Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partites in de blender  (gelezen 491 keer)

Offline avl

  • Lid
partites in de blender
« Gepost op: 2021/10/27, 17:10:06 »
In mijn machine zit een SSD van 250G met 2 grote partities, 1 voor Windows (ntfs) en 1 voor ubuntu (ext4).
Aan het begin 3 kleine partities, tussen de 2 grote weer een kleintje en aan het eind de linux swap partitie.
Verder nog een HD voor de data, met 5 partities.
Nu is de windows partitie volgelopen en de ubuntu partitie heeft nog 116 G over.
Nu wil ik de windows partitie met 10-15 G uitbreiden en die afsnoepen van de Ubuntu partitie.

Moet je dan de Ub partitie verkleinen, het afgesnoepte deel ntfs formatteren, die dan verplaatsen zodat hij naast die windows komt te liggen en dan samenvoegen?
Met een blokkendoos gaat dat prima, maar kan dat ook met gparted?

Offline vanadium

  • Lid
Re: partites in de blender
« Reactie #1 Gepost op: 2021/10/28, 08:50:14 »
Je beschrijving vind ik niet terug op je afbeelding. Daar is geen Ubuntu systeempartitie op te zien, daar is geen swap op te zien, en daar zijn geen drie kleine partities dan twee grote: de eerste vier zijn van gelijkaardige grootte. Wellicht heb je een afbeelding van een andere harde schijf gepost -> yup, wellicht is dat je data schijf.

Je houdt blijkbaar van partities. Voor een dual boot zou ik persoonlijk mij beperken tot een systeempartities voor Windows, een systeempartitie voor Ubuntu en een gemeenschappelijke data partitie.

Moeilijk te zeggen wat het meest efficiënt is zonder afbeelding en zonder te weten wat wat is. Ik vermoed dat de eerste "grote" partitie van windows is, dan zit er een kleintje tussen, dan Ubuntu. Een eenvoudige ingreep kan dan al bestaan uit het wissen van die kleine partitie, waarna de windows partitie iets kan uitgebreid worden. De partitionering zelf kan in één minuut geklaard worden  (daarna moeten de data van die kleine partitie weliswaar nog elders teruggezet worden vanaf de backup).

Verdere ingrepen zullen inhouden dat je partities moet verschuiven: hetzij Ubuntu naar achteren, hetzij Windows naar voren. Van zodra een partitie moet verschoven worden, zal het lang (tot zeer lang) duren, en er is een zekere kans dat het niet goed doorgaat.

Offline avl

  • Lid
Re: partites in de blender
« Reactie #2 Gepost op: 2021/10/28, 21:02:43 »
Vanadium, ik heb inderdaad zitten slapen; dit zijn de partities op de HD data schijf; ik zet het juiste beeld hier nog eens onder. En ik wil inderdaad een gezamenlijke data schijf maken.
Die kleine partitie, sdb4, is: hidden, diag. De functie daarvan ken ik niet en is misschien essentieel voor windows en daarom aarzel ik om die zomaar weg te doen.
En op die windows partitie, sdb3, zitten teveel data mappen.
Verandert dit iets aan je commentaar?

Offline avl

  • Lid
Re: partites in de blender
« Reactie #3 Gepost op: 2021/10/28, 21:07:15 »
Weer het verkeerde plaatje; nog een poging

Offline vanadium

  • Lid
Re: partites in de blender
« Reactie #4 Gepost op: 2021/10/28, 23:07:11 »
Die kleine tussenliggende partitie zal een Windows recovery partitie zijn. Die is maar 800 MB, dus je komt praktisch niet verder door die ruimte aan de windows systeempartitie te geven. Het wordt dus verkleinen en verschuiven. Wellicht mag die recoverypartitie wel verplaatst worden. Mag ook gewist worden - dan kun je je Windows systeem niet meer naar fabrieksinstellingen terugzetten zonder herinstalleren.