Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup van Windowsvista gemaakt dmv fout bij installeren Windows vista weg  (gelezen 3531 keer)

Offline phoeniks

  • Lid
Beste gebruikers,

Ik had begrepen dat het erg eenvoudig is om naast vista ook kunbuntu te kunnen draaien.
Ik heb gisteravond Kubuntu geinstalleerd en nu blijkt dat ik mijn harde schijf heb geformateerd.
Maw windows vista is van mijn computer verdwenen.
Ik vind echter nergens in kubuntu terug hoe ik binnen kubuntu de backup die ik voor de installatie heb gemaakt terug kan zetten.
Heeft iemand een suggestie?
Graag een eenvoudige uitleg ik ben niet zo goed met computers.
Maar dat hadden jullie al begrepen, toch?

Met vriendelijke groet, Arthur

Hallo, welkom hier :)

Tijdens de installatie moet je natuurlijk wel opletten dat je Windows overschrijft. Dit wordt ook duidelijk vermeld. Je kunt gewoon de optie "Installeer Windows en Kubuntu naast elkaar" kiezen tijdens de installatie.

Een back-up wordt niet automatisch gemaakt. Die moet je zelf maken.

Offline Mark81

  • Lid
Ik denk dat de vraag niet helemaal begrepen is. Er is een backup van Vista, maar de vraag is hoe deze terug te zetten. Misschien even googlen? Misschien een partitie NTSF maken, vervolgens de backup daarheen kopieren en dan de bootloader aanpassen (ofwel Grub in Kubuntu, ofwel de MBR van Vista terugzetten). Is dit een idee?

Offline HarzG

  • Lid
Re: Backup van Windows Vista, welke versie?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/04, 17:35:58 »
Bij Microsoft staan 2 smaken, de Windows Backup (dat is een "Home-backup" van je documents and settings) en de Complete PC Back-up (dat is een "Image-Backup").
Alleen Windows Vista Business, Windows Vista Ultimate en Windows Vista Enterprise hebben de functie om een Complete PC Back-up te maken.
De meeste pc's hebben dus slechts de optie om een Windows Backup te maken van de (home/eigen doc) bestanden. Hiermee heb je bij een probleem nooit je hele Windows terug. Je kan in zo'n situatie alleen Windows Vista opnieuw installeren en hierna je backup weer inlezen als je de backup extern hebt bewaard. Als je de kopie van de bestanden op dezelfde schijf onder bijv. c:\backup had staan, dan zijn deze bestanden verloren.

Tenzij iemand een betere oplossing heeft, adviseer ik de volgende (globale) herstelstappen (NB: dat is een B-variant):
1. Maak een kopie van je Ubuntubestanden als je daarin belangrijke bestanden hebt aangemaakt (op CD/DVD, USB-stick of ext. HD zetten).
2. Installeer Windows Vista opnieuw en gebruik hiervoor 40 GB van je harde schijf (rest komt later). Meld Vista opnieuw aan bij Microsoft en haal eerst alle updates binnen.
Noot: Als je alleen een recovery-CD hebt kan dat een probleem worden. Vaak staat namelijk een verborgen recovery-partitie op de pc en die heb je in zo'n geval ook geformatteerd. De recovery-CD zoekt deze partitie en het is de vraag of die data nog gevonden kunnen worden.
3. Als je met een normale installatie-CD van Vista weer geïnstalleerd hebt, kan je je backup weer inlezen (ik heb geen Windows, maar dat zou moeten werken).
4. Na het herstel van Windows heb je de rest van de harde schijf achter de 1e 40 GB nog over. Hier kan je volgens de handleiding opnieuw Ubuntu installeren.

Maar er is nog een andere, volgens mij betere, optie. Laat je Ubuntu systeem met Vista "spelen" (dat is een A-variant).
1. Installeer Windows Vista in Ubuntu VirtualBox. Hiervoor moet je het programma VirtualBox installeren in Ubuntu.
2. Start VirtualBox (staat dan in het menu) en volg daar de stappen in het keuze-menu om Windows te installeren. (Je hebt hiervoor een virtuele harde schijf nodig en je moet de installatie-CD van Windows gebruiken.) Aan het einde moet je ook weer de gebruikelijke Windows-registratie uitvoeren.
3. Ook dan kan je je backup nadien inlezen en je bestanden herstellen.

Als je voor de A-variant gaat, dan moet je eerst de documentatie lezen. Nadien over onduidelijkheden in het forum e.e.a. vragen, maar je kan dan Windows binnen Ubuntu in ca. 10 seconden starten en ook in ca. 10 seconden sluiten.

