Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wine config e.d.  (gelezen 990 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
Wine config e.d.
« Gepost op: 2008/11/10, 23:08:45 »
1. Is het mogelijk om een exe(Windows)-programma te installeren in Wine zonder het oorspronkelijke setup-bestand?
2. Bij Wine->Config->Geluid->Geluidstest "bevriest" Wine. Andere progs lopen gelukkig gewoon door. Iemand een idee?

Offline MataS

  • Lid
Wine config e.d.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/11, 16:30:43 »
1: als je bedoelt dat je de exe's wilt kopieren kan dat meestal wel. Bij grotere programma's zijn vaak registerwaarden nodig, die je met kopieren van exe's niet meekopieerd. Installeren zonder een installatiebestand lijkt me verder vrij lastig ;)

2: Bij mij gebeurd hetzelfde, weet ik geen oplossing voor

Wine config e.d.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/11, 17:25:55 »
Citaat van: Jakke5
1. Is het mogelijk om een exe(Windows)-programma te installeren in Wine zonder het oorspronkelijke setup-bestand?
Nee, je zult het toch op de een of andere manier moeten installeren. Je zou wel kunnen proberen het programma onder Windows te installeren en vervolgens de installatiedirectory te kopiëren naar Ubuntu en dan met Wine het programma draaien. Maar veel software zet allerlei spul in system32 of elders dus dat is geen garantie dat het gaat werken.
Citaat van: Jakke5
2. Bij Wine->Config->Geluid->Geluidstest "bevriest" Wine. Andere progs lopen gelukkig gewoon door. Iemand een idee?
Standaard staat de geluidsdriver binnen Wine op OSS. Even op Alsa zetten.

Offline Jakke5

  • Lid
Wine config e.d.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/11, 20:37:58 »
Dank je voor de belangstelling, Autostatic. Natúúrlijk staat de geluidsdriver op Alsa. (Overigens gebeurt precies hetzelfde met de driver op OSS, dus het probleem zit ergens anders).
Wat bedoel je met " de installatie-directory kopiëren"? (Ik heb al geprobeerd om het setup-bestand en het .dll-bestand samen in een map bij Ubuntu te zetten, maar Wine weet daar geen raad mee, misschien vanwege dat systeem32)

Wine config e.d.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/11, 20:59:50 »
Als ik in winecfg op het audio tabje druk blijft de boel ook even hangen maar vervolgens werkt test audio wel. Je zou winecfg in de terminal uit kunnen voeren, misschien komt er nog een foutmelding voorbij waar je wat aan zou kunnen hebben.
En wat betreft installatiedirectory kopiëren, daar bedoel ik mee dat bij veel software het voldoende is de programma/installatiedirectory die in C:\Program Files staat te kopiëren naar je Ubuntu installatie en vervolgens kun je dan met wine het programma gewoon opstarten. Dit werkt bijv. met heel veel spellen (Medal of Honor, Black Hawk Down, Ghost Recon, San Andreas) maar ook met muziekprogramma's. Over het algemeen is software waarmee je deze "truuk" uit kan halen bijna geheel geïnstalleerd in één map in C:\Program Files, die installatiedirectory dus die ik bedoel.

Offline eendje

  • Lid
Wine config e.d.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/11, 21:08:05 »
Soms lukt het om een programma op wine draaiend te krijgen door de hele installatiedirectory van Windows over de zetten naar je wine map (~/.wine/drive_c/program files) en daarna de hele boomstructuur van het betreffende programma uit de registry te kopiëren naar een .reg file die die weer te importeren in de registry van wine. En dan hopen dat je niet een DLL mist... Niet echt aan te raden... Maar heb je de installer niet meer van het programma dan? Het beste is altjid nog installeren in wine.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?