Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Goede online back-up gezocht  (gelezen 4120 keer)

Offline livino

  • Lid
Goede online back-up gezocht
« Gepost op: 2013/07/11, 22:42:22 »
'k Ben niet helemaal zeker of dit topic hier juist staat, maar dat merk ik dan wel...

Zijn hier mensen die hun foto's (en andere zware bestanden) online bewaren?

Ik ben op zoek naar een goede en betrouwbare 'cloud' om vooral foto's te bewaren als back-up (momenteel gaat het al om zo'n 118 GB and counting. Ubuntu One en Dropbox vallen wat mij betreft af wegens servers in de V.S. HiDrive en Wuala lijken interessant.

Wie bewaart zijn/haar foto's en zware bestanden online en welke dienst gebruik je daarvoor?

Lieven

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/11, 22:43:45 »
Ik gebruik Dropbox en Google Drive.....

Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/11, 23:44:00 »
mischien is een NAS iets voor jou? dan heb je alle files bij de hand over een gigabit verbinding en veilig thuis

Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/12, 00:59:35 »
Ubuntu One's servers in de VS? In de UK zul je bedoelen. Amazon S3 UK in London, waar Canonical gevestigd is, beheert Ubuntu One's servers.

Offline Whitehawk

  • Lid
Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/12, 16:58:23 »
Je kan de cloud dienst MEGA gebruiken. Dan krijg je gratis 50 gigabyte opslag . Ik zelf heb google drive gebruikt en gebruik nu de ubuntu one

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/12, 20:35:40 »
Amazon is toch een Amerikaans bedrijf? Vallen die (en dus ook hun buitenlandse vestigingen) dan niet onder US-recht? Met andere woorden: als je niets met een dienst in US te maken wilt hebben (zoals ts aangeeft), valt Ubuntu One dan niet om voornoemde reden af?
Misschien dat iemand dit kan ontzenuwen.

Gr.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/12, 21:11:44 »
Amazon is toch een Amerikaans bedrijf? Vallen die (en dus ook hun buitenlandse vestigingen) dan niet onder US-recht? Met andere woorden: als je niets met een dienst in US te maken wilt hebben (zoals ts aangeeft), valt Ubuntu One dan niet om voornoemde reden af?
Misschien dat iemand dit kan ontzenuwen.

Gr.
Jeroen

De UK-afdeling van Amazon S3 valt onder het UK-recht. Maar daar ging het niet om. TS zei: "vanwege SERVERS in de VS". Nog afgezien van het recht zette ik alleen maar even recht dat de U1-servers bij Amazon S3 in de UK staan en niet in de VS.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/12, 21:18:07 »
Amazon is toch een Amerikaans bedrijf? Vallen die (en dus ook hun buitenlandse vestigingen) dan niet onder US-recht? Met andere woorden: als je niets met een dienst in US te maken wilt hebben (zoals ts aangeeft), valt Ubuntu One dan niet om voornoemde reden af?
Mogelijk dat het niet voor U1 geldt, maar mogelijk ook wel. De onthullingen over de wijdverpreide afluisterpraktijken  gaan nu zo hard dat je de gok eigenlijk niet kan nemen. Alles wat je nu zegt, kan morgen alweer achterhaald zijn. Zelf heb ik het idee dat het eigenlijk niet uitmaakt waar die servers staan: legaal, of illegaal, alles wordt toch afgeluisterd.

Wil je dat je data veilig is, kun je 2 dingen doen:
1. client-side versleuteling toepassen
2. dataopslag in eigen beheer

Ad 1. Je kunt dit eenvoudig doen met DejaDup, de ingebouwde backupclient van Ubuntu. Op het moment dat je je wachtwoord opgeeft, wordt de data versleuteld *voordat* het de cloud in gaat. Of je dan een 'veilige' of 'onveilige' cloud hebt, doet er eigenlijk weinig toe. Ook een datadienst als SpiderOak https://spideroak.com/ doet aan clientside versleuteling.

Ad 2. Je kunt hierbij denken aan Owncloud, of simpelweg een ssh-servertje dat via internet benaderbaar is  (netjes afgeschermd natuurlijk).


 

Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 2013/07/12, 22:59:53 »
mischien is een NAS iets voor jou? dan heb je alle files bij de hand over een gigabit verbinding en veilig thuis
Een NAS is inderdaad een goede optie voor de TS, eenmalige kosten, in plaats van een abonnement op een cloud, met het voordeel van eigen beheer en uitbreidbaar wanneer nodig. Gebruik het hier ook en werkt prima!
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 2013/07/12, 23:43:18 »
mischien is een NAS iets voor jou? dan heb je alle files bij de hand over een gigabit verbinding en veilig thuis
Of nog veiliger (maar zonder gigabit) een NAS buitenshuis (bij iemand anders "thuis" en dus een "online" back-up)?
« Laatst bewerkt op: 2013/07/13, 09:52:39 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 2013/07/13, 11:08:41 »
mischien is een NAS iets voor jou? dan heb je alle files bij de hand over een gigabit verbinding en veilig thuis
Of nog veiliger (maar zonder gigabit) een NAS buitenshuis (bij iemand anders "thuis" en dus een "online" back-up)?

Maar dan heb je er zelf geen controle over dus hoe veilig is het dan? En de privacy?

Offline Whitehawk

  • Lid
Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 2013/07/13, 11:52:05 »
Of je haalt een nas en forward je router zodat je er vanaf je smartphone etc bij kan buiten huis .  :D

mischien is een NAS iets voor jou? dan heb je alle files bij de hand over een gigabit verbinding en veilig thuis
Of nog veiliger (maar zonder gigabit) een NAS buitenshuis (bij iemand anders "thuis" en dus een "online" back-up)?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 2013/07/13, 14:08:58 »
Persoonlijk zou ik nooit een cloudopslag gebruiken die zonder encryptie werkt. Alsof er nog niet genoeg gesnuffeld wordt in onze data!
Als je, net zoals ik, per se AES-256 of beter wil hebben, werp dan eens een blik op het aanbod van JungleDisk. Deze dienst kan bovendien als een Linux file system op je systeem aangesloten worden!

Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 2013/07/13, 14:48:09 »
Hier gebruik ik Ubuntu One (waar ik wat gratis GB heb weten te sprokkelen) en Box waar ik 50 GB gratis heb gekregen van HP (en nog 3 accounts van 50 GB kan registreren, eveneens dankzij HP; kreeg ik toen mijn tablet kocht).

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 2013/07/13, 19:12:44 »
Het backupsysteem dat standaard in Ubuntu zit kan naast Ubuntu One ook overweg met Amazon S3 en Rackspace. Die servers staan dan wel in de US, maar je kan je backups versleuteld opslaan. Kies een lang, ingewikkeld en veilig wachtwoord en niemand anders behalve jezelf kan de data achterhalen.

https://apps.ubuntu.com/cat/applications/deja-dup/
https://wiki.gnome.org/DejaDup/HowItWorks

Veilige wachtwoorden maken met een woordenboek of woordenlijst en een paar dobbelstenen: http://world.std.com/~reinhold/diceware.html

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #15 Gepost op: 2013/07/13, 23:36:04 »
mischien is een NAS iets voor jou? dan heb je alle files bij de hand over een gigabit verbinding en veilig thuis
Of nog veiliger (maar zonder gigabit) een NAS buitenshuis (bij iemand anders "thuis" en dus een "online" back-up)?

Maar dan heb je er zelf geen controle over dus hoe veilig is het dan? En de privacy?
Veilig tegen inbraak waarbij zowel computer als NAS (back-up) worden meegenomen of brand, blikseminslag, enz. Dat wordt wel eens genoemd als pluspunt van een “online” (niet-thuis) back-up.
Privacy is goed te regelen met een eigen NAS. Het gaat er om dat je zelf wil bepalen wie welke informatie over je krijgt. Je weet bij wie de “online” NAS in huis staat (kan je die niet vertrouwen moet je de NAS vanzelfsprekend daar niet plaatsen, daar heb je “zelf de controle” over).
In beide/alle gevallen is versleuteling (van transport en opslag) nodig om met enige zekerheid je gegevens te beschermen.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #16 Gepost op: 2013/07/14, 11:42:05 »
Blikseminslag? Alleen als die NAS niet Ext4-geformatteerd is. Ext4 kan nog steeds niet tegen blikseminslag/stroomuitval want je krijgt dan dataverlies.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #17 Gepost op: 2013/07/14, 12:47:53 »
Het is een journaled filesystem, dus dat zou niet mogen.
Zelf gebruik ik voor mijn grote opslagruimtes (> 500GB en mijn zelfbouw-NAS van 12 TB) altijd JFS en ext4 voor de OS-partitie.
JFS heeft me nog nooit problemen gegeven, ook niet na stroomuitval, en is bliksemsnel. Bovendien kan een JFS-volume probleemloos geresized worden (alleen vergroot voor capaciteitsuitbreiding, niet verkleind). Ik werk er al sinds 1999 mee (eerst in OS/2 en later in Linux) tot volledige tevredenheid.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #18 Gepost op: 2013/07/14, 12:51:01 »
Blikseminslag? Alleen als die NAS niet Ext4-geformatteerd is. Ext4 kan nog steeds niet tegen blikseminslag/stroomuitval want je krijgt dan dataverlies.
Is dit een probleem van het ext bestandssysteem in vergelijking met bijvoorbeeld ntfs of een ander linux bestandssysteem? Ook bij andere bestandssystemen kan een onverwachte stroomuitval, wanneer die op het verkeerde moment gebeurt, zeer grote schade veroorzaken, dacht ik.

Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #19 Gepost op: 2013/07/14, 13:00:06 »
Het is een journaled filesystem, dus dat zou niet mogen.

*ahum*

"Journalling only works when it is done without compromise, ext4 delays the allocation of space for a file to gain speed for some times up to 30-60 seconds, so it is vulnerable during that relative long time, because everything remains in cache."

Zie ook Red Hats documentatie:
https://access.redhat.com/site/documentation/en-US/Red_Hat_Enterprise_Linux/6/html/Storage_Administration_Guide/newfilesys-ext4.html

"Unlike ext3, the ext4 file system does not force data to disk on transaction commit. As such, it takes longer for buffered writes to be flushed to disk."

Journaling maakt dus geen verschil.

@vanadium: Het schijnt met ext4 een grotere kans te zijn dan met ext3 of NTFS. Ook daar kan het fout gaan maar bij ext4 is de kans gewoon groter.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #20 Gepost op: 2013/07/14, 13:11:55 »
Dat blijkt dus te maken te hebben met het feit dat bij ext4 de gegevens langer in het geheugen gecached worden, waardoor je uiteraard veel betere performantie hebt. Dat houdt echter in dat je data van de laatste minuten verloren gaat, niet dat een belangrijk gedeelte van je bestandssysteem verloren gaat. Met andere bestandsystemen zullen dat dan enkel de wijzigingen van misschien de laatste 15 seconden zijn. Lijkt mij niet voldoende substantieel om ext4 te gaan mijden.

Onafhankelijk van het bestandssysteem kan een onverwachte stroomuitval voor zware schade zorgen, als het juist op het verkeerde moment gebeurt, hoewel de kans dat het zo slecht afloopt gering is. Toch heb ik het al eens zien gebeuren.

Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #21 Gepost op: 2013/07/14, 13:16:41 »
@vanadium: Je begrijpt me volgens mij niet helemaal.

1 Ik zei niet dat er een belangrijk deel van je bestandssysteem verloren gaat waardoor je niet meer kan booten. Dat KAN gebeuren, maar dat geldt ook voor andere dingen dan ext4.
2 Mijden? Dat heb ik nooit gezegd. Ik weerlegde alleen testcees' statement dat een NAS tegen blikseminslag kan omdat het ervanaf hangt welk bestandssysteem er gebruikt wordt; bij ext4 is er meer kans op dataverlies bij stroomuitval. En voor een backupsysteem lijkt me dat niet fijn.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #22 Gepost op: 2013/07/14, 15:30:19 »
Ik weerlegde alleen testcees' statement dat een NAS tegen blikseminslag kan omdat het ervanaf hangt welk bestandssysteem er gebruikt wordt
Dat heb ik nooit willen beweren. In tegendeel. Ik noemde het als pluspuntje om de NAS niet thuis te plaatsen (maar "online"). Zelf meegemaakt dat verschillende elektronica in huis defect was na een blikseminslag. Extra vervelend als na zoiets zowel je computer (origineel) als je NAS (back-up) niet meer zijn te gebruiken. Beiden zijn, ongeacht bestandssysteem, kwetsbaar voor blikseminslag (brand, diefstal, e.d.) en alleen op een verschillende locaties is gelijktijdig verlies daardoor uit te sluiten.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #23 Gepost op: 2013/07/15, 23:55:31 »
Je kan de cloud dienst MEGA gebruiken. Dan krijg je gratis 50 gigabyte opslag
Goedkope opslag maar volgens de voorwaarden van MEGA niet geschikt als back-up. Daar moet je zelf/alsnog voor zorgen.
Citaat van: mega.co.nz/#terms
7. You must maintain copies of all data stored by you on our service. We do not make any guarantees that there will be no loss of data or the services will be bug free. You are completely responsible to remove all data prior to termination of services.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jan11000

  • Lid
Re: Goede online back-up gezocht
« Reactie #24 Gepost op: 2013/07/16, 02:45:55 »
Je kan ook nog een backup maken die niet op het stroom of netwerk zit, dus een aparte nas bijv, dan geregeld aansluiten en een backup maken, nadeel is dat de meesten slordig worden, en niet vaak genoeg back-uppen.

Je kan ook nog een nas bij vrienden of familie zetten, en dat als backup gebruiken.
En de familie misschien bij jou thuis ook een nas zetten.