Je mag volgens de EULA van Microsoft Windows maar 1 keer installeren. Je moet dus van tevoren kiezen wat je als eindresultaat beter bevalt. Het is dus of een normale installatie of de installatie in VirtualBox.
Helaas is onduidelijk of je een 32- of 64-bits Windows Vista hebt. Alleen de 32-bits-versie kan namelijk in VirtualBox geïnstalleerd worden.

De derde optie is voor liefhebbers van de terminal. Je kan ook TestDisk gebruiken en proberen de geformatteerde partitie te herstellen. Hierbij zou ik van tevoren bekijken of je in staat bent om met een live-CD of in een terminal een chat-sessie te starten waar iemand met kennis van zaken je een handje helpt bij het herstel. Je ziet dan meldingen/vragen en moet dan kiezen "durf ik dat" of wordt de hele HD gesloopt?
Ik heb ca. een jaar geleden een fout gemaakt waarbij een partitie werd overschreven (met een lege schone partitie). Met behulp van een live-CD en de assistentie van een zeer slimme+aardige deskundige, heb ik deze gesloopte partitie volledig hersteld. Het kan dus wel, maar in de "ik doe het voor het eerst"-situatie zou ik een maatje aan de lijn willen hebben.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/04, 21:01:31 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Mikkel

  • Lid
Ik heb gisteravond Kubuntu geinstalleerd en nu blijkt dat ik mijn harde schijf heb geformateerd.
Maw windows vista is van mijn computer verdwenen.
Ik vind echter nergens in kubuntu terug hoe ik binnen kubuntu de backup die ik voor de installatie heb gemaakt terug kan zetten.

Phoeniks, waar had je die back-up van Vista opgeslagen? Staat die (nog steeds) op een andere partitie dan waarop Vista geïnstalleerd was, of misschien op een externe harde schijf? Of had de pc maar één partitie en is behalve Vista ook die back-up gewist?

Offline phoeniks

  • Lid
Gelukkig heb ik een backup gemaakt en deze op een externe harde schijf gezet.
Geeft dit nieuw licht op de situatie?
Vanuit Ubuntu kan ik de harde schijf benaderen en zie ik alle zipfiles betreffende de backup die ik maandag heb gemaakt.

Groet, Arthur (phoeniks)

Offline HarzG

  • Lid
Re: vragen over je Vista versie
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/05, 10:47:26 »
Met de externe backup kan je de oude situatie herstellen.
Maar wij weten nog niet welke versie van Vista geïnstalleerd was: 32 of 64--bit? Wat staat op/in je boekje van de pc?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline track

  • Lid
Hoi Arthur,

welkom op het forum !

Je hebt blijkbaar een .zip van de gehele Win..- partitie gemaakt ?
Hoe heb je dat ingepakt dan ?  Daar zou je iets meer over moeten
verklappen.
Op zich kan Uby best wél een .zip uitpakken maar ...
... als je dat gewoon onder Win.. gezipt hebt kun je dat pas terug zetten
als je al een ntfs- partitie hebt.
En soms maakt het ook uit hoe je het gezipt hebt.

track

Offline Dave

  • Lid
Vista neemt geen genoegen met een willekeurige partitie.
Ik denk dat je het beste de oude situatie kunt herstellen met die backup, met hetzelfde programma waar je de dump mee gemaakt hebt.
Daarna aparte partities aanmaken en (K)ubuntu installeren op die aparte partitie.

Heb je alleen data gecopieerd zul je Vista opnieuw moeten installeren.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Backup Vista-data, terugzetten
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/05, 15:08:01 »
Maakt de Vista-backup standaard ZIP-bestanden aan? Dat zou een hele verbetering zijn. Of heb je een ander backup-programma gebruikt?

Omdat de backup gemaakt is met ZIP-bestanden en niet als een IMAGE, is mijn vermoeden dat je geen Home Basic editie van Vista hebt.
Daar ontbreekt namelijk volgens mij de backup-software tenzij je ene recente versie hebt en Microsoft dat heeft toegevoegd.
Maar wij blijven raden omdat je de vragen niet volledig beantwoord die je verschillende helpers stelden.

Als je backup in ZIP-bestanden gemaakt is waarin de documenten staan, dan kan je die met Kubuntu gewoon openen met de Konqueror.
Je bladert naar de externe HD (/media/...blabla) en klikt op je ZIP-bestand. Dat wordt dan direct geopend (als je met de voorkeur 1 muisklik werkt). Als dat niet zo is, dubbelklikken en je ziet de inhoud van je ZIP-bestand (alle acties met de bestanden uitvoeren als KOPIE en niets verplaatsen, geen namen veranderen).
Je data kan je vervolgens plaatsen in je /home/phoeniks/Documenten. Niet de ZIPs, maar via "uitpakken naar" ->... Documenten.

Wat is je plan voor het herstel van Vista?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce