Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: facebook nodig?  (gelezen 10077 keer)

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: facebook nodig?
« Reactie #25 Gepost op: 2020/09/26, 13:37:50 »
"Zelfs je provider kan alles zien wat je online doet. Providers kunnen dingen bijhouden zoals welke websites je bezoekt, hoelang je eraan besteedt, de inhoud die je bekijkt, het apparaat dat je gebruikt en je geografische locatie. Afhankelijk van waar jij je ter wereld bevindt, wordt deze informatie voor verschillende doeleinden gebruikt, waaronder om een consumentenprofiel op te bouwen voor verkoop aan externe adverteerders of om online censuur op te leggen namens overheden."

Vrij vertaald van: https://www.comparitech.com/blog/vpn-privacy/stop-isp-tracking-browsing-history/
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Re: facebook nodig?
« Reactie #26 Gepost op: 2020/09/26, 13:51:07 »
FB "nodig" of niet lijkt me een persoonlijke keuze. Hele families houden contact via FB, waar anderen dat niet doen. Weer anderen doen dat weer via Whatsapp, wat ook weer van FB is.

Ikzelf ben tegenstander van veel online zaken. Ik documenteer graag in mijn eigen belang. Maar vaak moet je ergens online klagen en ontvang je niet eens een bevestiging dat de klacht in goede orde ingediend is, en dan achteraf zeggen ze nog dat ze van niets weten.
Veel belangrijke zaken worden niet graag schriftelijk gecommuniceerd. Zelfs niet als je er om vraagt. Maar ik wil belangrijke zaken gewoon deugdelijk gedocumenteerd hebben, want mij schepen ze niet snel af met een loze toezegging waar ze achteraf ineens niets meer van weten (en zie het dan nog maar aan te tonen).

Internetbankieren bijvoorbeeld kon ik niet onderuit.
Toch heb ik me destijds bezwaard. Banken vereisen namelijk dat jouw systeem "veilig" is, en uiteraard is hun systeem "veilig". Tjah, dan kan men zich snel verschuilen achter tekortkoming achter jouw tekortkoming en overgaan tot niet vergoeden, was toen mijn argument terwijl men nog hard riep dat men altijd zou vergoeden. Ondertussen is dat helemaal veranderd naar hoe ik er toen tegenaan keek en wordt online fraude vaak op de klant afgewend.  :evil: Maar bij mij komen ze er niet mee weg, want ik heb me toen officieel bezwaard en dat gedocumenteerd, dus ik kan altijd aanvoeren dat ik het er om die reden niet mee eens was en dat zij verantwoordelijk zijn omdat zij mij toch tot dat "onveilige" systeem gedwongen hebben.  :evil:
Nu waarschuwen banken voor telefonische fishing met het argument dat ze nooit zullen bellen. Maar elke keer als ik inlog wordt mijn telefoonnummer gevraagd  ??? Waarom hebben ze dat nodig, want ze bellen toch nooit?!  ;) En dus krijgen ze het gewoon niet.
Als ze iets van me moeten weten sturen ze maar gewoon een ouderwetse brief.

Zo betaal ik wat tientjes per jaar links en rechts om nog steeds acceptgiro-rekeningen te ontvangen, en dus zonder afschrijvings-machtinging. Het is mijn rekening! Ik bepaal wanneer ik betaal! :evil: In de winkel laat je toch ook niet de winkelier het geld uit je portemonee trekken?!  :rolleyes:
Zorgverzekering is zo'n mooie. Vanwege particuliere verzekering destijds zit ik al 25 jaar bij dezelfde verzekeraar en de maandrekening moest altijd eind v/d maand betaald zijn. Zo rond de 22-25e.
Nu jaren later is dat dagje voor dagje verschoven en zat het op een bepaald punt zelfs op de 9e dat het betaald moest zijn. Ja dat snap ik ook  :rolleyes: want dan hebben ze 5 miljoen keer een half zorgverz.maandgeld meer op hun rekening als liquide middelen. Dat gaat vlug over een half miljard gratis courantcrediet. :evil: Maar ik ben geen bank en hoef zo'n giga bedrijf niet te financieren!
Dus betaal ik als uiterst betrouwbare klant al die jaren lang netjes elke maand zo rond de 22-25e. :evil: Al verschillende keren kreeg ik de incasso-afdeling op me af met felle herinneringen en zo als zou ik "slechte betaler" zijn, maar na uiteenzetting van bovenstaande trekken ze elke keer heel snel hun keutel weer in.
Ondertussen komt geld wat IK tegoed heb steeds later binnen. Als ik dat allemaal zijn gang zou laten gaan door daar maar gemak in mee te gaan zou dat om een niet verwaarloos bedrag gaan wat ik renteloos zou moeten "uitlenen". Ik ben geen bank!  =D

Android, dus dan kom ik niet helemaal om google heen. Maar ik gebruik weinig google diensten maar daarvoor in de plaats prima alternatieven. Ja, zij verzamelen ook wel wat, maar dan komt het in elk geval niet makkelijk allemaal bij elkaar in een dossier.

FB hetzelfde verhaal. Allemaal vergankelijke dienstjes. Ooit was het MSN (na fax), daarna ook ICQ, kwam google er bij. Twitter, wat ook alweer ver voorbij is. Nu weer FB. En wat over twee jaar weer??
Ik benader bedrijven gewoon op de reguliere gangbaar en geaccepteerde wijzes die al lang bestaan en hun efficientie bewezen hebben. Per post of telefonisch. En zo ben ik ook bereikbaar. En zelfs met telefonisch ben ik selectief (zoals het voorbeeld hierboven) want nergens in de wet staat dat je over telefoon of email, laat staan over FB moet beschikken.
En daarmee voldoe ik aan de wettelijke eisen rondom bereikbaarheid.

Waarom ik dit soort voorbeelden even aanhaal... Je vraag, "nodig" ?? ...
Ik doe alle belangrijke zaken nog steeds allemaal schriftelijk. En ik moet zeggen dat het me verbaasd dat het nog steeds zo goed vol te houden is. ^-^ Levert soms wat verbaasde gezichten op en een enkele keer proberen ze je te dwingen, maar dat is dan hun probleem en tot nog toe halen ze altijd bakzeil.  :evil:

Dit is hoe ik er in sta. Doe ermee wat je wilt.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/26, 13:57:06 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: facebook nodig?
« Reactie #27 Gepost op: 2020/09/26, 14:02:26 »
"Zelfs je provider kan alles zien wat je online doet. Providers kunnen dingen bijhouden zoals welke websites je bezoekt, hoelang je eraan besteedt, de inhoud die je bekijkt, het apparaat dat je gebruikt en je geografische locatie. Afhankelijk van waar jij je ter wereld bevindt, wordt deze informatie voor verschillende doeleinden gebruikt, waaronder om een consumentenprofiel op te bouwen voor verkoop aan externe adverteerders of om online censuur op te leggen namens overheden."

Vrij vertaald van: https://www.comparitech.com/blog/vpn-privacy/stop-isp-tracking-browsing-history/

 =D Voor je je VPN bereikt zul je toch eerst je provider moeten benaderen.
Jou provider moet loggen voor het geval justitie het nodig heeft, en mag het ook op geen enkele ander wijze inzetten.
Maar  =D ook je VPN is verplicht te loggen en dit aan justitie te overhandigen, net zoals je ISP. Dus geen "winst" hier.

Voor een veilige verbinding hoef je het ook niet meer te doen, want alle belangrijke websites tunnelen al middels beveiligde websites. Dit forum bv ook (zie slotje). Alleen bij intranet systemen (bv werk) heeft het nog nut.
Goede scriptblockers icm je browserveiligheid zorgen ook dat achtergrondinfo zoals je locatie e.d. niet gegrabbed kan worden.  ;)

Nog een argumentje  ^-^ Hackers hacken liever de database waar jij op in logt, en dat houdt geen VPN tegen.
Waarom zou een hacker jou gaan hacken?? Dit is niet persoonlijk hoor, maar jij (en ik, je badkleding of ondergoed interesses ;) ) zijn totaal niet interessant voor hackers.  8-) Of het moet een bekende van je zijn die jou persoonlijk een hak wil zetten (bij BN'ers meer risico, en zie overige beschreven beschermingen).
Of je moet wel een héle belangrijke functie bekleden, landsbelang of soortgelijk (waar ik vanuit ga van niet).

Dit heeft dus geen enkel nut. Hooguit voor je eigen gemoedsrust (en dat is ook een prima argument!). Of je moet via een VPN gaan werken in een heel ver land. Dan kom je bij VPN's terecht waar je echt niet over wilt werken omdat ze stukken minder betrouwbaar zijn dan je ISP situatie en waar ik me veel sneller zorgen bij zou maken.

De oplossing: Gewoon geen stoute dingen doen! Dan hoef je niets te verbergen want wil ook niemand komen kijken. ^-^
Wat boeit het de overheid of wie dan ook als jij je in schaarse badkleding of ondergoed gaat verdiepen (kadootje voor je partner natuurlijk ^-^ )
En met de vele jaren op vele computers, netwerk en intranet, en de nodige internetwebsites (webshop e.d.) op eigen server erbij ben ik nog nooit gehacked, gefished, gegijzeld of wat dan ook.  8-) Hooguit wat last gehad van wannabe-hackertjes die snel weg waren na wat voor hen waarschuwende alarmerende acties terug :evil: (even de firewallmeldingen bij hen op tilt laten slaan :evil: uiterst effectief  :evil: )
« Laatst bewerkt op: 2020/09/26, 14:47:34 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Tom

  • Lid
Re: facebook nodig?
« Reactie #28 Gepost op: 2020/09/26, 15:24:41 »
Facebook container die heb ik ook op Firefox staan ,heb nog nooit een melding gehad.


En wat Google betreft ook daar krijg ik geen spam en of reclame !
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: facebook nodig?
« Reactie #29 Gepost op: 2020/09/27, 17:33:29 »
Voor zij die online kopen bij chinese webshops , kan iedereen aan je gegevens wegens geen versleuteling .
Pardon? Chinezen zijn te dom om https-verbindingen op te zetten bedoel je? Beetje kort door de bocht, jouw opmerking. De bekendste webwinkel van China, je weet wel, heeft netjes een beveiligde verbinding hoor.

Re: facebook nodig?
« Reactie #30 Gepost op: 2020/09/27, 20:02:25 »
Voor zij die online kopen bij chinese webshops , kan iedereen aan je gegevens wegens geen versleuteling .
Pardon? Chinezen zijn te dom om https-verbindingen op te zetten bedoel je? Beetje kort door de bocht, jouw opmerking. De bekendste webwinkel van China, je weet wel, heeft netjes een beveiligde verbinding hoor.
jorisc is wel expert hoor als het over webshops gaat  veel gelezen in het verleden hier en op andere fora's ;)Soms wel totaal de mist in  ;)
Mvg                                                 
c'est dur la vie d'artiste

JorisC

  • Gast
Re: facebook nodig?
« Reactie #31 Gepost op: 2020/09/27, 20:37:05 »
Citaat van: rive gauche
Pardon? Chinezen zijn te dom om https-verbindingen op te zetten bedoel je? Beetje kort door de bocht, jouw opmerking. De bekendste webwinkel van China, je weet wel, heeft netjes een beveiligde verbinding hoor.
https betekent dat de verbinding tussen jouw computer en server versleuteld is om te voorkomen dat hackers je gegevens kunnen onderscheppen .
Je gegevens bij de webshop worden bewaard in een onbeveiligde (niet versleutelde) database ! China legt hierop geen verplichting .Er zijn hackers die de database kraken en je gegevens op het darkweb gooien .

https://www.cybersimpel.be/nl/niews/gelekte-wachtwoorden-online-zijn-de-jouwe-erbij
Verbinding met FB is ook versleuteld (https) maar iedereen kan te weten komen wat jij op FB uitvoert , snap je het plaatje .
« Laatst bewerkt op: 2020/09/27, 20:53:10 door JorisC »

