Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Geen floppydrive  (gelezen 4723 keer)

[Opgelost] Geen floppydrive
« Gepost op: 2009/04/23, 11:43:37 »
Helaas kan ik mijn floppy`s niet meer gebruiken, omdat de drive niet `gezien`wordt door ubuntu 8.10. Deze hoort te staan in: places - removeble media.
  Na lang researchwerk vind ik een eenmalige oplossing, die verdwijnt na een reboot (zie onder). Wel wordt nog een andere oplossing gegeven, maar die is voor programmeurs en andere wizzkids.
Met synaptic heb ik `floppyd` opgehaald, maar dat werkt ook niet; is er misschien een ander programma wat de floppy-drive herstelt?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ook even Google te hulp geroepen en blijkbaar tobben meer mensen met Intrepid met ditzelfde probleem. Mijn voorlopige oplossing:

In de terminal:
Code:

sudo modprobe floppy
sudo mount /dev/fd0 /media/floppy0

Da's behoorlijk ouderwets maar werkt in ieder geval wel. Als ik tijd heb zal ik proberen het verder uit te spitten maar blijkbaar is er in Intrepid in het geheim iets veranderd in de omgang met diskettes.

Gr,
Jim

Edit:

Gevonden!

Blijkbaar heeft Mark Shuttleworth in al z'n wijsheid besloten dat floppy's niet meer van deze tijd zijn en ze per default geheel uit het systeem verbannen maar je kunt het gelukkig weer simpel herstellen door in het bestand /etc/modules de floppy toe te voegen, dat ziet er (bij mij althans) dan zo uit:
Code:

# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

loop
lp
rtc
fuse
floppy


Na een reboot vindt je dan onder "Locaties/Verwisselbare media" een "Diskettestation" en kun je met een enkele linksklik de floppy mounten.

« Laatst bewerkt op: 2009/04/28, 22:56:56 door Rinus Vriend »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Geen floppydrive
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/23, 17:52:00 »
Rinus Vriend, nu je dit hier neerzet, weet ik weer dat hier al een topic over geweest is met net de zelfde oplossing. Hoe snel kan een mens vergeten.  :rolleyes:  ;)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Geen floppydrive
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/24, 21:56:20 »
Twee antwoorden, maar helaas niemand, die me vertelt hoe `t nu moet. Wel moet ik `opgelost` aangeven. Zijn er nog mensen, die beginners willen ontzien en zeggen wat ik moet doen?

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Geen floppydrive
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/24, 22:16:39 »
ik denk dat hee op een wederzijds misverstand berust.

femke het probleem is niet opgelost ;)

en heirc4c heb je een linkje van het topic waar je op doelt ?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Geen floppydrive
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/24, 23:29:54 »
Helaas kan ik mijn floppy`s niet meer gebruiken, omdat de drive niet `gezien`wordt door ubuntu 8.10. Deze hoort te staan in: places - removeble media.
  ...
Na een reboot vindt je dan onder "Locaties/Verwisselbare media" een "Diskettestation" en kun je met een enkele linksklik de floppy mounten.
Je informatie over /etc/modules zal zeker nuttig zijn voor andere leden die een floppy drive willen gebruiken maar het is mij niet helemaal duidelijk welk probleem jij eventueel via dit topic wilt oplossen. Bedoel je het taal verschil?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline heir4c

  • Lid
Re: Geen floppydrive
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/25, 00:55:53 »
ik denk dat hee op een wederzijds misverstand berust.

femke het probleem is niet opgelost ;)

en heirc4c heb je een linkje van het topic waar je op doelt ?
Hier is de topic: http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/floppy-wordt-niet-gevonden/

Maar ik snap nu niet dat het probleem nu niet opgelost is. Rinus Vriend zet zelf de oplossing in het begin en dan zegt hij dat er niemand hem het goed wil uitleggen. ???
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

JimZ

  • Gast
Re: Geen floppydrive
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/25, 01:12:10 »
Als je gewoon doet wat al eerder werd aangegeven (een citaat uit een eerder topic van mij) dan ben je precies waar je wezen wilt.

