Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Antergos in dual boot  (gelezen 484 keer)

Linux Antergos in dual boot
« Gepost op: 2018/01/19, 22:42:48 »
Sinds kort draai ik tot grote tevredenheid Linux Antergos.
Ik heb echter 1 probleem. Ik draai het in dual boot met Win10.
Vroeger kon ik vanuit Linux gewoon mijn mappen en bestanden in Win 10 benaderen en gebruiken.
Sinds kort gaat dit niet meer. Soms staat er een slot op deze mapjes. Soms ook weer niet
Ik vind niet onmiddellijk een oplossing. Wie weet raad?
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline koos4401

  • Lid
Re: Linux Antergos in dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/20, 10:16:18 »
Tweehints die kunnen helpen:
1. Sluit je windows altijd volledig af (dus geen slaap- of sluimerstand);
2. Als de mapjes niet "op het slotje zitten", kun je ze dan wel lezen/benaderen? Zo nee, ga dan na of ntfs-3g is geïnstalleerd.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linux Antergos in dual boot
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/20, 10:29:18 »
Inderdaad, mogelijk wordt je partitie soms als enkel lezen aangekoppeld als die niet correct werd afgesloten in Windows. Ik zou onder Windows de partitie controleren met de schijfcontroletools van Windows. Dan moet Windows helemaal afgesloten worden. Windows heeft één of andere instelling om snel op te starten (zal je eens elders moeten opzoeken als dat je niets zegt): die optie moet *uit* staan, zodat bij het afsluiten van Windows alles helemaal en correct afgesloten wordt.

Niet nodig na te gaan of ntfs-3g is geïnstalleerd - uit wat je vermeldt is er ntfs ondersteuning in Antergos, en zonder twijfel is dat wel degelijk ntfs-3g.

Re: Linux Antergos in dual boot
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/21, 08:53:20 »
Voorlopig kan ik de mapjes en files benaderen. Geen slotjes meer op de mapjes  ^-^ . Ik denk dat Vanadium de oplossing aangeboden heeft waarvoor heel erg hartelijk bedankt! Het was inderdaad de snelle opstart die moet uitgeschakeld worden.
Linux Mint 18.3  Xfce