Re: facebook nodig?
« Reactie #32 Gepost op: 2020/09/27, 21:13:17 »
@jorisc
Citaat
Er zijn hackers die de database kraken en je gegevens op het darkweb gooien .
En is het soms enkel op Chinese webshops?kun je dit onderbouwen?nog niet echt veel slecht gelezen van de chinezen op  gebied van shops. Zo ver ik het weet gebeurd  het zo wat overal toch!
Daarmee is haveibeenpwned.com top site , daarmee hoor je een klok luiden maar ook waar de klepel hangt ;)
Wat FB betreft ja ....iedereen zijn keuze zeker  zo als veel andere sociaalmedia toch!
c'est dur la vie d'artiste

Re: facebook nodig?
« Reactie #33 Gepost op: 2020/09/28, 12:10:46 »
Je gegevens bij de webshop worden bewaard in een onbeveiligde (niet versleutelde) database ! China legt hierop geen verplichting .Er zijn hackers die de database kraken en je gegevens op het darkweb gooien .
Tsjonge, die Chinezen zijn echt dom hè? Ten eerste nodig ik je uit die uitspraak over onbeveiligde dataopslag nu eens goed te onderbouwen en ten tweede is bijvoorbeeld een veelgebruikte opensource database, MariaDB (een voortzetting van MySQL), van huis uit al aardig dichtgetimmerd. Platinum-sponsors van dat project zijn onder meer Microsoft en... Alibaba Cloud! MariaDB is een opensource product; men mag aannemen dat de beveiliging van commerciële databases nog een of meer stapjes verder gaat.

https://www.cybersimpel.be/nl/niews/gelekte-wachtwoorden-online-zijn-de-jouwe-erbij
Oppervlakkig stukje. De link naar de database van de Nederlandse onderzoeker D0gberry werkt niet.

Verbinding met FB is ook versleuteld (https) maar iedereen kan te weten komen wat jij op FB uitvoert , snap je het plaatje .
Nee, ik snap je echt niet. Kom jij maar eens te weten wat ik op Facebook uitvoer. Makkelijk, je typt mijn naam in en je zult wellicht enkele berichtjes vinden. Dat is nogal wiedes als je berichten voor iedereen toegankelijk maakt. Dit heeft echter niets met beveiliging te maken maar is inherent aan het verschijnsel sociaal netwerk! ;)

Re: facebook nodig?
« Reactie #34 Gepost op: 2020/09/29, 08:14:27 »
Hai Michael,
De bovenstaande discussie over hacken en Chinezen daar weet ik niets van.

Maar om terug te komen op je oorspronkelijke vraag.
Nee, je hebt geen Facebook nodig.
Een bedrijf kan heel goed een openbaar toegankelijke facebookpagina aanmaken, met daarop bijvoorbeeld contactgegevens en openingstijden.
Om zo'n pagina te kunnen zien, hoef je niet in te loggen met een account.

Ik heb even terug mijn eigen account opgezegd, na het jarenlang op non-actief te hebben gehad.
Achteraf gezien vind ik FB een onrustige zender, met teveel reclame en opdringerige  (nieuws)berichten.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

JorisC

  • Gast
Re: facebook nodig?
« Reactie #35 Gepost op: 2020/09/29, 09:36:27 »
Citaat van: Paul Matthijsse
Tsjonge, die Chinezen zijn echt dom hè? Ten eerste nodig ik je uit die uitspraak over onbeveiligde dataopslag nu eens goed te onderbouwen en ten tweede is bijvoorbeeld een veelgebruikte opensource database, MariaDB (een voortzetting van MySQL), van huis uit al aardig dichtgetimmerd.

Dat soort dingen gaan we op het forum niet aanbieden.

« Laatst bewerkt op: 2020/09/29, 09:50:19 door TopGear »

Re: facebook nodig?
« Reactie #36 Gepost op: 2020/09/29, 10:18:18 »
Zullen we on-topic blijven?

Nee, in principe heb je Facebook niet nodig. Dat betekent niet dat je gelijk 'terug' moet naar papier, de meeste organisaties zijn bereikbaar via telefoon, mail, een reactieformulier op hun website en steeds meer ook via chat. Dus voor digitale communicatie is Facebook niet noodzakelijk.