Dus nog eens:

Blijkbaar heeft Mark Shuttleworth in al z'n wijsheid besloten dat floppy's niet meer van deze tijd zijn en ze per default geheel uit het systeem verbannen maar je kunt het gelukkig weer simpel herstellen door in het bestand /etc/modules de floppy toe te voegen, dat ziet er (bij mij althans) dan zo uit:
Code:

# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

loop
lp
rtc
fuse
floppy


Na een reboot vindt je dan onder "Locaties/Verwisselbare media" een "Diskettestation" en kun je met een enkele linksklik de floppy mounten.

Tot zover het citaat.

Dus open via "Toepassingen/Hulpmiddelen/Terminalvenster" de terminal, type vervolgens
sudo gedit /etc/modules
Er wordt om je wachtwoord gevraagd, geef dat in (je ziet daarbij niets op het scherm verschijnen uit veiligheidsoverweging tegen "meelezers") en druk op Enter.

Het betreffende bestand wordt dan met de teksteditor geopend met beheerdersrechten en vervolgens voeg je onderaan op een nieuwe regel het woord "floppy" toe en slaat het bestand op. Even herstarten en klaar is Rinus.

Zo duidelijker?

Gr,
Jim

Re: Geen floppydrive
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/27, 15:07:31 »
Na toevoeging van `floppy` staat er in /etc/modules:

# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

fuse
lp
floppy


Hij ziet het diskettestation nu onder places - computer en onder places - removable media. Maar hoe kan ik nu een diskette formatteren en kopieren?
« Laatst bewerkt op: 2009/04/27, 15:30:36 door Rinus Vriend »

Re: Geen floppydrive
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/27, 15:27:19 »
Locaties>computer>en dan met rechts op de diskette klikken natuurlijk.

Dat heb ik al geprobeerd, maar daar reageert hij niet op.

Offline jp

  • Lid
Re: Geen floppydrive
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/27, 15:30:07 »
Ik had ook geen floppy onder 8.10, na de upgrade naar 9.04 is de floppy er weer.

jp

Re: Geen floppydrive
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/27, 15:32:20 »
Heb je een upgrade gedaan of ubuntu weer opnieuw geinstalleerd?

Toevoeging:
Ubuntu 8.10 gaf problemen met de resolutie en later ubuntu 9.04 geeft grote problemen met de resolutie; dus 8.10 ga ik maar niet vervangen door 9.04.
De floppies worden niet gelezen en kunnen niet geformat worden; als ik dat nodig heb doe ik dat wel mbv puppy-linux of windows.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/28, 22:56:05 door Rinus Vriend »

JimZ

  • Gast
Re: Geen floppydrive
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/28, 00:08:30 »
Met een linksklik onder "Locaties/Verwisselbare media/Media van X.X MB kun je de floppy mounten. Nautilus start automatisch (als het goed is) en geeft de inhoud van de floppy weer.

Er komt ook een icoontje op je desktop te staan en eventueel kun je Nautilus ook starten en de inhoud laten weergeven door daarop te dubbelklikken.

Kopiëren/knippen en plakken kan daarna net als met alle andere bestanden via een rechtsklik-keuzemenu.

Om te formatteren moet je eerst even je hoofdmenu uitbreiden. Kies "Systeem/Voorkeuren/Hoofdmenu" klik op "Hulpmiddelen" en in de rechterbox verschijnt onder andere het item "Diskettes formatteren". Daar staat standaard geen vinkje bij maar door dat vinkje te zetten en op "Sluiten" te klikken vindt je voortaan die mogelijkheid in het hoofdmenu, dus "Toepassingen/Hulpmiddelen/Diskettes formatteren.

Vergeet ook niet om vóór het weer verwijderen van de flop hem te ontkoppelen (unmounten) via een rechtsklik in Nautilus of op je Desktopicoon, dat wil een linux-systeem nou eenmaal graag.

Succes,

Gr,
Jim