Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Corrigeren van swap UUID met script.  (gelezen 489 keer)

Offline bart85

  • Lid
Corrigeren van swap UUID met script.
« Gepost op: 2015/12/19, 13:48:31 »
Op het moment dat er een nieuw linux systeem word geinstalleerd die dezelfde SWAP-partitie van een ander linux systeem gebruikt dan past het de UUID van de SWAP partitie aan. Hierdooor heeft het oude systeem de verkeerde UUID staan in /etc/fstab.
Hieronder eeen stukje script dat het UUID corrigeert in /etc/fstab.
#!/bin/bash

newswapid=$(sudo blkid | grep swap | awk '{print $2}')
oldswapid=$(cat /etc/fstab | \
grep -v '^#' | \
grep swap | \
awk '{print $1}')


sudo sed -i s/$oldswapid/$newswapid/g /etc/fstab

Ontstaan er geen fouten als meerdere systemen dezelfde SWAP partitie gebruiken?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline h2o

  • Lid
Re: Corrigeren van swap UUID met script.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/19, 14:47:59 »
Ik zet altijd als eerste de partitie waarop de swap staat 'hard' zonder UUID. Dit doe ik altijd meteen na de installatie.
Voorbeeld:
Citaat
/dev/sda3  none            swap    sw              0       0
In deze situatie is /dev/sda3 de swap parititie.

Als je dit consequent overal toepast heb je geen problemen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: Corrigeren van swap UUID met script.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/19, 15:07:35 »
Citaat van: bartveurink
Op het moment dat er een nieuw linux systeem word geinstalleerd die dezelfde SWAP-partitie van een ander linux systeem gebruikt dan past het de UUID van de SWAP partitie aan.
Lijkt me niet "gewoon". De UUID is een unieke identifier van een partitie, en is wat hij is. Als dit bij de installatie van een nieuwe linux wijzigt, dan is dat omdat de swap partitie opnieuw geïnitialiseerd wordt. Als je de installatie zo laat verlopen dat die swap partitie niet geïnitialiseerd wordt, dan zal de UUID ervan niet veranderen.

Citaat van: h20
Ik zet altijd als eerste de partitie waarop de swap staat 'hard' zonder UUID. Dit doe ik altijd meteen na de installatie.
Het gebruik van UUID werd veralgemeend omdat het in moderne hardware niet meer zeker is welke device welke toewijzing krijgt. Jou aanpak kan dan wel werken in jou systeem, maar het is niet zeker dat die aanpak ook werkt in een ander systeem.

De vraag hier was evenwel of er geen fouten ontstaan als meerdere linux systemen dezelfde swap gebruiken. Neen, zolang beide systemen nooit tegelijk draaien en je die swap partitie niet voor hibernatie gebruikt.