Zelf heb ik wel een Facebook account. Ik gebruik dat vooral voor het beheer van een Facebookpagina van een vereniging. Als gebruiker merk je al dat Facebook gewoon een advertentieplatform is en geen sociaal netwerk maar als pagina beheerder nog meer, iedere post op je pagina krijg je tig keer te zien met de suggestie er een betaalde advertentie van te maken. We hebben dat 1x geprobeerd, je kunt nl gericht adverteren. Als je dan ziet waar je allemaal op kunt selecteren dan krijg je een aardige indruk van wat men bijhoudt. Facebook kan een leuk tijdverdrijf zijn en is een manier om contact te houden met vrienden en familie over de hele wereld. Je wilt alleen niet alles met ze delen. Ik gebruik het alleen in een container tabblad dat scheelt al. Zie https://www.youtube.com/watch?v=Gy7lyvAfOSw (engelstalig, NL ondertiteling) voor video uitleg van Mozilla. Ik gebruik meerdere containers dus ja, ook voor YouTube ;-).

Verder is dit ook een goede pagina om eens na te lopen: https://toolbox.bitsoffreedom.nl/overzicht/ Privacy en veiligheidstips van Bits for Freedom.

Re: facebook nodig?
« Reactie #37 Gepost op: 2020/09/29, 11:09:58 »
Nee, in principe heb je Facebook niet nodig. Dat betekent niet dat je gelijk 'terug' moet naar papier, de meeste organisaties zijn bereikbaar via telefoon, mail, een reactieformulier op hun website en steeds meer ook via chat. Dus voor digitale communicatie is Facebook niet noodzakelijk.

Moet ik even aanvullen wegens mogelijke onduidelijkheid van me.
Ik doe wel veel op papier (mijn stijl uit beroeps- en levenservaring), maar ik doelde vooral op old school contact. Gewoon simpel met iemand communiceren en afspraken maken die nagekomen gaan worden. Waaronder dus ook telefoon en email, en chat is ook vaak handig (en vast te leggen dus hard!).
Reactieformulieren ben ik niet zo'n fan van (vaak geen bevestiging, dus later nog simpel af te wimpelen en niet juridisch hard).
In de kern wilde ik zeggen dat ik social media niet als blijvende of officiële communicatiewegen zie.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: facebook nodig?
« Reactie #38 Gepost op: 2020/09/29, 11:27:39 »
Waaronder dus ook telefoon en email, en chat is ook vaak handig (en vast te leggen dus hard!).
Reactieformulieren ben ik niet zo'n fan van (vaak geen bevestiging, dus later nog simpel af te wimpelen en niet juridisch hard).
In de kern wilde ik zeggen dat ik social media niet als blijvende of officiële communicatiewegen zie.
Met een chat log kan je rommelen.
Email kan je instellen dat je een bericht krijgt dat het is aangekomen. In Thunderbird Options -> delivery status notification, daarbij kan je ook nog een read receipt vragen. Daarbij kan je met PGP varianten je mail digitaal ondertekenen zodat je kan aantonen dat de ontvanger er mee gerommeld heeft.
Telefoon gesprekken kan je opnemen en is legaal, hoef je niet te melden of toestemming voor te vragen.
Voor Android zijn daar hele mooie apps voor

JorisC

  • Gast
Re: facebook nodig?
« Reactie #39 Gepost op: 2020/09/29, 12:48:59 »
Citaat van: rico70
Telefoon gesprekken kan je opnemen en is legaal, hoef je niet te melden of toestemming voor te vragen.
Voor Android zijn daar hele mooie apps voor
Is pas legaal met medeweten ! Een werkgever mag zo ook zijn administratief personeel  monitoren d.m.v. een keylogger maar moet zijn personeel hiervan op de hoogte brengen .

