een andere TTY.

FrSu

  • Gast
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/03, 19:19:30 »
IK heb hetzelfde probleem, zit nu op XP.

Grub start op , maar als hij Kubuntu begint te laden gaat het fout. Ik zie even de bootsplash (het Kubuntu logo) maar even daarna gaat het beeld op strepen in een smalle horizontale balk. Ik kan bewegingen van de muis nog wel waarnemen, maar kan verder kan ik niks.

Recovery mode geeft hetzelfde resulaat.

Dus vandaar even de vraag via XP.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/03, 19:45:25 »
Ik denk niet helemaal dat we het zelfde bedoelen, ik heb namelijk nog helemaal geen muiscursor als het probleem zich voordoet.

Ik bedoel dus niet die splash van KDE vlak na het inloggen, maar de bootsplash (usplash heet het geloof ik) vlak na Grub.

Bij mij is het beeld ook gewoon grijs, geen strepen ofzo.

Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/03, 20:23:58 »
Dat heb ik ook Lars. Heb er hier ook een topic over lopen, maar niemand weet de oplossing... Wat je wel kunt doen is een tijdelijke oplossing, maar dan heb je wel tekst ipv usplash.

-Start de computer op
-Als je de kernelselectie krijgt in GRUB, druk dan NIET op Enter, maar op de toets 'e'
-Zoek de zin met "quiet splash"
-Haal "splash quiet" en "quiet splash" weg uit de zin
-Druk op CTRL+X

Als je weer in Kubuntu zit, doe dan het volgende:

-Open Konsole
-Voer het volgende commando uit:
kdesudo kate /etc/default/grub-Zoek de zin met "quiet splash"
-Zet een '#' voor deze zin (en als je die hebt die daaronder met "vga=0"), dus zo:
#GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
#GRUB_CMDLINE_LINUX=" splash quiet vga=0"
-Druk op "Opslaan"
-Terug in de Terminal, voer je het volgende commando uit:
sudo update-grub
That's it. Nu zie je voortaan tijdens het opstarten tekst ipv usplash, maar hij start in ieder geval weer op.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/03, 20:51:39 »
Ik heb hem alleen op splash staan, quiet vind ik lastig omdat ik graag zie wat er gebeurd bij het starten, zo kun je ook makkelijker problemen localiseren.

Maar volgens jou ligt het dus aan de usplash? Zou kunnen.

Even voor de duidelijkheid: Ik kan wel opstarten hoor, meestal lukt het de tweede of anders de derde poging wél.

Uit wanhopigheid heb ik Grub laatst al opnieuw geinstalleerd, misschien komt het daardoor dat ik in de tweede regel niks heb staan?
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

Heb nu splash weggehaald, kijken of ie het nu wel doet.

FrSu

  • Gast
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/03, 23:03:17 »
Op mijn PC kreeg ik een melding van opstarten in Low Graphics mode, maar start wel door.
Zal op mijn Notebook de tip van Vistaus eerst even proberen.

@Vistaus: Jij weet kennelijk al iets meer, komt dit van een laatste update?

FrSu

  • Gast
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/03, 23:14:25 »
Bij mij stond er alleen: "quiet splash". Dat heb ik weggehaald.

CTRL samen met X geeft bij mij hetzelfde resultaat, geen verbetering, dus.
Opnieuw opstarten ook niet.

Opnieuw opstarten in recovery mode ook niet, blijft hangen in zin: /dev/sda5: clean, 166781/4816896 files, 1588399/19259919 blocks.

Opstarten met "e" laat zien dat de "quit splash" er weer staat.

Morgen maar verder, hoop dat er dan een oplossing komt, want dit is toch echt wel mooi.... >:(

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/04, 08:20:12 »
Geprobeerd, ik heb 'splash' weggehaald. Ik zag alleen een zwart scherm, niks dus.

Weet iemand ook nog waar je kunt veranderen dat je met Control+alt+F1 enzo naar een andere TTY kunt komen? In Karmic werkt dat niet meer.

FrSu

  • Gast
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/04, 19:09:57 »
Is dit alleen een Kubuntu probleem? Opstart van mijn PC gaat alleen nog door in lage grafische modus. Mijn Asus 1000H is nog steeds op de hobbel, zoals hierboven aangegeven. De 1005HA van mijn vrouw start wel gewoon op, zonder problemen. Raar, hoor.

Hoop dat Vistaus een oplossing heeft, anders moet ik mijn mailfile van Evolution uit mijn 1000H zien te peuteren (Via Live USB?) en de boel dan maar opnieuw installeren.

Edit: Het Quit Splash verhaal werkt nu wel :o :o. Snel back-up maken van Evolution en Firefox en dan de rest doen.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/04, 19:15:18 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/04, 19:16:48 »
Zou het ook helpen als ik van KDM weer naar GDM ga?

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/04, 19:18:27 »
denk het niet, aangezien het probleem zich al ver voor het inlog-scherm voordoet.

FrSu

  • Gast
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/04, 19:41:07 »
Weet ik zo net nog niet, na de grub komt bij mij Kubuntu met het bewegend streepje eronder en pas daarna gaat het fout. Het lijkt of hij het inlogscherm wil laten zien van KDE, maar dat is bij mij dan een smalle lichte streep met onduidelijke info. Ik kan wel zien dat mijn muis er is, maar niet duidelijk, als ik op escape 2 x druk wordt mijn scherm blauw/paars.

Edit: Heb het verhaal van Vistaus op mijn 1000H net afgemaakt. Start nu weer op. :D. Vraag me nog wel af wat er nu aan de hand is.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/04, 19:48:57 door FrSu »

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/04, 19:49:47 »
Maar daar zit toch nog het laden van Linux zélf tussen? Ik denk dat ik dan wel een heel ander probleem heb dan jij. Bij mij heeft hij de cursor enzo nog lang niet geladen...

Even een ascii-art-iets ter illustratie:
Post --> Grub --> initramfs -hier gaat het fout-> laden van linux (daemons enzo) --> xinit/startx --> gdm/kdm/xdm --> gnome/kde/xfce/whatever

FrSu

  • Gast
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/04, 19:58:33 »
Dan zit het bij jou eerder, zo lijkt het.
Heb zonet de tip van Vistaus met succes gedaan, zoals je kunt lezen. Zou bij jou misschien ook zo kunnen zijn? Niet geschoten is altijd mis, zeg ik maar. :D
Ik zal voor je duimen.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/04, 20:05:32 »
Zoals je een paar posts terug kunt lezen werkt het bij mij niet.

Maar misschien komt het wel doordat ik quiet liet staan, dat het beeld grijs is? Dan toont ie immers niks?

FrSu

  • Gast
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/04, 20:11:39 »
Ik zou het gewoon even proberen.

Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/04, 20:19:52 »
Waar het niet willen opstarten van Kubuntu door komt, weet ik niet. Low-graphics mode komt door de laatste Xorg-update; daar zit een fout in.

FrSu

  • Gast
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/04, 20:23:25 »
'n avond Vistaus. Daar komt nog een oplossing voor? Op mijn PC is dat niet zo erg, als dit met een latere update weer hersteld wordt.

Het opstart probleem is bij mij op mijn 1000H nu eerst opgelost, zo het nu lijkt. Nog dank voor jouw hulp. :D

Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/04, 20:24:24 »
Goedenavond FrSu :)
Graag gedaan :)

Ik weet niet of het opgelost gaat worden, hangt ervan af of het als bug gerapporteerd is. Ik rapporteer het straks anders zelf wel even...

FrSu

  • Gast
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/05, 00:39:27 »
Heb zojuist een nieuwe opstart gedaan. Weer mis. Met "e" zie ik nu ook geen Quiet Splash om weg te halen. Heb vanavond nog wel software updates geinstalleerd. Zou het daarvan komen?

Denk er nu over om Ubuntu 9.10 maar opnieuw te gaan installeren en Kubuntu nog maar even weg te laten. Mijn vertrouwen in Kubuntu heeft een deukje opgelopen :'(
« Laatst bewerkt op: 2009/12/05, 09:20:39 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/05, 09:47:15 »
Ik dacht dat het nog even de moeite was om in Recovery Mode het nog even te proberen met bedraad internet. Heb een kernel update gehad en de Grub ook een update gegeven. Nou doet alles het weer....... :D :D

Maar voor hoelang? ??? :o :o

Offline Sjinovski

  • Lid
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/05, 10:16:25 »
Misschien totaal niet gerelateerd ...ik had voorheen in Kubuntu 9.10 altijd zowel de kubuntu-desktop als de ubuntu-desktop geïnstalleerd staan. Sinds een gdm update begin deze week (dinsdag), hetzelfde probleem als hierboven. Kubuntu opnieuw geinstalleerd, draaide prima, tot ik wederom de ubuntu-desktop toegevoegde. Misse boel na een herstart. Ik hou me voorlopig even ver van een installatie van beide en heb nu vooralsnog geen enkel probleem meer. Ben dus eigenlijk wel benieuwd of jullie ook beiden geïnstalleerd hebben?

FrSu

  • Gast
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2009/12/05, 10:17:45 »
En na een reguliere update vanmorgen op de 1005HA is het daar nu ook mis!  >:( >:(

Kijken of ik met bedraad in Recovery mode het kan oplossen.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/05, 10:20:51 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2009/12/05, 10:19:32 »
Ja, hier ook beide, zie mijn handtekening. Oplossing alleen Ubuntu? Wat gebruik jij nu?

Offline Sjinovski

  • Lid
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2009/12/05, 10:31:15 »
Kubuntu 9.10 met KDE 4.3.4 en de laatste kernel update. Ik had ze overigens niet als dualboot geïnstalleerd staan, maar puur de gdm-desktop toegevoegd in Kubuntu zelf. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is?