Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bios flashen  (gelezen 2814 keer)

dirkalt

  • Gast
bios flashen
« Gepost op: 2009/02/24, 21:29:12 »
Hallo alle inmiddels zeer gewaardeerde leden van dit forum!

Ik heb al heel veel geleerd van jullie en daar ben ik zeer dankbaar voor. Mijn systeem draait (bijna) stabiel.... Ik Heb afgeleerd om mijn videokaart op snel of zelfs normaal te zetten, want het is maar een eenvoudige ATI 9600. En ik ben toch geen gamer, dus.

Maarre, nou heb ik het stoute plan opgevat om mijn bios te gaan flashen. Misschien wordt mijn syteem dan nog wat stabieler?
Kunnen jullie me misschien adviseren in deze?

De bios is een
AMIBIOS K7S8X P2.20

Met dank voor de eventuele reacties!

Offline track

  • Lid
Re: bios flashen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/24, 21:31:45 »
Beste Dirk,

"never touch a running system".  Net bij het BIOS geldt: als er geen nood is moet je het liefst niet doen.


Vriendelijke groet,

track

Offline mcgyver

  • Lid
Re: bios flashen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/24, 21:40:20 »
Welk moederbord?

dirkalt

  • Gast
Re: bios flashen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/24, 21:45:15 »
tsja, der zit een amd processor op. helpt dat?

Offline mcgyver

  • Lid
Re: bios flashen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/24, 21:55:17 »
Nee, je moet echt weten welk moederbord. Als je de zijkant van de kast openmaakt staat het ergens tussen de processor en het geheugen. Soms staat het modelnummer tussen de insteekkaarten (PCI-sloten). Als je een dualboot hebt kan je met Belarc een uitdraai doen in windows. Ik weet dat het in Ubuntu ook gaat, maar ik weet niet of daar aangegeven wordt welk moederbord er in zit.

dirkalt

  • Gast
Re: bios flashen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/24, 22:07:30 »
oké, ik ga effe in windows kijken. ben straks terug.... :rolleyes:

Offline mcgyver

  • Lid
Re: bios flashen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/24, 22:10:21 »
Belarc downloaden van internet.

Offline track

  • Lid
Re: bios flashen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/24, 22:16:21 »
Jouw Bios blijkt op een Asrock  MB te zitten.
En je kunt het preciese type ook makkelijk kunnen uitvissen door de "BIOS-string" even op te schrijven.  Dat is een reeks letters meestal beneden op het BIOS- opstartscherm.

Maar nog een keer:  wat wil je met een update ?  Stabieler dan stabiel kan niet, en elk flitsen van het BIOS houdt een zekere risico in.
Als er geen duidelijk probleem is zou ik het niet doen.

track

p.s.: anders moet je precies de goede van de site van de MB-fabrikant hebben:
http://www.treiberupdate.de/suche.php?search=Asrock+K7S8X&start=suchen&suche=treiberdownload
(Als je de foute hebt kan het best dat de MB helemaal niet meer opstart.
 Dan kun je hem alleen nog redden door de BIOS via een externe programmeertoestel te herflashen)
« Laatst bewerkt op: 2009/02/24, 22:33:16 door track »

dirkalt

  • Gast
Re: bios flashen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/24, 22:26:09 »
heb belarc gedowned via windows. leuk progje. is dat er ook voor Ubuntu?
ik heb dus een board K7S8X. 3.0
de bios is een amibios p2.20 10/07/2003 (ik geef het toe, het is een oudje).

maar eigenlijk wil ik de bios flashen om te kijken of ik mijn AGP slot een beetje een schop onder de kont kan geven....

dirkalt

  • Gast
Re: bios flashen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/24, 22:57:31 »
Belarc downloaden van internet.

Als je in een terminalvenster sysinfo intikt zie je het ook. en als die dan zegt dat je geen sysinfo hebt maar dat je die kan downloaden met sudo apt-get sysinfo moet je dat doen.... dit ter info

grr, drkk

Offline mcgyver

  • Lid
Re: bios flashen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/25, 09:10:46 »
ASRFLASH.EXE: The Flash Memory Writer utility is included in the WinZip format of BIOS file. It updates the BIOS by uploading a new BIOS file to the programmable flash ROM chip on the motherboard. To determine the BIOS version of your motherboard, press <F2> to enter the BIOS setup utility during bootup, and check the BIOS version from the Main menu. Larger numbers represent a newer BIOS file. This utility works only in DOS mode. (How do I check the BIOS version?)

How do I check the BIOS version?
1.The BIOS version can be found during system boot up.
 2.The BIOS version can be found in BIOS setup utility.
 
 
The Flash Memory Writer utility can not be suitable for all ASRock motherboards. Please use the Flash utility which is included in each BIOS file to update its BIOS. Also ASRock motherboard MUST use ASRock's Flash utility to update BIOS, those uncertified BIOS flashing tools will cause motherboard damage.



Gevonden op de site:

Citaat
Updating BIOS Procedures
1 Create a bootable system floppy disk.
2 Download an updated ASRock BIOS file (WinZip format with .zip file extension) from the web site, unzip the BIOS file and save both ASRFLASH.EXE utility and BIOS file to the disk you created in step 1.
3 Boot from the disk you created in step 2.
4 At the "A:\" prompt, type ASRFLASH, hit space bar once, and type BIOS file name then press <Enter>. For example: A:\ASRFLASH K7S41GX2.00 <Enter> then you will see a message "Please wait for BIOS loading ROM".
5 After 30 seconds, you will see the message "Flash ROM Update Completed - Pass", then you have finished upgrading the BIOS.
6 After finishing upgrading the BIOS, please remove the floppy disk. Restart your system and press <F2> to enter the BIOS setup utility during boot up.
7 In Exit menu, please select "Load Default Settings" and press <Enter> to continue.
8 Select "Exit Saving Changes" and press <Enter> to exit the BIOS setup utility.
9 Now, system is booting up with new BIOS.
 


Omdat je wilde weten hoe het moet heb ik dit uitgezocht. Ik wil je evenals Track echter waarschuwen dat je hier voorzichtig mee moet zijn.

Zelf update ik mijn bios elke keer dat er een nieuwe is. Ik moet wel zeggen dat ik nieuwere moederborden heb met programma's die via windows de bios flashen. Ik heb vroeger ook bios-en als de jouwe geflashed het is nooit misgegaan.

Als je twijfelt laat het dan door iemand doen (voor de eerste keer, dan zie je hoe het gaat). Mocht het misgaan, doe je pc dan NIET uit. Als het mis gaat kan je meestal je moederbord weggooien. Andere oplossingen zijn meestal duurder, vooral voor jouw moederbord.

Aan de andere kant leer je het ook nooit als je het nooit doet en het is leuk om deze wereld zo slim mogelijk te verlaten. Doe wat je kan doen, leer wat je kan leren, gebruik je capaciteiten op hun maximum.

Denk na en maak voor jou de juiste keus.

dirkalt

  • Gast
[OPGELOST] Re: bios flashen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/26, 19:08:54 »
dit is uitermate nuttige informatie. ik ben eigenlijk ook wel een beetje bang om de bios te flashen, maar ik wil het wel een keer gaan doen. zal eerst maar eens een externe harde schijf aan de pjuter hangen om alles wat ik wil bewaren op te slaan. daarna ga ik het hele systeem weer van de grond af aan opbouwen, met linux en zonder zonder microsof gedoe. heb de hardware per slot van rekening ook zelf in elkaar geschroefd.
dank! =D

Offline track

  • Lid
Re: bios flashen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/26, 19:36:55 »
Als je toch het BIOS wilt flashen, weet je dan zeker dat je het goede BIOS hebt ?

In ieder geval zou ik de BIOS-string noteren (staat ergens beneden op het eerste startscherm).
In jouw geval moet het zoiets zijn als
  51-0102-1101-00111111-101094-AMIS123-P
Vanuit die string kun je precies zien wat er op je moederbord zit en welke BIOS je moet hebben
Dat kun je ontsleutelen via  Wim's BIOS:  http://www.wimsbios.com/biosupdates/asrock.jsp

Uiteindelijk zal je dan de goede downloaden van de ASrock-site:  http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=K7S8X%20R3.0

En nog een keer op  http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen  lezen.  En dan onder DOS  (dus niet onder Win.. !!) flitsen.

Succes !

track