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: facebook nodig?
« Reactie #40 Gepost op: 2020/09/29, 13:51:28 »
Email kan je instellen dat je een bericht krijgt dat het is aangekomen.
In Thunderbird Options -> delivery status notification, daarbij kan je ook nog een read receipt vragen.
Het enige dat je te weten komt, is dat het bericht is geopend door iemand, op een computer ergens op een locatie.
Je weet dus niet of het gelezen is, je weet niet door wie het geopend is en je weet ook niet (simpel) de locatie.

Is pas legaal met medeweten !
Een gesprek waaraan je zelf deelneemt (ook telefonisch), mag je altijd opnemen, dit hoef je niet te vragen of te melden.
Dit wordt ook gezien als een vorm van notuleren.
Ben je geen deelnemer, dan heb je toestemming nodig van één van de deelnemers.
(Zie Wetboek van Strafrecht {WvS}  Artikel 139a en 139b)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rico70

  • Lid
Re: facebook nodig?
« Reactie #41 Gepost op: 2020/09/29, 15:21:47 »
Het enige dat je te weten komt, is dat het bericht is geopend door iemand, op een computer ergens op een locatie.
Je weet dus niet of het gelezen is, je weet niet door wie het geopend is en je weet ook niet (simpel) de locatie.
Dat is hetzelfde met aangetekende brieven , daar van weet je ook niet of tie gelezen is of gelijk het ronde archief in is gegaan.

Re: facebook nodig?
« Reactie #42 Gepost op: 2020/09/29, 15:22:48 »

Is pas legaal met medeweten !
Een gesprek waaraan je zelf deelneemt (ook telefonisch), mag je altijd opnemen, dit hoef je niet te vragen of te melden.
Dit wordt ook gezien als een vorm van notuleren.
Ben je geen deelnemer, dan heb je toestemming nodig van één van de deelnemers.
(Zie Wetboek van Strafrecht {WvS}  Artikel 139a en 139b)

Daar zit wel een addertje onder het gras: dat opnemen zonder medeweten mag je alleen als privé persoon. Bel je als ZZP'er of namens een organisatie dan mag je alleen het gesprek opnemen met medeweten van de andere deelnemers aan het gesprek.

Offline rico70

  • Lid
Re: facebook nodig?
« Reactie #43 Gepost op: 2020/09/29, 15:26:07 »
Klopt, helaas vragen organisaties niet om toestemming. Meestal krijg je te horen "dit gesprek kan worden opgenomen voor kwaliteits verbetering of training"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: facebook nodig?
« Reactie #44 Gepost op: 2020/09/29, 15:42:10 »
Daar zit wel een addertje onder het gras: dat opnemen zonder medeweten mag je alleen als privé persoon.
Bel je als ZZP'er of namens een organisatie dan mag je alleen het gesprek opnemen met medeweten van de andere deelnemers aan het gesprek.
Volgens mij mag dat wel, nergens kan ik vinden waarom het niet zou mogen, maar het is (zeker een een ondernemer) wel zo netjes om dit te vertellen.
Het is wel iets anders, dan het gesprek doorgeven aan anderen, want dan kan je met de AVG te maken krijgen.
Eigenlijk hetzelfde als met fotograferen op openbaar-terrein, dat mag altijd, de problemen komen met het publiceren (op Youtube e.d.) ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

JorisC

  • Gast
Re: facebook nodig?
« Reactie #45 Gepost op: 2020/09/29, 16:15:00 »
Citaat van: Ron
Eigenlijk hetzelfde als met fotograferen op openbaar-terrein, dat mag altijd, de problemen komen met het publiceren (op Youtube e.d.) ........
Dan ga je het delen maar ben jij nog steeds de originele auteur/fotograaf  en doe jij met de foto's wat je wil . Als een fotograaf/journalist een groepsfoto wil maken moet die de personen op de hoogte brengen dat hij de foto gaat publiceren en wie daar problemen met heeft en niet op de foto wil zich moeten verwijderen van de groep .
Wanneer je de foto gaat downloaden naar je eigen computer , wat niet verboden is , maar terug gaat uploaden zonder medeweten of toestemming van originele fotograaf kun je in problemen geraken .
Opletten als je foto's op FB plaatst waarop anderen te bekijken zijn die daarvoor hun toestemming niet gegeven hebben .

