Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mounten SCSI schijven op vast mount-punt  (gelezen 986 keer)

mounten SCSI schijven op vast mount-punt
« Gepost op: 2009/11/27, 09:36:21 »
ik heb een probleempje.
mijn server heeft 3 SCSI schijven (nee dat is niet het probleem =D)
maar die wil ik op bebaalde plekken mounten.
maar:
SCSI IDgrote mount-puntgewenst mount-punt
018,5GB//
132GB/media/disk/Storage
272GB/media/disk-1/Storage/prvt
U ziet, SCSI #1 en SCSI #2 komen niet waar ik ze wil.
alleen SCSI #0 komt waar hij moet, maar dat is de systeem schijf dus die komt altijd op /


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline track

  • Lid
Re: mounten SCSI schijven op vast mount-punt
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/27, 12:53:52 »
Hoi Richard,

dat is met een statische mount toch te doen denk ik.
(ook al overlappen die mounts mappen elkaar)

Mijn idee is (niet zelf getest) je maakt de map  /Storing  op "/" aan plus de bijbehorende regel in de fstab ,
mount nu met een  sudo mount -a
Daarna maak je op  /Storing  de submap  /Storage/prvt  aan plus de bijbehorende regel in de fstab , wél na de andere regel
en mount weer met een  sudo mount -a
Dan staat het tweede mountpunt al op een externe schijf, maar dat moet niettemin lukken.

Je moet wél erop letten dat nu altijd de eerste vóór de tweede schijf gemount wordt.

track

Offline djurny

  • Lid
Re: mounten SCSI schijven op vast mount-punt
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/22, 22:03:27 »
Hoi Richard,

dat is met een statische mount toch te doen denk ik.
(ook al overlappen die mounts mappen elkaar)

Mijn idee is (niet zelf getest) je maakt de map  /Storing  op "/" aan plus de bijbehorende regel in de fstab ,
mount nu met een  sudo mount -a
Daarna maak je op  /Storing  de submap  /Storage/prvt  aan plus de bijbehorende regel in de fstab , wél na de andere regel
en mount weer met een  sudo mount -a
Dan staat het tweede mountpunt al op een externe schijf, maar dat moet niettemin lukken.

Je moet wél erop letten dat nu altijd de eerste vóór de tweede schijf gemount wordt.

track

hoi,
ik zou het nog uitbreiden met uuid's.. waarschijnlijk doet scsi aan een willekeurige detectie van schijven, waardoor het voor kan komen dat schijf a maandag /dev/sda is en dinsdag /dev/sdb.. als je met mount eerst uitvogelt welk blockdevice (sda..sdz) bij welke schijf hoort, vervolgens in /dev/disk/by-uuid kijkt wel uuid hier bij hoort en vervolgens in /etc/fstab het volgende neerzet;
UUID=1234-1234-1234-1234 / auto defaults 0 0
UUID=1234-1234-1234-1234 /Storage auto defaults 0 0
UUID=1234-1234-1234-1234 /Storage/prvt defaults 0 0

waarbij 1234-1234-1234-1234 het uuid is van de desbetreffende schijf die je wilt mounten..
let wel dat in dit voorbeeld 'auto' als fstype staat (weet niet welk fs je erop hebt staan) en de mountopties op 'defaults'.. boot time fsck staat uit.. kijk even in man fstab wat de opties zijn die je graag wilt :)
dit heeft mij iig goed geholpen met een pci-ide kaartje waar 4 schijven aanhingen die na elke reboot ineens 'versprongen' omdat in het ene geval de kernel sneller was met bios detectie dan pci-ide bios detectie..
echo "Ka Me Ha Me Ha Me Ha!" | tr [A-Z] [a-z]