Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: swap en ram  (gelezen 1845 keer)

swap en ram
« Gepost op: 2007/08/10, 18:08:59 »
is een swap echt nodig?

ik heb 2 giga ram, en ook een swap van 2 giga als ik mij goed herrinner...

nu heb ik boven in mijn paneel die grafiekskes staan van processor, ram en swap...ik heb nog nooit iets gezien in die swap grafiek dus ging ik even uittesten...

ik heb nu open staan:
amarok, vlc, firefox, thunderbird, virtualbox met xp draaiend, openoffice tekstverwerker,presentatie en compiz fusion...

mijn ram is:
41% in gebruik
33% als cache

swap nog steeds 0


dus wat is het nut van die swap?

Cobuntu

  • Gast
swap en ram
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/10, 18:13:27 »
Als je geheugen volloopt, dan wordt je SWAP aangesproken. Maar met 2 GB geheugen... Het ligt er natuurlijk ook aan wat je aan het doen bent op de comnputer. Wat zijn je systeemkenmerken?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
swap en ram
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/10, 18:16:43 »
Swap wordt o.a. gebruikt bij het systeem in de slaapstand zetten (hibernate). Daarom moet de swap ruimte altijd groter zijn dan de hoeveelheid geheugen in je pc.

swap en ram
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/10, 18:20:00 »
ok, maar als ge nooit hibernate gebruikt, en zoals ik 2 giga ram hebt, dan is het toch overbodig?

zoals in de eerste post, wat ik allemaal heb openstaan, ik denk niet dat ik ooit meer programmas ga open hebben, en dan nog....dan heb ik nog een paar honderd megabytes ram over...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
swap en ram
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/10, 18:25:35 »
Echt nodig is het niet, maar het kan zeker ook geen kwaad.
Ik heb trouwens ook 2 GB geheugen, en 3 GB swap.
Momenteel is 33 MB swapruimte  gebruikt, terwijl het geheugen niet vol is. Waarom? Geen idee, maar ik heb er geen last van.

Cobuntu

  • Gast
swap en ram
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/10, 18:25:48 »
Citaat van: Johanvd
Swap wordt o.a. gebruikt bij het systeem in de slaapstand zetten (hibernate). Daarom moet de swap ruimte altijd groter zijn dan de hoeveelheid geheugen in je pc.
Hoeveel keer groter moet ie dan zijn?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
swap en ram
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/10, 18:41:44 »
Hangt er vanaf hoeveel swap er al in gebruik is.
De inhoud van je geheugen wordt in de swapruimte gezet, naast wat er al in zat.

Vroeger was altijd de stelregel: swapruimte = 2 x geheugengrootte. Met 1 GB geheugen of meer is dat niet echt meer nodig denk ik, maar de swapruimte moet wel groter zijn dan je geheugen.

Cobuntu

  • Gast
swap en ram
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/10, 18:46:16 »
Okay bedankt Johan :) Dus als je de SWAP 4 GB maakt, en je geheugen is 1GB zit je erg ruim...

swap en ram
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/10, 18:50:40 »
Citaat van: Johanvd
Hangt er vanaf hoeveel swap er al in gebruik is.
De inhoud van je geheugen wordt in de swapruimte gezet, naast wat er al in zat.

Vroeger was altijd de stelregel: swapruimte = 2 x geheugengrootte. Met 1 GB geheugen of meer is dat niet echt meer nodig denk ik, maar de swapruimte moet wel groter zijn dan je geheugen.
Oeps.
En als dat niet het geval is, wat kan er dan gebeuren?
En hoe kan het eigenlijk, dat ik dit nu pas kom te weten in plaats van tijdens den installatie..... :(
Ik heb een Gieg geheugen. Ik zou dus een swap van anderhalf

Offline siegi

  • Lid
swap en ram
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/10, 19:15:41 »
Citaat van: Cobuntu
Okay bedankt Johan :) Dus als je de SWAP 4 GB maakt, en je geheugen is 1GB zit je erg ruim...
Als je niets anders met je hd wil doen is dat in orde.  Maar ik doe er toch liever wat anders mee

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
swap en ram
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/10, 19:17:52 »
Citaat van: sisosteven
Citaat van: Johanvd
Hangt er vanaf hoeveel swap er al in gebruik is.
De inhoud van je geheugen wordt in de swapruimte gezet, naast wat er al in zat.

Vroeger was altijd de stelregel: swapruimte = 2 x geheugengrootte. Met 1 GB geheugen of meer is dat niet echt meer nodig denk ik, maar de swapruimte moet wel groter zijn dan je geheugen.
Oeps.
En als dat niet het geval is, wat kan er dan gebeuren?
En hoe kan het eigenlijk, dat ik dit nu pas kom te weten in plaats van tijdens den installatie..... :(
Ik heb een Gieg geheugen. Ik zou dus een swap van anderhalf �  twee gieg moeten hebben.

Hmmm,
even met Gparted toveren.....
Als je helemaal geen problemen hebt zou ik het lekker zo laten. Even rommelen met Gparted is niet zonder risico's.
Dit is alleen iets waar je even aan moet denken bij het opnieuw installeren van je systeem, of als je problemen hebt mbt je swap of geheugengebruik.

Cobuntu

  • Gast
swap en ram
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/10, 19:31:03 »
Citaat van: siegi
Citaat van: Cobuntu
Okay bedankt Johan :) Dus als je de SWAP 4 GB maakt, en je geheugen is 1GB zit je erg ruim...
Als je niets anders met je hd wil doen is dat in orde.  Maar ik doe er toch liever wat anders mee
Okay, bedankt Siegi :)

swap en ram
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/10, 19:50:03 »
Citaat van: Johanvd
Als je helemaal geen problemen hebt zou ik het lekker zo laten. Even rommelen met Gparted is niet zonder risico's.
Dit is alleen iets waar je even aan moet denken bij het opnieuw installeren van je systeem, of als je problemen hebt mbt je swap of geheugengebruik.
Nou..... wees gerust, ik doe niet zomaar iets zonder zeker te weten dat het goed gaat :)

Maar ik kom erachter, dat mijn schijf een beetje vreemd is gepartitioneerd en dat er 10 GiB ongebruikt is.

Ik maak hier wel een nieuw draadje voor.