Re: facebook nodig?
« Reactie #46 Gepost op: 2020/09/29, 17:53:19 »
Met een chat log kan je rommelen.
Email kan je instellen dat je een bericht krijgt dat het is aangekomen.

Met een email kun je ook heel simpel rommelen.  ;) Met alles wat digitaal is eigenlijk wel (daarom ga ik in bepaalde zaken nog steeds voor schriftelijk)
Er bestaat ook nog zoiets als valsheid in geschrifte en geloofwaardigheid in een juridisch conflict. Hiervoor is wel dubbele aantoonbaarheid nodig, maar dat is met vele communicatiemiddelen.

En er zijn nog legio manieren om je juridisch in te dekken, en juridisch houdbaar mits in het kader van waarheidsvinding (viinden advocaten en rechtbanken erg belangrijk). :evil: Hoe dat ga ik nu hier niet vertellen, maar tot mijn spijt (echt!) ben ik hier behoorlijk bedreven in geworden en heeft mij dat vaak beschermd en geholpen (in discussies via advocaten en bij de rechtbank).
Wie een keer goede adviezen nodig heeft in een zeer dringende mag me altijd via PB benaderen (o.v.).
« Laatst bewerkt op: 2020/09/29, 17:57:41 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: facebook nodig?
« Reactie #47 Gepost op: 2020/09/29, 19:32:03 »
Tot vandaag heb ik nog geen facebook account.
Dat is puur uit veiligheids- en privacyoverwegingen.

Ik merk echter dat meer en meer bedrijven, instellingen en websites gebruik maken van "volg ons op facebook".

En daar gaan mijn vragen over.
- Is bij zulke te volgen dingen waardevolle info te rapen die je normaal niet vindt?
Zo ja, dan zou een account interessant kunnen zijn.
- Als je dan enkel daarvoor een account zou nemen, kan je dan genoeg jezelf afschermen om geen info bloot te geven en toch nog veilig te blijven?
Ik heb nog nooit een facebookscherm gezien...

Ik hoor het graag van de facebook gebruikers.

groeten van Michael
Het is de Facebook pixel die de boosdoener is. Staat op veel sites en is onzichtbaar. Dus ook als je geen fb account hebt, wordt je gevolgd.
Op mijn pc staat wel dit:
https://www.ubuntushop.be/index.php?option=com_content&view=article&id=344

JorisC

  • Gast
Re: facebook nodig?
« Reactie #48 Gepost op: 2020/09/29, 20:00:09 »
Hier maak ik mijn facebook profiel aan .
Ik timmer mijn fb profiel dicht zodat niemand mijn gegevens kan zien .Ik upload wat foto's naar mijn fb profiel en ik stel in dat alleen maar bepaalde personen foto's mogen zien (familie , beste vrienden) .
Ik word lid van een FB privé groep en upload foto's  , en denk in mezelf wie geen lid is van de privé FB groep kan die nooit zien .
Op een dag krijg je te horen , leuke foto's op FB heb jij wel staan . Denk jij in jezelf , je kan tegenwoordig niemand meer vertrouwen , één van mijn beste vrienden heeft die foto's via FB groep doorgestuurd naar anderen .
Goed mis , al wat je upload naar FB word bewaard op een aparte server waar iedereen , zelfs zonder FB profiel je ge-upload materiaal terugvind en de partners van FB mogen gebruiken, want je bent akkoord gegaan met de voorwaarden !
Een voorbeeldje .

In je profiel of FB groep word gelinkt naar de afbeelding waar die op de FB media servers bewaard word .
« Laatst bewerkt op: 2020/09/29, 20:01:54 door JorisC »

Re: facebook nodig?
« Reactie #49 Gepost op: 2020/09/30, 11:56:05 »
Ik merk echter dat meer en meer bedrijven, instellingen en websites gebruik maken van "volg ons op facebook".

Niet altijd  :evil: Of eigenlijk nooit hier.  :evil: (captive van de site van jouw link ;) ook insta geblocked, en nog wat meer)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore