Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herinstalleren  (gelezen 1184 keer)

Offline mhweb

  • Lid
Herinstalleren
« Gepost op: 2007/05/09, 10:23:38 »
Door problemen om nog updates of upgrades binnen te halen, zal ikbest mijn installatie over doen.

Dit keer wil ik er echter voor zorgen dat mijn home directory op een aparte partitie komt te staan.

Toen ik tijdens de eerste installatie zelf wou ingeven welke parities ik zou maken, leek dit niet te willen lukken, en heb ik dus de live cd met ubuntu maar zelf de indeling laten maken. Hierdoor stonden mijn home wel gewoon op dezelfde partie, als
als mijn systeem.

Ik ben nu de dingen die me belangrijk lijken uit de home  ( .wine met dreamweaver en flash er in,, evolution, waarin mijn email zit, mijn fotos en documenten, veiligheidshalve naar een externe schijf aan het copieren.  Hopelijk kan ik die dan daarna gewoon terug kopieren naar de home van mijn nieuwe installatie, en zod alle dingen opnieuw gebruiken,)

Maar, kan ik nu.. terwijl mijn oude installatie nog werkt, niet al een apparte partitie aanmaken, en mijn home daarin verzetten.

En.. weet mijn nieuwe installatie dan wel, dat al die dingen daar staan, en gaat die die dan ook automatisch gebruiken, of moet ik dat ergens ingeven.

Offline Ruben

  • Lid
Herinstalleren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/09, 10:38:28 »
Dat kan, moet je in synaptic gparted installeren. Dan staat ie onder system>administration>Gnome Partition Editor.
Hier kun je alle partities bewerken. Wat anders ook een goeie is, is de Gparted live-cd.

Offline mhweb

  • Lid
Herinstalleren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/09, 10:45:02 »
thanks ben gparted aan het downloaden.  Hoe moet deze partitie dan geformateerd worden.

Tijdens de installatie, moet ik dat dan ergens ingeven, dat die partie de home directory moet bevatten

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Herinstalleren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/09, 10:48:04 »
Kies voor handmatige installatie van Ubuntu.
Selecteer als mount point (aankoppelingspunt) één partitie als /  (wortel, root)  en een andere als /home  . Beide formatteren als EXT3 bestandsformaat. En natuurlijk ook nog een swap.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Herinstalleren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/09, 10:55:32 »
Ik ga een poging doen om uit te leggen hoe ik het heb gedaan, maar wacht even op een bevestiging van een doorwinterde ubuntiaan omdat ik nog maar een beginneling ben. Ik ga ervan uit dat je een backup van al je gegevens hebt en volledig, met een propere lei wilt beginnen en reeds partities hebt aangemaakt, ik heb dit nog in windows gedaan met "paragon partition manager (zat ooit eens bij de pcmagazine ;))" als volgt:

Windows: NTFS - 20GB
Swap voor linux: Linux swap, 1,5GB (geformateerd!)
Een wissel partitie voor windows en linux (kunnen beiden lezen en schrijven): FAT32 - 5GB (geformateerd!)
Root voor linux: EXT3 - 6GB (geformateerd!)
Home voor linux: EXT3 - alles wat overschiet GB (geformateerd!)

Als je bij de installatie van ubuntu bij het onderdeel van partitionering kom, kies dan om te beginnen voor de derde en laatste optie: handmatig.

Vervolgens krijg je een scherm wat hierop lijkt (sorry, kon alleen maar franse screens vinden):




Alle partities met de aanduiding (bestandstype feitelijk) NTFS zijn van windows. Zoek de partitie wat je als root wilt gebruiken voor linux (in de buurt van 6000MB groot). Selecteer deze en klik onderaan op "partitie bewerken". Je krijgt dan zulk scherm:




De partitiegrootte laten we gewoon staan, bestandsformaat EXT3 en als mount point "/". Klik het vakje "format" aan.
De linux swap kan je niet aanpassen.
De linux home is die met de grootte die bij jou overschoot, ook EXT3 en als mount point "/home". Klik ook hier het vakje "format" aan.
Voor windows typ je bij mount point "/media/windows", dat maakt het achteraf allen maar duidelijker.
Voor de wisselpartitie doe je hetzelfde als hierboven, mount point "/media/wissel". Ook best hier het vakje "format" aanklikken zodat de partitie nog eens in het goede bestandstype geformateerd wordt.

Zo heb ik het althans reeds enkele keren voor mij en men vriendin gedaan en dat heeft steeds vlot en zonder problemen gewerkt. Maar wacht toch even op bevestiging van anderen ;) ikzelf ben er ook nieuwsgierig naar!

Grtz,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Herinstalleren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/09, 10:59:39 »
Gewoon de /dev/sda1 vermelding laten staan bij mount point. Mount point van sda2 veranderen in /   en sda3 in  /home  (veranderen via pijltje, dus niks intikken). Dat is alles.

Simple comme toujours!

Salut, Pjotr.

Offline mhweb

  • Lid
Herinstalleren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/09, 11:22:16 »
hehe,  ik heb gparted op cd gezet, maar voor ik er aan begon, even de cd waarop ik het iso bestand ubunt 7.04 had gebrand ingestoken, en willen opstarten van op de cd.. maar lukte niet..   dus maar gewoon opgestart en naar cd gaan kijken..

Deze kon niet gemount worden stond daar...    heb het bestand dan nog maar eens op een andere cd gebrand, maar ook deze keer lukt het niet.

Wat kan er mis zijn, tijdens het branden kreeg ik geen foutmeldingen.   ( het gedownloadde isobestand heb ik nog op mijn desktop staan).

Als het nie lukt, kan ik dan de oudere cd die ik van ubuntu had gebruiken en daarna updaten en upgraden   ( of gaat dat niet lukken, en me weer dezelfde problemen van voordien bezorgen?)

btw. die gparted cd die ik maakte is wel leesbaar. Kan die vanuit ubuntu opgestart worden en hoe? of is dat zo een cd waarmee je je systeem opstart, vanop die cd?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Herinstalleren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/09, 12:46:13 »
Niet simpelweg bestand wegbranden op CD, maar branden als CD-image.

Offline mhweb

  • Lid
Herinstalleren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/09, 15:23:05 »
Ik heb het bestand dat op mijn bureaublad staat, rechts aangeklikt en dan gekozen voor naar schijf schrijven. ( zo stond het ook op de uitleg die ik bij ubuntu vond, en zo deed ik het voor gparted ook, gparted werkt, blijft echter hangen en geeft ergens een geheugentekort)

Als het blijft niet lukken, binnen een paar weken ben ik in belgie, en kan dan ergens bij een steunpunt een kant en klaar cd halen,  dan moet ik voorlopig nog wat wachten met mijn herinstallatie